Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #580 Gepost op: 02 juni 2008, 19:08:24 »
Hummus: tahin, citroensap, kikkererwten, knoflook, zout

Je kunt met de spinazie (en kort blancheren) en de kikkererwten (goed afspoelen) en de geitenkaas bv. een pita vullen. Misschien met een dressing van fijngesneden tomaat en een lepeltje yoghurt en zwarte peper.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #581 Gepost op: 02 juni 2008, 19:28:19 »
Ik vind door hummus ook koriander en komijn erg lekker. Koriander kan evt ook vers.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #582 Gepost op: 02 juni 2008, 21:32:53 »
kikkererwten doen het zo ook altijd goed door de coucous of met wat geroerbakte verse spinazie en knoflook.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #583 Gepost op: 03 juni 2008, 09:51:25 »
En die geitenkaas kan er dan ook bij toch?

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #584 Gepost op: 03 juni 2008, 12:24:52 »
ik zoek hulp

rettich -> moet op
bosui  -> moet op
zo ook fijngesneden rettich met komkommer door elkaar

tomaat
raapstelen


Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #585 Gepost op: 03 juni 2008, 13:13:48 »
Bij de rettich en komkommer een yoghurtdressing maken met veel zwarte peper.

Van de tomaten kun je een saus maken, met de raapstelen fijgesneden erdoor en wat je verder nog hebt voor pasta om voor een ovenschotel met aardappeltjes.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #586 Gepost op: 26 juli 2008, 20:43:07 »
Leuk zo'n moestuin, maar ik verdrink in de courgettes op het moment. Iemand nog een creatief recept, of om ze te gebruiken in een chutney ofzo (langetermijn bewaren is wel een optie..)?

Verder heb ik augurken en zou deze ook willen inmaken, maar ik kan op internet geen recept vinden wat me aanspreekt. Iemand tips?

Aiko

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #587 Gepost op: 26 juli 2008, 22:33:54 »
Leuk zo'n moestuin, maar ik verdrink in de courgettes op het moment. Iemand nog een creatief recept, of om ze te gebruiken in een chutney ofzo (langetermijn bewaren is wel een optie..)?

Stuur ze op naar Den Haag...!

Kun je ze niet pureren en dan invriezen voor soep, later deze winter?

Verder heb ik augurken en zou deze ook willen inmaken, maar ik kan op internet geen recept vinden wat me aanspreekt. Iemand tips?

In de toko (hier althans) zag ik wel van die zakjes inmaakkruiden liggen. Leek op het oog hetzelfde als wat je ook in de potten met augurken ziet drijven in de supermarkten. Ik gok dat je er water en azijn bij moet gieten. Welke verhouding weet ik niet. Helpt dit?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #588 Gepost op: 27 juli 2008, 13:09:13 »
Leuk zo'n moestuin, maar ik verdrink in de courgettes op het moment. Iemand nog een creatief recept, of om ze te gebruiken in een chutney ofzo (langetermijn bewaren is wel een optie..)?

Je kunt er pickles van maken... met pickled zucchini vind je wel een hoop recepten.

Citaat
Verder heb ik augurken en zou deze ook willen inmaken, maar ik kan op internet geen recept vinden wat me aanspreekt. Iemand tips?

Ja dat heb ik vorig jaar gedaan en wilde ik zit jaar weer doen.
Even uit mn hoofd, ik had wat tips opgedaan uit de Dikke van Dam: eerst een nacht in een pot met flink wat grof zout.
Dan afgieten en droog maken met theedoek
Dan had ik geloof ik gewone witte azijn en rode wijn azijn gekookt, er een klein beetje suiker bij (dat mocht van hem niet maar de volgende keer zou ik nog ietwat meer suiker doen) en mosterdzaad en peperkorrels
En toen in schone potten en ik geloof 2 maanden laten staan voor openen.
De rode wijnazijn was wel wat scherp, dit jaar doe ik denk ik ciderazijn. Maar de rode wijn azijn gaf wel weer een mooie kleur.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2008, 13:09:47 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #589 Gepost op: 27 juli 2008, 13:36:27 »
Leuk zo'n moestuin, maar ik verdrink in de courgettes op het moment. Iemand nog een creatief recept, of om ze te gebruiken in een chutney ofzo (langetermijn bewaren is wel een optie..)?

Je kunt er pickles van maken... met pickled zucchini vind je wel een hoop recepten.


Die zijn erg lekker. In de biowinkel verkopen ze die in mooie potten van het merk Mazurska ofzoiets (iets uit Noord-Polen). De courgettes hier vallen ernstig tegen, ik vermoed doordat ze in potten staan...


Deze!: http://www.wolka.org/producten.php?id=1&product=17
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2008, 13:44:36 door Hizikigrrrl »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #590 Gepost op: 01 oktober 2008, 00:56:56 »
Ik heb nog aardig wat andijvie over. Na de (lekkere) andijviestamppot wil ik er dus wat anders mee doen. Sufgekookte andijvie is in ieder geval geen optie.

In een (Nederlands-)Indonesisch kookboek staat een recept voor gewokte andijvie, met de obligate smaakmakers (knoflook, gember, sambal, sojasaus, ketoembar). Dat lijkt me een beetje erg cross-over (bovendien proef je dan de andijvie nauwelijks meer). Webchef levert een aantal curries, maar dat lijkt me ook niet echt wat. Wellicht een ovenschotel of hartige andijvietaart?

Dus: recept(-ideeën) met andijvie gevraagd! Als ik ook nog een restje bloemkool kan verwerken, zou dat helemaal mooi zijn.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #591 Gepost op: 01 oktober 2008, 07:21:36 »
Had ik gisteren ook. Ik heb hem in zonnebloem- en sesamolie geroerbakt, en dat bij rijst met kerriesaus.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #592 Gepost op: 01 oktober 2008, 09:21:02 »
Een groene salade met andijvie kan altijd. Laten slinken op linzensoep heb ik er ook wel mee gedaan. Als je dan nog wat bloemkool hebt kan je een bloemkoolcurry maken, en de andijvie als saag behandelen, ofwel op een dal of gewoon.

Je kan knoflook in olie bakken, andijvie laten slinken en dan gare spaghetti en fijngesneden tomaat er door als variatie op aglio e olio.

Enfin. Je kan er mee doen wat je ook met spinazie zou doen. Hee, zelfs met een tahinsaus en gebakken uitjes dus!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #593 Gepost op: 01 oktober 2008, 10:20:53 »
Of in de soep-stoof, met kikkererwten, paprika, paprikapoeder (kun je dat daar gerookt krijgen? Zo ja: die nemen!), blik tomaat en eventueel een pepertje. Lekker brood erbij, :yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #594 Gepost op: 01 oktober 2008, 10:29:25 »
Of in de soep-stoof, met kikkererwten,
Kikkererwten zijn alleen geschikt voor a) hummus, en b) falafel. Consumptie in ongeplette vorm is een vorm van masochisme die alle vooroordelen over vegetarisch eten bevestigt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #595 Gepost op: 01 oktober 2008, 10:49:02 »
Dank voor de suggesties!
Als je dan nog wat bloemkool hebt kan je een bloemkoolcurry maken, en de andijvie als saag behandelen, ofwel op een dal of gewoon.
Ja, saag klinkt als een goed idee. Beetje bloemkoolcurry en een pilao erbij.
Citaat
Je kan knoflook in olie bakken, andijvie laten slinken en dan gare spaghetti en fijngesneden tomaat er door als variatie op aglio e olio.
Hmmm, ook een goed idee. Nou ja, ik heb nog een werkdag om daarover na te denken
 ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #596 Gepost op: 01 oktober 2008, 14:12:57 »
Recept uit (geloof ik) de libelle: andijvie laten slinken met gefruite ui, in ovenschaal doen met eroverheen béchamelsaus. Topping van geroosterd brood en kaas. Je kunt er geen 1001-kruiden in kwijt, maar wel lekker :P

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #597 Gepost op: 01 oktober 2008, 19:40:48 »
Pompoen. Ik heb drie hele grote pompoenen gekregen, maar ik wil ze bewaren. Hele pompoen kun je een jaar bewaren zei degene waar ik ze van kreeg, dus dat is geen probleem. We zijn grote vreetzakken dus ik schat dat we een kwart pompoen per sessie eten. Dan blijft er per pompoen steeds driekwart over. Invriezen? Inmaken? Help?
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2008, 20:21:03 door Grote Grutjes »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #598 Gepost op: 01 oktober 2008, 19:58:32 »
Je kan van de eerste driekwart die je over houdt in ieder geval al in een keer een grote pan soep koken en die in delen invriezen.

Het is misschien ook het overwegen waard om 1 of 2 dagen na de eerste maaltijd met pompoen nog iets te maken met pompoen. En dan pas van de rest soep koken om in te vriezen ;)

Maar hoe groot zijn die pompoenen wel niet? Die moeten toch wel een doorsnee van een centimeter of 50 hebben wil je pas in 4 keer soldaat kunnen maken met meer mensen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #599 Gepost op: 01 oktober 2008, 20:12:17 »
Ja twee dagen achter elkaar pompoen, daar maak ik geen vrienden mee. Mijn vriendin is niet zo dol op pompoen, en we zijn maar met z'n tweeën dus ja, dan doe je lang met zo'n ding. De pompoenen in kwestie zijn zo'n 35 à 40 centimeter in doorsnee trouwens. Het plan is nu als volgt: pompoen 1 verwerk ik tot pompoenrisotto, dan kook en pureer ik de rest en doe dat in de vriezer. Ik kan dat dan gebruiken voor soep en taart.