Vegatopia Forum

Marmite

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aiko

Re:Marmite
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2006, 02:54:10 »
[Leuk verhaaltje]

Ben benieuwd of het ventje nog steeds gek is op marmite, nu hij weer twee jaar zeven jaar verder gepuberd is.

Goede tip van Selly, geroosterd brood met marmite. Geroosterd brood met zonder iets is eigenlijk ook lekker genoeg als je als een fervente broodliefhebber zoals ik het vette en / of gesuikerde beleg eens wil laten staan. Maar marmite op een warme boterham klinkt waardig genoeg het ook eens te proberen zodra het morgen is.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2006, 02:55:15 door Aiko »

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marmite
« Reactie #21 Gepost op: 07 januari 2006, 20:24:17 »
Mijn oma deed altijd marmite door de sperzieboontjes. Of eigenlijk refomite maar dat is niet meer te krijgen, is er een verschil? Ik geloof dat ik dat altijd erg lekker vond.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

kletskop

Re:Marmite
« Reactie #22 Gepost op: 08 januari 2006, 08:57:46 »
Is Marmite gewoon in de supermarkt te vinden? Ik heb het nog nooit gezien, geloof ik.
Al twijfel ik of ik wel nicotinezuur wil eten.  :-\

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Marmite
« Reactie #23 Gepost op: 08 januari 2006, 12:23:22 »
Is Marmite gewoon in de supermarkt te vinden? Ik heb het nog nooit gezien, geloof ik.

Van Dirk vd Broek en AH weet ik dat ze het verkopen. Staat bij het lang houdbare broodbeleg, tussen de pindakaas, hagelslag en sandwich spread enzo.

Had al een tijd geen Marmite meer gegeten, maar door deze draad kreeg ik er weer trek in. Vanmorgen lekker broodjes Marmite als ontbijt gegeten! Gelukkig woonde er nog een potje in mn koelkast  ;), dat spul is eeuwig houdbaar!
Stiekem toch een banaan!

g11ling

Re:Marmite
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2006, 20:19:41 »
Is Marmite gewoon in de supermarkt te vinden? Ik heb het nog nooit gezien, geloof ik.
Al twijfel ik of ik wel nicotinezuur wil eten.  :-\

ik vroeg me ook al af wat dat was  ???

en marmite zal ik NOOIT meer eten. Hele trauma's van opgelopen in mn jeugd. Als ik bij mijn beste vriendin ging eten tussen de middag, moesten we ook een boterham met marmite en kaas eten (want dat was gezond)
IEUWWWWWW.... het ging zo ver dat ik een hele tijd niet meer bij haar wilde eten!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2006, 11:48:31 »
Is Marmite gewoon in de supermarkt te vinden? Ik heb het nog nooit gezien, geloof ik.
Al twijfel ik of ik wel nicotinezuur wil eten.  :-\
nicotinezuur ??? ??? ???
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

g11ling

Re:Marmite
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2006, 12:09:13 »
maar t klinkt zo ranzig.....

zou roken dan toch gezonder zijn dan altijd gedacht?  ;D

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2006, 21:45:18 »
"Marmite is een vegetarische spread gemaakt van gist, groentenextracten, zout, nicotinezuur, thiamine, foliumzuur en vitamine B12."
Nicotinezuur = vitamine B3, oftewel niacine, dus niks engs.
Ik kon het op het potje niet vinden bij de ingrediënten, vandaar mijn vraagtekens. Dat je het nodig hebt wist ik al. Ik had even moeten bedenken dat het hetzelfde is B3, ook dat wist ik eigenlijk wel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

zosten

Re:Marmite
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2007, 18:34:00 »
Dat smeren vind ik niet lekker maar ja anderen weer wel.  :P
Maar nog niemand heeft blijkbaar Marmite gebruikt als saus?  :-\
Je kan Marmite meer gebruiken dan voor smeer alleen hoor!  :o
Het bevat vooral veel B vitamines (B12).

Een sausje doe je zo:
Olijfolie de pan in samen met fijngesnipperde ajuintjes en champignons en stoven.
Voeg een brikje Provamel Soyaroom toe, 2 teenjes fijngesnipperde look, koffielepeltje Marmite.
Voeg nog wat peper en kruiden toe en 1 minuutje laten doorkoken.
Belangrijk! Neem wel Provamel, geen Alpro dat lukt niet.

Je toenge got up de groend angen!   ;D
En kleir is kees!  ;)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #29 Gepost op: 18 december 2007, 20:09:11 »
Het bevat vooral veel B vitamines (B12).

Maar het kan niet als betrouwbare vitamine B12-bron beschouwd worden.

zosten

Re:Marmite
« Reactie #30 Gepost op: 18 december 2007, 21:54:23 »
Het bevat vooral veel B vitamines (B12).

Maar het kan niet als betrouwbare vitamine B12-bron beschouwd worden.

Tjah, wat is er nu nog 100% betrouwbaar?
Een controleorganisatie kan ook niet alles controleren.
In alles is er wel iets te zoeken.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #31 Gepost op: 19 december 2007, 16:20:31 »
Het bevat vooral veel B vitamines (B12).

Maar het kan niet als betrouwbare vitamine B12-bron beschouwd worden.
Het staat in de lijst van ingrediënten. Het het is in NL verboden om daar iets aan toe te voegen wat er niet in zit. Ik weet niet hoe het in België is.
Het is dus toegevoegd en niet een bijproduct van de gistfermentatie, wat het product uiteindelijk vormt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #32 Gepost op: 19 december 2007, 17:28:35 »
Het staat in de lijst van ingrediënten. Het het is in NL verboden om daar iets aan toe te voegen wat er niet in zit. Ik weet niet hoe het in België is.
Het is dus toegevoegd en niet een bijproduct van de gistfermentatie, wat het product uiteindelijk vormt.

Hoewel er mogelijk een beetje vitamine B12 in zit zou men er heel grote hoeveelheden moeten eten.  De gevolgen van tekorten van vitamine B12 zijn te ernstig om er niet zwaar aan te tillen.  Omdat niet iedereen goed op de hoogte is van de hele vitamine B12-problematiek en om te voorkomen dat iemand gaat denken: "Ik eet regelmatig Marmite, dus het zit wel goed met mijn B12-inname." vond ik mijn opmerking op zijn plaats.

Re:Marmite
« Reactie #33 Gepost op: 19 december 2007, 18:00:42 »
Je zou bijna twee potjes per week moeten eten om aan de ADH te voldoen.
Ajakkiebah! :pukey: :bigeyes:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

zosten

Re:Marmite
« Reactie #34 Gepost op: 19 december 2007, 23:04:41 »
Je zou bijna twee potjes per week moeten eten om aan de ADH te voldoen.
Ajakkiebah! :pukey: :bigeyes:

die B12 is gewoon een opgeblazen boel!
tssss, onzin
koop es het boekje "een leven lang fit" deel 2
daar staat alles keigoe in! Maar wel lezen wat er staat!  ;)

er is wel meer dan marmite in de wereld om aan je B12 te komen hoor.
Koffie en alcohol breken het wel wat af, daar moet je rekening mee houden.
En de B12 die in het vlees bevindt is niet via natuurlijke weg maar gewoon toegevoegt!  Ai wat nu?  ;D

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #35 Gepost op: 20 december 2007, 12:41:46 »
Het gaat wel om het weergeven van feiten. Natuurlijk is die Marmite niet voldoende voor een evenwichtige opname van B12. Maar het is ook niet niks. 0,6 microgram per smeersel van 4 gram. Dit is meer dan in een glas karnemelk zit.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

zosten

Re:Marmite
« Reactie #36 Gepost op: 20 december 2007, 17:01:06 »
Het gaat wel om het weergeven van feiten. Natuurlijk is die Marmite niet voldoende voor een evenwichtige opname van B12. Maar het is ook niet niks. 0,6 microgram per smeersel van 4 gram. Dit is meer dan in een glas karnemelk zit.

 ;)

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #37 Gepost op: 23 december 2007, 22:56:55 »
Ik ben helemaal verzot op het goedje, eet denk ik wel een potje per maand. op brood maar ook door zelf maak jus en soepen

Tevens bij een recent bloed onderzoek had ik een bovengemiddeld b12 waarde en de arts vond het goed voor een vega :)



Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2007, 23:13:48 »
Ik ben helemaal verzot op het goedje, eet denk ik wel een potje per maand. op brood maar ook door zelf maak jus en soepen

Tevens bij een recent bloed onderzoek had ik een bovengemiddeld b12 waarde en de arts vond het goed voor een vega :)

Je lijkt te suggereren dat er sprake is van een oorzaak-gevolg verband.
Hoewel het prima is als je een deel van de benodigde hoeveelheid vitamine B12 binnenkrijgt door de consumptie van Marmite is de gehele 'problematiek' van de hoeveelheid B12 in voedsel, de opname van vitamine B12 en de (soms onbetrouwbare) resultaten van bloedonderzoek te ingewikkeld om te veronderstellen dat je goede resultaten bij het bloedonderzoek (waarbij ik er van uit gaan dat men de juiste zaken heeft getest - wat niet altijd het geval is) te wijten zijn aan de consumptie van Marmite.