Vegatopia Forum

Spanje

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcoolga

Spanje
« Gepost op: 13 juni 2001, 12:50:00 »
Spanje is in eerste instantie niet echt een veget. vriendelijk land. Maar met een beetje zoeken kun je hier prima veget. eten. Zeker in de grote steden kun je veget. restauranten vinden. Over het algemeen kun je daar uit verschillende voor,-hoofd en nagerechten kiezen van uiteenlopende prijsklassen. Vele vegetarische restauranten heten hier `restaurante naturista´. Dit omdat de naam vegetariano (vegetarisch) hier nog de indruk wekt iets vreemd of niet lekker te zijn, vandaar. Mocht je in Spanje zijn en op zoek zijn naar een veget. restaurant zoek dan via www.mundovegetariano.com (indien je een beetje spaans kan lezen). Vooral Barcelona,Madrid en Valencia hebben hele gezellige en mooi ingerichte restauranten.

Succes. Hasta pronto,
Marco
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2003, 13:34:17 door Sander »

bianca2104

Spanje
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2002, 16:38:00 »
Ik ben vorig jaar in Barcelona geweest en daar kun je heel goed vegetarisch eten. Ik heb leuke adresjes gevonden op www.timeout.com. Daar kun je de rubriek vegetarische restaurants selecteren. In de badplaatsen als Malgrat en Salou is het wat moeilijker (meestal een omelet). Overigens waren de buffets in de hotels over het algemeen wel heel goed.

Pieter B

Spanje
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2002, 09:38:00 »
Ik was laatst in Madrid. In de tapasbars was het smullen van de heerlijke Spaanse quesos, pimientos en patatas bravas, maar ik bezocht ook 2 Madrileense vegetarische restaurants.

Restaurant Artemisa, in de calle Ventura de la Vega (erg centraal gelegen, tussen de Gran Via en de Puerta del Sol), viel het beste mee. We aten er de huisschotel (Artemisa 1): een mezze van groentenkroketjes, falafel, vegetarische paella en nog veel meer. Met een goeie Rioja erbij geweldig lekker en helemaal niet duur, een absolute aanrader!

Restaurant El Estragon, op de Plaza de la Paja (in de gezellige wijk La Latina), heeft wat meer pretentie. Dat vertaalt zich in sjieke, soms verrassende gerechten, mooie flamencomuziek, maar zeker ook in trage en wat onvriendelijke bediening.

Laatste noot: vegetarische restaurants zijn schaars in Madrid, maar wel erg populair. Ga meteen bij openingstijd (21u) of reserveer van tevoren, anders zal je een tijdje moeten wachten op een tafel.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieter B op 2002-11-30 15:24 ]

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Spanje
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2002, 21:56:00 »
Niet zelf bezocht, maar blijkbaar erg goed en 100% vegetariano: niet ver van het Plaza Mayor.

El Estragon
Plaza de la Paja 10
Zona de los Austrias
Metro la Latina
Tel: 913658982

Wel zelf bezocht, niet 100% vegetarisch, wel goedkoop en vriendelijk:

Baisakhi
C/. Lavapies 42
Tel: 914672966
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Spanje
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2002, 14:50:00 »
Als je ooit naar Barcelona gaat:

Zeker eens Selfnaturista in de Calle Santa Anna bezoeken. Het eten is er spotgoedkoop en overheerlijk. Het is vlakbij de Ramblas gelegen.

angeladust

Vegetarisch eten in omgeving Salou, Spanje
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2003, 15:47:35 »
Ik ga in mei dit jaar naar La Pineda, een plaatsje vlakbij Salou in Spanje. Op het internet heb ik al gezocht of er restaurants zijn waar je vegetarisch kan eten, maar nog weinig gevonden.

Ik heb begrepen dat er genoeg restaurants zijn in Barcelona, en daar gaan we ook wel een paar dagen naar toe, maar de overige dagen zou ik natuurlijk ook graag een beetje lekker vegetarisch willen eten.

Overigens verblijven we in Hotel Hacienda, iemand toevallig ervaring met dit hotel? We hebben hier half pension, en het eten is in buffet vorm.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten, Angela

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten in omgeving Salou, Spanje
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2003, 16:08:12 »
Als je naar Barcelona zou gaan, dan moet je zeker es effe binnenwippen in de Selfnaturista in de Calle de Santa Anna  (kort aan de Ramblas). Selfnaturista is een overheerlijke, goedkoop vegetarisch selfsevicerestaurant. ;)

arianne

Re:Vegetarisch eten in omgeving Salou, Spanje
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2003, 11:23:24 »
Hallo!

Je hebt buffet in het hotel, toch? Meestal is daarvan de helft vegetarisch, je moet alleen uitkijken naar vissausjes, of zo. Ik heb er zelf veel ervaring mee, ben al een paar keer in Spaanse hotels geweest, bij veel gerechten staat vermeld wat het is. Ik weet niet of je Spaans spreekt, maar dat helpt heel veel. Je kan het dan altijd vragen. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg koks die Engels spreken  ;) In het hotel waar ik vorig jaar zat, stonden geen briefjes bij het eten en een boze brief heeft daar verandering in gebracht. In ieder geval, ik ben zelf niet verhongerd!

Pieter B

Spanje
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2003, 10:30:34 »
Voor de Andalusie-reizigers de volgende info over Sevilla en Granada:

In Sevilla hebben weinigen ooit van vegetarisch eten gehoord. Toch is het te vinden, naast de alomtegenwoordige kaas (queso manchego), aardappelen (patatas bravas of patatas alioli), pepers (pimientos) en heerlijke spinazie (espinaca) -gerechten in de tapas-bars, in de volgende restaurants:

- Jalea Real, calle Sor Ángela de la Cruz 37, bij de kerk van San Pedro: leuk klein vegetarisch eethuisje, met veel originele salades en groentengerechten. Een aanrader is de specialiteit van het huis: couscous met groenten en saus van gedroogde vruchten.

- La Mandrágora, calle Albuera 11, tussen de stierenarena en de Plaza de Armes: in theorie is het open van donderdag t-e-m zaterdag, maar ik vond het steeds gesloten; jammer want ik heb er veel goeds over gehoord.

- La Habanita: vlakbij Plaza Alfalfa: een kaart vol vegetarische en Cubaanse gerechten; sympathiek restaurant waar je ook buiten kan eten. Ook veel veganistische gerechten.

In Granada zijn er ook een paar vegetarische restaurants, maar daar kan je natuurlijk ook de Arabische snackbars en restaurants opzoeken. Aanraders zijn:

- Al-Andalus, midden in het centrum, met een terrasje op de Plaza Nueva, heeft een heel ruime keus aan homos, falafel, tabouleh, baba ganoush en noem maar op. Je kan een schotel bestellen met al deze vegetarische hapjes tesamen.

- La Ruta de la Seda, Calle General Narvaez, 3, zijstraat van zijstraat van de Plaza de Gracia, heeft ongeveer dezelfde vegetarische klassiekers maar dan werkelijk van topklasse, echt superverfijnd en lekker (en dus ook wat duurder). De hoofdgerechten zijn met vlees of te zout, maar je kan met de talrijke, vegetarische voorgerechten (probeer bvb eens de creme van rode pepers) een fantastische vegetarische of veganistische maaltijd samenstellen.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2003, 11:49:15 door Pieter B »

willem1940

Re:Spanje
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2003, 03:10:38 »
Als je wel eieren wilt/mag, is een "tortilla", Spaanse omelet met minstens uitjes en aardappel-snippers en peper en zout (maar veel varianten door het hele land) een leuk snel-hapje, toch aardig vullend, vooral met wijn erbij.

Verder nog leuk, niet in ieder eethuis maar wel vrij vaak in de kleinere te krijgen:
"Alcachofes y ajo", artisjokhartjes met knoflook zacht in mooie olie gesudderd. Broodje erbij om de olie te dippen en WIJN erbij plus een glas (prik)water.

Bijna misdadig lekker, maar zorg dat je eventuele partner hetzelfde eet.

Kleine hapjes zijn soms best opwindend.

Vaak heel goede soepen daar maar waarschijnlijk zelden vegetarisch.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Spanje
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2003, 16:48:58 »
Net terug uit Spanje. De Selfnaturista in Barcelona was echt super (bedankt Brent)!

ben vorige week ook een paar dagen naar Barcelona geweest en opnieuw in de selfnaturista gaan eten. Was weer erg lekker en goedkoop. De slaatjes zagen er wel wat ranzig uit. Jammer dat de inrichting van het restaurant ookniet wat gezelliger is.

In de Carrer Pintu Fortuny ook lekker gegeten bij L'Hortet.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2003, 16:49:17 door Brent »

arianne

Re:Spanje
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2003, 22:22:38 »
Ik ben vandaag teruggekomen uit Spanje, Salou om precies te zijn. Deze keer kon ik nauwelijks iets eten in het restaurant van het hotel, terwijl het toch 4 sterren was (Salauris Palace). Halverwege de week was ik het echt zat om telkens kale sla en patat te eten... De koks keken je onbegrijpend aan als je vroeg of ergens vlees in zat of niet. Ik ben uiteindelijk nog creatief geweest met fruit en groenten uit de supermarkt en ik heb mijn moeder gebruikt als voorproever  :P, maar het viel absoluut tegen deze keer. Daarnaast ben ik ook nog 2 dagen ziek geweest: voedelvergiftiging. En dat terwijl ik niet eens ei, vlees en vis gegeten heb (naar mijn weten  :-\)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Spanje
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2004, 16:40:56 »
In mei was ik in Barcelona, en ik heb allemaal leuke restaurantjes bezocht, waarvan ik de visitekaartjes had meegenomen, zodat ik er hier over kon posten, maar nu ben ik die dingen kwijt geraakt tijdens mijn verhuizing  :bonk:

In 1e instantie was ik qua eten nogal huiverig naar Barcelona te gaan, ik spreek geen woord Spaans, maar wat bleek: echt veel menukaarten zijn ook in het Engels (vooral van wat hippere restaurantjes) en in veel restaurants werken Engelssprekende mensen.

Ik had van te voren een lijstje gemaakt van vegetarische restaurants, maar zoals altijd verdwijnen restaurants ook weer vlug en helemaal wat betreft openingstijden is er geen peil op te trekken, dat verandert steeds. Ik kwam op een maandag aan en had gelezen dat veel restaurants dan dicht zijn, later bleek dat wel mee te vallen.

Die 1e dag ben ik dus gaan eten bij Self Naturista C/Santa Anna 11-17 nabij de Ramblas. Het is een soort vegetarische mensa, heel ongezellig, maar wel okee eten (dat je zelf moet opwarmen) Niet duur, hoewel ik op andere plekken in Barcelona voor het zelfde geld gezelliger heb gegeten.

Ook bij de Ramblas is Biocenter, Pintor Fortuny 25, die zijn alleen s middags open en serveren een buffet. Op veel sites staat L'Hortet in de zelfde straat nog vermeld, maar die bestaat niet meer. Een aanrader is verder Juicy Jones C/Cardenal Casañas 7, die zijn voor lunch en diner open, volgens mij zijn ze zo'n beetje de hele dag open, je kunt er sappen drinken, allerlei broodjes eten en salades. Volgens mij is dit een veganistisch eetcafe. Het is er ook niet duur.

Er zijn ook een hoop Maoz falafels te vinden, waaronder in de Carrer de Ferran 13 bij de Ramblas. Verder zit overal in de stad de saladebar Fresc Co waar veel vegetarische salades en andere gerechten zijn, ze zitten o.a. op València, 263, bij de Ramblas. Ik heb ook bij Sesamo Sant Antoni Abat 52, ook weer bij de Ramblas, gegeten, vanbuiten ziet het er vreemd uit, maar vanbinnen is het een echt restaurant met lekker eten, niet erg goedkoop, maar wel mooie dingen maken ze. Ze gaan later op de avond (21.00 uur) pas open. Verder heb ik nog heerlijk buiten gezeten bij Rita Blue, Placa Sant Augusti 3, maar daar heb ik alleen een paar Mexicaanse hapjes gegeten, ik geloof dat de keuken zo vroeg op de avond nog niet open was.

TIjdens de lunch ben ik een keer bij Restaurante Vegetariano Oriental C/Industria, 132 in de Eixample geweest, een schattig Chinees Bhoeddistisch veg. restaurant met een buffet. Het is geloof ik alleen op vrijdag en zaterdag s avonds open, de rest van de week voor lunch. Je kan hier onbeperkt eten, en het is hier niet zo duur. Ook in de Eixample ligt Almatea Diputació, 164 waar ze lunch en avondeten serveren. Er is geen grote kaart, maar wel lekker eten en ook niet te duur.

Op veel internetsites staat nog dat in de wijk Gracia het oudse vegetarische restaurant van de stad zit, genaamd Buena Tierra Encarnació, 56 maar dit bestaat niet meer, op die plek zit nu een restaurant genaamd Uovo (oid) dat allerlei ei-gerechten serveert, niet louter vegetarisch, wel veel vegetarische opties, ik ben er zelf niet gaan eten, ik vond het een beetje een vreemd idee, zoveel ei gerechten. Ik heb wel geniaal in Gracia bij een Libanees gegeten, die heel veel vegetarische gerechten op zijn kaart had maar  :bonk: ik ben het adres kwijt, het zou heel goed kunnen dat het op Pl. Joanic zit.
 
Het heeft niet zoveel zin in de Gouden Gids te kijken voor vegetarische restaurants want de helft staat er niet in. Wel handig is om het tijdschriftje dat de time out uitgeeft (dus niet het reisgidsje, maar echt een klein mini boekje dat in Barcelona zelf bij vvv's enzo te krijgen is) te pakken te krijgen, dit komt maandelijks uit, en er staat ook een lijst vegetarische restaurants in. In dat boekje staat bij sommige andere restaurants staat ook dat er vegetarische opties zijn, en er staan bv ook Indiase restaurants in, en omdat het boekje maandelijks uitkomt zijn de openingstijden vaak recent.





« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2004, 16:44:39 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Barcelona
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2004, 12:59:11 »
Waarschijnlijk over 2 weken met Toof een paar daagjes naar Barcelona, dus meer tips gevraagd! :)
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Spanje
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2004, 23:34:32 »
ik ben ook nog in het restaurant Carmelitas geweest, vlakbij de oude markt bij de Ramblas, wellicht staat het in een telefoonboek oid. Geen vegetarier, wel veggie opties. Erg hip en gaat laat open, moet je van houden
« Laatst bewerkt op: 10 november 2004, 23:34:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Spanje
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2004, 09:44:20 »
Trouwens iets anders: weet iemand hier ook het adres van de Camper-schoenenwinkel in Barcelona? Daar wil ik nl ook een kijkje gaan nemen, als ik er toch ben... :)
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Spanje
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2004, 10:06:26 »
Trouwens iets anders: weet iemand hier ook het adres van de Camper-schoenenwinkel in Barcelona? Daar wil ik nl ook een kijkje gaan nemen, als ik er toch ben... :)

er zijn er meerdere, je moet maar ff op hun site kijken daar staan alle adressen
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Spanje
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2004, 12:20:05 »
Oe, 9 december ga ik ook naar Barcelona :D

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Hotel Barcelona
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2004, 23:50:56 »
Heeft iemand toevallig ook een leuke hoteltip in Barcelona?
Het liefst een kamer met bad en ontbijtbuffet :)

Groetjes, Isa
'fish are friends, not food!'

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Hotel Barcelona
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2004, 08:45:03 »
Heeft iemand toevallig ook een leuke hoteltip in Barcelona?
Het liefst een kamer met bad en ontbijtbuffet :)

Groetjes, Isa


Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar het beste hotel dat ik in Barcelona had is Aparthotel Mariano Cubi. Het is gelegen vlakbij de Avenida Diagonal. De kamers zijn erg mooi, er is een keuken, potten en pannen die je kan gebruiken. Een aanrader, maar wel niet supergoedkoop!