Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #60 Gepost op: 08 november 2003, 20:43:11 »
Ik heb weer wat nieuwe, niet echt verdedigen hoor;)
1. oma vraagt of ik nog steeds vegetarisch eet? Ja hoor al twee jaar.
2. moeder maakt zich druk,omdat ik geen vleesvervangers eet. Nee mam ik vind dat nepvlees meestal niet lekker!
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #61 Gepost op: 12 november 2003, 12:48:09 »
Tuurlijk heb je een hoop pseudo-interesse. Het is politiek correct om vegetariër zijn een leuk en aardig idee te vinden. Net zoals dat in enquêtes mensen consequent aangeven veel belang te hechten aan kwaliteit van (dieren)leven en best wel wat meer voor zuivel en vlees te willen betalen, en vervolgens zo hard mogelijk naar het aanbiedingenrek in de super rennen.

DeathMetalVeggie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #62 Gepost op: 17 november 2003, 13:22:32 »
Ben pas 3 weken vegetariër en heb aan den lijve ondervonden hoe irritant het is om dit te moeten blijven verdedigen. Vooral op m'n werk, waar veel kortzichtige mensen zijn die het allemaal maar belachelijk vinden. Ze maken er een sport van om je "klem te lullen" zoals met "Eet je wel kaas, maar daar worden kalveren voor geslacht" en dat soort onzin. En dan beweren dat er geen alternatief is voor stremsel uit de lebmaag.... ik als onzekere beginneling ga dan twijfelen en dat lijken ze leuk te vinden.

Na wat bezoekjes aan verschillende Animal Rights sites op het net heb ik alles haarfijn uitgezocht en mijn eigen grenzen gesteld. Ik eet geen vlees, vis en eieren meer , alleen nog zuivel producten en dan 't liefst biologisch. Ik houd enorm van koken en lekker eten en heb ontdekt dat je dat nog steeds heel goed kunt, zonder vlees/vis. Ik hield eerst erg veel van barbeque en grote hamburgers en shoarma en zo. Maar dan komt toch die dag dat je de knoop doorhakt en beslist dat er heel veel ander lekker eten is waarvoor geen dieren hoeven te lijden...

Ik ben helemaal niet PC... het tegenovergestelde. In de kringen
(extreme metal) waar ik vaak verkeer worden veggies soms als half/mietje/homo o.i.d. beschouwd. Maar er is ook daar een subgenre van vega* 's .  En verder ben ik te individualistisch om me door "scene rules" te laten lijden.
Tja, ik ben zo'n type dat helemaal niet van mensen houd maar heel veel van de natuur en dieren. Menselijk leed en lijden doet me niets, afgezien van een handjevol mensen waar ik van houd. In dat opzicht ben ik niet PC en politiek gezien misschien rechts al houd ik niet van politiek (door mensen bedacht machtspelletje). En ook niet straightedge want ik houd veel van bier en ook van tabak (pijp/sigaar).

Zo zie je maar weer, labeltjes hebben geen enkele zin want ik ben vegetariëer e
EN liefhebber van gore splatterfilms en andere extreme uitwassen. Mensen uit alle hoeken kiezen voor veggie life en pro animal rights/anti-bioindustrie !

Zo'n geval als mij maakt 't voor buitenstaanders NOG lastiger want nu kunnen ze helemaal niets meer met hun vooroordelen en labeltjes en ze snappen er helemaal niets meer van (narrowmindedness noemen de engelsen het).... maakt 't makkelijk voor mij want zo houd ik ze op afstand  ;)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #63 Gepost op: 17 november 2003, 13:41:43 »
Hoi, welkom op het forum! Zoals je ziet hebben veel mensen te maken met dat verdedigen.

"Eet je wel kaas, maar daar worden kalveren voor geslacht" en dat soort onzin. En dan beweren dat er geen alternatief is voor stremsel uit de lebmaag.... ik als onzekere beginneling ga dan twijfelen en dat lijken ze leuk te vinden.

Nouja, dat is dus eigenlijk geen onzin. Maar dat neemt niet weg dat je lekker je eigen grenzen moet zoeken en hebben. En dat andere mensen niet moeten zeuren. Als ze nog eens je proberen uit te lokken, moet je gewoon zeggen dat je hen ook niet aanvalt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #64 Gepost op: 17 november 2003, 15:43:22 »
zoals met "Eet je wel kaas, maar daar worden kalveren voor geslacht" en dat soort onzin. En dan beweren dat er geen alternatief is voor stremsel uit de lebmaag....


Voor als je het nog niet had gevonden: Voor zuivel is koemelk nodig en koeien geven dat alleen als ze een kalfje hebben gehad (2x per jaar). En die kalfjes kun je niet allemaal laten leven, want dan zijn er teveel runderen, dus indirect worden er wel dieren geslacht voor kaas etc.

Het stremsel verhaal is onzin:
Citaat
Fromase, Suparen en Maxiren-stremsel van Gist-Brocades
Gist-Brocades B.V. onderscheidt met het V-keurmerk twee soorten niet-dierlijk stremsel die het bedrijf op de markt brengt. Fromase, Suparen en Maxiren produceert het bedrijf met behulp van schimmels en gistcellen. Inmiddels wordt ongeveer 2/3 van de wereldkaasproductie gemaakt met een fermentatief stremsel, Gist-Brocades is hierin marktleider. De fermentatieve stremsels zijn tevens kosher en halal. (Info: 015-2792101)


http://www.vegetariers.nl/


Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #65 Gepost op: 17 november 2003, 16:35:14 »
Voor als je het nog niet had gevonden: Voor zuivel is koemelk nodig en koeien geven dat alleen als ze een kalfje hebben gehad (2x per jaar). En die kalfjes kun je niet allemaal laten leven, want dan zijn er teveel runderen, dus indirect worden er wel dieren geslacht voor kaas etc.

Ik wilde dit ook zeggen maar ik dacht, dan ben ik weer de typische veganist, he he.  
« Laatst bewerkt op: 17 november 2003, 17:01:44 door Hizikigrrrl »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

DeathMetalVeggie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #66 Gepost op: 17 november 2003, 16:39:42 »
Is waar, maar voor mij ligt de grens (nog) wel bij melk(producten), zolang het dan biologische kaas is met veg. stremsel.
Voor bijv. crème-fraiche gebruik ik nu al sojacream. Vegan gaat mij persoonlijk gewoon te ver, al wil ik ook geen leder meer kopen.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #67 Gepost op: 17 november 2003, 16:42:33 »
Is waar, maar voor mij ligt de grens (nog) wel bij melk(producten), zolang het dan biologische kaas is met veg. stremsel.
Voor bijv. crème-fraiche gebruik ik nu al sojacream. Vegan gaat mij persoonlijk gewoon te ver, al wil ik ook geen leder meer kopen.
Zonder de betweterige vegan uit te hangen: Dat zij ik ook ooit  ::)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #68 Gepost op: 17 november 2003, 16:44:21 »
Zonder de betweterige vegan uit te hangen: Dat zij ik ook ooit  ::)
Zonder de betweterige taalpurist uit te willen hangen: Zei je dat niet toevallig? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #69 Gepost op: 17 november 2003, 17:11:16 »
In deze thread vind je meer informatie voor beginnende vega's.



Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #70 Gepost op: 17 november 2003, 19:12:16 »
Zonder de betweterige vegan uit te hangen: Dat zij ik ook ooit  ::)
Zonder de betweterige taalpurist uit te willen hangen: Zei je dat niet toevallig? ;)
he he  ;D
Ic zij ooc al in een andere dread dat ik nog een beetje vaag ben van het wiekent.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Belle

  • **
  • 38
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #71 Gepost op: 18 november 2003, 10:11:16 »
Ik eet nu bijna 15 jaar vegetarisch en moet me nog vaak verdedigen; of nog erger; mensen kalmeren. Sommige mensen raken namelijk volledig in paniek wanneer ik kom eten.  De eerste keer kan ik daar nog begrip voor opbrengen en leg rustig uit dat het helemaal niet zo moeilijk is. Maar nu na 2,5 jaar breekt nog steeds de hel los "Ow help, wat moet ik in godsnaam koken??? Nu moet ik voor iedereen alles aanpassen omdat jij geen vlees eet!" :angry1:
Ik eet daar dus nu gewoon niet meer mee, want de irritatie die dat soort opmerkingen opwekken bij mij...

Nou is het ook altijd weer een avontuur als er een familiefeest is met een diner of buffet. Het gezeik wat mijn broer en ik over ons heenkrijgen van met name onze oom die een boerderij had met varkens e.d. is niet normaal.
Het mooie is wel dat de ooms die altijd het hardste lopen te zeiken vaak de toch al beperkte vegetarische dingen opeten en niet in de gaten hebben dat het geen vlees is HAHAHAHAHA.
:bye:

Offline Belle

  • **
  • 38
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #72 Gepost op: 18 november 2003, 10:20:43 »
Ik weet niet zeker of deze al hier staat vermeld maar de opmerking:
"Kip eet je toch wel, dat valt toch niet onder vlees?" heb ik ook schrikbarend vaak gehoord.
:bye:

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #73 Gepost op: 18 november 2003, 10:43:44 »
Vis valt voor veel mensen op de een of andere mandier al niet onder de categorie vlees, dus dan is het op zich niet zo gek als je kip ook een status aparte geeft.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #74 Gepost op: 18 november 2003, 12:15:36 »
Ja, ik ben een vegoquattuorpodotarier: ik eets niets dat 4 poten heeft.

 ::)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #75 Gepost op: 19 november 2003, 10:18:44 »
Ja beetje betuttelend is dat. Alsof JIJ de vrouw (man?) bent die hem dat vlees ontneemt. Kom aan zeg, dat is toch zijn eigen keuze.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #76 Gepost op: 17 december 2003, 19:20:35 »
Was vandaag geen verdediging,maar ontwetendheid waar ik nog al vaak mee te maken heb. Vandaag weer een collega, goed bedoeld,maar met de vraag: WAT EET JIJ DAN?
Dan krijg ik gelijk het gevoel alsof ik van een andere planeet kom.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #77 Gepost op: 18 december 2003, 23:51:32 »
Was vandaag geen verdediging,maar ontwetendheid waar ik nog al vaak mee te maken heb. Vandaag weer een collega, goed bedoeld,maar met de vraag: WAT EET JIJ DAN?
Dan krijg ik gelijk het gevoel alsof ik van een andere planeet kom.


Ja he! Het straffe is dat ik die vraag ook al gehad heb van een kok!

Toeps

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #78 Gepost op: 07 maart 2004, 16:53:47 »
"Dat kan toch nooit goed zijn?"
"Kom je niks tekort dan?"

Gaaaap! Dit hoor ik zooo vaak. Aardig hè, die bezorgde mensen? Waarom doen ze dat nou nooit als iemand bij de MacDonalds een BigMac naar binnen schuift? "Weet je wel hoe slecht dat is?" Doe ik toch ook niet?

Maar tegenwoordig verdedig ik me niet meer. "Doe je het omdat je het zielig vind?" Ik antwoord dan gewoon met "ja". Ik ga niet me hele verhaal uitleggen. Toch zinloos.

suussie

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #79 Gepost op: 08 maart 2004, 00:05:22 »
Ik heb jarenlang de (toen) keuze van mijn ouders verdedigd. Ik ben veggie vanaf mijn 4e levensjaar nml. Zo gedurende mijn pubertijd werd ik het goed zat en geweerde ik dat ik veggie was geworden (tegen die tijd mijn eigen keuze geworden) om andere mensen te irriteren (typisch pubertijd maar joh wat had ik een lol). Nu heb ik de ideale oplossing gevonden. Ik ben dietist geworden. Dus ik heb een zeer uitgebreidde uitleg over het vegetarisme in het algemeen (gerelateerd aan de huidige gezondheidsproblematiek) en die van mij in bijzonder (op een wat persoonlijkere toon) welke zeker 12 uur duurt als ik um helemaal vertel (want wetenschappelijk bewijs etc). Heel vervelend voor niet-veggies, maar des te leuker voor mij. Er word nml snel afgehaakt en dan kunnen we het verder over leuke dingen hebben.  ;D

Jeej, interessant hey. Maar vond je het niet lastig om als veggie de opleiding tot diëtist te volgen? Want ik neem aan dat je dan ook vlees moet bakken enzo...  :-\

Zelf heb ik een tijd geleden overwogen Voeding & Diëtetiek te gaan studeren, omdat ik ook wel heel erg geïnteresseerd ben in voeding. Ben een beetje een gezondheidsfreak.  :D Maar ik heb die studie niet gedaan omdat ik dus bang was vlees klaar te moeten maken enzo...

Maar bij die opleiding heb je dus ook veel over het vegetarisme geleerd?  :)

Grt suussie