Vegatopia Forum

Witlof anders?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Witlof anders?
« Gepost op: 24 april 2003, 18:38:34 »
Er is de laatste tijd erg veel witlof te koop en niet al te duur. Nu word ik gek van al die witlof met gekookte aardappels en kaassaus die mijn moeder er altijd van maakt.

Heeft iemand een recept met witlof dat ik haar voor haar neus kan duwen als ze weer eens 1,5 kilo gekocht heeft? Al eerder heb ik de roerbakwitlof met tempeh en tomaten uit Jans keuken geprobeerd, maar dat vond ik niet zo'n suc6.
Een salade ervan maken vond ik heerlijk maar mijn ouders vonden rauwe witlof niet lekker.
Een stamppot is ook geen idee omdat 't dan toch weer neerkomt op die aardappelen en kaas.

Iemand?

ellen

Re:Witlof anders?
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2003, 18:53:51 »
Zelf maak ik wel eens een witloftaart.

Het recept is een prijswinnende uit de sla. Ik kan het wel eens opzoeken, maar ik maak het ongeveer zo. .

Witlof: Snijden enzo.
Zongedroogde tomaten: snijden enzo.
zwarte olijven: doormidden snijden.

Maak taartdeeg of gebruik bladerdeeg.

Bak witlof, tomaatjes en olijven. Veel tijm erbij (kan zijn dat ik dit zelf bedacht heb).
Stukjes feta erbij.

Gooit dat hele mengsel met iets eierachtigs erbij.

Maak taart en gooi het in de oven, lang genoeg.

Maar ik zoek ook met liefde het recept voor je op :)

willem1940

Re:Witlof anders?
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2003, 23:23:07 »
In een Belgisch café meegemaakt & gehapt:

heel kleine rauwe witlof-blaadjes gevuld met sausjes (ook pindakaas/pindasaus) als hapje bij bier.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witlof anders?
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2003, 00:04:50 »
Roerbakken, afblussen met balsamico azijn en dan suiker eroverheen strooien. Ff roeren, suiker carameliseert.....klaar
Kan ook met spruiten maar die kook ik altijd ff voordat ik ze de wok/koekenpan in bonjour, gewoon, uit luiheid!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witlof anders?
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2003, 10:04:16 »
stronk wassen en het midden eruit snijden. dan wikkelen in veel kaas, en daarna een plak bladerdeeg. zo'n 20 min. in een oven van 200 graden
Zo.

Danielle

Re:Witlof anders?
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2003, 11:25:39 »
OK ik wist wel dat jullie wat wisten  :D
Dat idee van Apraxia en de taart van LL de Ling gaan zeker geprobeerd worden!  :P

Offline Sven

  • *****
  • 3.796
  • Geslacht: Man
Re:Witlof anders?
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2003, 11:54:32 »
Witlof fijn snijden en stoven in een pan, samen met wat uitgeperste knoflookteentjes. Als het zo goed als gaar is, een bakje mascarpone erbij roeren en wat geraspte kaas. Kruiden met zout, peper en bv provencaalse kruiden of dille. Serveren met verse pasta.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Witlof anders?
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2003, 14:17:08 »
Stronkje overlangs in 2 snijden. Stoven, een beetje bruin laten worden. Peper en geperste look erover. Simpel en :kwijl:
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witlof anders?
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2003, 14:24:00 »
Ingrediënten: 1 kg witlof, 1 ui, 2 tomaten, 1 groene paprika, 25 g boter, 2 dl tomatensap, tabasco, 1 blik mais (ca. 300 g), peper, zout, 1 tl suiker, worcestersaus, 75 g tortillachips, 100 g geraspte oude kaas  
Hulpmiddelen:  
Voorbereiding:  Snijd het witlof in stukjes, was deze en kook ze in ca. 10 minuten gaar. Afgieten.
Snipper intussen de ui fijn. Kruis de tomaten in, dompel ze in kokend water, ontvel ze en snijd ze in stukjes. Snijd de paprika in stukjes.  
Bereidingswijze:  Verhit de boter en bak de ui ca. 3 minuten zachtjes. Voeg de paprika toe en laat deze ca. 3 minuten meebakken. Voeg tomaten, tomatensap, mais, witlof en ca. 8-10 druppels tabasco toe. Met het deksel op de pan 10 minuten stoven. Het geheel op smaak brengen met peper, zout, suiker en enkele druppels worcestersaus.
Verwarm de oven of de grill voor.
Doe het mengsel over in een ovenvaste schotel. Verdeel de tortillachips over de witlof-maisschotel. Strooi de geraspte kaas erover en plaats de schotel even onder de grill of in de voorverwarmde oven tot de kaas gesmolten is.
Serveren met rijst, tagliatelle of aardappelpuree.  
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witlof anders?
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2003, 14:28:48 »
Witlofmousse:

Citaat
Ingrediënten:  250 gr aardappelen in blokjes
1/2 dl melk
1 eetlepel boter
zout, peper en nootmuskaat
1 eetlepel (olijf)olie
3 eetlepels droge witte wijn
2 eieren
500 gr witlof in reepjes gesneden  
Voorbereiding:  Oven voor verwarmen op 200 C
Aardappelen in wenig water met zout in ca. 10 minuten gaarkoken, afgieten en fijnstampen. Melk, boter, zout, peper en nootmuskaat door puree roeren.  
Bereidingswijze:  In 1 eetlepel olie witlof roerbakken in ca. 5 minuten. Wijn toevoegen en in 5 minuten laten verdampen. Witlof door puree scheppen, eieren erdoor kloppen. Puree in ovenschaal scheppen en in midden van oven in ca. 10 minuten lichtbruin baken.  
Serveertips:  In stukjes serveren.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witlof anders?
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2003, 14:30:19 »
Probeer ipv een kaassausje eens een paprikasausje: heerlijk!

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witlof anders?
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2003, 14:30:34 »
Witlofsoep:

Citaat
Ingrediënten: 1 sjalotje
1 grote aardappel (zeer kruimig, ca. 200 gram)
750 gram witlof
1/2 el citroensap
25 gram boter of margarine
1 1/2 groentebouillontablet
zout
(versgemalen) zwarte peper
4 el slankroom (bekertje van 200 ml)
 
Hulpmiddelen:  staafmixer of keukenmachine  
Voorbereiding:  Sjalotje pellen en fijnsnipperen. Aardappel schillen, wassen en in blokjes snijden. Witlof schoonmaken en wassen. Van bovenkant van stronkjes stukje van ca. 1 cm afsnijden en bewaren voor garnering. Rest van witlof in reepjes snijden en besprenkelen met citroensap. In (soep)pan boter verhitten. Sjalot ca. 1 minuut zachtjes fruiten. Witlof toevoegen en al omscheppend ca. 5 minuten meebakken. Aardappelblokjes in 1 liter water toevoegen. Bouillontabletten erboven verkruimelen. Mengsel aan de kook brengen en afgedekt ca. 15 minuten zachtjes koken. Intussen in pan ruim water aan de kook brengen. Tomaat inkruisen, enkele seconden onderdompelen in kokend water, afspoelen onder koud water en ontvellen. Tomaat halveren, pitjes verwijderen en in kleine blokjes snijden. Soep met staafmixer of in keukenmachine pureren. Op smaak brengen met zout, peper en citroensap.  
Bereidingswijze:  Soep eventueel opnieuw verwarmen. In vier diepe borden scheppen. In het midden van elk bord een eetlepel slankroom scheppen. Garneren met stukjes witlof en blokjes tomaat.  
Serveertips:  Bevat p.p. ca.: 140 kcal, 3 gram eiwit, 9 gram vet, 12 gram koolhydraten

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witlof anders?
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2003, 14:32:05 »
Witlof met sesam en knoflook:

Citaat
Ingrediënten: 8 struikjes witlof, 2 el. limoen- of ci-troensap, 4 el. (zonnebloem)olie, 175 gr. quorn fijngehakt, 2 tenen knoflook, 1 spaanse peper, 3 lenteuitjes, 2 el. lichte sojasaus, 2 el. geroosterd sesamzaad.  
Hulpmiddelen:  Wok  
Bereidingswijze:  Maak het witlof schoon, snijd de struikjes in de lengte in vieren en bedruppel ze met -een deel van- het limoen- of citroensap. Verhit een wok, voeg de olie toe en bak de quorn al omscheppende 2-3 min. op hoog vuur. Pel en hak de knoflook fijn en schep deze door de quorn. Bak het geheel in nog 1 minuut mooi bruin. Neem de quorn uit de pan en voeg het gesneden witlof toe. roerbak 4-5 min. Snijd de peper en lente-uitjes in ringetjes en voeg beide toe aan het witlof. Doe de quorn terug in de pan en schenk de sojasaus erbij. Proef of er nog zout moet worden toegevoegd en bestrooi voor het serve-ren met sesamzaad.  
Serveertips:  Lekker met mie of mihoen.


groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

willem1940

Re:Witlof anders?
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2003, 18:23:27 »
stronk wassen en het midden eruit snijden. dan wikkelen in veel kaas, en daarna een plak bladerdeeg. zo'n 20 min. in een oven van 200 graden

Dit ideetje heb ik in de mailbox van mijn vrouw gezet, maar misschien ga ik het al eerder zelf proberen. Lijkt mij goed weg te zullen happen bij een rood wijntje plus een glas prikwater.

willem1940

Re:Witlof anders?
« Reactie #14 Gepost op: 29 april 2003, 22:24:17 »
Mijn Yvonne heeft die witlof/kaas-broodjes vandaag gemaakt.

Langer dan 20 minuten in de oven geweest en van binnen toch te stug/nat; misschien volgende keer de witlofjes dunner splitsen en/of temperatuur wat opvoeren.

De smaak zelf kan uiteraard niet stuk, combinatie witlof/kaas gaat altijd goed.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Witlof anders?
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2003, 23:49:59 »
Afgelopen weekend gegeten: Witlof in perensaus.

1 witlof, 3 peren, thijm, basilicum, peper, zout, el bloem.

Peren klein snijden en de witlof gaar maken in het sap dat van de peren komt. kruiden erbij en een beetje bloem om de saus dikker te maken.
Serveren met bijv. gebakken aardappels, gierst of cous cous.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Witlof anders?
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2003, 10:00:34 »
De peren ? Dessert?  ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Witlof anders?
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2003, 23:16:58 »
De peren ? Dessert?  ;)
Met een beetje fantasie wel... en dan banaan met tahini en sesamzaad als hoofdmaaltijd  ;)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Witlof anders?
« Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2003, 12:19:33 »
In het recept gebruik je dus alleen het sap van de peren.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Kiwi

Re:Witlof anders?
« Reactie #19 Gepost op: 04 april 2005, 22:02:25 »
G. houdt absoluut niet van witlof, maar als ik het dan toch wil eten wil hij het bij voorkeur rauw, als salade.
Rauwe, kleingesneden witlof met een of meer van de volgende  ingrediënten naar eigen smaak (of, naar G.'s smaak, hoe meer vulling hoe beter, dan proeft 'ie de witlof niet meer): gekookt ei, rozijntjes, blokjes appel, mandarijntjes uit blik, blokjes (geiten)kaas, zongedroogde tomaat, enzovoort enzovoort. En dan natuurlijk nog een lekkere dressing erover. En dan eet 'ie het wel. ;)