Vegatopia Forum

Moskou

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Moskou
« Gepost op: 23 april 2003, 13:52:37 »
Is er iemand van jullie al naar Moskou (of Rusland in het algemeen) geweest? Zo ja, hoe zit het daar met vegetarisch eten? Ikzelf vrees er een beetje voor. Ben al een aantal keer naar Tsjechië geweest (toen ik nog niet vegetarisch at) en het leek mij toch niet dat daar (veel) keus was voor vegetariërs. Vrees dat dat in Rusland wat hetzelfde gaat zijn, of kan iemand mij van het tegendeel overtuigen?

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Re:Moskou
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2003, 11:30:00 »
Hier heb je een site over vegetarisme in Rusland. Het geeft toch al iets van informatie.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2003, 11:30:24 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.057
Re:Moskou
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2005, 14:27:38 »
Ik moet over een paar weken ook voor een paar dagen naar Moskou en vrees met grote vreze dat het lastig gaat worden. Twilightje, ben jij toen in 2003 nog gegaan? En zo ja, wat zijn jouw ervaringen? Anderen die er geweest zijn?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Moskou
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2005, 21:15:47 »
Waar is Karoush als je heur nodig hebt ;)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 21:15:54 door J@n »

Aiko

Re:Moskou
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2005, 21:33:55 »
Twee vriendinnen van mij studeerden Ruslandkunde te Leiden. Beide al veelvuldig naar Moskou geweest en zullen wellicht een indruk hebben hierover als niet-vegetarierszijnde. Zal ik eens informatie inwinnen?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Moskou
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2005, 21:58:54 »
Ik meende me te hereinneren dat ik laatst een Google-alert gehad had dat vegetarisme en zelfs veganisme aan het opkomen is in Rusland. Even nagezocht en inderdaad, in de Pravda en de Izvestia heeft er een tijdje terug een artikeltje over gestaan.

http://english.pravda.ru/main/18/90/360/14560_veganism.html
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2005, 23:26:49 door J@n »

Offline Sam

  • ******
  • 7.057
Re:Moskou
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2005, 16:11:29 »
Twee vriendinnen van mij studeerden Ruslandkunde te Leiden. Beide al veelvuldig naar Moskou geweest en zullen wellicht een indruk hebben hierover als niet-vegetarierszijnde. Zal ik eens informatie inwinnen?
Graag Aiko! Ik ben echt benieuwd. Het artikeltje van Jan stelt me wel een beetje gerust: ze weten in ieder geval wat het is!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:Moskou
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2005, 16:18:47 »
De vraag is verstuurd. Ik wacht geduldig met jullie mee op een antwoord.

Aiko

Re:Moskou
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2005, 17:56:52 »
Een quote: Je kan wel pelmeni bestellen met veg inhoud, dat is een soort van tortellini met inhoud, best te eten. Veg soepjes heb ik dacht ik niet gezien, bouillon is meestal van vlees getrokken omdat het dan wat steviger is enzo... Als je bij bekende toko's gaat eten zoals Pizza Hut en McDonalds en weet ik het allemaal, daar kan je wel veg eten halen. Ook is er de geweldige subway, waar je belegde gezonde broodjes kan halen, trouwens niet gezien in Moskou, maar zit vast ergens. Blini's, je weet wel, de pannenkoekjes, zijn ook heeeeel erg veg...

Offline Sam

  • ******
  • 7.057
Re:Moskou
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2005, 14:08:24 »
Het is hier best goed te doen, zolang ik het bij vegetarisch houdt en niet over veganistisch begin. Omelet en salade als lunch, traditioneel aardappelgerecht met paddestoelen en veel knoflook als avondeten bijvoorbeeld. Ze weten als ik zeg dat ik vegetarisch wil eten redelijk goed wat ik bedoel. Alleen het waarom is niet zo duidelijk. Een russische collega keek me gisteren meewarig aan: "Tjsa als we ouder worden krijgen we allemaal gezondheidsproblemen he?" ::)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.057
Re:Moskou
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2005, 15:32:06 »
Ook nog heel lekker gegeten in een Uzbeeks restaurant: hele grote saladbar met zelfs groente die ik niet kende, hele lekkere gefrituurde pannekoeken gevuld met ricotta en kruiden, aardappelpasteitjes die wel wat op samosa's lijken... Hmmm! Het was dus lang niet zo erg afzien als ik gevreesd had  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.057
Re:Moskou
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2005, 14:27:31 »
Kish-Mish Uzbek Restaurant.
Actually, a chain, has a few restaurants in Moscow, all quite moderately priced. The restaurants are decorated in traditional manner to look like an Uzbek country house. Tasty national food. Dinner for $10 is real, but impossible - when you start eating their meals you won't be able to stop.
Address: 1) Noviy Arbat #28, tel.291-2010, Area: Arbat, metro Arbatskaya (dark blue). Open: 11.00-0.00
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Moskou
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2007, 07:33:09 »
(Excuses Jan, niet goed gekeken...)

Quote mijzelf:
Wie is er al eens in Moskou geweest?
Wil er heel graag heen met een vriendinnetje.

Tips qua boekingen, eten in Moskou en bezienswaardigheden welkom!

Kazanova

Re:Moskou
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2007, 23:09:44 »
Ben wel eens in Moskou geweest, is veel te zien in het centrum rond de rivier de Moskva, natuurlijk het Kremlin/Rode plein etc, maar ook het Tretjakov museum aan de zuidkant van de Moskva. Ga zeker ook eens naar de omliggende plaatsen zoals Sergiev Possad of Vladimir om de oude Russische culuur te leren kennen.
Om in Moskou ergens te komen moet je met de metro gaan, snel en goedkoop en vaak schitterende (soms marmeren) stations, onvergelijkbaar met Nederland. Je zit in het centrum overal binnen 10-15 minuten.

Sommige Russische gerechten zijn al vegetarisch-zoals vareniki een soort ravioli met kaasvulling. Let wel op dat deze ook een vleesvulling kunnen hebben, dus bekijk de menukaart goed of vraag het bediendende personeel. Het beste veg. restaurant van Moskou is Jagannath Vegeterian Restaurant in het centrum aan de Kuznetski Most 11 bij de Kuznetski metro halte.


Een goed overzicht van andere verg. restaurants is te vinden op http://www.unclepasha.com/vegetarian_russia.htm


Offline Sam

  • ******
  • 7.057
Re:Moskou
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2009, 12:09:24 »
Geen vegetarisch restaurant maar wel een aanrader: Pushkin. Traditionele russische gerechten in een prachtige omgeving. Ik had als voorgerecht een salade met wat huttenkase, croutons van zwart russisch brood en sorbet van gezouten komkommer. Als hoofdgerecht pelmeni (een soort russische ravioli) met een vulling van paddestoelen. Als nagerecht warme ravioli van rijstpasta gevuld met rood fruit. Andere eetgelegenheden hadden ook allemaal wel een vegetarische optie, geen enkel probleem gehad. Een nieuw soort wodka leren kennen: horseradish flavoured wodka, dus op smaak gebracht met mierikswortel. Het smaakt alsof er een schepje wasabi door je wodka is geroerd maar is wel erg lekker!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Moskou
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2009, 00:36:57 »
Iemand ervaring met veganistisch eten in Rusland?

Ik zie steeds een trein richting moskou. Lijkt me weleens leuk om heen te gaan.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Moskou
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2009, 00:49:28 »
Nee, maar is bijna veertig uur in een trein zitten leuk? Ik zou in ieder geval niet in de winter gaan.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moskou
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2009, 00:51:18 »
Lijkt me wel een hele mooie treinreis.
Neem een dekentje mee!  ;)

Aiko

Re:Moskou
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2009, 01:30:40 »
Lijkt mij ook een mooie reis. Zit zelf serieus te denken over een ritje Trans Siberië express of Trans Mongolië express. En weer terug. Kost slechts twee weken van mijn leven...

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Moskou
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2009, 12:10:22 »
Och, als het je om die trein ging kun je ook naar Kopenhagen, Berlijn of waar gaat die trein ook al weer nog meer naartoe gaan. Stap je toch in de trein naar Moskou ;)
This is between me and the vegetable!