Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #40 Gepost op: 17 juli 2006, 13:55:26 »
Gister bij Da Portare Via in Amsterdam (Frans Halsstraat) gegeten: onwijs lekker pizza bianco met heerlijke mozarella en rode peper. Je krijgt ze in het eetcafe gewoon in de pizzadoos zonder bestek  :heehee: Ze hebben maar 8 soorten pizza's en niet mega veel veggie, maar je kan gewoon vragen of ze iets weglaten of toevoegen. Misschien wel de lekkerste pizza's van Amsterdam.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2006, 13:56:17 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #41 Gepost op: 19 september 2006, 17:54:07 »
Ik at gisteren bij Ralph z'n wondertoko. Het was wat chaotisch (ze doen veel bezorgen) en alles ging mis, maar uiteindelijk kreeg ik mijn piggy perfect met tahoe in plaats van varkens. En dat was best lekker, zeker voor de zes euro die het kostte. En als het niet zo'n chaos (met medewerkers die (hopelijk) voor het eerst waren) was het ook heel snel geweest (Ralph zelf had ook duidelijk veel stress). Handig dus, voor als je snel iets wil eten voor je de trein inrent (om bijvoorbeeld, ik noem maar een dwarsstraat, naar Nick Cave te gaan ;))
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #42 Gepost op: 20 september 2006, 09:43:16 »
Ze hebben geen vega-gerechten op de kaart staan, maar je kunt alles (op één na) met tahoe-in-plaats-van-beest bestellen. (Ik heb niet gevraagd hoe het oestersaus-en-bouillon-technisch zit...)
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #43 Gepost op: 08 oktober 2006, 22:47:43 »
Addis Ababa is een van de vele Ethiopische restaurantjes op (en nabij) de Overtoom in Amsterdam. De ambiance is niet super bijzonder (systeemplafond en papieren tafelkleden), maar dat zegt niets over het eten of de bediening.

Wij aten er met 4 mensen, waarvan 3 vegetariers. En het was heerlijk!
We kozen voor de Be-Ye-Aynetu (Combinatie van erwtensaus, spinazie met verse kaas, linzensaus, pompoen, groenten)
en de Shiro-be-Dinich (Gehakte split-erwten met aardappelen en Ethiopische kruiden. Met linzen en groenten).

En dat alles werd (uiteraard) geserveerd op een grote Enjera (gegiste Ethiopische pannenkoek). We kregen ook nog los een aantal Enjera, waarmee we al het lekkers konden pakken en opeten.

Alle soorten linzen en groenten waren verschillend gekruid en smaakten allemaal heel goed. We aten eigenllijk veel te snel, maar dat was (zoals een van de vriendjes zei) omdat we die lekkere smaak zo graag in onze mond wilden houden.

En de bijzondere biertjes (kokos en banaan) die we erbij dronken uit de kalebas maakten het geheel helemaal af.

De prijs-kwaliteit-verhouding was ook goed. We aten met z'n vieren (waarvan 1 persoon vlees), we dronken wijn en bijzonder bier en sap en thee (toe) en 1 toetje en de rekening kwam op 72 euro. Dat vonden wij heel keurig.

Ik vind het erg leuk om Ethiopisch te eten omdat het erg lekker is en het zo leuk is om met z'n allen van 1 bord te eten.


Op de site van het restaurant (http://www.addisababa.nl/) las ik nog het volgende:
"De eigenaar van het restaurant studeerde voedingsleer aan Universiteit van Wageningen. Daar ontdekte hij wat de mensen in Nederland veelal over zijn land denken. Deze onwetendheid verbaasde hem zo, dat hij besloot om een restaurant te beginnen, om te laten zien dat juist in Ethiopië een heel lekkere en bijzondere eetcultuur bestaat."

Voor herhaling vatbaar!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #44 Gepost op: 14 oktober 2006, 18:19:03 »
Nielsen is okee.

Ze hebben erg rare bediening tegenwoordig  >:( Tenminste, dat was zo toen ik er laatst was. Niet zo goed.

Wel heel goed en misschien wel de lekkerste broodjes van Amsterdam: Panini op de Vijzelgracht. De focaccia met doperwten mmmmmmm
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2006, 18:24:34 »
Gisteren bij Mankind in Amsterdam gegeten. Je hoort er eigenlijk helemaal niet te eten, ze hebben 's middags lekkere broodjes, maar in de avond drink je er wat, en voor de mensen met echt heel veel honger hebben ze een 'daghap' die altijd uit wat sla uit een zak, iets niet-veggie's en diepvriesaardappeltjes bestaat. Ik had dus ook nog nooit bedacht dat je er iets veggie's kan eten, hoewel, de mensen zijn er vreselijk aardig, dus een veggie maaltijdsalade willen ze best maken. Nu kwam het gisteren zo uit dat ik daar avondeten at, en toen bleek dat die daghap altijd veggie kan omdat ze altijd een groenteburger, en Valess ofzo (in de diepvries neem ik aan) hebben liggen! Dat vind ik nou leuk. Het is niks bijzonders, aardappeltjes met een klein beetje salade met best lekkere dressing en wat Valess nugets, en ook niet goedkoop (9 euro) maar toch vind ik het leuk dat ze altijd veggie spul hebben. En ze zijn aardig.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2006, 18:27:32 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #46 Gepost op: 21 oktober 2006, 23:02:46 »
Gisteren: gegeten bij Arabic Lounge in Amsterdam. We waren met een hele groep en er ging niks mis met het vegetarische eten, dat was al heel wat. Je eet hier met bord op schoot. Vooraf een bord met veel soorten prima minihapjes en dipjes. Erbij brood met hummus. Daarna een echt lekkere couscous met groenten (een beetje veel pompoen). Er stonden ook 3 soorten tajines op tafel, maar die waren niet veggie, maar ik vond het wel best: die groentencouscous was uitgebreid genoeg, zeker met zo'n voorgerecht erbij. Het was ook eigenlijk meer los couscous en los een groentengerecht dat op de couscous lag. Toe een pannekoekje met kaneelijs. Leuk wel.
Edit: later hoorde ik dat het helemaal niet goed geregeld was: de bediening wist namelijk helemaal niet dat er ook veggie eten moest komen, en alleen omdat een collega aan het begin van de tafel alert was, kwam er tijdig veggie eten, maar ik (die aan het eind van de tafel zat) had helemaal  niet meegekregen dat de bediening geen weet had van veggie eten).
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2010, 21:22:06 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #47 Gepost op: 06 november 2006, 18:16:19 »
Donderdagavond bij de Zwijger gegeten in Amsterdam. Niet verkeerd.
We kregen lekker brood op tafel met boter en peper en zout.
Vooraf deelden we een salade met asperge, gepocheerd ei, croutons en sla met lekkere dressing. We kregen meteen 2 bordjes toen bleek dat we de salade deelden. Lekker, maar 8 euro is wel duur voor een voorgerecht vind ik.
Er is als hoofdgerecht keuze tussen een vegetarisch daggerecht (donderdag was het 11 euro en was het een risotto) en een vegetarisch hoofdgerecht van de kaart wat nu was: Tarte tatin met cantharellen, artisjokkenharten en groene kool. Het was 16 euro. Maar dat was het zeker waard! Heerlijke zand-vrije cantharellen, prima gestoofde kool en superverse artisjokkenharten. Het was niet echt een tarte tatin, maar dat gaf niets. Heel goed gerecht. Verwacht je meer in een restaurant-achtige setting dan in zo'n eetcafe.
Ik had gehoord dat de bediening rommelig was, maar ik vond de bediening erg aardig en niet rommelig. We moesten wel lang wachten op ons gerecht, maar dat kwam duidelijk omdat er een aantal groepen aan het eten waren en ik vond het ook wel prima om niet direct weer buiten te staan.
Er is hier overigens een roken- en een niet-roken deel, omdat we niet hadden gereserveerd kwamen we in het rokendeel te terecht wat erg warm en ook niet zo gezellig was als het niet-rokendeel, dus het is slim om hier zekerheidshalve gewoon te reserveren.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #48 Gepost op: 16 november 2006, 21:41:53 »
Gisteren bij Cafe Koosje gegeten (tegenover Artis, op de hoek). We drinken er vaak koffie en aten er laatst voor het eerst een lunch die heel lekker was. En het avondeten is er ook goed! Niet veel vegakeus, maar wel iig altijd 1 gerecht. Ik had ratatouille met couscous en feta. Dat kan heel saai uitvallen, maar het smaakte prima. Vers, lekker gekruid en met veel blaadjes koriander.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #49 Gepost op: 03 december 2006, 21:51:40 »
Vegetarische nasi rames (met saté) bij Bojo.
This is between me and the vegetable!

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Amsterdam
« Reactie #50 Gepost op: 14 januari 2007, 19:13:33 »
Bij O'Reillys in Amsterdam.
Lekker vet pubfood! At om 4 uur een veggie breakfast: witte bonen in tomatensaus, gebakken eieren, champignons, gegrilde tomaten, homefries, toast.
En natuurlijk pints Kilkenny!
Vanavond eet ik verder maar even niets meer....
Stiekem toch een banaan!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #51 Gepost op: 21 januari 2007, 14:45:15 »
Vrijdag bij Brasserie Harkema op de Nes in Amsterdam.
Grote tent, erg warm, jong volk, ok bediening.
Je krijgt vlug een beetje brood op de tafel met lekkere olijfolie. Aanwezig zijn ook een pepermolentje en zoutmolentje.
Op de kaart stonden een vegetarisch salade, een vegetarisch warm voorgerecht en twee vegetarische hoofdgerechten.
Het warme voorgerecht was pittige kaaskroketjes met wasabimayonaise en gefrituurde petereselie, de salade bestond uit sla met wat kaas. Het was wel een beetje jammer dat beide vegetarische voorgerechten met kaas zijn, temeer omdat een van de 2 vegetarische hoofdgerechten een pasta met ook weer kaas was en omdat ik had gehoord dat het kaasplankje als dessert hier erg lekker is, maar dat ga ik na een voorgerecht met veel kaas natuurlijk niet meer nemen.

Ik nam de kroketjes en als hoofdgerecht een curry met tempura van gemarineerde bloemkool.

De kroketjes waren wel lekker, een beetje ouderwets. De mayonaise smaakte meer als dyonnaise, ik proefde geen wasabi. De gefrituurde peterselie was leuk en lekker.
De curry was lekker. Er zat ondermeer gebakken komkommer in. Ik proefde niet dat de bloemkool gemarineerd was, maar dat geeft niet echt. Het is een groot bord. De extra bestelde sidesalade was een merkwaardig mengsel van reepjes komkommer en een beetje rode ui, dat dreef in een soort soep van yoghurtdressing. Ik vind dat wel lekker, zoveel dressing, maar ik vraag me af of het zo de bedoeling was.

Voor een nagerecht zat ik te vol en dus bestelde ik een muntthee, die op de uitgebreide theekaart stond waarbij je steeds kunt kiezen uit een kop of een pot, dat is wel leuk.

De prijzen hier zijn voor Amsterdam zeer schappelijk, de vegetarische hoofdgerechten waren rond de 13 euro.
Op zich is dit wel een leuke tent, hoewel het erg warm was.

Een van de niet-vegetarisch etende tafelgenoten werd daags na het bezoek ziek, maar het is niet duidelijk of dat lag aan iets dat bij Harkema genuttigd was.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #52 Gepost op: 15 februari 2007, 18:28:23 »
Gister bij De Gevulde Koe in Amsterdam. Vroeger ging ik daar wel graag heen, maar tegenwoordig proberen ze veel te ingewikkelde dingen te doen. Niet zo okee.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2007, 18:28:39 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #53 Gepost op: 25 februari 2007, 17:04:07 »
gisteren in Amsterdam op de Frans Halsstraat: da Portare Via: pizza die lekker is  :worshippy: Met hele champignons, mozzarella, aubergine en tomaat, basilicum en peterselie. Toe pannacotta met sinaasappel. Ze zijn hier leuk. Wel jammer dat er geen salade is.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #54 Gepost op: 31 maart 2007, 21:28:50 »
Donderdag bij Tashi Deleg, een Tibetans-Indonesisch (?) restaurant aan de Utrechtsestraat. Je krijgt twee menukaarten, een Tibetaanse en een Indonesische. Wij kozen uit de Tibetaanse (maar je mag alles door elkaar bestellen.)

Vooraf soep met gerstmeel en spinazie, dat smaakte veel spannender dan het klonk, en vegetarische momo's, een soort gestoomde dumplings waar hetzelfde voor gold.

Daarna twee currygerechten die jammerlijk op elkaar leken, maar dat was er op de kaart niet aan af te zien; maar ze waren wel erg lekker. De mensen naast ons aten duidelijk verschillende (en andere) dingen, dus het is niet zo dat alles hetzelfde was. Jammer wel dat de bediening dat niet even zei.

Erbij de Tibetaanse variant op lassi en een licht oliebollig (oud vet?) smakend gefrituurd brood.

Al met al best lekker en aangenaam, maar niet iets om de hele stad voor door te rennen of om over naar huis te schrijven.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #55 Gepost op: 06 april 2007, 21:34:49 »
Mijn jaarlijkse bezoek aan Fifteen Amsterdam van Jamie Oliver, het goedkope Tratoria gedeelte.
Ik:'Ik wil graag de risotto met kruiden, kervel en peterselie' en 'oh ja de "funky" side salad is die vegetarisch?'.
Ober: 'Ja zeker!'
Ik: 'Dan die ook graag'

Hierna enthousiast gebabbel van de over-aanwezige jongeman die bediende.
Ober: 'Wilt u de wijnkaart'
Wij: 'Nee dank u'
Vijf minuten later, ober: 'hier is uw cocktail. Wilt u de wijnkaart?'
Wij: 'Nee!'

Niet lang daarna:

Ik: 'Hey, is dat wat hier opligt, zo verspreid over het hele oppervlak van de risotto, is dat vlees?'
Ober: 'Mevrouw dat is de octopus!'
Ik: 'Octopus?! Ik had toch een vegetarische risotto?'
Ober: 'Nee hoor, u heeft risotto met octopus. Kijk hier staat het op de kaart'

Tafelgenoot en ik bekijken zenuwachtig de kaart. En verrek. Een stuk onder de beschrijving van de risotto, zodat het lijkt alsof het bij de pasta met vongole hoort, staat inderdaad octopus.
Ober: 'Wat kunnen we voor u doen? Zal ik het er af laten scheppen?'
Ik (benauwd): ' Eh nou..'
Ober: 'Ik zal snel een nieuwe laten maken'
Ik (opgelucht): 'Heel fijn!'

Tafelgenoot eet zijn hoofdgerecht op
Mijn risotto veggie arriveert krap tien minuten later. Met verse doperwt, maar zonder kervel en peterselie  ??? Toch best lekker, maar nu het een niet veggie risotto bleek, vermoed ik heel heel erg dat het in kippenbouillon is gegaard, maar aangezien ik niet weet hoe dat smaakt, doe ik maar net alsof het een vegetarische risotto is want er is inderdaad geen spoor octopus meer te bekennen.

De side salad bestaat uit hele mooie blaadjes sla.

Maar er staat tegenwoordig dus maar 1 veggie hoofdgerecht op de lijst itt tot eerder toen het er geloof ik 3 waren.

Tot over een jaar Jamie  :bye:  
« Laatst bewerkt op: 06 april 2007, 21:35:33 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Amsterdam
« Reactie #56 Gepost op: 12 mei 2007, 17:29:45 »
Gisteren in Gare de L'est in Amsterdam. Ik was er wel eens eerder geweest. Ik hoefde nu niet zelf te betalen en was met een groep. Iedereen eet hier het zelfde en ze vinden het fijn als je van te voren meedeelt als je veggie bent.
's Middags nog gebeld: er komt een veggie. Op hun site staat ook dat veggie geen probleem is als je het even doorgeeft.
Ter plekke wordt het menu voorgelezen, er wordt niks over veggie eten gezegd. Ik roep de oberes, zeg dat ik had doorgegeven veggie te zijn, en ze zegt meteen: 'ah dan krijg jij het volgende" en ze legt uit wat ik te eten krijg. Prima.
De voorgerechten komen, een jongen zegt: 'er moet ook een veggie zijn', ik steek mijn hand op, vervolgens dumpt een andere ober een niet veggie gerecht voor mn neus, waarop weer een andere ober roept 'nee dat is de veggie' en ik krijg mijn veggie bordje: burrata (een soort mozzarella) met veel balsamico, een stukje toast, rucola, basilicum, tomaat. Best lekker, burrata is niet van enorm goede kwaliteit, maar er staat lekker verse peper op tafel.
Al vlug kom hierna het hoofd: tamelijk zachte dikke witte asperges, groene asperges, groene boontjes, een paar krielaardappeltjes, veel witte saus. Ik denk: 'dat is niet veel', maar het blijkt genoeg en de saus is erg vet, maar niet vies. Best lekker.
Daarna arriveert een kaasplankje, er wordt (of ik heb die gemist) geen toelichting gegeven over de kazen, die van matige kwaliteit zijn. Al vlug is het brood, maar niet de kaas op, wat bij de enige uitlopende kaas tot plakkerige vingers leidt.
Dan gebeurt er een tijd niets en daarna weer verschijnt er toch nog een goed toetje: stevige creme brulee, waar ik geen fan maar ook geen kenner van ben, met ernaast lekkere verse aardbeien.

Sja.
De bediening is ok. Als je hier met een groep mee naar toe moet kun je er prima heen. .
Uit de site van het restaurant maak ik niet op hoeveel een menu kost, volgens Iens is dat 29 euro. Voor 29 euro eet ik liever elders, maar een vier gangen menu krijg je op niet veel Amsterdamse plekken voor 29 euro.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #57 Gepost op: 26 mei 2007, 14:59:05 »
Bij Toscana. Ze hebben de kaart vernieuwd en er staat nu risotto op die puristen verkeerd zouden vinden (niet romig genoeg, eerder kleverig) maar wel met veel paddestoelen erin. Daarna melanzane alla parmigiana, waarbij de aubergines eerder taaiig dan boterzacht waren maar desondanks stapte ik blij naar buiten.
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #58 Gepost op: 28 mei 2007, 11:31:28 »
Vrijdag aten wij weer ns bij The Movies. Ik zit daar altijd wel graag, de bediening is leuk. Er is nooit veel vega keus, maar dat wat er is, is wel altijd lekker. Ik had een pasta met zontomaatjes en tomaten en heerlijke mozzarella en rucola. Wel altijd aardig aan de prijs, maar zo af en toe zit ik daar toch graag. Het menu wisselt per aantal maanden en staat op de site.


Oh, en kort geleden at ik met mijn leuke nieuwe werk bij Mas in Utrecht! We kregen een verrassingsmenu waarbij je kon kiezen tussen vlees, vis en vega en er werd ook nog goed rekening gehouden met de zwangere dame in de groep (een alcoholvrij aperitief bijvoorbeeld). We kregen echt heerlijk eten, en ik weet helaas niet zo heel goed meer wat (sorry! meestal onthoud ik dat soort dingen goed, maar de wijn smaakte ook heel goed ;-).
De borden zagen er stuk voor stuk prachtig uit, voor de vegetariers werd met net zo veel liefde gekookt als voor de anderen en de bediening was ontzettend leuk. Ik vind het een aanrader en weet helaas niet wat het kost, want de baas trakteerde.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2007, 11:37:20 door renske »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #59 Gepost op: 28 mei 2007, 21:37:40 »
L en ik aten gisteren bij Amsterdam. Grote, hoge, rookvrije, zaak: doordat het zo hoog is, is het niet eens zo erg dat de tafeltjes zo dicht op elkaar staan: het gesprek van je buren gaat op in het geroezemoes van de hele zaak. Jammer detail aan die dicht op elkaar staande tafeltjes is wel dat het personeel anorectisch dun moet zijn en er dan nog niet tussen past. Getuige het feit dat een knaap nogal bonkig tegen onze tafel opliep en daarbij niet eens zag dat hij mijn glas half omgooide; toen ik er iets van zei ging hij me heel aardig een nieuw glas sap geven terwijl ik liever wilde dat hij iets aan die plas sinaasappelsap op tafel deed. Wat hij uiteindelijk ook deed. Samenvattend: vriendelijk maar niet al te alert of ervoor opgeleid personeel.

Eten was fijn. Ten eerste omdat het gewoon fijn is als er artisjok, asperges, aardbeien met slagroom en tuinbonen op de kaart staan. Ten tweede was die artisiok erg lekker (al was de dressing zo scherp van de mosterd dat je de artisjok er nauwelijks overheen proefde). De asperges (met gekookt ei, aardappels in de schil (waarom waren ze in de schil? het waren geen nieuwe aardappels, dus wat was de lol daarvan?) en hollandaisesaus) waren ook erg fijn en na de sticky toffeecake waren mijn aderen dermate dichtgeslibt dat ze nergens meer over zeurden.

L was ook blij. En de keuken is er tot laat open. Ook fijn.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2007, 21:39:38 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!