Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2320 Gepost op: 13 januari 2014, 08:29:42 »
Ik heb verder nooit last van bonen of kool, maar die aardperen... Ik heb ze daarna nog een keer gemaakt en ik vind het effect beslist onprettig, ik wil het mensen die bij mij komen eten dus niet voorzetten. Ik vind ze nu ook weer niet culinair zo geweldig dat ik het er zelf voor over heb, ben het dus met Miranda eens, iemand anders mag dit uitproberen, volgens mij is er wel een kilo komijn nodig  :P
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2321 Gepost op: 13 januari 2014, 20:06:30 »
Ik heb ook nog nooit veel aardperen tegelijk gegeten, meestal maar een paar tussen de geroosterde groenten of zo. Toen nooit last van gehad. Goed om rekening mee te houden.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2322 Gepost op: 14 januari 2014, 18:09:40 »
Van de aardperen in de ra­ta­touil­le­taart met aard­peer die wij met de kerst aten, heb ik (gelukkig) geen last gehad. Goed om te weten, voordat ik het aan gasten voorzet. ;)
Groetjes, Antje

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2323 Gepost op: 16 januari 2014, 11:33:16 »
Ik heb gisteren curry gemaakt en nu heb ik heel veel verse koriander over. Iemand nog een leuk idee? Anders voer ik het aan L., ze wilde het gisteren eten (noemde het eerst boerenkool, maar daarna werd het gewoon "planten eten"). Is vast wel gezond toch?  ;D

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2324 Gepost op: 16 januari 2014, 12:10:58 »
lekker in de rijst met bonen, couscous, huevos rancheros, je kan er korianderpesto mee maken, korianderhummus en korianderchutney (zie hier en hier).
Als ik over heb draai ik de stelen er af, was wat er over is (goed droogschudden) en vries dat in. Wanneer ik dat gebruik (niet voor garnering, het wordt er natuurlijk niet mooier op  :-\ ) gebruik ik iets meer dan wanneer ik helemaal vers gebruik: gewoon uit de bevroren bos halen wat je nodig hebt.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2325 Gepost op: 17 januari 2014, 09:00:49 »
Uiteindelijk is het iets met bonen geworden, hoewel er niet echt heel veel koriander doorheen ging: http://www.theppk.com/2013/02/curry-tofu-tacos-with-pintos-kale-slaw/

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2326 Gepost op: 18 januari 2014, 18:11:03 »
Ik had nog een halve spitskool over, maar omdat de natuurwinkel mijn tas niet had besteld kreeg ik er nog 1 ipv zwarte kool. Mijn kookboeken zitten nog ingepakt (en blijven dat nog een maand of 2) en van de eerste helft heb ik een snelle curry gemaakt.

Wat kan ik met de rest doen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2327 Gepost op: 18 januari 2014, 18:33:09 »
Ik had nog een halve spitskool over, maar omdat de natuurwinkel mijn tas niet had besteld kreeg ik er nog 1 ipv zwarte kool. Mijn kookboeken zitten nog ingepakt (en blijven dat nog een maand of 2) en van de eerste helft heb ik een snelle curry gemaakt.

Wat kan ik met de rest doen?

Gado gado (kort blancheren en dan met pindasaus, gebakken tofu, rijst enzo).
Bakken en door de risotto, evt met doperwten erbij
Dit is ook erg lekker http://klarykoopmans.blogspot.nl/2011/09/snel-heet-lekker.html
Of salade in een pitabroodje en dan met vega shoarma of falafel.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2328 Gepost op: 19 januari 2014, 10:53:47 »
Fijn snipperen met kokos als salade, of gewoon in reepjes koken met zo'n ouderwets romig sausje?
Ik maak er zelf graag indonesishe sambal goreng kool van; uit mijn hoofd: uien, knoflook, sambal, salam blaadje, beetje laos, beetje palmsuiker en water met santen. Snufje sereh erbij.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2329 Gepost op: 19 januari 2014, 13:03:30 »
Bedankt!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2330 Gepost op: 03 februari 2014, 19:30:43 »
Woensdag krijg ik mijn eerste groentetas, daar zitten onder andere raapjes in. Ik vond al een geinig recept van Jamie in één van zijn boeken (een ovenrecept), maar ik denk dat ik er wel twee keer van kan eten. Iemand een idee?

Verder zitten er gele bieten in, en ik houd niet zo van de aardse smaak van bieten. Heeft iemand een recept waarbij die smaak wat minder sterk naar voren komt?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2331 Gepost op: 03 februari 2014, 23:56:00 »
Het aardse van bieten wordt wat minder met korianderzaad erbij. Extra smaakvol als je het zaad eerst even droog roostert in een koekepan. Gele smaken doorgaans wat minder aards volgens mij en je kan ze met meer kruiden in een curry verzuipen. Bijvoorbeeld een Sri Lankaanse, maar die is het lekkerste als je aan vers of bevroren pandan- en curryblad kan komen.

Raapjes kunnen gepureerd in een cremig soepje of in blokjes door een heldere groentesoep. In een curry of gestoofd bij couscous.
Welk ovenrecept van Jamie ga je maken?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2332 Gepost op: 04 februari 2014, 00:02:33 »
Mijn moeder kan wel een lekkere frisse bietensalade maken met gekookte rode bieten (dus waarom niet met gele?), een beetje bietensap, gekookte aardappelen, augurken, appels (zoetzuur) en ui. Van te voren snijdt ze alles in kleine stukjes. De hoeveelheden gaan een beetje op de gok, regelmatig proeven is dus wel handig. Ze stampt alle ingrediënten door elkaar en laat het afkoelen. Ze garneert het meestal met een gekookt hard eitje.
Groetjes, Antje

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2333 Gepost op: 04 februari 2014, 17:25:43 »
Leuke suggesties!

Dat recept van Jamie zijn raapjes die in de oven geroosterd worden.

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2334 Gepost op: 05 februari 2014, 06:50:35 »
Bietjes zijn ook heel lekker met balsamico-azijn en een beetje olijfolie.

Dit recept vind ik ook heel fijn: http://www.theppk.com/2011/01/roasted-yellow-beet-salad-with-warm-maple-mustard-dressing/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2335 Gepost op: 05 februari 2014, 18:07:23 »
Dat lijkt me ook lekker, dank je.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2336 Gepost op: 05 februari 2014, 21:15:45 »
Ik ben een beginnende bietenbekeerling, maar begin de smaak steeds meer te waarderen. Bijvoorbeeld als aardse smaak in de (gekookte) rode kool. Venkel harmonieert ook fijn, contrastrijk met biet en voegt een frisse smaak toe (bijvoorbeeld in een bieten-venkelrisotto).

(En biet past ook heel goed in het groenteprutje voor de hond, maar dat hoort in een andere draad, geloof ik.)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2337 Gepost op: 06 februari 2014, 07:40:14 »
Ik dacht ook nog aan bietenchips. Misschien ook proberen.

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2338 Gepost op: 06 februari 2014, 10:26:24 »
Voor deze taartjes heb je niet perse chioggiabiet nodig, minder fotogenieke bieten smaken er ook prima in. De beschreven bietenbereidingswijze is lekker en ook goed bruikbaar voor bieten die niet in taartjes gaan.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2339 Gepost op: 06 februari 2014, 21:22:48 »
Wij kochten Sumak. Vandaag deden wij een beetje over de soep. Waar is het nog meer lekker bij?
Groetjes, Antje