Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #680 Gepost op: 04 februari 2009, 21:54:19 »
Nou, dan zeg je toch "wat dacht je van tijm en kervel?" ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.279
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #681 Gepost op: 04 februari 2009, 21:58:17 »
Hmmm, klinkt als een kandidaat voor morgen. Nog verdere suggesties qua kruiden? Ik denk in ieder geval steranijs en komijnzaad.

Korianderzaad?
Jij blijft specerijen stug kruiden noemen he  :P
Yep, met toestemming van Meneer Van Dale:

kruid het; o -en 1 klein gewas met sappige, niet houtachtige stengel: aromatische, geneeskrachtige ~en 2 welriekende of prikkelende plantendelen; specerij
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #682 Gepost op: 05 februari 2009, 22:34:21 »
hoi hoi! ik wil morgen iets bijzonders maken met de bak kikkererwten die nu staat te kweken.. vriendjelief houdt niet van falafel, couscous en humus.. en eet geen soep  ::) de dingen waar ik graag kikkererwten in doe.

maar had er nog een heleboel dus vind dat ze gewoon op moeten..

heb verder nog:

tomaten
en heleboel kruiden
uien
knoflook
rijst
pasta
aardappels
brui brood
2 pita's
bloem/bakmeel
melk
boter
een handje verse boontjes
eieren
sla
witte en rode wijn
bolletje mozerella...
bakje gekruide tofureepjes
zongedroogde tomaten
geroosterde paprika
olijven (groen en zwart)
pesto
curry pasta (pataks)
citroensap
olijfolie
laatste beetje wijnazijn
diepvries peultjes
diepvries rösti
diepvries broccoli (gepureerd) mais mix wat vulling was voor een canneloni


en wil best nog boodschappen doen maar heb gewoon geen idee  ::) een stoofschotel ofzo zou kunnen..  mar vind ik eig. beetje saai :P hoop dat jullie met iets veeeeeeeeeeeel hippers komen..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #683 Gepost op: 05 februari 2009, 22:49:18 »
Ik maak eigenlijk ook altijd alleen maar mijn standaard repertoire met kikkererwten. Dus ik ben eens gaan zoeken en vond wat leuke dingen:

Een lekker klinkende kikkererwtenroerbak
Of kikkererwtenburgers
Of de kikkererwt'burgers' van Delia
Of Nigella's kikkererwtensalade

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.279
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #684 Gepost op: 05 februari 2009, 22:57:45 »
Kikkererwten met ui in een pittige tomaat/gember/knoflooksaus, gekruid met bijv. kruidnagel, korianderzaad en garam masala. Scheut citroensap of tamarinde (als je die in huis hebt).

Daarbij boontjes en peultjes met de currypasta, liefst vermengd met wat kokosmelk, maar gewone melk gaat op zich ook. En als er ook nog broccoli bij moet: waarom niet.

Mocht je van de tofureepjes af willen: prima combi.

Erbij rijst en eventueel ook de pitabroodjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #685 Gepost op: 05 februari 2009, 23:53:14 »
klinkt lekker :D denk dat t een salade wordt :D alvast bedankt  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.279
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #686 Gepost op: 06 februari 2009, 00:33:21 »
klinkt lekker :D
is het ook  :D
Citaat
denk dat t een salade wordt :D
dus klonk toch niet zó lekker
Citaat
alvast bedankt  ;D
ehm, nou ja, graag gedaan dan maar

 ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #687 Gepost op: 06 februari 2009, 10:23:39 »

Een 'rode-koolcurry' vind ik ook altijd erg geslaagd. Stoven in yoghurt met pepertje, knoflook, gember, komijnzaad, kruidnagel, mosterdzaad, fenegriek, kurkuma, garam masala. Met basmatirijst en papadum.

Hmm, denk dat ik vanavond zoiets ga proberen. Wat kan ik dan het beste ipv de yoghurt doen, naturel yofu, cocosmelk of sojaroom?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #688 Gepost op: 06 februari 2009, 11:59:40 »
klinkt lekker :D
is het ook  :D
Citaat
denk dat t een salade wordt :D
dus klonk toch niet zó lekker
Citaat
alvast bedankt  ;D
ehm, nou ja, graag gedaan dan maar

 ::)

jawel klinkt erg lekker, maar vriendje ie keek niet enthousiast erbij, dus maak ik zoiets dat gewoon als hij er een x niet is  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.279
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #689 Gepost op: 06 februari 2009, 12:12:12 »

Een 'rode-koolcurry' vind ik ook altijd erg geslaagd. Stoven in yoghurt met pepertje, knoflook, gember, komijnzaad, kruidnagel, mosterdzaad, fenegriek, kurkuma, garam masala. Met basmatirijst en papadum.

Hmm, denk dat ik vanavond zoiets ga proberen. Wat kan ik dan het beste ipv de yoghurt doen, naturel yofu, cocosmelk of sojaroom?
Je kunt op zich de yoghurt ook gewoon weglaten, dan heb je gewoon kruidige rode kool. Dan zou ik er wel een scheut citroensap bijgooien, omdat de rode kool anders roze wordt (mijn vaders roze kool is legendarisch, sindsdien heeft hij volgens mij niet meer gekookt  ;D). Misschien op het eind een scheut sojaroom of yofu erbij? Kokosmelk... lijkt me in eerste instantie niet zo geslaagd in combi met rode kool, maar je zou het eens kunnen proberen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #690 Gepost op: 12 februari 2009, 09:29:02 »
Wat kan ik met een pak oliebollenmix? Behalve oliebollen bakken dan.
Kan ik het voor tempura gebruiken of is het daarvoor te "vol"?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #691 Gepost op: 12 februari 2009, 09:31:11 »
Je kunt het proberen, maar er zit natuurlijk wel suiker in.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #692 Gepost op: 12 februari 2009, 10:27:45 »
Misschien kun je er wel zoiets als bakabana mee maken, surinaamse gebakken banaan in een beslagje. Een soort 'fruit-tempura', beignets dan dus denk ik. Ik heb geen idee of het lekker is met oliebollenbeslag, ik heb dat zelf nooit gebruikt.

yoeska

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #693 Gepost op: 12 februari 2009, 21:58:16 »
Van oliebollenmix zou ik maar geen tempura maken. Tempuradeeg is nogal een specifiek recept om het echt heel knapperig te krijgen.Iets met speciaal meel en ijswater enzo. Zou ik moeten opzoeken. En zeker geen gist.
Of er suiker in de mix zit vraag ik me af. Maar dat is een kwestie van de verpakking lezen. 
Iets er in frituren kan wel. Althans ik heb wel eens gebakken v*s in oliebollenmix gegeten en dat was goed te eten. Maar blijft het niet goed tot volgend oudjaar? Dan is dat vast geregeld. Dan kun je oudjaar 2010 gewoon zelf oliebollenbeslag maken, das veel lekkerder.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #694 Gepost op: 13 februari 2009, 09:56:28 »
Het is houdbaar tot mei, maar dat is misschien ook wel commercieel slim.(chocoletters zijn ook nooit tot de volgende sint houdbaar)
We gaan denk ik lekker fruit in een jasje frituren, banaan, ananas, appel. Doet me toch aan oud en nieuw denken trouwens.
Er zit wel suiker in, trouwens, en weipoeder.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #695 Gepost op: 13 februari 2009, 11:09:29 »
Het is houdbaar tot mei, maar dat is misschien ook wel commercieel slim.(chocoletters zijn ook nooit tot de volgende sint houdbaar)
We gaan denk ik lekker fruit in een jasje frituren, banaan, ananas, appel. Doet me toch aan oud en nieuw denken trouwens.
Er zit wel suiker in, trouwens, en weipoeder.

De oliebollenmix die ik had gekocht vorig jaar was houdbaar tot februari dit jaar, dus ruim een jaar. (Er zaten geen melkbestanddelen in, misschien scheelt dat? Van Honig.)
Het leek me wel leuk om ermee te experimenteren (ko lu yuk-achtige dingen ofzo) maar dat kwam er het hele jaar niet van (...) maar toen heb ik dus met oud & nieuw hartige en zoete oliebollen gebakken; dat was ook leuk.
We hadden door de hartige stukjes olijf en gedroogde tomaat, pijnboompitten en bosui, oregano, peterselie en... nouja nog een kruid gedaan. Was best heel oké. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #696 Gepost op: 13 februari 2009, 11:25:10 »
Het is toch bijna carnaval?

In Limburg eten ze dan nonnevotten, het zijn niet echt oliebollen, maar het lijkt er zodanig op dat je het vast van oliebollenmix kan maken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #697 Gepost op: 13 februari 2009, 12:33:37 »
hmmm nee niet echt.. beslag van nonnevotten is veel steviger want je maakt er strikken van... en smaakt ook echt anders (vind ik dan, oei moet echt weer een x naar opa :D om ze te eten) heb ze zef wel eens gebakken wel erg leuk om te doen  ;D

 vergelijk zelf maar dit zijn de nonnevotten en dit de oliebollen

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #698 Gepost op: 13 februari 2009, 12:39:21 »
Als je de oliebollenmix minder vochtig maakt, lijkt het er best wel op (op die eieren na dan), kwestie van uitproberen, maar volgens mij moet je best ver kunnen komen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #699 Gepost op: 13 februari 2009, 13:11:29 »
Kijk eens naar de ingrediënten van de oliebollenmix. Ik neem aan dat het bloem, melkpoeder (of iets wei-igs), suiker en iets rijzerigs is. En dan moet je er bijvoorbeeld ook best pannekoeken of drie-in-de-pan van kunnen maken.
Oliebollen smaken vooral oliebollig doordat ze gefrituurd zijn, verder is het volgens mij weinig spannend.
This is between me and the vegetable!