Vegatopia Forum

Frankrijk, Auvergne, La Garnasette

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Frankrijk, Auvergne, La Garnasette
« Gepost op: 17 augustus 2003, 00:41:39 »
Anneke Zonneveld was in de Auvergne en stuurde me via e-mail deze ervaring met La Garnasette:

Vegetarisch verwend worden in de Auvergne
Na een uitgebreid ontbijt wandelen in de ongerepte natuur van de Auvergne. Met een biologisch belegd zuurdesembroodje op zak. Klaargemaakt door Lydie, de gastvrouw die ons elke avond met een vegetarisch internationaal vijfgangen diner verrast. Maar eerst is er na het wandelen thee onder de oude lindeboom. En daarna een aperitiefje dat wordt ingeschonken door Wilhelm, de gastheer van hoeve La Garnassette.

Frankrijk en vegetariërs; zij onderhouden van oudsher een moeizame relatie. Wie geen vlees wil eten kookt zijn eigen potje, want tot veel meer dan een omelet of een salade komen de topkoks niet in de veelgeprezen Franse ‘cuisine’. Er zijn vegetariërs die Frankrijk om die reden jarenlang hebben gemeden. Totdat zij La Garnasette ontdekten, zo is in het gastenboek is te lezen. De complimenten in het gastenboek zijn niet alleen afkomstig van vegetariërs. ‘Het was verrukkelijk. Nooit gedacht dat eten zonder vlees zo lekker kan zijn’,

Adembenemend
Wij logeren in één van de twee kleine caravans op het terrein met een adembenemend uitzicht op het dal en het verder gelegen laaggebergte. ’s Avonds wordt de stilte slechts verbroken door een oehoe en de volgende morgen kijken we direct in de ogen van een hert dat ons verbaasd aanschouwt. De roofvogels zijn overal en laten zich met gemak benaderen, rode wauw, slechtvalk, grauwe kiekendief, visarend, maar ook de plevier en ijsvogel. Er zijn zo’n 250 soorten vogels waar te nemen in de Auvergne.

L’etang de la Plaine
De grote tafel in de boerderij is ’s morgens gedekt voor het ontbijt en de keuze is groot. Muesli, yoghurt, verschillende soorten kaas, toast, versgebakken brood, notenpasta’s, honing en zelfgemaakte jams. Na het ontbijt maken we een wandeling door het prachtige landschap. Op korte afstand van La Garnasette heeft zich een prachtig vulkaanmeer gevormd, l’etang de la Plaine. We zien een boer die probeert twee ossen achteruit te laten lopen. Een hond met de afmetingen van een Deense Dog wandelt onuitgenodigd de hele dag met ons mee. Als we terugkeren brengt Lydie de hond terug met de auto naar het gehucht waar hij vandaan kwam. Daarna staat de thee klaar en is er tijd voor een praatje.

La Garnasette
Op zoek naar een boerderij met een ideale ligging stuitten Wilhelm en Lydie Nouris elf jaar geleden op La Garnasette, een vervallen boerderij aan een doodlopende weg op 750 meter hoogte en omringd door ruim zes hectare puur natuur. Hierop staan nu - op grote afstand van elkaar - twee kleine caravans die worden verhuurd en het terrein biedt plaats aan een paar tenten. “Voordat we hier kwamen, hebben we ook in huizen gewoond die minder ideaal waren”, vertelt Wilhem. “Te druk bijvoorbeeld. Dankzij de doodlopende weg komt hier niemand.” De deuren van de boerderij worden zelden gesloten en ook onze caravan gaat de hele week niet op slot.

Eten in de stal
Het buitenland heeft Wilhelm altijd aangetrokken, misschien omdat hij op jongere leeftijd gevaren heeft. De boerderij werd grotendeels door hemzelf opgeknapt. “Mijn ervaring als technicus kwam hierbij wel van pas.” Naast een eigen woongelegenheid werden er mooie gastverblijven gerealiseerd. En waar de stal was, kwam een eetkamer waar de gasten nu aan de grote tafel het ontbijt gebruiken en ‘s avonds een vijfgangen menu. In deze ruimte zijn ook de uitgezette wandelingen te vinden die in de omgeving kunnen worden gemaakt en er ligt een groot aantal kaarten en boeken over de flora en fauna in het gebied. Lydie: “Het grootste gedeelte van onze gasten komt uit Nederland en bestaat met name uit natuur-, cultuur- en wandelliefhebbers.”

Kaas van de buurman
“In de beginperiode kookte ik zowel voor vegetariërs als voor vleeseters”, vervolgt ze. “Maar op een gegeven moment wilde ik dat niet meer en zijn we overgestapt op een volledige vegetarische keuken met zoveel mogelijk biologische producten. Ook veganisten kunnen bij ons terecht.” De kaas komt bij de buurman vandaan, het fruit groeit aan de bomen rond de boerderij, het brood wordt speciaal voor Lydie gebakken en de rest kom uit het middeleeuwse stadje Le Puy-en-Velay waar een grote natuurvoedingswinkel is.

Internationale keuken
“’s Morgens weet ik vaak nog niet wat ik ga maken. Meestal maak ik elke avond een menu dat in teken staat van een bepaald land.” Staan de ene avond streekgerechten op het menu, andere maaltijden bevatten uitsluitend gerechten uit India, Mexico, Marokko, Griekenland of Italië. De maaltijden zijn mooi van samenstelling en bieden meer dan voldoende variatie. Puur natuur, dat is de smaak die de boventoon voert. De lekkere wijn, die elke avond de maaltijden begeleidt, is afkomstig uit eigen woonplaats. Ondertussen zijn er nieuwe gasten gearriveerd en eten we met acht personen aan tafel. Het gezelschap is divers en het eerste gesprek gaat over het vegetarisme. Gelukkig is dat maar van korte duur, want deze discussie hebben de meeste vegetariërs al te vaak gevoerd.

Verschil in cultuur
Lydie: “In Nederland werkte ik als maatschappelijk werkster, maar dat had ik niet mijn hele leven willen doen. Omdat ik graag kook, kwamen we op het idee om ons hier zo in het levensonderhoud te voorzien.” Maar voor het zover was, werkte Lydie in de nabijgelegen dorpjes. “Schoonmaakwerk bijvoorbeeld en in een kaasmakerij. Het heeft zo’n twee jaar geduurd voordat we onze draai hadden gevonden. Het contact met de bewoners van het nabijgelegen gehuchtje Chiriac verliep in het begin heel moeizaam. Je bemerkt een groot verschil in cultuur. Ondertussen hebben we met name in Le Puy vrienden gemaakt.” Elke vrijdagavond gaan Wilhelm en Lydie naar Le Puy voor de repetities van het koor waar ze deel van uitmaken. De bewoners van Chiriac zijn inmiddels aan de buitenlanders gewend en de gasten worden vriendelijk begroet.

Als we eenmaal gewend zijn aan de stilte en rust van het gebied, is het weer tijd om naar huis te gaan. Een paar kilootjes zwaarder nemen we afscheid van Lydie en Wilhelm die ons vrolijk nawuiven. En wij…wij roepen tot ziens.
La Garnasette biedt weekarrangementen aan voor maximaal twaalf personen. Het seizoen loopt ongeveer van mei tot november, maar met kerstmis is La Garnasette ook geopend. Het adres is Lydie and Willem Nouris, La Garnasette, 43800 Rosičres, France. Telefoon en fax: +33 (0)471574096, email: lagarnasette@wanadoo.fr of kijk op www.lagarnasette.com.