Vegatopia Forum

Egypte

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Egypte
« Gepost op: 07 april 2003, 21:37:03 »
HOi iedereen ik ga over een paar weken naar Egypte.
Nou heb ik gelezen dat ik daar wel falafel kan eten en gevulde wijnbladeren enzo.
Maar zijn die altijd vegetariesch?
De Falafel ook?
« Laatst bewerkt op: 07 april 2003, 23:31:33 door Sander »
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Egypte
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2003, 11:44:31 »
Falafel is wel altijd vegetarisch, let op met gevulde wijnbladeren, dat wordt vaak ook met gehakt gevuld.
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Egypte
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2003, 17:46:01 »
http://www.vegetarianegypt.com/

via google komen er nog meer resultaten :)

intikken: vegetarian egypt
« Laatst bewerkt op: 09 april 2003, 17:46:55 door Dragonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

alexis

Re:Egypte
« Reactie #3 Gepost op: 09 april 2003, 22:15:44 »
Hey Kwispel
Waar ga je juist heen in Egypte? Ik ben er vorige vakantie heengeweest vandaar.
Vegetarisch eten is er nie alles maar in de hotels met buffet lukt het natuurlijk wel. (ook al bestond mijn maaltijd meestal uit pasta met saus)
Falafel is er te vinden ja, maar ook geslachte dieren die buiten omhoog hangen tussen de kaarten-winkeltjes etc.
Van zo'n dier snijden ze dan een stuk af voor de koper ter plaatse.  :-\

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Egypte
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2003, 00:57:14 »
Wij gaan naar Cairo.
Bedankt voor de tips.
WE gaan ook Piramides bezoeken enzo. Ik ben benieuwd wat ik dan op de excursies te eten krijg. Ach, en anders neem ik wel een broodje of extra ijs
ALexis, WElke inentingen heb ji allemaal genomen?
En waar ben jij geweest?
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

alexis

Re:Egypte
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2003, 16:00:53 »
Inentingen? nix noppes
Neem wel iets mee tegen de "buikloop", vriend heeft er nl. last van gehad, hij moest dan ook malgeré rauwe groenten eten ...
(moet je weten dat de groenten bespoten worden met water dat ze halen uit de Nijl, waar dan weer dode koeien in zwerven, heel gezellig dus ...)
Ikzelf ben naar Hurghada geweest, 'k stuur je wel nog een pbtje ...

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Egypte
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2004, 19:00:34 »
Ik wil misschien van de zomer naar egypte gaan om te duiken en dus vraag ik me af hoe het met vegan eten gesteld is. Falafel kan ik eten en verder? Hebben ze daar humus?
Zijn er andere vegans die daar weleens zijn geweest?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Egypte
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2004, 19:08:24 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Egypte
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2004, 22:16:12 »
Oww, ik word echt helemaal jaloers als ik hoor dat er iemand naar Egypte gaat... Ben er zelf 4 jaar geleden geweest. Week lang met bedoeinen door de woestijn getrokken, met hen (vega) gegeten en geslapen onder de sterrenhemel. Daarna door naar het meest zuidelijke deel van Egypte, via Luxor naar Aswan, echt zo ontzettend mooi, de nacht doorgebracht op een Feluka, dobberend over de Nijl en natuurlijk ontzettend veel prachtige dingen gezien. Ze noemen falafel trouwens geen falafel maar Ta'miyya, het smaakt lekker in combinatie met Tehina. Verder zijn er echt genoeg lekkere groentes en salades. Er wordt ook veel met linzen gedaan. Ik herinner me ook uit de woestijn een enorme kookpot met daarin een prutje van tomaat, olie, aardappel, uien en kruiden en dat was zo ongelooflijk lekker! O ja, en wat je echt moet proberen als je er bent is de Fresh lemon juice en de fresh mango juice. Hmmmm... Ik wil er ook weer snel heen! Heel erg veel plezier trouwens. En vergeet niet naar het museum te gaan hoor en naar de Khan-el-Khalili, waar je uren kunt ronddwalen tussen alle smalle steegjes waar de egyptenaren hun waren verkopen. En een bezoek aan de Moskee is ook de moeite waard (mag niet met korte broek!). Als je wat duurder wilt eten, dan is er het restaurant van 'Nagib Mahfouz, hij heeft ooit een literatuurprijs gewonnen en heeft met zijn prijzengeld een restaurant in Cairo geopens. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat doe ik niet, want je gaat er lekker zelf genieten..! Wel hier laten weten hoe het was hoor!

Kiwi

Re:Egypte
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2004, 08:12:21 »
Ach, en anders neem ik wel een broodje of extra ijs!

Pas op met ijs(blokjes); dit kan van kraanwater gemaakt zijn, en daar kunnen onze westerse ingewanden meestal niet goed tegen.

vogel

Re:Egypte
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2004, 22:23:58 »
In Cairo moet je zeker de FELFELA restaurants niet missen.  
In de ene op TALAAT HARB hebben ze een restaurant waar je kunt gaan zitten, en dingen als gevulde groenten kunt eten,  aan de straatkant zijn twee afhaalingangen, 1 voor kushari en 1 voor pita's met ful, humus, ta'amia etc. Kushari is echt geweldig, zeker voor op reis, het is rijst, linzen, kikkererwten, macaroni en gebakken vermicelli allemaal ter plekke (knap) door elkaar gegooid en getopt met hete tomatensaus, knoflook in citroensap en gebakken uitjes.
Een stukje verder zit ook een felfela, op 26th of July straat, die heeft alleen de pita's.
Verder zul je overal in Cairo Kushari, ta'amia ful etc vinden.
Het leuke hieraan is dat ze allemaal net weer anders zijn, en je hebt snel door welke je favorieten worden.
Trouwens, als je van zoetigheid houdt, zijn er in Cairo ook geweldige bakkers..

vogel

Re:Egypte
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2004, 22:29:45 »
Oh ja, Marla ik ben vegan dus en heb een paar keer een paar weken rondgetrokken zonder problemen in Egypte, het meeste eten wat de locals eten, zoals wat ik zojuist noemde is vegan, maar waarschijnlijk zul je iets meer moeite hebben dat te vinden in de touristencentra zoals Sharm el Sheikh en Hurghada.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Egypte
« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2004, 12:37:14 »
Falafel is overal te krijgen en vegan, wordt ook vaak als ontbijt geserveerd (yum!). De pita broodjes zijn vegan (tenminste alle waarvan ik het etiket heb gelezen), van het andere brood weet ik het niet. Verder zijn er meestal wel lekkere groentegerechten te krijgen. Zolang je maar bij de Egyptische keuken blijft heb je best veel keus. Met uitzondering van de italiaanse restaurants die nog wel eens een goede pizza kunnen bakken, zijn de westerse restaurants in de toeristencentra bedroevend in vegan of vegetarisch eten, zowel qua assortiment als kwaliteit.
Ik ben er nu 3 keer geweest (duiken, twee keer in Dahab en 1 keer in Sharm) en heb geen problemen gehad. Sharm is wel lastiger dan Dahab, Dahab is een hippie hangout :). Ik heb trouwens ook gewoon salades enzo gegeten zonder last van mijn buik te krijgen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Egypte
« Reactie #13 Gepost op: 09 mei 2004, 11:16:55 »
En waar vond je het leuker duiken?

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Egypte
« Reactie #14 Gepost op: 09 mei 2004, 14:58:16 »
Ik vond zelf Dahab veel leuker dan Sharm, in Hurgada ben ik nooit geweest. Dahab is veel kleiner, heeft nog wat hippie uitstraling, je kunt er makkelijk vegetarisch eten. Nog belangrijker: de duikstekken zijn veel mooier dan in Sharm, en allemaal via de kant te bereiken dus geen saaie boottochten. Dahab is echt super-relaxed.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Fabelman

Re:Egypte
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:23:41 »
Ik ben net in Hurghada geweest... ook om te duiken, jawel.

Heb altijd 's avonds in het hotel gegeten, hoewel het voedsel niet bijster geweldig was (mede danzij mijn geliefde medehotelgasten, de russen). Op de boot tijdens het duiken hadden we een lunch-buffet dat veel beter was.

Anyways, op zich werd er sowieso nauwelijks vlees geserveerd. De meeste buffet-onderdelen waren vega op zowel boot als in hotel. Maar iets hartigs eiwitrijks was er voor mij als vegetarier niet.

Wat mij erg teleurstelde was dat er zo weinig fruit was in Egypte (Hurghada).

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Egypte
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2007, 11:22:38 »
Ik ben net in Hurghada geweest... ook om te duiken, jawel.

Heb altijd 's avonds in het hotel gegeten, hoewel het voedsel niet bijster geweldig was (mede danzij mijn geliefde medehotelgasten, de russen). Op de boot tijdens het duiken hadden we een lunch-buffet dat veel beter was.

Anyways, op zich werd er sowieso nauwelijks vlees geserveerd. De meeste buffet-onderdelen waren vega op zowel boot als in hotel. Maar iets hartigs eiwitrijks was er voor mij als vegetarier niet.

Wat mij erg teleurstelde was dat er zo weinig fruit was in Egypte (Hurghada).

Weinig fruit? Jammer... Waar is dat aan te wijten? Droge ondergrond dus weinig fruitgroei? Of wordt er in Egypte gwoon niet zoveel 'aan fruit gedaan' ?

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Egypte
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2008, 13:48:27 »
Ik ben sinds zondagavond terug van een weekje in Sharm El Sheikh.
Het eten in Egypte viel me eerlijk gezegd zwaar tegen, tewijl ik in een 4-sterrenhotel verbleef.
Er was inderdaad zeer weinig fruit (met name gele appels van het zanderige droge soort, keiharde kaki's -die oranje lange tomaatachtigen-, onrijpe groene meloen, en naar-medicijnen-smakende mandarijntjes), de appelsienen zijn er wčl erg lekker, en ze hadden verse dadels (wat een smaakorgasme (;)), na jaren die geconfijte/gedroogde dadels in België/Nederland!!).

De eerste avond was ik al helemaal vol lof over de falafelballetjes die je kon krijgen in het hotel, dus mijn moeder en ik daar meteen heen om er een paar te halen. Na een kort gesprekje met de kok voor de zekerheid ('is this vegetarian?', 'what do you mean?'   'no meat?', 'yes yes no meat no meat') volgde de teleurstelling aan tafel toen er zich een vleselijke lucht verspreidde over mijn bord.

Er zaten inderdaad kikkererwten in mijn 'falafel', maar binnenin waren ze gevuld met vlees (wat voor vlees, dat weet ik niet, ik vond het in ieder geval een rotte streek, aangezien falafel  normaal gezien een vaste stek heeft in de Egyptische keuken).

Verder was er totaal geen afwisseling in groenten (waardoor ik iedere dag aubergines en ijsbergsla heb gegeten -wat ik wel lekker vind, maar niet elke dag), met overal een sesamzaadsausje(MMMmm) over.

Soms werd er een 'vegetarische moeite' gedaan door warme 'vegetarisch gestoofde groenten' (= wortel, aardappel, aubergine met heel veel olie onder) aan het buffet te serveren, maar ik heb zowat de hele week koud gegeten.

Over het algemeen was ik dus wat teleurgesteld over het eten, maar verder was de reis zalig (twee dagen wat minder goed weer, de rest van de tijd 25 graden), dus dat maakte veel goed!!