Vegatopia Forum

Zweden

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Zweden
« Reactie #40 Gepost op: 02 augustus 2007, 16:51:35 »
Ben je ook in de Moose garden geweest? Anders is dat is misschien wel leuk voor Julian de volgende keer. Ik vond het in ieder geval wel erg leuk :)
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2007, 16:51:57 door LL de Ling »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #41 Gepost op: 14 augustus 2007, 19:08:28 »
Kom net terug uit Zweden. Veel supermarkten hebben geen vegetarische dingen. Alleen tartex uit een tube is overal te krijgen. Een prettige uitzondering is de ICA, zal wel te maken hebben met de relatie met de AH van ons. Precies dezelfde producten. In een overmatig grote winkel zelfs nog meer dan bij ons. Daar kon je een nep bacon krijgen die nog smaakte ook. Was wel in de diepvries, maar laten ontdooien en in de camping bewaren ging goed.
Een goedkoop indiaas praktisch veganistisch restaurant was in de buurt van Fridhemsplan dat met verschillende buslijnen is te bereiken. Aan Fridhemsgatan direct om de hoek.
Een openbaring is Hermann met een fantastisch uitzicht over Stockholm. Een koudbuffetachtige techniek: een heleboel schalen waar je onbeperkt van mag opscheppen. Buslijn 2 of 3 in zuidelijke richting Slussen en Gamla Stan, uitstappen bij Tjärhovsplan een stukje (150 meter) langs dezelfde weg teruglopen, oversteken en een trap omhoog en je ziet het vanzelf. 95% is veganistisch. Heerlijk gegeten en dat voor nog geen 10 euro pp. inclusief een flesje drinken. (ze hebben geen vergunning voor wijn, maar wel voor lichtbier, ook lekker overigens.)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Zweden
« Reactie #42 Gepost op: 14 augustus 2007, 23:43:31 »
Ben je ook in de Moose garden geweest? Anders is dat is misschien wel leuk voor Julian de volgende keer. Ik vond het in ieder geval wel erg leuk :)

Vanzelfsprekend, vandaar dat we in Orrviken waren. We werden zelfs nog genoemd in de blog van de beheerder: dat er Hollanders waren geweest die hier kwamen schaatsen omdat hun eigen grachten maar niet wilden dichtvriezen ;)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Zweden
« Reactie #43 Gepost op: 15 augustus 2007, 23:12:28 »
Een openbaring is Hermann met een fantastisch uitzicht over Stockholm. Een koudbuffetachtige techniek: een heleboel schalen waar je onbeperkt van mag opscheppen. Buslijn 2 of 3 in zuidelijke richting Slussen en Gamla Stan, uitstappen bij Tjärhovsplan een stukje (150 meter) langs dezelfde weg teruglopen, oversteken en een trap omhoog en je ziet het vanzelf. 95% is veganistisch. Heerlijk gegeten en dat voor nog geen 10 euro pp. inclusief een flesje drinken. (ze hebben geen vergunning voor wijn, maar wel voor lichtbier, ook lekker overigens.)

JAAAA!! Hermann is cool! (Zeker met mooi weer en/of live muziek (en ik heb een gruwelijke hekel aan live muziek normaliter...)!)
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Zweden
« Reactie #44 Gepost op: 16 augustus 2007, 10:50:47 »
Vanzelfsprekend, vandaar dat we in Orrviken waren. We werden zelfs nog genoemd in de blog van de beheerder: dat er Hollanders waren geweest die hier kwamen schaatsen omdat hun eigen grachten maar niet wilden dichtvriezen ;)

Ja, dat is ook wel erg maf. :P Ik weet niet of er ik er ooit in de winter naartoe zou willen. Van de foto's en de verhalen krijg ik het altijd al erg koud. (Vriendin gaat natuurlijk ook met kerst). Maar het is misschien ook wel eens de moeite waard. Al zou ik dan liever in het luxe vakantiepark in Are zitten ofzo ;)
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2007, 10:56:32 door LL de Ling »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Zweden
« Reactie #45 Gepost op: 17 augustus 2007, 22:35:59 »
Ik weet niet of er ik er ooit in de winter naartoe zou willen. Van de foto's en de verhalen krijg ik het altijd al erg koud. (Vriendin gaat natuurlijk ook met kerst). Maar het is misschien ook wel eens de moeite waard. Al zou ik dan liever in het luxe vakantiepark in Are zitten ofzo ;)

De twee keer dat wij er geweest zijn viel het erg mee met de kou. Ik geloof dat -10 het ergste was wat we hebben meegemaakt. Overdag lagen de temperaturen maar net onder nul. Maar het kan ook maar zo -20 of erger worden, begreep ik. Maar vorig jaar met kerst schenen ze voor het eerst geen sneeuw te hebben gehad.

Volgend jaar zitten we er waarschijnlijk weer en dan ga ik ook eens naar Are om wat serieuzer te skiën. Kun je daar een beetje fatsoenlijk eten?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Zweden
« Reactie #46 Gepost op: 18 augustus 2007, 12:06:33 »
Ben een dagje naar Are geweest. Dat is wel grappig hoor. Er is ook een klein chocoladefabriekje en het ziet er wel knus uit. (ik vond de chocola niet geweldig)

M. woonde er vroeger en zei dat het nu veel toeristischer was geworden. Ik heb er niet gedineerd, maar we hebben wel ergens een broodje gegeten in een soort gay koffiehuis. Het was nog in aanbouw. Verder heb ik er alleen maar van dat soort tentjes gezien. Ook was wel een pizzeria, maar ik denk dat je vast wel ergens terecht kan. Ik heb in de auto nog een toeristisch blaadje gelezen waar een heleboel restaurants instonden. Dat wel. Ik zou er zelf wel eens van de bergen af willen fietsen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zweden
« Reactie #47 Gepost op: 22 november 2008, 19:00:30 »
Om m'n winterdepressie een stap voor te zijn (valt niet mee met het weer nu) ben ik me alvast aan het verheugen op een kampeervakantie in Zweden volgend jaar. Normaal ben ik niet zo'n planner qua vakantie, maar met de winkel en de beestenboel op de boerderie moeten we tijdig zaken regelen.

Goed: we gaan kamperen in Zweden!
Maar waar? Zweden is zoooooo groot! We willen ons beperken tot een max. reisafstand van ca. 1000-1200 km.

Het zou leuk zijn als we een keer vegetarisch uit eten kunnen, maar ik zoek primair tips voor wat een leuke regio is om te kamperen, welke tijd van de zomer(dat ik niet aankom als alle scholen daar vakantie hebben ofzo) en wat dus een mooi gebied is voor kamperen en wandelen. En wie een leuke reisgids kan aanbevelen, graag!

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #48 Gepost op: 14 augustus 2009, 21:13:17 »
,. In Stockholm kan ik Hermann's Restaurang aanbevelen, een vegetarisch buffet buffet (in Söder, met werkelijk een geweldig uitzicht) of het enige vegetarisch restaurant dat zich bevindt in Gamla Stan:

Ik ben net terug uit Stockholm en kan Hermann's ook wel aanbevelen. Zowat het meest gevarieerde vegetarisch buffet dat ik ooit gezien heb. Op de avond dat ik er was, was er ook een grill-thema. All you can eat, da's ook altijd meegenomen als je veel honger hebt. Geen wonder dat er zoveel Ollandse bezoekers zijn. ;-) Je hebt ook zowat het mooiste uitzicht van Stockholm en de prijzen zijn zeer democratisch.

Hip in Stockholm momenteel is de Sofobuurt war je hippe eettentjes, koffiehuizen en winkeltjes hebt met tweedehands en 70's spulletjes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Zweden
« Reactie #49 Gepost op: 15 augustus 2009, 11:52:12 »
Hip in Stockholm momenteel is de Sofobuurt war je hippe eettentjes, koffiehuizen en winkeltjes hebt met tweedehands en 70's spulletjes.

Waar is dat? Het klinkt een beetje als de westkant van Söder, maar ik er nog nooit van gehoord...
This is between me and the vegetable!

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #50 Gepost op: 15 augustus 2009, 18:19:36 »
Hip in Stockholm momenteel is de Sofobuurt war je hippe eettentjes, koffiehuizen en winkeltjes hebt met tweedehands en 70's spulletjes.

Waar is dat? Het klinkt een beetje als de westkant van Söder, maar ik er nog nooit van gehoord...

Het is een buurt die erg aan het opkomen is. Sofo is niet de officiële naam denk ik, maar het wordt sinds enkele jaren zo genoemd. Het is inderdaad op het eiland södermalm, ten oosten van Götgatan en ten zuiden van Folkungatan. 

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zweden
« Reactie #51 Gepost op: 19 augustus 2009, 17:14:37 »
Woot! Ben net terug uit Zweden en wil in Hermann's wonen! Wat een geweldig restaurant!
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Zweden
« Reactie #52 Gepost op: 24 februari 2010, 17:43:58 »
In juli heb ik een congres in Goteborg. Hebben jullie nog tips voor restaurants?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2010, 15:21:13 door LL de Ling »

brenda_lelie

Re:Zweden
« Reactie #53 Gepost op: 11 juni 2010, 20:32:56 »
Vanavond bij Hermans gegeten  :) lekker! En mooi uitzicht. Het was nu een beetje bewolkt en wat koud maar als het van de week mooier weer is gaan we nog wel een keer  :)
Stockholm is echt geweldig! Heel veel lekkere lunch/ontbijt tentjes met veel vega.
Woensdag bij Xoko gegeten met toetjes van degene die ook altijd de toetjes bij de nobelprijs-diners maakt, hmmm.
Als we weer terug zijn zal ik uitgebreid verslag doen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zweden
« Reactie #54 Gepost op: 12 juni 2010, 00:28:15 »
Vanavond bij Hermans gegeten  :) lekker! En mooi uitzicht. Het was nu een beetje bewolkt en wat koud maar als het van de week mooier weer is gaan we nog wel een keer  :)
Stockholm is echt geweldig! Heel veel lekkere lunch/ontbijt tentjes met veel vega.
Woensdag bij Xoko gegeten met toetjes van degene die ook altijd de toetjes bij de nobelprijs-diners maakt, hmmm.
Als we weer terug zijn zal ik uitgebreid verslag doen!

Leuk te horen! Stockholm staat ook nog op mijn lijstje.
,,,,فلافل

brenda_lelie

Re:Zweden
« Reactie #55 Gepost op: 04 juli 2010, 16:22:17 »
Onze vakantie was echt geweldig, hier mijn tips voor Zweden:
Stockholm
-Hermans natuurlijk
-koop een drie-dagen-kaart voor de Stockholm City Bike, heel handig, je ziet veel meer van de stad en er zijn best veel fietspaden!
-Xoko, niet-Spaanse tapas en toetjes van de kok die ook voor de nobeldiners de toetjes maakt!
-Vurma, voor een ontbijt of een lunch, als je iets besteld hebt en even moet wachten kun je alvast wat brood met roomkaas en water met besjes of kruiden pakken. Heel lekkere broodjes met avocado en met haloumi (haloumi is echt populair in Zweden, je ziet het in elke supermarkt, maar het heet vaak grilloumi)!
-Crafoord place, leuk klein hostel, niet met feestende jongeren en ook niet zo duur
-Helin Voltaire voor een fika of een vegetarische lunch en lekkere theetjes
-Rosendals Trädgard op Djurgarden. Ook weer voor een fika of een broodje en een heerlijk plekje in de tuin of de kas. Wandeling ernaartoe is ook leuk en mooi.
-En neem een boot naar 1 van de eilanden is archipel, zo mooooi. Wij zaten een week op Värmdö, in dit geweldige huisje
-Lao Wai schijnt een aanrader te zijn, Chinees vegetarisch. Maar het was al volgeboekt toen we belden.

Zuid-Zweden
-Öland, en dan vooral het zuiden van het eiland. Prachtige natuur (het zuidelijke deel is in zijn geheel een Unesco Werelderfgoed) en heel leuke dorpjes. Voor een fika met heel veel keus uit heerlijke taartjes kun je terecht in de tuin van Bo Pensionat. Ligt in het schattige dorpje Vickleby naast de Capellagarden, ook erg mooi!
-Kivik, veel appelboomgaarden en het prachtige natuurreservaat Stenshuvud, prachtige uitzicht (als je naar de top loopt). Het strand hier is ook echt heel mooi en fijn!
-Falsterbo schiereiland. Mooie stranden en heerlijk Italiaans ijs (van een echte Italiaan) en lekkere salades, broodje en gevulde aubergine en paprika met veel vegakeus bij Da Albo! Tegenover Da Albo (in de enige en hoofdstraat van Skanör) zit een erg leuk winkeltje met kleren en spulletjes. Ook een echte aanrader is het geheel vegetarische lunchbuffet bij Spelabäcken. Echt zo lekker allemaal, nog lekkerder dan bij Hermans en het kost maar een tientje per persoon. Heel relaxte sfeer, volgende keer het bijbehorende hotel maar eens uitproberen!
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2010, 16:32:33 door brenda_lelie »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Zweden
« Reactie #56 Gepost op: 05 juli 2010, 13:47:26 »
Aanvullende tip voor Hermans: als je belt om te reserveren zeggen ze soms dat ze voor twee personen geen reserveringen maken. Dat is niet waar, dan zeg je dat de vorige keer dat je er was er ook bordjes op tafels voor twee stonden. Of je belt nog een keer in de hoop de medewerker die wel reserveringen voor twee aanneemt aan de lijn te krijgen.

(Als je er een reservering maakt, wordt er op een tafel een bordje met je naam, aantal personen en de tijd waarop je gereserveerd hebt, en ik kwam er dus een keertje en moest wachten op een tafel omdat ze tegen mijn zusje hadden gezegd dat reserveringen voor twee niet konden, maar het stond er vol met reserveringen voor twee.)
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Zweden
« Reactie #57 Gepost op: 05 juli 2010, 13:49:30 »
Leuk om te lezen Brenda.

Ik ga volgende week naar Gotheborg en dan lekker op reis erna. Met de auto, tent, en lief.

Tips wat we moeten zien?

brenda_lelie

Re:Zweden
« Reactie #58 Gepost op: 07 juli 2010, 08:42:38 »
De Bohuslan coast bij Gothenburg schijnt erg mooi te zijn. Hadden wij ook op ons lijstje staan maar hebben we door tijdgebrek maar overgeslagen.
Ik zou je in ieder geval afraden om op lakeside campings te gaan staan. Hoe mooi het uitzicht ook is, en de gewone muggen vallen nog wel mee, maar de knutjes die wij op een camping bij norrkoping hadden waren echt niet leuk (gaan in je neus, oren en haar zitten en prikken gemeen en massaal)

Offline Eefje

  • **
  • 56
Re:Zweden
« Reactie #59 Gepost op: 11 juli 2010, 13:55:02 »

-Öland, en dan vooral het zuiden van het eiland. Prachtige natuur (het zuidelijke deel is in zijn geheel een Unesco Werelderfgoed) en heel leuke dorpjes. Voor een fika met heel veel keus uit heerlijke taartjes kun je terecht in de tuin van Bo Pensionat. Ligt in het schattige dorpje Vickleby naast de Capellagarden, ook erg mooi!

Ik dacht altijd dat je dat schreef als åland :p
De rivier Klaralven in Zweden is ook heel erg mooi, echt nog 'echte' natuur daar en je kan het water uit de rivier drinken. Je kunt er kanoeen of tochten maken met een vlot, en dan wildkamperen. Of je kan er langs wandelen ofzo.