Vegatopia Forum

Italië

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Koken] Turijn: caffé, cioccolato e gelato
« Reactie #60 Gepost op: 06 juli 2015, 13:01:18 »
Turijn: caffé, cioccolato e gelato

Ooit was Turijn de eerste hoofdstad van het eengemaakte Italië en je vindt daar nog historische sporen van. Nu is het de hoofdstad van de Slow Food-beweging, die kleine producenten van eerlijke, regionale producten aanmoedigt. We dwaalden een week lang door monumentale, barokke straten en nemen Turijn graag op in onze top van vegavriendelijke steden.

Source: Turijn: caffé, cioccolato e gelato
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2015, 13:16:15 door Eelco »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Italië
« Reactie #61 Gepost op: 23 augustus 2016, 09:24:20 »
Ik ben op vakantie geweest naar Italie (geweldig vakantieland). Wij zijn naar een agriturismo geweest in Umbrië, dit was erg leuk!

http://www.agriturismo.it/en/farmhouse/umbria/perugia/VillaDama-8780040/index.html

We hebben er iedere avond gegeten (1x aangeven dat je vegetarier bent en ze weten het voor de rest van de week), het waren ware kerstmenu's, zoveel hebben we gegeten (en heerlijk). Er was redelijk wat kaas verwerkt in de menu's, maar op verzoek koken ze ook veganistisch dus als je dit niet prettig vindt, no problemo!

Daarna zijn we nog een aantal dagen naar Arona aan het Lago Maggiore geweest. Het was opvallend hoeveel veganistische dingen er op de kaart staan in de verschillende restaurants. Ook heb ik meerdere keren vegan ijs (obv soja) gegeten, heerlijk!
Wij aten pizza's met veganistische kaas bij Marconi Beach, een heel leuk restaurantje/ terras pal aan het water. Er stonden minstens 4 verschillende veganistische pizza's op de kaart en ook nog andere gerechten. Hip, goedkoop, lekker en een prachtig plekje!

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Italië
« Reactie #62 Gepost op: 23 augustus 2016, 09:39:59 »
Klinkt watertandend lekker en heerlijk. Ik ben ook een grote Italië-fan. Je hoeft er eigenlijk ook helemaal niet naar "vegetarische" restaurants.
Voorgerechten, pasta, pizza: in alle restaurants wel vegetarische keuzemogelijkheden.
Je vakantieplekken behoren ook tot mijn favorieten: we verbleven ooit een week in Perugia van waaruit we de streek verkenden en aan het prachtige Lago Maggiore.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Italië
« Reactie #63 Gepost op: 23 augustus 2016, 13:02:30 »
Het was ook heerlijk en een echte aanrader! Ik heb ook een halve dag een kookklas gedaan, je helpt dan mee in de keuken. Ik heb oa pappardelle gemaakt, brood gekneed, bechamelsaus gemaakt en mijn eigen vega-lasagne voor die avond gemaakt. Dit met allemaal 'echte' italiaanse kokkins (die nauwelijks engels spreken maar het was bijzonder gezellig en leuk).
Wat wel een beetje 'tegenviel' was dat ik de indruk kreeg (zoekterm 'organic' en 'agriturismo'), was dat ze veel op eigen boerderij maken, maar dat de mozzarella dan weer van de groothandel kwam (niet bio).
De yoghurt en ricotta etc maken ze wel zelf. En allerlei taarten bij het ontbijt, jammie.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Italië
« Reactie #64 Gepost op: 25 augustus 2016, 10:39:48 »
in alle restaurants wel vegetarische keuzemogelijkheden.

Zo dacht ik ook over Italië, tot ik naar Sicilië ging, daar liep ik verschillende keren tegen het probleem aan dat het enige vlees- en visloze wat op de kaart stond een tomatensalade was. Kleine bordjes ook nog dus voor mij te weinig om als maaltijd te dienen.
Overigens is dit buiten de desserts gerekend maar helaas kan ik daar geen twee weken op leven.  ;D

Vegatopia

[Koken] Reisnotities uit de Italiaanse Veneto (Padova & Vicenza)
« Reactie #65 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:00:42 »
Reisnotities uit de Italiaanse Veneto (Padova & Vicenza)

De kunstminnaar die de Madonna's met het kindje Jezus en de Vlucht naar Egypte bewonderde in de Italiaanse musea en kerken, bekroont de dag graag met een spritz op een terras. Daarvan bestaan talrijke variaties, naast de klassieke met Aperol. Onder het genot ervan kan met voorpret de vraag opgelost worden waar die avond gegeten zal worden.

Source: Reisnotities uit de Italiaanse Veneto (Padova & Vicenza)