Vegatopia Forum

Winactie: bokashi starterset van Biogroei

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Gepost op: 03 augustus 2020, 13:11:17 »
Deze winactie hebben we zojuist op onze site gezet. Jullie mogen uiteraard ook meedingen.

Zelf van keukenafval compost maken? Met het bokashi-systeem doe je dat gewoon in een emmertje in de keuken. Wij mogen een starterset van Biogroei twv 66,35 euro weggeven. Lees in dit artikel hoe bokashi werkt en hoe je kunt winnen.

https://www.vegatopia.com/vega/actueel/winacties/14753-winactie-bokashi-van-keukenafval-naar-zwart-goud

Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2020, 20:44:23 »
Wij werken er al jaren mee. Ik zou bij de nadelen wel noemen dat diep begraven echt beter is, het trekt toch nog wel beestjes aan ... Ik zou er niet mee mulchen en het heeft nogal een lucht.
Het lijkt wel de grond te verbeteren.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2020, 12:15:55 »
Wij werken er al jaren mee. Ik zou bij de nadelen wel noemen dat diep begraven echt beter is, het trekt toch nog wel beestjes aan ... Ik zou er niet mee mulchen en het heeft nogal een lucht.
Het lijkt wel de grond te verbeteren.

Bokashi is zeker niet geschikt als mulch, maar compost wel.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2020, 23:29:18 »
Wij werken er al jaren mee. Ik zou bij de nadelen wel noemen dat diep begraven echt beter is, het trekt toch nog wel beestjes aan ... Ik zou er niet mee mulchen en het heeft nogal een lucht.
Het lijkt wel de grond te verbeteren.

Oh echt, beestjes én lucht?

Ik heb jarenlang een wormenbak gehad en daar kwamen alleen wel eens fruitvliegjes uit, maar daar kan geen bewerkt voedsel in, dus ik wilde eigenlijk bokashi ook gaan proberen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:01:43 »
In de bak leven geen beestjes hoor! Maar ook bij diep begraven, groeven de ratten het op.

Als je het in huis wel wil zitten, zou ik eerst even bij iemand snuffelen. Die van ons staan tegenwoordig in de voortuin. 😏
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:04:41 »
Wij werken er al jaren mee. Ik zou bij de nadelen wel noemen dat diep begraven echt beter is, het trekt toch nog wel beestjes aan ... Ik zou er niet mee mulchen en het heeft nogal een lucht.
Het lijkt wel de grond te verbeteren.

Bokashi is zeker niet geschikt als mulch, maar compost wel.

Maar ook voor de composthoop vind ik het dus nog te ‘viezig’.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:38:37 »
In de bak leven geen beestjes hoor! Maar ook bij diep begraven, groeven de ratten het op.

Als je het in huis wel wil zitten, zou ik eerst even bij iemand snuffelen. Die van ons staan tegenwoordig in de voortuin. 😏
Ik zou iig ermee beginnen op de tuin, kijken hoe dat bevalt, daar zou het sowieso buiten staan,  want in een huisje van ruim 20 meter ga je geen enkele afvalbak zetten natuurlijk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:17:17 »
Ik heb mijn emmers in het keukenkastje staan. Ik heb geen last van beestjes en de bak ruik ik ook niet, alleen eventjes als je het vocht aftapt of het afval erbij doet. Het afval doe ik 1x per 1 à 2 dagen erbij, zodat de emmer zo min mogelijk open hoeft. Op het aanrecht heb ik een bakje staan waar ik het tussentijds in doe.

Ik heb een compost-ton, meer gesloten dus. Het ruikt wel een paar dagen als ik de gefermenteerde bokashi daarop doe, maar dat is buiten en niet op een plek waar ik of de buuv er last van heeft. Als je het los op een hoop gooit, kan ik me voorstellen dat het wat ranziger is. Ik zou dan wat stro, hooi, grasmaaisel, groenafval, etc overheen doen zodat het afgedekt is.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2020, 12:50:36 »
Afdekken is niet genoeg: wij begraven het en dan ruiken we het nog. Misschien doen we iets verkeerd.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:36:01 »
Ik heb mijn emmers in het keukenkastje staan. Ik heb geen last van beestjes en de bak ruik ik ook niet, alleen eventjes als je het vocht aftapt of het afval erbij doet. Het afval doe ik 1x per 1 à 2 dagen erbij, zodat de emmer zo min mogelijk open hoeft. Op het aanrecht heb ik een bakje staan waar ik het tussentijds in doe.

Ik heb een compost-ton, meer gesloten dus. Het ruikt wel een paar dagen als ik de gefermenteerde bokashi daarop doe, maar dat is buiten en niet op een plek waar ik of de buuv er last van heeft. Als je het los op een hoop gooit, kan ik me voorstellen dat het wat ranziger is. Ik zou dan wat stro, hooi, grasmaaisel, groenafval, etc overheen doen zodat het afgedekt is.

Ik heb nu ook een bloempot op het aanrecht gezet voor het snij-afval, zodat hij niet te vaak open moet. Hij staat op de tuin, dus zal sowieso niet dagelijks gebruikt worden. Daar komt ook een gesloten compostbak, maar het is denk ik winter tegen de tijd dat ik de eerste emmer vol heb en heb laten rusten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winactie: bokashi starterset van Biogroei
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2020, 14:51:51 »
Afdekken is niet genoeg: wij begraven het en dan ruiken we het nog. Misschien doen we iets verkeerd.

Hoe diep begraaf je het dan? En hoe lang ruik je het? Ik heb het 1 keer in een 70-liter kuip begraven, met zo'n 30 cm potgrond er bovenop. Daar was niks van te ruiken.

Je gebruikt wel voldoende starter iedere keer dat je een laagje in de emmer doet? En je tapt het vocht enkele keren per week af? En hoe lang laat je de bak fermenteren nadat deze vol is?