Vegatopia Forum

Kroatië

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Kroatie
« Reactie #20 Gepost op: 25 april 2007, 23:27:10 »
Nog iemand tips voor Kroatie??????
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kroatië
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2007, 08:05:27 »
In elk klein supermarktje kun je ajvar en tartex-achtige pastige krijgen, dus wb middageten zit je wel goed, Dick. :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kroatie
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2007, 12:54:50 »
Ik had twee keer alle pagina's doorgelopen voor Kroatie, ik kon mij niet indenken dat Kroatie er nog niet bijstond, kon het toch niet vinden. Niet goed genoeg gekeken blijkbaar. Bedankt
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kroatië
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2007, 12:57:14 »
In elk klein supermarktje kun je ajvar en tartex-achtige pastige krijgen, dus wb middageten zit je wel goed, Dick. :P
Dank je wel.
Ik neem zelf best wel veel mee op vakantie, maar toch altijd prettig te weten wat er te koop is.
Uit eten gaan wij bijna nooit. Vier vegetariers, 1 veganist. Mijn vriendin eet daarnaast niet echt buitenlands eten.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kroatië
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2007, 12:59:30 »
Oe, bedenk ik me nu pas: bij de grotere supermarkt (in Vukovar, niet eens een grote stad dus) hadden een heel schap vol met 'natuurvoeding'. Een merk daarvan had verschillende sojaproducten, heel erg lekker vegan koekjes, etc. Ik zal eens nadenken over de naam...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kroatië
« Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2007, 22:58:19 »
Oe, bedenk ik me nu pas: bij de grotere supermarkt (in Vukovar, niet eens een grote stad dus) hadden een heel schap vol met 'natuurvoeding'. Een merk daarvan had verschillende sojaproducten, heel erg lekker vegan koekjes, etc. Ik zal eens nadenken over de naam...
Sojaprodukten kom in in de buitenlandse supermarkten niet vaak tegen, ben wel benieuwd welke super het is.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kroatië
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2007, 00:53:57 »
Oe, bedenk ik me nu pas: bij de grotere supermarkt (in Vukovar, niet eens een grote stad dus) hadden een heel schap vol met 'natuurvoeding'. Een merk daarvan had verschillende sojaproducten, heel erg lekker vegan koekjes, etc. Ik zal eens nadenken over de naam...
Ik had voldoende meegenomen. In de supers maar weinig sojaprodukten gezien.
Wij koken vrijwel iedere dag gewoon zelf, dan weten wij ook wat we eten.  ;)
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kroatië
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2007, 16:53:09 »
Ik heb enkel ervaring met het eiland KRK (nabij Istrië).

Ik trof er zelden een echt vegetarisch gerecht op de kaart aantreffen maar gelukkig hoeft dat niet echt een probleem te zijn.

In bijna elke restaurant heeft men wel vegetarische pizza (tja, 'vegetarisch', de kaas zal wel niet strik vegetarisch zijn) en ook vaak wel vegetarische pasta's.
Maar ik heb ook vaak een voorgerecht besteld als hoofdgerecht en heb daar prima ervaringen met gehad.  De porties waren voldoende en door ook de voorgerechten in aanmerking te nemen viel er altijd wel een menu samen te stellen.

Maar pizza's en pasta's kan je natuurlijk beu worden, in dat geval kan je de (meestal wel Duits of Engels sprekende) obers/koks/... ook vragen of ze iets vegetarisch kunnen maken. Drie keer heb ik (of de vegetarische vriend die mij ook vergezelde) dat gedaan en 2 keer leverde dat een uitstekende vegetarische maaltijd op (en een keer een wat mindere maar wel aanvaardbare maaltijd).

De ene keer (in een typisch Kroatisch restaurant) betrof het een heer erg lekkere (veganistische) Kroätische maaltijdsoep die - zeker in combinatie met wat brood - een goede maaltijd was (en ik ben een grote eter).
De twee keer was het een combinatie van verschillende geroosterde groenten (aubergine, courgette, ...) met o.a. een bijzonder lekker mengeling van spinazie met look en diverse kruiden en nog wat ander spul. Met een portie frieten was ook dit een uitstekende maaltijd (en op het frietvet na waarschijnlijk ook veganistisch).

M.a.w., als je de typische vis- en vleesrestaurant vermijd kan je meestal wel iets vinden op de kaart en anders is het risico om de kok te vertrouwen best te nemen. Bij een langer verblijf is het af en toe zelf koken wel aan te raden want wordt het anders denk ik wel erg eenzijdig.

Een adres waar ik (door een voorgerecht te bestellen als hoofdgerecht) uitstekend heb gegeten was:
Konoba Nino
Lina Bolmarcica 27
Malinska.

(Een Konoba is een typisch Kroatisch restaurant en meestal veel beter dan de vele toeristische restaurants.)

In de meeste supermarkten vind je niet echt vegetarische spullen.  Voor fruit- en groente van goede kwaliteit kan je best terecht aan een kraam langst de weg en er zijn (aan de drukkere binnenwegen) vaak ook kleine kraampjes te vinden van lokale bewonders die wijn, kaas, honing, ... verkopen.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroatië
« Reactie #29 Gepost op: 04 oktober 2007, 22:21:20 »
Ik vond het veganistisch aanbod iig tegenvallen. Ben op meerdere plekken geweest.
Wat me met name opviel...is dat we érg onbeschoft behandeld werden door horeca personeel. Echt overal waar we kwamen deden ze naar tegen ons. Behalve in Zagreb.
Bijv..in een restaurant wilde ik nog wat te drinken maar de ober liep al weg...dus ik riep (vriendelijk) naar hem dat ik nog wat wilde drinken..hij draaide zich om en zei geagiteerd "what else?".
Het was gewoon geen toeval meer, overal voelde ik me zeer ongewenst en weggekeken terwijl wij (mijn vriend en ik) heel vriendelijk deden. Ook alleen met een drankje dus niet nadat ze merkten dat we veggies waren ;0
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kroatië
« Reactie #30 Gepost op: 04 oktober 2007, 23:04:17 »
Ik vond het veganistisch aanbod iig tegenvallen. Ben op meerdere plekken geweest.
Wat me met name opviel...is dat we érg onbeschoft behandeld werden door horeca personeel. Echt overal waar we kwamen deden ze naar tegen ons. Behalve in Zagreb.
Bijv..in een restaurant wilde ik nog wat te drinken maar de ober liep al weg...dus ik riep (vriendelijk) naar hem dat ik nog wat wilde drinken..hij draaide zich om en zei geagiteerd "what else?".
Het was gewoon geen toeval meer, overal voelde ik me zeer ongewenst en weggekeken terwijl wij (mijn vriend en ik) heel vriendelijk deden. Ook alleen met een drankje dus niet nadat ze merkten dat we veggies waren ;0

Als veganist kan ik me voorstellen dat het aanbod wel tegenvalt, als vegetariër is het natuurlijk al wat makkelijker.

Maar wij zijn daar altijd erg vriendelijk behandeld.  Misschien lag het aan de soorten restaurants waar wij naartoe gingen (we probeerden de heel erg toeristische zaken te mijden) of zijn er grote lokale verschillen, maar we zijn geen enkele keer onvriendelijke behandeld.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kroatië
« Reactie #31 Gepost op: 04 oktober 2007, 23:36:29 »
Voor veganisten was er weinig te halen in Kroatie.
Ik heb beide ervaringen van onbeschoft tot zeer vriendelijk (toevallig ook iemand uit Zagreb) Dat merk je wel als je de weg vraagt op straat. Best een mooi land maar gewoon niet een van de vriendelijkste landen.
Ook in Zagreb werden wij allervriendelijkst geholpen op de terassen en met name in de VVV kantoor.

Als je denkt dat je informatie kan krijgen bij een VVV (Met uitzondering van Zagreb) kom je bedrogen uit. 1 of 2 flyers en dan heb je het wel gehad. Niet  eens wandelkaarten o.i.d. Misschien als je een kamer zocht, dan verdienen ze er zelf misschien ook wel (illegaal) aan.

Wij zijn een week later naar Italie geweest bij Lago d'idro en wat een wereld van verschil.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2007, 23:42:12 door Dick »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroatië
« Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2007, 22:22:33 »
Een vriend van mij had de theorie dat "ze in kroatië" moetie hebben met mensen die een 'alternatieve' look hebben ???
Ik kan dat amper geloven maar hij beweerde dat daar de verschillen veel groter zijn en het heel zwart/wit ligt qua opvattingen.
Als je dus een piercing oid hebt dan ben je gelijk een crimineel of een uitzuiger. Ik weet het niet. Ik ben liever zo naïef om dat níet te geloven ;)  
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kroatië
« Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2007, 23:05:38 »
Een heel rare gedachte vind ik dat niet. In Oostenrijk ben je met lang haar ook gelijk een punker en met een kali kop een skinhead.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Kroatië
« Reactie #34 Gepost op: 03 februari 2010, 12:05:41 »
Ik ga er deze zomer naartoe, als iemand nog iets toe te voegen heeft... Graag dan.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Porec, Istrie, Kroatie
« Reactie #35 Gepost op: 12 augustus 2013, 13:13:05 »
Ik ben net terug van een zonnige vakantie in Kroatie, waar ik een veganistisch restaurantje heb gespot!
Dit wil ik natuurlijk meteen met jullie delen. Het is Restaurant Artha (Facebook: https://www.facebook.com/bistroartha en hier: http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g303829-d4037474-Reviews-Restaurant_Artha-Porec_Istria.html).

Tijdens een bezoek aan de Lush-winkel in Porec (jawel!) vroeg ik aan de verkoopster of er een vegetarisch restaurant in Porec was, waarna ze dit restaurant tipte. Het is een klein restaurantje. We aten er een daghap (courgettesoep, rijst met linzencurry, sojaburgers in tempurabeslag en flensjes met warme rodevruchtensaus en ijs toe) en iets van de kaart (misosoep, pasta met groentes en gerookte seitanblokjes en chocoladecake toe) en dronken daarbij 2 biertjes, mineraalwater en rode wijn en betaalden inclusief fooi omgerekend 25 euro!

Het eten was lekker, niet superhoogstaand maar een verademing na de vele pizza's en friet met salade en de simpele camping-hap.
De bediening was super!