Vegatopia Forum

Stikstof en milieumaatregelen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Stikstof en milieumaatregelen
« Gepost op: 16 januari 2020, 01:17:35 »
We hebben een klimaatcrisis en er moet wat veranderen, daar zijn we het hier vast wel over eens. Maar de manier waarop, daar lijken de meningen nogal over uiteen te gaan. En heel erg opschieten doet het ook niet: we gaan bijvoorbeeld vaker met het vliegtuig op vakantie en de vleesconsumptie is vorig jaar ook gestegen. Het overheidsbeleid vind ik echter ook raadselachtig.

In Duitsland is na Fukushima gekozen voor de 'Atomausstieg'. De geplande windmolens en de noord-zuidlijn lijken nogal te stuiten op de 'not-in-my-backyard'-houding van veel mensen (op zich best begrijpelijk). Net over de grens, bij Erkelenz, wordt op grote schaal bruinkool gewonnen. De boeren kampen vooral met beperkingen wat betreft co2 en nitraat. Daarnaast proberen steden als Hildesheim de lokale lucht in bepaalde straten op papier gezond te houden door het probleem naar andere straten te verplaatsen.

In Nederland is het vooral de stikstof die de agenda bepaalt, met dank aan Urgenda. Daar waar het Duitse beleid alle (ook niet productieve) richtingen op lijkt te gaan, hebben we in Nederland stikstof als richtingbepalend element. Stikstof schijnt zich bijzonder goed aan grenzen te houden, want in Duitsland speelt dat probleem klaarblijkelijk niet. Ik vind het hoogst raadselachtig hoe Nederland krampachtig nu probeert de stikstofuitstoot (op papier althans) te reguleren. Een tempo 100 overdag om de bouw en de veehouderij niet te belemmeren vind ik een nogal gekke manier van denken, iets met appels en peren vergelijken om de eindafrekening binnen de grenzen te houden. Een echte langetermijnvisie is het niet. Dat nu ook stikstof als argument tegen Lelystad Airport wordt gebruikt, terwijl stikstof eigenlijk een van de minste problemen is bij de luchtvaart, vind ik hoogst opmerkelijk. Ik vermoed dat het vooral een politiek, makkelijk meetbaar en verkoopbaar middel is. De eigenlijke langetermijnlogica ontgaat me volledig.

De Europese ambitie van de Green Deal om in 2050 klimaatneutraal te zijn lijkt me nuttig en noodzakelijk - en wellicht te laat. De weg ernaartoe lijkt echter weerbastig en vooral geleid door nationale (economische) belangen. Hoopgevend is wel dat na Urgenda in Nederland ook in Duitsland burgerinitiatieven het tot het Bundesverfassungsgericht in Karlsruhe hebben gebracht. Ik vermoed dat ook in Duitsland ingrijpende maatregelen als de 100-kilometer-per-uur zullen worden afgedwongen. Met de nodige tegenbewegingen, natuurlijk, die alle vooruitgang vooralsnog teniet zullen doen. Afgelopen zomer gingen 'mijn' studenten vanzelfsprekend naar Bali en Florida om daar eens wat te ontspannen. Dat kon en wilde ik mij in mijn studententijd niet veroorloven. Ziet iemand door de bomen het bos?
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Stikstof en milieumaatregelen
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2020, 11:03:58 »
Een vuurwerkverbod zie ik wel als een eerste goede stap in een richting. Nationaal dan. Verder ga ik internationaal pas degelijk slagkracht zien als landen eens wat proberen te doen aan het aantal geboren kinderkes. De hoeveelheid mensen is aan alle kanten het hoofdproblwem van een hoop huidige maatschappelijke problemen. Halveer de wereldbevolking eens in de komende vier generaties en je zet waarschijnlijk meer zoden aan de dijk.

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Stikstof en milieumaatregelen
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2020, 11:49:27 »
In een discussieprogramma op Canvas werden de bevindingen van een onderzoek besproken dat uitwees dat dieselauto's toch niet zo vervuilend zijn als al geruime tijd beweerd (in hoofdzaak door de roetfilter). Benzinewagens zouden nu toch het meest milieubelastend zijn (terwijl sommigen juist hun aankopen hadden aangepast en diesel vermeden in het voordeel van benzine). Elektrisch is het minst vervuilend, maar in aankoop veel duurder, pas interessant als men veel rijdt (verbruik goedkoper) en is ook enigszins onpraktisch (opladen). Het is duidelijk dat elektrische wagens de toekomst zijn, maar wat intussen als men milieubewust wil auto rijden zonder te veel te betalen en zonder te veel ongemakken? Behoort natuurlijk ook tot de algemene discussie: ieder vreest klimaatopwarming, maar individuele inspanningen worden door velen te zwaar geacht of worden pas overwogen als het minstens even voordelig/leuk/makkelijk is.
Ik denk dat meer sturende, dwingende overheidsmaatregelen wenselijk zouden zijn. Het overdreven rekening houden met "het draagvlak" met het oog op verkiezingen is daarbij een hinderpaal. Maar tevens zou wat meer wetenschappelijkheid bij het nemen van beleidsmaatregelen ook een goede zaak zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2020, 20:31:27 door karl »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stikstof en milieumaatregelen
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2020, 13:38:25 »
Een vuurwerkverbod zie ik wel als een eerste goede stap in een richting. Nationaal dan. Verder ga ik internationaal pas degelijk slagkracht zien als landen eens wat proberen te doen aan het aantal geboren kinderkes. De hoeveelheid mensen is aan alle kanten het hoofdproblwem van een hoop huidige maatschappelijke problemen. Halveer de wereldbevolking eens in de komende vier generaties en je zet waarschijnlijk meer zoden aan de dijk.

Applaus!  :cheer_eerie: :cheer: :cheernerd:

Re: Stikstof en milieumaatregelen
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2020, 14:25:37 »
Halveer de wereldbevolking eens in de komende vier generaties ....
Als Trump herkozen wordt hoef je misschien nog geen vier jaar te wachten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner