Vegatopia Forum

Griekenland

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gwennepen

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2007, 12:27:57 »
Ja, als je een moeilijke eter bent moet je dat maar doen. Dat is niet zwaar in je koffer en als je dat in een Griekse supermarkt gaat kopen betaal je 100.000 euro per pakje. :P

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2007, 14:43:22 »
Ja idd, is allemaal gruwelijk duur (en waarschijnlijk ook weer niet mijn smaak) daar! Neem gewoon waterkoker mee (we waren zo slim een hotel te boeken zonder waterkoker/kookgerei) en een paar doosjes cup a soup!   Er zit wel ontbijt mee, dus dan ga ik me maar klem eten aan droge broodjes (want ze hebben natuurlijk niet mijn boter, mijn jam, enzovoorts. haha)
Misschien moet ik ook maar een doos vruchtenhagel meenemen  ::)

Helen

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #22 Gepost op: 17 mei 2008, 14:59:45 »
Ik ga over 2 weekjes naar Kos! Ben daar vorig jaar ook geweest en weet iig al 1 favo restaurant. Ben net dit jaar overgestapt op echt geen vlees meer, maar dacht toen nog "in de vakantie ga ik daar niet 'moeilijk' mee doen, dan eet ik gewoon lekker Grieks vlees mee".  
Ben inmiddels wel zo ver dat ik toch maar wel probeer vegetarisch te blijven eten in Griekenland, aangezien mijn darmpjes niet meer zo heel erg gesteld zijn op (veel) vlees, dus ik hoop nog wat positieve aanvullingen aan deze draad te kunnen toevoegen over enkele weken. Gelukkig lust ik wel aubergine (zeker zoals zíj het klaarmaken...) en ben ik verzot op feta, en spinazie, dus volgens mij moet het helemaal goedkomen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2008, 20:24:03 »
Ik had een jaar of 4 geleden op Kos geen enkel probleem.
,,,,فلافل

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2008, 09:15:36 »
Ik ga binnenkort een paar weken naar Samos, maar ik verwacht geen problemen. Op Corfu heb ik die niet gehad in ieder geval, een paar jaar terug.

Helen

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #25 Gepost op: 27 mei 2008, 21:34:52 »
O ja, aanvulling: met vegetarisch eten bedoel ik in míjn geval ook echt alleen maar: geen vlees. De feta en andere kaassoorten zullen toch wel niet vega zijn, denk ik. nou ja, hoe dan ook, gewoon geen vlees voor mij.
Ik ben er 9 juni weer, tot dan!!

Helen

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #26 Gepost op: 12 juni 2008, 17:22:44 »
Nou, ben weer terug van een heeerlijke vakantie.
Ik heb lekker gegeten, maar heb nergens in de keuken gekeken hoor! Ik zat natuurlijk in een redelijk toeristisch deel. Soms was het wel even turen op de kaart. Niet alle restaurants hebben een apart deel met vegetarische hoofdgerechten.
De voorgerechten daarentegen bieden juist wel heel veel keus. Ik heb hier en daar ook gewoon drie voorgerechten besteld en daarbij aangegeven dat ik bijvoorbeeld de salade het eerste wilde hebben en de rest later. Was geen probleem.
De keuze in deze voorgerechten varieerde van salade en andere koude groente tot gegrilde en bladerdeeghapjes. Mijn favoriet: spinazie flapjes (bladerdeeg) en saganaki (gegrilde feta).
Als hoofdgerechten ben ik vegetarische pasta's of pizza's tegengekomen, maar echt grieks (en ook hééél lekker) zijn de groente-ovenschotels. Soms met een knoflookyoghurtsausje, soms met tomaat. Erg lekker.
Hoe dan ook, ik heb het zo'n 10 dagen kunnen 'uitzingen' zonder verveeld te raken in de keuzemogelijkheden.
Verder zijn er natuurlijk ook genoeg visgerechten voor diegenen die wel vis eten (c'est moi).
Echter: voor degenen die echt pertinent ook vega-kaas willen eten raad ik Griekenland niet aan.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #27 Gepost op: 25 juni 2008, 16:58:27 »
Ik heb ook nergens in de keuken gekeken. Oh jawel, 1 keer, maar dat hoorde bij de opzet van de taverna, daar hadden ze geen menukaart maar moest je gaan kijken wat je wilde hebben.
Qua eten ging het prima, inderdaad ook vaak meerdere voorgerechten als hoofdgerecht, maar sommige taverna's hadden ook vegetarische hoofdgerechten.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #28 Gepost op: 17 juli 2009, 10:54:56 »
Net terug van een 8-daagse vakantie op Rhodos. Eerdere reizen gingen naar het Griekse vasteland, en daar had ik geen enkele moeite met het vinden van vegetarische gerechten, op Rhodos helaas wel (misschien toch vanwege de toeristen?) Ik ben twee keer uit eten geweest (in Rhodos-stad): één keer de Griekse salade genomen met knoflookbrood en de tweede keer werd ik helemaal enthousiast omdat ze een aparte sectie hadden met 'vegetarische gerechten', daar heb ik ze zelfs nog mee gecomplimenteerd. Uiteindelijk heb ik de 'vegetarian stifado' besteld: stifado is een stoofschotel van ui, tomatensaus en k*lfsvlees. Bleek dat ze gewoon het vlees eruit lieten! Ik kreeg een klein potje met vijf uitjes erin, en geen bijgerechten. Achteraf gezien kan ik er wel om lachen, ik had het misschien ook moeten zien aankomen maar ik had verwacht dat ze er aardappels of iets dergelijks bij zouden doen. Maar goed, toen kon ik wel nog een enorm stuk baklava op :D

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2009, 21:25:56 »
Net terug van een 8-daagse vakantie op Rhodos. Eerdere reizen gingen naar het Griekse vasteland, en daar had ik geen enkele moeite met het vinden van vegetarische gerechten, op Rhodos helaas wel (misschien toch vanwege de toeristen?)

Ik ben een jaar of 7 geleden op Rhodos geweest, dat is dus al weer even geleden, ben toen een week in Rhodosstad geweest en dat was niet zo'n probleem. 2x bij een Indier geweest, 1x bij een heel geweldig verborgen Frans restaurant (ik denk dat ze l'auberge bistrot heten) die 2 of 3 veggiedingen hadden en erg lekker met mooie tuin en aardige mensen. Er moest toen ook nog wat Carabisch zijn, maar dat was zoek, met al die achterafsteegjes in de oude stad is dat ook lastig. In de nieuwe stad zat nog een redelijke Italiaan herinner ik me.

In het drukke stadscentrum is alles wel erg toeristisch en springt iedereen meteen met Duitse menukaarten op je nek, dat was minder vond ik, heb er wel een keer veggie gevulde aubergine of iets dergelijks gehad maar zocht toch vooral buiten de drukte.
Afijn, wij konden toen zelf koken, maar hebben alle dagen uit eten gegeten. Dat kwam trouwens ook doordat je maar zeer moeilijk groenten kon krijgen, zelfs op de markt (vooral fruit).

Hier nog een veggie link voor Griekenland bezoekers: http://www.rhizomatics.org.uk/gvn/greekvegan.html
,,,,فلافل

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #30 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:57:19 »
wij zijn mei 2009 in Kos geweest. In veel restaurants hadden ze zeker 4 a 5 vega-voorgerechten en 2 a 3 hoofdgerechten. Ze verkopen ook pizza maar dat is niet echt superlekker als je italie gewend bent. We bestelden vaak 5 voorgerechtjes met z'n tweeen + kind. In veel restaurants hebben ze wel een beetje hetzelfde maar zeker erg lekker. fetakaas in filotdeeg, spanzie met feta in filotdeeg, courgettekoekjes, soms pompoenkoekjes, kaaskoekjes, kaasballetjes, soms vegetarische moussaka (als je ernaar vraagt maken ze dit ook speciaal) en onze topper: briam; een soort stoofschotel van groenten met op het laatst wat blokjes feta eroverheen, heerlijk. Enj ja, ook patat met omelet...

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #31 Gepost op: 02 oktober 2009, 16:14:13 »
En als je bonen lust uitkijken naar gigantes: grote witte bonen in tomatensaus, eenvoudig en lekker. In doorsnee-Griekse restaurants die nog wat authentiek zijn dikwijls verkrijgbaar.

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #32 Gepost op: 04 oktober 2009, 20:32:37 »
klopty ja, die was ik vergeten, heerlijk. Een groot verschil met de blikjes die je hier bij turkse winkels kan kopen. Maar ja, bijna alles wordt daar ook vers gemaakt.

Offline Bee

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #33 Gepost op: 14 oktober 2009, 15:19:57 »
Verder zijn er natuurlijk ook genoeg visgerechten voor diegenen die wel vis eten (c'est moi).
Echter: voor degenen die echt pertinent ook vega-kaas willen eten raad ik Griekenland niet aan.

Ik eet geen vis, maar heb me inderdaad wel helemaal klem gegeten aan kaas ;D... waarvan het meeste niet vegetarisch gestremd is. Maar ik was al lang blij dat ik in Zuid-Europa weer eens aardig kon eten - ook al is dat een beetje smokkelen.  ;)

Offline Bee

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2009, 15:27:02 »
[... waarvan het meeste niet vegetarisch gestremd is.

Ik klets, trouwens. Hou het maar op 'alles'.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #35 Gepost op: 14 oktober 2009, 15:41:51 »
Hé ben je er weer!

Offline Bee

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #36 Gepost op: 14 oktober 2009, 17:04:28 »
Ja! Gezellig. ;D

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2010, 16:35:19 »
Zo, even dit topic ophalen! Ik ga binnenkort een maandje naar Athene. Iemand tipjes om te eten?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #38 Gepost op: 23 oktober 2010, 15:08:37 »
Ik ben een paar jaar geleden op een van de Griekse eilanden op vakantie geweest, weet niet meer welke dat was. Als veganist een beetje eenzijdig maar toch wel vaak erg lekker gegeten. Van die heerlijke oranje gekleurde rijst, dolmadakia (met van die rolletjes van rijst in wijnbladeren) en salade.
Vooral dolmadakia ben ik echt dol op, die Griekse hebben zo'n heerlijke kruiden en smaakmakers erdoorheen, heerlijk!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #39 Gepost op: 25 oktober 2010, 18:05:39 »
Ik ben een aantal jaar  geleden in Athene geweest. Je moet vooral niet gaan eten in de toeristische straatjes, waar de obers je naar binnen lokken met mooie praatjes en aanbiedingen. Daar krijg je niet bijzonder eten, is het veel te duur en sta je heel snel weer buiten... Ga op zoek naar unieke plekjes!