Vegatopia Forum

Kerst 2022 niet erg vega?

Offline Eelco

• Admin
  • 21.323
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Kerst 2022 niet erg vega?
« Gepost op: 27 december 2022, 00:48:46 »
Na periodes van ontbering, zoals een oorlog of een pandemietje, hebben we extra behoefte aan troost en traditie. Na vele jaren van toenemend vegetarisch aanbod en vraag naar vega alternatieven leken dit jaar de reclames voor rollade, kalkoen, konijn, biefstuk en andere vleesproducten - in supermarkt of restaurant - me om de oren te vliegen. En niet alleen in de reclames, ik hoorde het ook steeds meer om me heen, paradoxaal nog steeds wel gepaard met vega ambities.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline karl

• 6.556
Re: Kerst 2022 niet erg vega?
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2022, 08:45:49 »
Ja, het is paradoxaal. Alsof men soms een uitspatting nodig heeft om het volgen van goede voornemens draaglijk te maken.  Je zag bij traiteurs de kalkoenen en de gourmetschotels met mekaar wedijveren. Anderzijds zag ik dan weer aankondigingen van restaurants
die ook een vegetarisch menu aanboden. Maar dat ik er daar van zag zal waarschijnlijk met de mysterieuze algoritmes van FB te maken hebben  ;D.

Offline Sam

• 7.535
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2022, 10:06:15 »
Viel me ook op, ook het gebrek aan aanbiedingen voor vleesvervangers.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 21.323
    • Mijn Homepage
Re: Kerst 2025 niet erg vega?
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2025, 15:03:35 »
Al drie jaar geleden constateerde ik een teruggang in het vegetarische kerstaanbod van supermarkten. Ik heb de indruk dat de supermarkten er dit jaar nog eens een vlezig schepje bovenop doen. In de Kerst-Allerhande waren opvallend weinig vegetarische of plantaardige recepten. En in de verschillende kerstreclames gaat het vooral om rollades en andere grote stukken 'feestvleesch'.

Lidl noemt zichzelf deze maand ineens "Nummer 1 in vlees" (een kleine breuk met hun milieu- en diervriendelijke initiatieven, Ik heb bij een bushalte ook al een grote foto van een stuk vlees gezien met de tekst "De smaak van Kerst".

Ook bij de gourmetmini's van de verschillende supermarkten blijft vlees in verrassend veel varianten de boventoon voeren, al komt er ook meer ruimte voor vis. Het plantaardige aanbod blijft vrij beperkt en fantasieloos, voornamelijk gepaneerde tofu of dingetjes die op kipnuggets willen lijken.

Ben ik dit jaar extra kritisch of zet de kerstvleestrend inderdaad steeds verder voort?

Offline Sam

• 7.535
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2025, 17:34:16 »
Ik vind het vegetarische aanbod rond kerst nooit zo spannend dus het was me niet opgevallen. AH heeft 9 verschillende vega mini’s in de aanbieding, dat is volgens mij een beetje hetzelfde als vorig jaar? Ze hebben ook een bietenroast, een rollade en een paddenstoelen Wellington dus niet al te weinig? Maar slechts 1 pagina vega in de folder versus minstens 10 paginas vlees…

Wel jammer dat er weinig vegetarisch in de Allerhande staat, dat is wel anders geweest. De angst om “woke” gevonden te worden?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 21.323
    • Mijn Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2025, 18:01:07 »
Ik vind het vegetarische aanbod rond kerst nooit zo spannend dus het was me niet opgevallen.
Ik heb het Google Nieuws eens gevraagd en mijn indruk lijkt te kloppen:

AD: Supermarkten stunten massaal met record aan vleesaanbiedingen, vega-acties dalen

Nog nooit lag er een week voor kerst zo veel vlees met korting in de schappen: met 822 vleesaanbiedingen vestigen supermarkten een nieuw record, aldus onderzoek van Wakker Dier. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is het aantal vleesaanbiedingen deze kerst het hoogste in vijf jaar tijd.

Mij interesseert het vegetarische kerstaanbod ook niet speciaal, maar ik hou de trends rond Kerst wel in de gaten, want (zoals Wakker Dier schrijft): "Met aanbiedingen sturen supermarkten het koopgedrag."

Offline karl

• 6.556
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2025, 20:44:00 »
We vonden vandaag het aanbod ook niet groot. De massaal aangeboden bladerdeeghapjes met vulling waren overwegend niet vegetarisch (wel een aantal diverse kazen-amuses). We zochten naar de veggie vol-au-vent, die in DH vroeger goed was, maar die vonden we niet. Ook de redelijk goede knakworsten (voor met zuurkool) waren uitverkocht. De jaarlijkse evergreen was er wel: de gourmetschotel van Greenway, ook niet zo verrassend voor wie geregeld vleesvervangers koopt. En geen vegan bitterballen in de diepvriesafdeling!
De verschillende folders lieten ook niet veel boeiend zien. Jammer.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2025, 08:40:27 door karl »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.340
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2025, 07:06:34 »
Ik vind het vegetarische aanbod rond kerst nooit zo spannend dus het was me niet opgevallen. AH heeft 9 verschillende vega mini’s in de aanbieding, dat is volgens mij een beetje hetzelfde als vorig jaar? Ze hebben ook een bietenroast, een rollade en een paddenstoelen Wellington dus niet al te weinig? Maar slechts 1 pagina vega in de folder versus minstens 10 paginas vlees…

Juist het grote aanbod in kant en klare producten vind ik erg opvallend en makkelijk. Zoals de roast, Wellington en de rollade. Vroeger moest je dat zelf maken.