Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #200 Gepost op: 15 juli 2005, 13:36:05 »
.. met 'silken tofu'?

Er staat op dat 't voor soepen en eventueel sauzen is. Iemand een lekker idee?
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #201 Gepost op: 15 juli 2005, 13:58:09 »
.. met 'silken tofu'?

Er staat op dat 't voor soepen en eventueel sauzen is. Iemand een lekker idee?

Hey, da's toevallig, ik heb net een topic geopend of je mascarpone kunt vervangen door silken tofu (is denk ik hetzelfde als zachte tofu). Ik heb het in twee recepten voor toetjes gevonden. In het grote oranje vegetarische boek met de asperges op de voorkant. Weet je welke ik bedoel? Er stond een recept in voor chocotofu ijs (niet vegan) en iets anders (ook niet vegan). Ik kan vanavond thuis kijken als je wilt maar ik geloof dat veel mensen het boek thuis hebben.  :)

Maar waar heb je die tofu op de kop getikt? Bij de natuurwinkel? Ik ben ook niet te beroerd om naar de toko in de stad te fietsen maar denk je dat je het kunt gebruiken als mascarpone in een tiramisu achtig iets (met agar agar)?

En even een check: speculoosjes zijn toch vegan?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #202 Gepost op: 15 juli 2005, 14:54:18 »
Speculoosjes zijn vegan (die van Billy's farm in elk geval).
Silken tofu verkopen sommige natuurwinkels, maar ik weet niet of ze het allemaal hebben. De toko idd. meestal wel (oké, hangt ook weer van welke toko af natuu'k). Ik dacht dat het stevig genoeg was om zonder agar agar te gebruiken, maar heb er zelf nooit mee gewerkt, dus ik weet niet. Zusje heeft er vorig jaar voor bij de bbq een chocotaart mee gemaakt! Zij weet het vast wel. :)

Edit: Eh ja. Dat was dus gewone tofu, die Zusje had gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2005, 15:15:53 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #203 Gepost op: 15 juli 2005, 15:25:50 »
Wat kan je zoal met verse amandelen? - buiten gewoon opeten dan

Bij couscous vind ik dat ook wel lekker.
Of een huisgenoot had ze onlangs verwerkt (geraspt) in gevulde paprika's, met rijst, courgette, ricotta en venkelzaadjes.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #204 Gepost op: 15 juli 2005, 15:37:25 »
Silken tofu verkopen sommige natuurwinkels, maar ik weet niet of ze het allemaal hebben. De toko idd. meestal wel (oké, hangt ook weer van welke toko af natuu'k). Ik dacht dat het stevig genoeg was om zonder agar agar te gebruiken, maar heb er zelf nooit mee gewerkt, dus ik weet niet.

Ik ga zo (nu!) naar huis en dan op naar de natuurwinkel en/of  toko, tnx. Ik koop wel  voor de zekerheid masacrpone, mocht t dan mislukken dan wordt t een flexanistisch toetje.  :-\ Met mascarpone dus.... En het recept vereist agar agar omdat je mango uit blik en het sap gebruikt.

Ik wil t vanavond proberen en laat wel weten of het gelukt is en anders proeven een aantal van jullie het morgen wel.   ;)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #205 Gepost op: 17 juli 2005, 16:40:21 »
Maar waar heb je die tofu op de kop getikt? Bij de natuurwinkel?
volgens mij heeft ah het ook, de mijne heeft iig tofu die in een soort meplkpakje zit
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #206 Gepost op: 17 juli 2005, 16:51:22 »
Bij de natuurwinkel hadden ze het niet maar bij de toko wel. In een bakje, een beetje het idee waar AH tofustukjes e.d. in verkoopt. Het was ook niet vloeibaar maar wel veel zachter dan een 'gewoon' blok tofu.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #207 Gepost op: 18 juli 2005, 18:30:27 »
.. met 'silken tofu'?

Er staat op dat 't voor soepen en eventueel sauzen is. Iemand een lekker idee?

zie ook de silken tofudraad   :D
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2005, 18:30:44 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #208 Gepost op: 18 juli 2005, 18:33:44 »
Wat kan je zoal met verse amandelen? - buiten gewoon opeten dan

in het vegatopia kerstarchief staat een recept van Bart voor koude amandelsoep. Kan denk ik ook met verse, maar dan moet je neem ik aan ze even koken.
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #209 Gepost op: 25 juli 2005, 18:19:54 »
de (koel)kast biedt mij 1 spitskool, paprika, bleekselderij en courgette. Dat wordt een weinig inspirerende nasi, als je het mij vraagt.

Iemand een lekkere tip wat ik er wel mee kan? Ik heb verder nog wel kaas, tomatenpassata, yoghurt, pasta, rijst en aardappelen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #210 Gepost op: 25 juli 2005, 18:37:40 »
tja, ik heb net mijn spitskool (ook odin trouwens?) gewokt, met tomaatjes (te vervangen door parika?) en tofu. Wel lekker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #211 Gepost op: 25 juli 2005, 18:40:33 »
ik heb ook nog tomaat en tofu. Van dat laatste vertrouw ik de houdbaarheid niet helemaal meer. Gaat het zuur ruiken als het niet goed meer is?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #212 Gepost op: 25 juli 2005, 19:02:45 »
de (koel)kast biedt mij 1 spitskool, paprika, bleekselderij en courgette. Dat wordt een weinig inspirerende nasi, als je het mij vraagt.

Iemand een lekkere tip wat ik er wel mee kan? Ik heb verder nog wel kaas, tomatenpassata, yoghurt, pasta, rijst en aardappelen.

Dat wordt een prima nasi, als je er maar een beetje lekkere smaakmakers doorgooit (uitje, gember, knoflook, ketjap, sambal, en als je het in huis hebt komijn, ketoembar, laos, dat soort dingen, of een scheut chinese rijstwijn) en er dan pindasaus bij maakt! :yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #213 Gepost op: 25 juli 2005, 19:08:45 »
de (koel)kast biedt mij 1 spitskool, paprika, bleekselderij en courgette. Dat wordt een weinig inspirerende nasi, als je het mij vraagt.

Iemand een lekkere tip wat ik er wel mee kan? Ik heb verder nog wel kaas, tomatenpassata, yoghurt, pasta, rijst en aardappelen.

Wel, je kan met de spitskool, de selder en de aardappels al een soep maken. Serveren met geraspte kaas of kaas in kleine stukjes.

Met de courgette, paprika en de passata maak je een saus die je kan serveren met rijst of pasta. Als je rijst gebruikt, kan er ook de rest van de selder/spitskool bij. Wel lekker pittig kruiden dan.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #214 Gepost op: 25 juli 2005, 19:19:20 »
Goh goed forum is dit toch!

Ik heb besloten te wokken, vond nog wat vega ballen in de vriezer die ik er bij doe, een klodder pindasaus, en met die kruiden komt het ook wel goed.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #215 Gepost op: 27 juli 2005, 11:39:08 »
Ik ben op kamp geweest en daar had onze kok een stamppot met spitskool, aardappel, ei (dus niet vegan), saté-saus en salade gemaakt. Erg lekker, al is het een vreemde combi :)
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #216 Gepost op: 29 juli 2005, 09:42:00 »
in mijn paket zat groenselderij. Ik wil het in een rode saus stoppen, met gekookt eitje erbij ofzo. Heeft iemand ervaring met groenselderij?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #217 Gepost op: 29 juli 2005, 20:00:19 »
is het niet min of meer het zelfde als selderiestengel?
Zo ja: in de breedte in vijven snijden en dan in de lengte in dunne schijfjes snijden met een pestodressing is erg lekker.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #218 Gepost op: 29 juli 2005, 20:06:42 »
Wat ik gedaan heb:

in stukjes gaar krijgen (werd iets te veel cremeren), passata erbij, kruiden, met geraspte kaas en een eitje.
Was wel ok.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #219 Gepost op: 29 juli 2005, 20:10:00 »
Een tip voor de volgende keer:

Maak een slaatje van geraspte groene selder, geraspte jonagold, rozijnen, gemalen pinda's, citroensap en chilipoeder. Hier kan je bv. een tomaat mee vullen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.