Vegatopia Forum

Eten aan boord van vliegtuig

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #360 Gepost op: 16 maart 2013, 15:44:39 »
Bij bijna alle luchtvaartmaatschappijen, en ook bij KLM, krijg ik mijn gereserveerde asian vegetarian maaltijd altijd eerder dan de rest, erg prettig! Cityjet heeft altijd broodjes kaas naast de broodjes kip, ook op hele korte stukjes. Het gaat tegenwoordig eigenlijk altijd wel goed (even afkloppen...).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #361 Gepost op: 23 april 2013, 10:38:52 »
naar Fukuoka met KLM. Het reisburo had vegan opgegeven, ik kreeg dat niet zo vlug aangepast in vegetarisch, en liet het maar zo, want op zich niks mis met vegan.

Op de heenweg wederom:

Met KLM naar Dubai, had om een westerse veggie maaltijd gevraagd.
Ik kreeg twee soort timbaaltjes van mais met erbij stukjes minimaiskolf en daar weer bij een spinazie-munt souffle. Een beetje gek maar wel erg lekker.

2 keer hetzelfde is me nog niet eerder overkomen. De maistimbaaltjes bleken polenta te zijn. Wederom lekker. Erbij geloof ik fruit, dat betrekken ze in Amsterdam tegenwoordig van Del Monte of Chiquita, erg vers, prima.
Het ijsje halverwege overgeslagen. Daarna als ochtendmaaltijd een mierzoete zoete rijst met rabarber. Erbij wel goed fruit. Ik trek dat enorm zoete op de ochtend erg slecht, volgende keer toch maar weer Aziatisch, waarvan het nadeel is dat je mogelijk een rare samosa krijgt als de anderen vliegtuig-roerei krijgen, maar liever een samosa dan iets enorm zoets.

Terug van Osaka naar Nederland, wederom KLM:
Mini maiskolfjes, lekker tomaatje, gele rijst. Erbij paddenstoelensalade en kers-gelpuddinkje. Gegeven door een enorm sympathieke flight attendant, die ook direct broodjes ging halen (zodat we voor broodjes niet hoefden te wachten tot de kar met eten voor anderen langs kwam) en ook aanbod alvast drinken te halen, omdat er alleen water bij zat, maar we misschien wel wat anders meteen er al bij wilden in plaats pas later.

Halverwege een ijsje, maar niet zo'n stom cuypje, maar een lange wafel, waaronder chocola waaronder ijs. Erg lekker.
Voor aankomst weer eten, dezelfde sympathieke flight attendant vroeg bezorgd of we wel een ander gerecht kregen, want hij had de indruk dat het hetzelfde als eerder was (maar dat was niet zo): allerlei Aziatisch gestoomde groenten: baby shanghai, shimejipaddenstoelen en meer. Erbij een salade en fruitbakje.

Er is op vluchten naar Japan ook altijd warme groene thee en koude Japanse thee aanwezig, heel fijn.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #362 Gepost op: 07 mei 2013, 13:31:52 »
Onze maaltijden naar Curacao met KLM waren dit keer een beetje apart, maar in ieder geval wel helemaal veganistisch. Eigenlijk klopt er bijna altijd wel iets niet, maar nu was dat in ieder geval helemaal in orde. En ik had ook het idee dat ze wat meer moeite hadden gedaan dus dat was fijn.

Op de heenweg kregen we als hoofdmaaltijd rijst met linzencurry en een spinazieprutje. Het was allemaal erg lekker maar er zat iets teveel kruidnagel door, dat proefde je erg duidelijk. Erbij zat een salade van stukjes wortel en iets wittigs, ik denk selderij, met een mosterddressing.  Ik vond het erg lekker maar V. vond de mosterdsmaak een beetje te sterk, hij was ook wel vrij scherp. Raar voor vliegtuigeten vind ik, dat hoort niet al te erg gekruid te zijn want dan heb je al snel de kans dat mensen het niet lekker vinden. Verder zat er nog een bakje fruit bij maar dat was niet erg lekker, er zat grapefruit in en die was enorm bitter en had al het andere fruit 'besmet'. Maar wat wel leuk was, als toetje hadden we ook sojayoghurt erbij! Nooit eerder meegemaakt, goede ontwikkeling wat mij betreft.
Later kregen we als lichte maaltijd een heel vreemde flatbread. Hij was gevuld met groenten en een soort curry, wat op zich wel lekker was, maar tegelijkertijd was hij enorm zoet. Ik probeerde dat nog een beetje te compenseren met veel peper en zout, maar het hielp niet. Echt heel raar, ik kan me niet voorstellen dat het zo hoorde. En erbij weer hetzelfde bakje fruit, dat was wel een beetje jammer.

Op de terugweg kregen we als hoofdmaaltijd rijst met gegrilde tofu en een groentenmix van verschillende soorten boontjes, wortel en mais, en een tomatensaus erbij. Was eenvoudig maar best lekker. Erbij een saaie groene salade zonder dressing, was ook een beetje uitgedroogd allemaal. Ik zag dat de anderen ook die salade kregen maar dan wel met dressing erbij (los). Ik snap niet dat ze dan niet een of ander kuipje met vinaigrette oid erbij doen, maakt het meteen veel lekkerder. Er zat dit keer wel heel lekker vers fruit bij dus dat was fijn.
Als ontbijt kregen we een soort porridge van quinoa met bosbessen. Ik heb nooit quinoa zo gegeten maar ik vond het super lekker! Erbij kregen we ook een kuipje siroop, maar het was al vrij zoet van zichzelf. En twee bakjes fruit, weer heel lekker en vers maar het werd wel een beetje een fruitoverdosis zo.

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #363 Gepost op: 07 mei 2013, 15:56:56 »
Later kregen we als lichte maaltijd een heel vreemde flatbread. Hij was gevuld met groenten en een soort curry, wat op zich wel lekker was, maar tegelijkertijd was hij enorm zoet. Ik probeerde dat nog een beetje te compenseren met veel peper en zout, maar het hielp niet. Echt heel raar, ik kan me niet voorstellen dat het zo hoorde.

Jaaah die heb ik ook eens gehad, of misschien vaker, volgens mij is 'ie berucht.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #364 Gepost op: 07 mei 2013, 16:04:44 »
Later kregen we als lichte maaltijd een heel vreemde flatbread. Hij was gevuld met groenten en een soort curry, wat op zich wel lekker was, maar tegelijkertijd was hij enorm zoet. Ik probeerde dat nog een beetje te compenseren met veel peper en zout, maar het hielp niet. Echt heel raar, ik kan me niet voorstellen dat het zo hoorde.

Jaaah die heb ik ook eens gehad, of misschien vaker, volgens mij is 'ie berucht.

Oh echt, dus het hoort wel zo? Zo raar, die smaakcombinatie!

Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #365 Gepost op: 07 mei 2013, 16:31:38 »
Als die smaakt zoals het klinkt zou ik het uitspugen.
Ajakkiebah.
Lijkt me redelijk vergelijkbaar met een schep suiker door de tomatensoep of door de doperwtjes. Ieuw.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #366 Gepost op: 23 mei 2013, 17:23:15 »
Naar Azie met China Southern. Asian Vegetarian was prima geregeld en er werd al ruim voor de maaltijdverstrekking aan me doorgegeven dat ze voor mij een speciale maaltijd hadden.

Op de heenweg twee keer een warme maaltijd, Asian vegetarian. Avondeten was rijst met hele lekkere pittige tahoe en een soort droge dal, erbij vers fruit en een groene salade. Ontbijt was lekkere gebakken noedels met paddestoelen, erbij weer salade. Op de terugweg twee maal ongeveer hetzelfde: rijst met groente zonder kraak of smaak, geen peper of zout erbij, of sojasaus. Jammer, het was echt niet lekker, maar het verse fruit gelukkig wel, veel lekkerder dan op de heenreis. Ik reisde Economy Plus, dan krijg je bij deze maatschappij een luxere maaltijd dan in gewoon economy.

Overigens ook pluspunten voor de KLM Business lounge op Schiphol: er waren drie warme gerechten, de soep was van Unox en niet vegetarisch, maar de andere twee warme gerechten (pittige bonenschotel en gemengde roerbakgroente) waren vegetarisch.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Salvi

  • **
  • 15
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #367 Gepost op: 02 december 2013, 16:16:35 »
Etihad was ook een prettige! Op de heenweg alleen wel mijn vegamaaltje moeten laten staan door de hoeveelheid sesam die eroverheen zat, maar dat is even niet anders (sesamallergie). Mie met groenten en teveel sesam, een salade, broodje en fruit op vlucht 1, later ook nog een flinke chocolademuffin. vlucht 2 een prutje van aardappels, aubergine en courgette in een te pittig sausje met daarbij ook weer een kleine salade en het standaard broodje en fruit... het zal ook niet ;)
Vlucht #3 was een prettige combinatie van rijst met groenten en een kikkererwtenprutje. Daarbij een salade van tomaat en komkommer met hummus. Hummus ook voor zekerheid maar laten staan. Ook weer brood en fruit, want wij vega's eten toch geen toetje.

Vlucht #4 was gecancelled en blijkbaar daardoor mijn vegetarische maaltijd ook. Gelukkig hebben ze standaard 3 opties, vlees/vis/vega. Dus een vegetarische pasta, broodje, crackers met kaas en een lekker dessert. Salade was bij het gewone menu wel met vlees, dus die gelijk weggegeven. Het broodje later op de vlucht maar weer teruggegeven want weer sesam, dus in plaats daarvoor de beruchte "appel en banaan"

Al met al niks te klagen, prima gegeten. Maar een sesamallergie is toch vaak wat lastiger dan vegetarisch willen eten onderweg :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #368 Gepost op: 31 maart 2014, 17:38:33 »
Klm van Amsterdam naar Geneve.
Heen was er tot mijn verrassing een broodje. Ik dacht dat ze dat niet meer deden. Er was echter alleen een niet-vega broodje, althans, dat was de standaardoptie. Ik had geen zin in een broodje, dus ik ging ook niet helemaal vragen of er niet een vega alternatief was (wat er denk ik niet was, maar je weet nooit), maar was eigenlijk wel benieuwd. Er was helaas geen tomatensap aan boord. Wel alcohol.

Terug bleek er geen broodje: ik denk dat het heenwegbroodje werd veroorzaakt door vliegen tijdens het avondeten-tijdstip. Wel waren er kaaskoekjes (je mocht kiezen tussen zoute en zoete koekjes). Die waren wel lekker.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #369 Gepost op: 31 maart 2014, 18:15:16 »
Naar Azie en weer terug met KLM, western vegetarian in plaats van het bestelde Asian vegetarian, nou ja, moet kunnen. Ik kreeg veel vers fruit, salade met daarop twee stukjes sushi (raar, zonder soja of wasabi), en dan iets warms, waarvan twee keer dezelfde spaghetti met ratatouille. Ontbijt was de ene keer polenta met erwtenpuree, dat was wel lekker, de andere keer twee stukken rosti met wat champignons, en rosti warmgehouden onder alufolie is absoluut een van de vieste dingen die ik ken. Ook kwamen ze heel erg weinig langs met water en sap 's nachts. Absoluut de slechtste maaltijden sinds jaren, jammer. Volgense keer toch maar weer goed checken dat er asian vegetarian op tafel komt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #370 Gepost op: 31 maart 2014, 18:56:21 »
Ontbijt was de ene keer polenta met erwtenpuree

He jee, is die er nog steeds, die heb ik nu een paar keer gehad (terwijl ik echt niet zo vaak buiten Europa vlieg met KLM) en ik vond hem eerst wel oké, maar later toch raar (hoewel ik hem als diner had, ik zie hieronder dat ik schreef het wel lekker vond, dat was ook wel zo, maar ik wil hem nu niet nóg een keer krijgen eigenlijk), en dat was de reden dat ik weer teruggeswitcht ben naar Asian, ik heb een tijdje European gekozen omdat ik vaak wat moeite met het Asian ontbijt. Ik zou eigenlijk in de avond Asian willen en tijdens het ontbijt Western, maar ik snap ook wel dat dat niet kan.

Citaat
Ook kwamen ze heel erg weinig langs met water en sap 's nachts.

Ja! Dat viel me laatst ook op.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2014, 19:01:13 door Selly »
,,,,فلافل

Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #371 Gepost op: 24 juli 2014, 12:05:42 »
Ten eerste: altijd zeer tijdig doorgeven. Bij KLM is het altijd goed gegaan, bij charters soms niet.
KLM biedt tegenwoordig op vluchten naar buiten Europa in Economy keuze, zolang er voorraad is. Eerst worden de aangevraagde speciale maaltijden uitgedeeld. Daarna kan men kiezen, zolang er voorraad is.
Ik ben altijd blij dat ik vegetarisch kan eten, daar ligt mijn prioriteit. Het is natuurlijk een wonder dat je op 10 km hoogte kan eten!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #372 Gepost op: 25 juli 2014, 13:41:00 »
Laatst weer naar Azie met KLM. Dit keer wel weer Asian Vegetarian, omdat ik dit keer goed gecontroleerd had, ze hadden me eerst weer op western vegetarian gezet. Alle maaltijden (ontbijt en diner) curry met een chapati, de ene keer met een raita, de andere keer zonder. Een keertje een mierzoet soja puddinkje als dessert, een keer vers fruit. Het was allemaal wel lekker en goed op smaak. De salades waren een beetje flauw maar wel fris.

Het standaard vegetarische gerecht was pasta, dat had mijn buurman een keer, ben blij dat ik dat niet had want opgewarmde pasta vind ik altijd zo'n smurrie worden, het zag er ook niet lekker uit.

Op een binnenlandse vlucht met China Eastern, waar ik niet van te voren had door kunnen geven vegetarier te zijn, een fantastische roerbakgroente met heel lekkere rijst, simpel maar echt veel lekkerder dan bij KLM.

Bij BA naar Londen krijg je op de vroege vluchten nog een echt ontbijt met een bladerdeeg koffiebroodje en cornflakes met melk, de rest van de maatschappijen houden het bij snacks. Ik kan me voorstellen dat het veel makkelijker is maar ze zijn wel van in principe gezond (broodje kaas/worst) naar ongezond (koek/chips) gegaan, en dat terwijl mensen al te veel snoepen en snacken, ik vind dit geen goede ontwikkeling.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #373 Gepost op: 03 augustus 2014, 23:38:16 »
ik vloog onlangs ook met KLM naar China, en op de heenweg hadden ze mijn vegan aanvraag 'vergeten' oid., maar haastten ze zich vervolgens om me vol te stoppen met Business class snacks ..
Za Zemiata!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #374 Gepost op: 28 augustus 2014, 21:43:06 »
Morgen vlieg ik via Madrid naar Santiago de Chili (Hypertext 2014 conferentie), met Iberia. Omdat de vlucht via secretaresse en reisbureau was geboekt, had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn eetwensen niet waren overgekomen. Dus de servicelijn opgebeld en inderdaad: 'dat had u via het reisbureau door moeten geven' - 'dat heb ik geprobeerd' - 'dat gaat soms inderdaad wel eens fout' - 'en daarom heb ik u nu dus aan de lijn'. Als het goed is, krijg ik op de vlucht nu Aziatisch vegetarisch!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #375 Gepost op: 31 augustus 2014, 05:56:59 »
Morgen vlieg ik via Madrid naar Santiago de Chili (Hypertext 2014 conferentie), met Iberia. Omdat de vlucht via secretaresse en reisbureau was geboekt, had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn eetwensen niet waren overgekomen. Dus de servicelijn opgebeld en inderdaad: 'dat had u via het reisbureau door moeten geven' - 'dat heb ik geprobeerd' - 'dat gaat soms inderdaad wel eens fout' - 'en daarom heb ik u nu dus aan de lijn'. Als het goed is, krijg ik op de vlucht nu Aziatisch vegetarisch!
En zo geschiedde. Mijn buurvrouw in het vliegtuig dacht dat ik erg belangrijk was (nee hoor, dat gaat gewoon over het eten). Gek genoeg denkt men bij Iberia dat Aziatisch vegetarisch vooral bestaat uit een salade van komkommer, tomaat en sla, met dressing, en schijfjes mango en ananas toe (ook bij het ontbijt). En het broodje hadden ze wat mij betreft niet door een cracker met margarine hoeven te vervangen. Maar toch: prima geregeld, en de 'curry' van rijst met peultjes en asperges was best lekker (beetje zout ontbrak nog).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.735
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #376 Gepost op: 01 september 2014, 14:40:38 »
Het fijne is dat de 'speciale gevallen' vaak als eerste te eten krijgen :-).

Fijne tijd in Chili, Eelco!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #377 Gepost op: 06 september 2014, 18:40:36 »
In een ander reisdraadje heb ik al wat over eetbelevenissen in Chili geschreven. Ik ben net weer thuis na een lange terugreis en een doorwaakte, verkorte nacht ('s nachts richting Amerika kan ik altijd goed slapen, overdag terug naar Europa is en blijft een crime voor mij).

De maaltijd op de terugreis was een stuk minder geslaagd dan die op de heenreis. Of beter gezegd: het was niet te eten. Een bakje met zachtgestoomde slierten en stukken aubergine, courgette en tomaat - ik meende zelfs iets vissigs te hebben geroken, maar dat is volgens mij onmogelijk. In ieder geval kreeg ik die glibberige troep niet naar binnen. Een Russische dame schuin voor mij - die niet zo slim was geweest vooraf door te geven dat ze vegetarisch wilde eten - was in eerste instantie erg blij met mijn bijna-volle bakje (thank you, thank you), maar heeft er uiteindelijk ook vrijwel niets van gegeten. Salade, broodje, snack en ontbijt waren verder wel ok.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #378 Gepost op: 07 september 2014, 12:06:55 »
In een ander reisdraadje heb ik al wat over eetbelevenissen in Chili geschreven. Ik ben net weer thuis na een lange terugreis en een doorwaakte, verkorte nacht ('s nachts richting Amerika kan ik altijd goed slapen, overdag terug naar Europa is en blijft een crime voor mij).

De maaltijd op de terugreis was een stuk minder geslaagd dan die op de heenreis. Of beter gezegd: het was niet te eten. Een bakje met zachtgestoomde slierten en stukken aubergine, courgette en tomaat - ik meende zelfs iets vissigs te hebben geroken, maar dat is volgens mij onmogelijk. In ieder geval kreeg ik die glibberige troep niet naar binnen. Een Russische dame schuin voor mij - die niet zo slim was geweest vooraf door te geven dat ze vegetarisch wilde eten - was in eerste instantie erg blij met mijn bijna-volle bakje (thank you, thank you), maar heeft er uiteindelijk ook vrijwel niets van gegeten. Salade, broodje, snack en ontbijt waren verder wel ok.

Vervelend! Welke maatschappij was t?
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #379 Gepost op: 07 september 2014, 20:37:35 »
De maaltijd op de terugreis was een stuk minder geslaagd dan die op de heenreis. Of beter gezegd: het was niet te eten.
Vervelend! Welke maatschappij was t?
Iberia. Ik ga er maar van uit dat het een uitglijdertje was, want ze doen verder wel hun best qua eten, geloof ik.
Gemüse ist mein Fleisch