Vegatopia Forum

Marmite

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrsblue

Marmite
« Gepost op: 23 april 2003, 18:58:45 »
Ik heb laatst een potje marmite gekocht, maar ik weet niet waar ik het voor moet gebruiken en in welke mate ( ik heb het geproefd, maar het was erg zout).

Iemand tips?

Groetjes mrsblue
« Laatst bewerkt op: 23 april 2003, 20:07:45 door Sander »

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2003, 20:23:55 »
Het heeft hier nog al es op het forum gestaan. Je kan het op toast smeren, maar dat vind ik nogal vies smaken. verder kan je het vooral als smaakmaker in soepen en sauzen gebruiken.

Re:Marmite
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2003, 20:45:12 »
Iemand tips?
Vuilnisbak?
Of anders homeopathisch verdund aan soepen of zo toevoegen.
Ik vind dat spul dus echt volkomen oneetbaar.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Marmite
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2003, 22:40:49 »
Waar is de vorige marmitedraad gebleven. Kan em niet vinden  :-\
Nou ja, toen schreef ik dus dat marmite heel lekker is  :) op geroosterd brood met beetje boter/margarine (ook al vind ik dat normaal vies) en met peterselie of bieslook erover. En dus maar weinigggg marmite want het is inderdaad zout. En in de soep.
,,,,فلافل

willem1940

Re:Marmite
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2003, 23:34:44 »
Ik denk dat Marmite ooit een, later zoekgeraakt, oorspronkelijk onderdeel was van het sprookje: "De Nieuwe Kleren van de Keizer".
 8)

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marmite
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2003, 09:10:44 »
Ik vond Marmite vroeger als kind niet te verteren, maar tegenwoordig eet ik het vaak. Ik smeer het op een grove volkorenboterham, daaroverheen plakjes belegen kaas en nog wat alfafa of ander rauwkost erop. Heerlijke combinatie!
Van leven ga je dood

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2003, 10:11:53 »
Oude marmite-draad heb ik weggegooid.
Om het goed te maken een verhaaltje uit de oude doos:

Volkskrant: 14-04-1998Pagina: 11Sectie: DAG IN DAG UIT
   
 
 
 
Niets anders dan Marmite
   
Daniel Parkes (11) uit Devon, Engeland eet zijn hele leven al niets anders dan broodjes met Marmite. 'Het dichtst bij warm eten komt hij als hij 's ochtends Marmite op zijn toast doet', zegt zijn moeder.

Daniel neemt broodjes Marmite in zijn lunchbakje naar school, en thuis neemt hij een maaltijd met nog meer broodjes Marmite. Docenten van de St. Joseph's school in Newton Abbot kwamen op het spoor van Daniels eetvoorkeur bij de opdracht voor een essay, getiteld 'Mijn vriend'. Daniel schreef een lofzang op Marmite. Het Britse voedingsinstituut meldt zeer verbaasd te zijn dat Daniel op dit uitzonderlijke dieet kan overleven en zelfs geen gezondheidsproblemen heeft.

Marmite is een vegetarische spread gemaakt van gist, groentenextracten, zout, nicotinezuur, thiamine, foliumzuur en vitamine B12. Het smeersel bevat geen vet en suiker. Over zijn voorkeur voor Marmite zegt Daniel: 'Ik heb chips geprobeerd, hamburgers en pizza's. Gatsie. Misschien ga ik andere dingen proberen als ik ouder ben. Maar nu wil ik niets anders dan Marmite.'

Zijn moeder: 'Hij nam nooit stevig eten nadat hij van de speen af was. Toen ontdekten we dat hij broodjes Marmite at. Voor een tijd waren we in de zevende hemel dat hij íets wilde eten. Maar nu na elf jaar zijn we ten einde raad.'  
 
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Marmite
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2003, 10:22:13 »
Beetje bizar verhaal  ::)

Vroeger smeerden we altijd wat marmite over de kaas op de boterham (dun smeren, want het is erg pittig). Dat was lekker.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2003, 10:40:34 »
Sven (komt hij nog wel eens?) raadde aan om in gerechten waar garnalenpasta wordt verwerkt, het te vervangen door Marmite.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Danielle

Re:Marmite
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2003, 18:27:12 »
Door bruine bonen is het best lekker.

mrsblue

Re:Marmite
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2003, 22:31:13 »
Bedankt voor de tips...ik zal het eens proberen op een toastje  met kaas (lust geen brood).

Smaakt het trouwens een beetje naar maggi? Zo vind ik het een beetje ruiken.

Nou, ik ben benieuwd, zla het morgen gaan proberen!

Groetjes mrsblue

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marmite
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2003, 09:03:33 »
Berichtje kwam ik tegen op www.psycholoog.net

Citaat
Marmite-gen tegen kanker
Een organisme dat bekend staat als ingrediënt van brood, bier en marmite blijkt een belangrijke rol te spelen in de strijd tegen kanker, cystic fybrose, doofheid en diabetes. Een onderzoeksteam heeft de genetische code van een bepaald soort gist ontrafeld, die minstens 50 genen heeft die betrokken zijn bij menselijke ziekten. Gist is een uitstekend model voor menselijke ziekte en kan weleens zeer belangrijk blijken bij de behandeling van kankers.

Hmmm, ik besmeer nog maar een boterhammetje.
Van leven ga je dood

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Marmite
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2003, 10:22:20 »
Heeeeeeerlijk!

Je moet het niet al te dik smeren, zeker als je het niet gewend bent héél dun! Ik doe het vaak op een boterham met pindakaas en dan het liefst even warm laten worden op de kachel. :hungry:
:witch2:

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marmite
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2003, 14:08:43 »
of je smeert t op je gezicht a la jaap kooiman gisteravond in 'toen was geluk heel gewoon'...
Za Zemiata!

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marmite
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2003, 14:15:29 »
Krijg je dan dit idee?   :screams:
Van leven ga je dood

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marmite
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2003, 21:38:46 »
niet gezien?
ja... zoiets idd... zelfbruiner zo ongeveer
Za Zemiata!

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Marmite
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2003, 23:10:21 »
Sven (komt hij nog wel eens?) raadde aan om in gerechten waar garnalenpasta wordt verwerkt, het te vervangen door Marmite.

Ik ben weer terug van weggeweest. Maar heb ik dat ooit gezegd?  :o Ik heb nog nooit Marmite gegeten...
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2003, 23:10:48 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Marmite
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2003, 07:16:33 »
Sven (komt hij nog wel eens?) raadde aan om in gerechten waar garnalenpasta wordt verwerkt, het te vervangen door Marmite.
Ik ben weer terug van weggeweest. Maar heb ik dat ooit gezegd?  :o Ik heb nog nooit Marmite gegeten...
volgens mij was dat een grapje van mij...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

Marmite?
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2003, 01:12:23 »
He!

Ik ga morgen lekker koken en wil de familie verrassen met heerlijk vegetarsich eten. Nu moet ik echter een eetlepel marmite toevoegen. Dit heb ik niet in huis. Misschien hebben mensen die weten wat het is en wel eens gebruikt hebben wat ik er in plaats van kan gebruiken? Ik dacht zelf aan een beetje Maggi op smaak erbij doen?
« Laatst bewerkt op: 25 december 2003, 01:13:41 door Elsbeth »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Marmite?
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2003, 08:25:13 »
Ja, of zout of boullion.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.