Vegatopia Forum

Polen - Krakow

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ellen

Polen - Krakow
« Gepost op: 01 januari 2003, 16:46:00 »
Als je aan het oostblok denkt, denk je niet meteen aan lekker vegetarisch eten. Op het platteland zal het zeker niet super zijn, maar in de ultrahippe studentenstad Krakow, kun je lekker eten.

Het stikt hier van de leuke koffietenten waar vanzelfsprekend "kawa" en "herbata" kunt drinken, maar ook heerlijke toetjes en taart kunt bestellen.

Mijn favoriet nu is "Botanica": de tosti-achtige broodjes mozzarella en tomaat en de cappucino zijn super!

Er is daar een engelstalige kaart, maar niet elke bediende begrijpt die, dus een beetje Pools spreken is makkelijk. Of een Poolse gids meenemen (zoals je lieve vriendingnetje die verbluffend goed Pools praat, denk ik dan :) want dat Pools is erg moeilijk.

Botanica zit in de stad, en ik ben het adres vergeten, maar in een zijstraat van het centrale plein (Rycek).

Chimera is ook al weer leuk. Voor 5 gulden (dat rekent hier het makkelijkst :) kun je daar een hele maaltijd aanwijzen en opeten. Het is bijna allemaal vegetarisch. Het adres is: 31-008 Krakow, ul. sw anny 3. (ook bij Rycek)

Een belevenis op zich is "the Pink elephant" (een keten: er zijn er hier 2): In een rij bestellen en dan als een gek op je eten springen als het keihard opgeroepen wordt. De risotto was er lekker, maar eigenlijk moet je daar pannenkoeken met kaas en slagroom eten. Slagroom eten ze daar ook met warme rijst en aardbeien.

Ook hebben ze hier chips met kipsmaak en die zijn vies.

Voor nu stop ik, want we hebben een soort eetdagje ingepland en ik wordt verwacht in het koffiehuis hier tegenover :)
« Laatst bewerkt op: 08 april 2010, 10:59:21 door Sander »

ellen

Krakow, Polen
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2003, 15:15:00 »
Als het koud is, moet je goed eten

Woensdag zijn we naar een Mexicaan geweest. De beste in mijn leven! En dat voor 7,50 (gulden: ik heb compleet geen benul meer van euro's )voor je hoofdgerecht. Ik ben de naam even vergeten, maar hij staat in de Lonely Planet van Polen.

Gister heb ik Joods gegeten in restaurant Ariel. Ik had kiegel (soort aardappelcake), salatki en (huhhuh, shit hoe heet dat ook al weer) ruskie (deeg dumplings op zijn russisch. Het toetje was senski pascha (passover cheesecake). Erg goed allemaal.

In Ariel treedt er ook elke donderdag een Klezmerband op. Echt een aanrader.

Het adres is: 31 - 053 Krakow, ul szeroka. In de Joodse wijk.

majet

Re:Krakow, Polen
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2003, 16:19:55 »
Ik heb een weekje gelanglaufd in Polen.  Het menu was: 7 dagen aardappels, kool op het zuur en voor de vleeseters 7 x snitzel, maar voor de veggies elke dag wat anders: ei, kaas, gefituurde tofu of iets wat daar op leek, burgers van ongeidentificeerde samenstelling. Dus niets te klagen.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Krakow, Polen
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2003, 19:45:33 »
vond je Polen trouwens de moeite waard om heen te gaan, en ook veilig genoeg alleen? (Ellen, maar ook andere reacties welkom.) Het zou mij vooral om de steden gaan.
'fish are friends, not food!'

ellen

Re:Krakow, Polen
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2003, 13:43:19 »
Naar een stad zou ik zeker doen in mijn eentje, als je een hostel redelijk in de stad neemt. (In Praag ging het prima) Ik zal eens navragen aan de bezochte vriendin hoe zij het ervoer in Polen.

Pas wel heel erg op in de treinen! (het personeel is eng :), maar andere mensen ook)
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2003, 13:46:45 door ellen »

ellen

Re:Krakow, Polen
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2003, 10:00:38 »
hebben ze daar personeel dan?

geen een keer(behalve machinist natuurlijk)

Niet die mensen die je om het uur wakker maken (en je ziet dan van die enge laarzen onder het gordijn) en je vragen om je kaartje, paspoort of dat je niet met je voeten op de bank mag of iets anders maar je weet het niet omdat je de taal niet verstaat? Dobre, jij boft.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Krakow, Polen
« Reactie #6 Gepost op: 08 juli 2003, 23:08:24 »
Een van de weinigen uit mijn kennisen/vriendenkring die vegetarisch is, is toevallig een Poolse. Ik zal haar ook eens om tips vragen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Krakow, Polen
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2006, 16:17:32 »
Krakow is een veggie heaven. Er zijn in ieder geval 3 biowinkels, maar daar hebben we niet eens specifiek naar gezocht, die kwamen we toevallig tegen. Daar vind je vooral veel produkten die je in de NLse winkels ook vind, vaak zelfs NLse etiketten.
In de Tesco waar je bij toeval terecht kwamen na een wandeling in de buitenrand van Krakow, vonden we veggie salami (verder nog keuze uit 3 soorten broodbeleg) en hier waren meer vleesvervangers. Ook sojamelk appel/limoen vonden we daar.
Wat betreft restaurantjes kun je helemaal uit je dak gaan daar, sowieso heb je er een stuk of 6 volledig veg restaurantjes (soms wel vis, en vaak ook in buffetvorm) en ook in andere restaurantjes kun je terecht.
Favoriet is Café Mlynek in de Joodse wijk (http://www.cafemlynek.pl/): hip, jazz uit de boxen, veel locals, echt lekker veg eten en absoluut niet duur (voor 2 personen eet en drink je voor ongeveer 50 Zloty = ong. 12, 50 euro)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Krakow, Polen
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2006, 09:34:22 »
Klinkt goed! Ik had (tot nu toe) van Polen nog het beeld van hele varkens aan het spit...