Vegatopia Forum

Kroatië

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Kroatië
« Gepost op: 09 juni 2002, 14:49:00 »
Ik ga deze zomer voor het eerst als vegetarier op vakantie en we gaan naar Kroatië. We gaan naar een dorp vlak bij Pula en het heet Medulin. Ik ben er in het verleden al 4 keer geweest,maar toen at ik nog vlees. heeft iemand tips of ervaring? We wilen namelijk elke dag uit eten gaan.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2005, 11:28:26 door Sånder »
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Hoe is het vegetarische eten in Kroatië?
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2002, 21:29:00 »
Over Kroatië kan ik helaas niets zeggen, maar ik ben wel vlak over de grens in Slovenië geweest en daar heb ik nooit problemen gehad. Daar hielden ze graag rekening met mijn wensen. Veel Italiaanse invloed in de keuken daar.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

ellen

Hoe is het vegetarische eten in Kroatië?
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2002, 10:49:00 »
Een goede bekende van mij is groot Kroatiefan. Na er heel vaak geweest te zijn wil hij nu ook gaan emigreren. (Hij is wel ex-vega, heeft dat er mee te maken?)

Mocht ik hem binnenkort eens zien, zal ik hem eens vragen.

cake

Hoe is het vegetarische eten in Kroatië?
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2002, 11:02:00 »
In kroatië is het best mogelijk om vegetarisch te eten. De meeste restaurants (vooral in toeristische gebieden) hebben een vegetarische schotel op de kaart staan. Bijna alle restaurants hebben ook de bijgerechten apart op de kaart staan. Zo kan je bvb een portie groenten vragen met rijst. Natuurlijk kom je ook weleens een restaurant tegen die je alleen een omelet aanbieden.

Wij aten 's avonds altijd in het hotel waar we logeerden, en daar werd voor mij steeds speciaal gekookt. Iedereen was er jaloers op. Ik kreeg vaak 'lokale' gerechten terwijl de rest het moest stellen met een lapje vlees en friet of rijst.

Ik heb in kroatië een paar keer gevulde paprika gegeten, en dat was smullen! :yummie:

Je ziet, normaal moet het geen probleem zijn.  :)
« Laatst bewerkt op: 16 december 2003, 16:16:31 door Sander »

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
eten in Kroatië
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2002, 22:43:00 »
Ik wil even melden aan diegenen die naar Kroatië gaan dat je niet te veel moet verwachten van het eten. Ik ben net terug en blij dat ik weer lekker zelf kan koken.De mensen aan de kust van Istrië waar ik ben geweest houden niet echt rekening met vegetarisme en voor hun ben je verlies, want je eet niet het vlees waar zij aan verdienen. Ik heb drie weken op pizza, spaghetti met tomatensaus, rijst, patat met ommelet geleefd. Als ik allerlei voorgerechten nam om daar een schotel van te maken werkten ze niet echt mee en kreeg ik allemaal grote porties en allemaal volle borden van dat gerecht.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

cake

eten in Kroatië
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2002, 18:51:00 »
Ik heb hele andere ervaringen met Kroatië. In de streek van Dubrovnik hebben de meeste restaurants een vege-gerecht op de kaart staan. En vaak stonden de bijgerechten nog eens apart op de kaart ook. Dan kon je bvb. een bord rijst en een bord groenten bestellen.
Dus het hangt misschien af van de streek? De kust van Istrië en Dubrovnik liggen nogal ver uit elkaar ... Misschien is dat een verklaring?

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
eten in Kroatië
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2002, 17:39:00 »
Goh wel fijn je reactie, want als Kroatië gek wil ik in de toekomst graag naar de kust van Dalmatië en dan weet ik in iedergeval dat ik daar wel fatsoenlijk kan eten.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Croatië
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2003, 16:07:58 »
De vakantiebestemming is officieel: ik kreeg gister namelijk een Lonely Planet van Croatië voor m'n verjaardag.

Wie kan me vertellen over het eten daar? Tips?

p.s. ik ben dus veganist.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Croatië
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2003, 16:31:38 »
Naar welk deel van Kroatië ga je?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Croatië
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2003, 18:33:17 »
VegDining Croatia (meer info op site):

Opatija:

Rest. Kamelija (VF)  
M. Tita 142/2    +385 51 271059  
     

Zagreb:

Centar Zivot SRZ (V)
Vukotinoviceva 3/1    +385 1 4829027  
     
Din Don (VF)  
Importane Galerija    
     
Makronova (V)  
Ilica 72    385 1 4847115  
     
   



Vegan Passport Croatie
Nog een Vegan Passport


Croatian:

Já né nijédan méso (I don't eat meat)
á nécu méso (I don't like meat)
Já né volim mlijéko ili jáje (I don't like milk or eggs..)






Croatia Net
Croatian National Tourist Board
Lonely Planet Croatia (hier kun je ook een berichtje plaatsen)
Dubrovnik Online
Fivestars Zagreb

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Croatië
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2003, 21:51:09 »
Welk deel. Nog geen idee.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Croatië
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2003, 09:10:25 »
Ik heb gevraagd aan iemand die daar  is geweest, en die zegt dat het nogal lastig is: er wordt veel vis en zeevruchten geserveerd (vooral aan de kust uiteraard). Ga je kamperen met mogelijkheid tot zelf koken? Dat zou natuurlijk handig zijn.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Croatië
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2003, 21:10:39 »
Uh ja, ik geloof het wel. Ik geloof dat ik pip iets hoorde zeggen over potten met bruine bonen.... :pukey: I don't think so. Dat is geen vakantie!

Offline Belle

  • **
  • 38
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het vegetarische eten in Kroatië?
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2003, 10:31:53 »
Vegetarisch eten in Kroatië is een hel, tenminste als je naar Oost-Slavonië gaat. Het is er gewoon niet, niet in restaurants, niet in winkels en bovenal; mensen begrijpen het niet.
Ik kom er nu 4,5 jaar en heb de strijd opgegeven. De Balkan eet cultuur bestaat uit veel eten en vooral veel vlees.
Je moet overal ook eten waar je komt (bij mensen thuis). En het is een belediging als je niet eet dan. Prehistorische beelden van varkenskoppen op tafel met een appel in de mond zijn niet ongewoon.
Het gebied is erg arm maar de mensen zijn zo gastvrij en blij als je ze bezoekt dat ze alles uit de kast halen om voor je te koken. Speciaal dieren slachten voor je bezoek is heel normaal. :crying:
Heel fijn dus als vegetariër. Het werkt dus niet om uit te leggen dat je principieel geen vlees eet.
Wat ik nu dus doe; ik zeg dat ik allergisch ben voor vlees, dat ik echt heel erg ziek word als ik het eet. :bloos:
Het is echt de enige manier daar.
:bye:

viv

Re:Hoe is het vegetarische eten in Kroatië?
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli 2005, 23:08:47 »
o jee..
ga naar medulin 25 juli
geen succes dus, zal wel hetzelfde zijn als 2 jaar geleden aan het balatonmeer :O

Macka

Re:Hoe is het vegetarische eten in Kroatië?
« Reactie #15 Gepost op: 02 juli 2005, 17:18:10 »
Valt wel te doen hoor, maar je moet het inderdaad wel elke keer uitleggen.  Mensen vinden het vaak raar, en ze snappen niet helemaal wat ze je dan wel voor kunnen zetten, maar als je het uitlegt zijn ze (in mijn ervaring althans) best bereid om mee te werken. Gelukkig spreekt er aan de kust vaak wel iemand duits of engels, dus dat helpt ook wel :)
Neem ook een taalgidsje of zo mee, dan kun je in elk geval opzoeken wat er op de kaart staat.
Oh ja, burek (de nationale snack) komt in verschillende varianten. Sir is met kaas, spanacem met spinazie, en als er niets bij staat, is het met vlees.

viv

Re:Hoe is het vegetarische eten in Kroatië?
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2005, 21:20:34 »
zal alle tips opschrijven voordat ik wegga!
en we zitten er een week, dus dat overleef ik vast wel 8)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kroatië
« Reactie #17 Gepost op: 08 juli 2005, 09:57:28 »
Het schijnt dat kroatie beter te doen is dan frankrijk.. schijnt ook een goede grote dierenrechtenbeweging daar te zijn :)
Stem op de Partij voor de Dieren

viv

Re:Kroatië
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2005, 13:55:57 »
Nou veel keuze was er niet..
geen echte lekkere keuken
pizza en pasta dat was het z'on beetje
en zout pfff :O

pietstra

Re:Kroatië
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2005, 12:34:28 »
Ik vind Kroatië het beste land om goed vega te eten waar ik ooit ben geweest.
Ok, het staat niet altijd op hun kaart en vooral bij de visrestaurants niet.
Maar o wat zijn ze vriendelijk, voor jou maken ze de meeste heerlijke vega creaties klaar. Hier werd ik niet afgescheept met gefrituurde kaas met kaas en ka...
Volgend jaar gaan vriend en ik weer heen, we zijn absolute fans!!