Vegatopia Forum

Dierproeven voor botox....

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dierproeven voor botox....
« Gepost op: 04 februari 2020, 19:26:52 »
Hallo iedereen,

Ik zit met een enorm dilemma, waarvan ik dacht dat ik dit het best in dit forum zou kunnen bespreken. Namelijk: ik heb al heel mijn leven problemen met mijn blaas en nieren. Nu heeft de uroloog voorgesteld om een botox-behandeling voor mijn blaas te doen. Er is alleen een heel groot bezwaar: ik weet dat er voor botox gruwelijke dierproeven gedaan worden! Daarom kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om die behandeling te ondergaan.
Hoe denken jullie over dit onderwerp? Alvast heel erg bedankt voor uw reactie

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dierproeven voor botox....
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2020, 22:28:34 »
Gezien je ""Daarom kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om die behandeling te ondergaan. " heb je al besloten, maar mocht je toch nog twijfelen: ik denk niet dat je extra dierenleed veroorzaakt door die behandeling te nemen.  Het lijkt me een afweging wat je erger vindt: iets gebruiken waar dierproeven voor gedaan zijn, of de constante problemen met je blaas of nieren. En dan is het nog relevant hoe groot de kans op succes is.

De Dalai Lama vindt, denk ik, dat je je eigen gezondheid mag laten voorgaan: hij eet vlees om gezondheidsredenen.



Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Dierproeven voor botox....
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2020, 07:02:53 »
Botox om medische redenen zou ik gewoon gebruiken. Heel veel medicijnen, zo niet alle, zijn op dieren getest. Als het nodig is, gebruik ik ze. Ik wil graag diervriendelijk leven, maar mijn eigen leven komt wel eerst.

Botox om cosmetische redenen zou ik dan weer niet doen, net als andere op dieren geteste cosmetica.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Dierproeven voor botox....
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2020, 15:03:12 »
Botox om medische redenen zou ik gewoon gebruiken. Heel veel medicijnen, zo niet alle, zijn op dieren getest. Als het nodig is, gebruik ik ze. Ik wil graag diervriendelijk leven, maar mijn eigen leven komt wel eerst.

Botox om cosmetische redenen zou ik dan weer niet doen, net als andere op dieren geteste cosmetica.

Maar cosmetica wordt, als ik mij niet vergis, al jaren niet meer op dieren getest. Sinds 2013 is het ook verboden dat die cosmetica de EU in gaat. Dus daar hoeft u zich volgens mij geen zorgen over te maken.
Laat ik de vraag eens anders stellen: is het hypocriet om tegen dierproeven te zijn, maar wel medicijnen, operaties en andere behandelingen te gebruiken waarvoor dierproeven gedaan zijn?

Re: Dierproeven voor botox....
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2020, 15:22:21 »
Leuk, eindelijk weer eens iets hier dat op een discussie begint te lijken!
Hypocrisie is de mens eigen. Je kan ernaar streven zo veel mogelijk uit te sluiten om je daar zelf aan te bezondigen, maar als je zo strak in de leer bent om die laatste 1% ofzo uit de weg te willen gaan hou je zelf geen leven meer over. En ben je mogelijk weer hypocrieter op andere terreinen. Ieder maakt daarin zo zijn eigen keuzes en afwegingen, de vraag "is het hypocriet om...?" is dan wat mij betreft niet zo relevant verder. De vraag is meer "hoe zwaar weegt het voor je en in hoeverre ben je bereid daar concessies voor te doen".
Niemand is heilig, gelukkig, en ik denk ook niet dat het goed is dat te willen zijn.
Tenslotte zou je nog kunnen overwegen, dat door af te zien van dergelijke medicijnen en behandelingen, de proefdieren een heel klein stukje voor niets hebben geleden. Zoiets als het weg (laten) gooien van een stuk vlees waar je als vegetariër niet om gevraagd hebt, door het naar de keuken terug te sturen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Dierproeven voor botox....
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2020, 15:39:31 »
Laat ik de vraag eens anders stellen: is het hypocriet om tegen dierproeven te zijn, maar wel medicijnen, operaties en andere behandelingen te gebruiken waarvoor dierproeven gedaan zijn?

Als je een goed alternatief ervoor hebt is het inderdaad hypocriet. Heb je dat?

Re: Dierproeven voor botox....
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2020, 14:48:45 »
Laat ik de vraag eens anders stellen: is het hypocriet om tegen dierproeven te zijn, maar wel medicijnen, operaties en andere behandelingen te gebruiken waarvoor dierproeven gedaan zijn?

Als je een goed alternatief ervoor hebt is het inderdaad hypocriet. Heb je dat?

Nee, ík niet. Maar de producenten van botox hebben dat wel, alleen vertikken velen het om de een of andere reden om het toe te passen. Ik bedoel: sommige botox-producenten gebruiken inmiddels proefdiervrije alternatieven. Maar nog niet allemaal...