Vegatopia Forum

Aardappelen: verre van saai

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Aardappelen: verre van saai
« Gepost op: 25 mei 2020, 15:50:06 »
Voor wie wel wat aardappelinspiratie kan gebruiken, heb ik dit artikeltje geschreven.  Gekookt, gebakken, patat, ovengeroosterd, hasselback, rösti en aardappelpuree, en variatiemogelijkheden.

Aardappelen: verre van saai

Aardappelen gelden als bewerkelijk: je moet ze schillen en schoonmaken, en daarna moet je ook nog eens veel moeite doen om ze écht lekker te krijgen. Want gewone gekookte aardappelen zijn zonder jus droge, smakeloze meuk, en met jus net nog naar binnen te werken, als het echt moet. Gebakken aardappelen zijn een stuk lekkerder, maar ook veel meer werk. Logisch dus dat veel mensen de voorkeur geven aan pasta en rijst, of kant-en-klare aardappelproducten? Nee hoor, aardappelen zijn lekker, helemaal niet zo moeilijk te bereiden en verre van saai. In dit artikel een paar korte, wellicht herkenbare aardappelherinneringen en een hele lading aardappelinspiratie.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Aardappelen: verre van saai
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2020, 17:27:05 »
Leuk artikel Eelco! Ik vind het tegenwoordig wel eeg moeilijk om bij de supermarkt lekkere aardappelen te kopen. Je koopt geen ras meer (eigenheimer) maar een kenmerk (kruimig) en de kwaliteit verschilt zo enorm. Heb jij nog tips?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Aardappelen: verre van saai
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2020, 18:52:33 »
Leuk artikel Eelco! Ik vind het tegenwoordig wel eeg moeilijk om bij de supermarkt lekkere aardappelen te kopen. Je koopt geen ras meer (eigenheimer) maar een kenmerk (kruimig) en de kwaliteit verschilt zo enorm. Heb jij nog tips?
Je aardappelen bij de groenteboer kopen  :). Je betaalt wel ietsje meer dan voor een 5-kilo-supermarktzak, maar ik koop sowieso liever kleinere hoeveelheden. Mijn groenteboer heeft doorgaans in ieder geval Eigenheimers, Frieslanders, Zeeuwse Roem en Nicola - en je proeft absoluut verschil met no-name supermarktaardappelen. En binnenkort weer nieuwe aardappelen dus  :D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Aardappelen: verre van saai
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2020, 19:15:42 »
Dank, dat vreesde ik al. Ik koop ook alleen kleine hoeveelheden, een kilo tegelijk. Maar ik kom nooit bij de groenteboer want ik heb zo’n hekel aan winkels... maar eens in de maand toch maar eens doen dan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re: Aardappelen: verre van saai
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2020, 20:49:36 »
Ik koop niet zo vaak aardappels, maar als ik ze koop eet ze wel vaker na elkaar. In de betere supermarkt heb je wel wat aanbod.

Wat ik wat mis in Brussel is een traditionele groenteboer met een ruim lokaal aanbod. Ofwel zijn het Marokkaanse winkeltjes ofwel biowinkels. De laatste jaren schieten de buurtsupers (Carrefour Express, Proxy Delhaize) ook als paddenstoelen uit de grond. Hun aanbod is ook niet vernieuwend te noemen. Toch nog maar eens naar de markt gaan.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Aardappelen: verre van saai
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2020, 00:04:50 »
Op elke zak staat meestal gewoon het ras vermeld. Wij hebben altijd bio kruimige aaddappels, het liefst Agria. Die zijn niet in alle winkels te krijgen, maar zijn erg lekkere aardappels, met een smaakvolle schil.