Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2280 Gepost op: 18 september 2013, 12:43:34 »
Weggooien?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2281 Gepost op: 18 september 2013, 12:57:45 »
Je bent in de war met bleekselderij.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2282 Gepost op: 18 september 2013, 14:10:53 »
Die wil ik nog altijd proberen maar heb ik nog steeds niet gehad. Schijnt lekker te zijn. Ik dacht in de spaghetti of risotto (met doperwt misschien), of een knoflookboter mee maken?
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2283 Gepost op: 18 september 2013, 19:20:39 »
Paar jaar terug kreeg ik de kans om het uit te proberen, maar dat sloeg ik af na een waarschuwing mbt hallucinaties van het keukenpersoneel. Verder nooit meer wat over gehoord, dus toch maar mee genomen toen ik het laatst tegen kwam.
Knoflookboter leek me ook leuk, ben benieuwd naar de kleur...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2284 Gepost op: 18 september 2013, 20:53:48 »
Ik heb het toevallig pas ook gekocht. Tot nu toe heb ik het verwerkt in een lasagne, maar daar proefde ik niet veel verschil met gewone. En gewokt met paddenstoelen, dat vond ik lekker.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2285 Gepost op: 08 oktober 2013, 15:13:44 »
Paprika, bospeen, ui, verse koriander, tomaten, avocado, plus peterselie? Ik heb geen trek in soep vandaag, anders zou ik wortel-paprikasoep maken, ik zoek een beetje naar inspiratie.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2286 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:14:31 »
Paprika, bospeen, ui, verse koriander, tomaten, avocado, plus peterselie? Ik heb geen trek in soep vandaag, anders zou ik wortel-paprikasoep maken, ik zoek een beetje naar inspiratie.
Couscous met zeven groenten?
Tortilla's gevuld met guacemole, rauwe groenten en koriander?
Chili, erbij tortialla's en guacemole?
Gestoofde peen met peterselie, erbij gebakken aardappeltjes?
Hutspot?
Thaise curry?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2287 Gepost op: 08 oktober 2013, 17:56:06 »
Couscous is een goede tip, ik heb bovendien nog gare couscous in de diepvries dus ook nog eens snel klaar. Zeven groenten zullen het wel niet worden maar 5 haal ik wel.

De andere tips zijn ook erg lekker, alleen met hutspot wacht ik even een paar maanden tot die van vorige week gezakt is :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2288 Gepost op: 09 oktober 2013, 20:28:41 »
2 romanesco´s?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2289 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:23:35 »
Romanesco's: gewoon in het stoommandje, roerbakken met andere groente en lekkere kruiden, stamppotje?

Als je echt veel hebt, kun je misschien een deel kort blancheren en invriezen.

Offline Dee

  • ***
  • 131
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2290 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:26:45 »
Ik vries ze in zonder te blancheren. Dan houden ze toch een beetje hun bite.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2291 Gepost op: 15 oktober 2013, 09:55:49 »
Ik heb teveel andijvie gekocht voor de stamppot (we aten zondag stamppot en gisteren het restant hiervan,nu heb ik dus nog een zak gesneden andijvie over).

Heeft iemand nog een leuk idee voor een totaal ander diner dan zondag en gisteren, met andijvie?
Is roergebakken andijvie wat? Of in een fritatta? Het is teveel om allemaal in een salade te verwerken.

(Ik heb een klein jeugdtrauma overgehouden aan de snotterige andijvie met maizena die mijn moeder vroeger maakte)

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2292 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:24:33 »
Andijvie is, zoals spinazie, zeker geschikt om te roerbakken: http://www.omelontje.com/oosters/roergebakken-andijvie/
Ik vind het ook erg lekker op zijn Libanees: met witte of andere bonen en oosterse kruiden zoals komijn en koreander (en eerst wat knoflook in de olie bakken). Eventueel wat tomatenblokjes erbij.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2293 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:52:49 »

Lekker Karl, bedankt voor het idee!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2294 Gepost op: 15 oktober 2013, 13:54:56 »
Ik roerbak het met wat sambal en evt. specerijen, superlekker.

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2295 Gepost op: 15 oktober 2013, 14:05:58 »
Zocht mijn recept van spinazie en bonen nog eens op. Daarin werd als kruid pikante paprika gebruikt en ook werden er kruimels getoast brood bij de spinazie (andijvie) en bonen gevoegd, dat geeft meer substantie. Het werd ook met vele tomatenblokjes en water/bouillon (een blik tomatenblokjes -als je met blik werkt - zou ook al heel wat vocht geven) verder gekookt, maar niet al te lang, lijkt me best

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2296 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:30:24 »
De andijvie was een geslaagd experiment!

Ik heb eerst 2 uitjes gefruit in een pan, hierbij een flinke lepel Baharat-kruiden (http://www.originalspices.nl/products/baharat) en een snuf zout.
Lekker laten bakken en toen een hand cherrytomaten erbij en vervolgens de andijvie heel kort even roergebakken.

Was lekker, de andijvie was verre van snotterig, maar had nog lekker wat beet. De kruiden waren ook een succes.

Erbij de lupinestukjes van Vivera. Ik had verwacht dat ze min of meer dezelfde structuur als de stukjes van Vegaslager zouden hebben, maar dat was niet zo. De stukjes van Vivera zijn wat losser ('laagjes'). Prima te eten, maar ik vind de stukjes van Vegaslager iets lekkerder/ stevigere bite.

En gemarineerde gebakken aardappeltjes en een glaasje rode wijn. Hmmmm!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2297 Gepost op: 16 oktober 2013, 13:50:07 »
2 romanesco´s?

Die is lekker met een rood pepertje en iets ziltigs door pasta. Pecorino is traditioneel, maar dacht ik niet vega gestremd. In plaats van de v1ssaus zou je Golden Mountainsaus of een beetje ao-nori erover kunnen doen met edelgistvlokken om iets vergelijkbaars te krijgen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2298 Gepost op: 18 oktober 2013, 13:17:38 »
Ik heb teveel andijvie gekocht voor de stamppot (we aten zondag stamppot en gisteren het restant hiervan,nu heb ik dus nog een zak gesneden andijvie over).

Heeft iemand nog een leuk idee voor een totaal ander diner dan zondag en gisteren, met andijvie?
Is roergebakken andijvie wat? Of in een fritatta? Het is teveel om allemaal in een salade te verwerken.

(Ik heb een klein jeugdtrauma overgehouden aan de snotterige andijvie met maizena die mijn moeder vroeger maakte)

te laat... maar leuk voor een volgende x:

met hartige taart deeg een bakplaat bekleden, andijvie erover, tomaat in plakjes erover, geraspte kaas erover, met hartige taart deeg deksel maken,  en afbakken. :D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2299 Gepost op: 06 november 2013, 14:46:48 »
hier ook aardperen uit de oven, kan ook zonder dragon http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12156-aardperen-uit-de-oven-met-dragon
Gisteren per ongeluk aardperen geleverd gekregen in plaats van veelkleurenwortels, en ik heb nog nooit aardpeer bereid :-[
Dit lijkt me wel een lekker recept, denk dat ik dit morgen uit ga proberen. Heeft iemand nog tips voor een bijpassende groente? Ik dacht zelf aan een wortel-selderij salade om er zo een heel "aards" menu van te maken maar weet niet of dit goed combineert?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light