Vegatopia Forum

Brazilië

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Brazilië
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2009, 23:00:06 »
Haha, héél herkenbaar! Ik ben in 2000? 2001? zes weken in Brazilië geweest. Veel zwarte bonen met rijst en sla inderdaad. Maar die kilorestaurants waren wel ideaal, dat klopt! :yes:

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Brazilië
« Reactie #21 Gepost op: 26 september 2009, 21:59:57 »
Ik ben net terug van een reis van 3 weken in Brazilië, meer bepaalde de staten Rio de Janeiro, Espirito Santo, Minas Gerais en São Paulo. In tegenstelling tot wat velen zeggen vond ik het niet echt moeilijk om aan vegetarisch eten te geraken. Overal vind je 'kilo' restaurants (ook wel: self service) waar je doorgaans een goede keuze aan warme en koude groenten hebt. Zoek wel voor de betere 'kilo', daar heb je meer keuze en vaak ook dingen zoals volkoren rijst. Populaire groenten zijn o.a. rode biet, aubergine, zoete aardappel, ... In restaurants met een menukaart is het heel normaal om één gerecht te delen met z'n twee (ze doen dit daar voortdurend). Wanneer je een salade als bijgerecht wil, kan je altijd vragen voor een halve portie van een normale salade op de menukaart.

Pizza is altijd gemakkelijk. Dit heb ik hier veel gegeten, maar dit kwam deels omdat de Brazilianen zelf veel pizza eten en zelf voorstellen om het te gaan eten. Deze is vaak wel anders dan de Italiaanse pizza. Populaire vegetarische pizza's zijn met 'milho verde' (maïs) en 'palmito' (palmhart).

Pasta wordt ook veel gegeten. In vele shoppings is een pastarestaurant van de keten 'Spoleto'. Hier stel je je eigen gerecht samen: je kiest een type pasta, 8 ingrediënten en een saus. Het nadeel is wel dat wanneer je onzorgvuldig kiest, je een rare combinatie kan hebben. ;D

Overal zijn er 'lanchonetes' (snackbars). Deze hebben meestal niet veel vegetarisch. Wel hebben ze altijd 'pão de queijo' (kleine kaasbroodjes) en soms ook dingen als 'pão de batata com requeijão' (broodje van aardappeldeeg met smeltkaas) en 'queijo quente' (kaastosti) en vegetarische pizza. Als vitaminecompensatie drink je vers vruchtensap, zoals bv 'abacaxí' (ananas). Heel populair - en voedzaam - is ook 'açaí' (paarse palmvrucht uit het regenwoud) dat bevroren als een ijsje gegeten wordt.

Het eten van straatverkopers met een karretje is doorgaans veilig en vers. Het enige wat af te raden is zijn de scampispiesjes die op het strand verkopen (indien je vis eet). Dit wordt dan ook binnenkort verboden. De verse maïskolven zijn een aanrader. Meestal heeft hetzelfde karretje ook 'papa de milho verde' (maïspudding waarvaan het recept afkomstig is van de oorspronkelijke indianen). Wanneer je je kokosnoot hebt leeggedronken, vraag dan aan de verkoper om ze open te kappen, zodat je het vruchtvlees kan uitschrapen. De jonge kokosnoten ('coco bem verde') heb het zachtste vruchtvlees. Verder kan je soms ook spiesjes van gegrilde kaas vinden (vgl haloumi).

'Caldo' betekent soep en bevat doorgaans altijd vlees of vleesboullion. De enige uitzondering is 'caldo de cana', want dit is geen soep maar vers suikerrietsap. De lanchonetes die het verkopen hebben een speciale machine om het vers te maken. Belangrijke woorden voor het kopen van verse sapjes zijn: 'açucar' (suiker), 'leite' (melk) en 'gelo' (ijsblokjes).

De belangrijkste struikelblok voor het bestellen van eten is vaak de taalbarriere. Wanneer je geen Braziliaans Portugees spreekt, neem dan zeker een reiswoordenboek mee of print de volgende woordenlijst uit: http://www.brasileirosnaholanda.com/culinaria/dicionario.htm

« Laatst bewerkt op: 26 september 2009, 22:02:32 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Vegatopia

[Koken] Vegetarisch in Brazilië
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2016, 13:00:45 »
Vegetarisch in Brazilië

Brazilië wordt in reisgidsen vaak afgedaan als een moeilijk land voor vegetariërs. Zelf heb ik dit echter niet zo ervaren tijdens mijn reizen in het zuiden en het zuidoosten van het land. Doorgaans vind je wel voldoende – en lekker – vegetarisch eten zonder specifiek op zoek te gaan naar vegetarische eetplekken. De grootste barrières zijn de taal, ingrediënten die je niet kent en soms het verschil in mentaliteit. Daarom geven we je graag wat tips om het beste uit je reis te halen.

Source: Vegetarisch in Brazilië
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2016, 16:50:53 door Eelco »