Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #780 Gepost op: 19 juni 2009, 12:34:55 »
klinkt erg lekker!!

Ik sta alleen nog vertwijfeld naar mijn olijven te kijken: ik kan wel alles tegelijk in de magimix gooien, maar volgens meneer bambi hink vaak op teveel gedachten en moet ik bij het koken meer keuzes maken. Dus ... :-\

Eerst de hummus maar, dat  kan ik wel. Ik kocht 3 grote blikken en volgens de verkoper was 1 potje tahin dan niet genoeg. Doen jullie er veel door dan? Ik deed altijd maar een beetje (10% ongeveer).

Ja ik doe ook een beetje maar! En je hapjes klinken heerlijk!
,,,,فلافل

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #781 Gepost op: 20 juni 2009, 13:20:01 »
In plaats van tahin is een beetje pindakaas in de hummus ook lekker. Of wat ik meestal doe: geroosterde sesamzaadjes.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #782 Gepost op: 20 juni 2009, 13:40:16 »
Of wat ik meestal doe: geroosterde sesamzaadjes.
Dat zegt Claudia Roden ook.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #783 Gepost op: 20 juni 2009, 15:24:44 »
Lekkere hapjes, Bambi! Enne, inderdaad niet te veel tahin door de humus (daar wordt het een beetje weeïg van). Sesamzaadjes geven het geheel een extra crunch, een drupje sesamolie is ook een optie om het iets hartiger te krijgen (maar niet iedereen houdt er van). Knoflookje erdoor en/of komijnzaad is ook fijn. Apraxia: pindakaas door de humus, nooit aan gedacht, maar klinkt goed!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #784 Gepost op: 21 juni 2009, 12:12:34 »
Of wat ik meestal doe: geroosterde sesamzaadjes.
Dat zegt Claudia Roden ook.
Ik zou nu echt moeten gaan googl'n om erachter te komen wie dat is. Maar dat doe ik niet.
Wie is het?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #785 Gepost op: 21 juni 2009, 13:41:38 »
Een eetschrijver. Heb een leuk kookboek van haar, duizend-en-één smaken.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #786 Gepost op: 21 juni 2009, 21:59:23 »
gedroogde tomaat met zware olijven, kappertjes en knoflook was de topper, dus dat is bij deze ook besloten.  ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #787 Gepost op: 23 juni 2009, 18:48:40 »
Ik heb een groene kool een spitskool, een witte kool, een hoop wortelen en een redelijk oud, maar toch fris ogend, stukje broccoli. Ik wil eigenlijk iets heeeeeeeel simpels maken, en ik heb geen zin in kool, maar ik zal er deze week toch eens aan moeten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #788 Gepost op: 23 juni 2009, 19:18:14 »
niet erg simpel maar wel lekker vind ik dit recept van het voedingscentrum met spitskool.
I.p.v. kalkoen doe ik altijd quorn
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #789 Gepost op: 23 juni 2009, 20:10:10 »
roerbakgerecht voor de kolen en de wortel en verder ui, gember, knoflook en ketjap: kolen en wortel fijn snijden. Uien hakken. Gember fijnsnijden. Knoflook hakken. Uien met gember en knoflook glazig bakken in wat olie. Kolen en wortel toevoegen en al omscheppend roerbakken tot gaar genoeg. Je moet er even bij blijven voor het beste resultaat ;) Afmaken met ketjap. Eventueel zou je de broccoli in roosjes nog kunnen gaar stomen en kunnen toevoegen en meeverhitten voor je de ketjap toevoegt.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #790 Gepost op: 27 juni 2009, 00:10:59 »
Die van Xiara heb ik gedaan, en die was wel lekker. Maar ik roerbak kool altijd, kun je er nog iets anders mee doen?

Enne, er zat bleekselderij in mijn groententas. Ik heb de neiging het gewoon de tuin in te gooien en hopen dat het vergaat, maar is er ook een manier om bleekselderij eetbaar te maken? (Vitatas noemt het trouwens groenselderij, maar ik laat mij niet voor de gek houden, ik weet hoe bleekselderij eruit ziet.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #791 Gepost op: 27 juni 2009, 01:52:08 »
in kleine beetjes door de sla.. maar daar doe jij ws dan weken over  :P
maar in een lekkere gevulde groentensoep vindt ik t ook wel lekker... of in een groentenlasagne
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #792 Gepost op: 27 juni 2009, 09:23:11 »
Groenselderij is iets groener dan bleekselderij.
Ipv in maantjes gesneden in reepjes snijden en dan met een yoghurt-pestodressing is lekker, maar nog te selderijig voor jou denk ik. Misschien is een selderijgratin iets voor je: in de oven met kaas al dan niet met een bechamelsaus of zo: http://www.dailymail.co.uk/femail/food/article-1121863/Recipe-Creamy-celery-gratin.html

Spitskool kun je roerbakken en is dan lekker in de risotto (met doperwt en munt en parmezaan). Je kunt het koken en dan is het lekker met pindasaus en tofu en wortel in een gado gado.
Of je maakt er salade met yoghurtdressing van en dan is het lekker in een pitabroodje met falafel of veggie shoarma.

Wat veel kolen trouwens voor in de zomer!
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2009, 09:25:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #793 Gepost op: 27 juni 2009, 10:57:13 »
Bleekselderij kan in een rode pastasaus, met ander groen en lang geprutteld, zodat de smaak subtiel is.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #794 Gepost op: 27 juni 2009, 11:08:36 »
Maar dan moet je dus liters pastasaus maken om van zo'n struik af te komen.

Fem, je kunt het spul in kleine stukjes snijden en dan per stengel invriezen, voor het geval je er pastasaus van wil maken. En in de tuin gooien vind ik ook een prima idee.
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #795 Gepost op: 27 juni 2009, 12:32:50 »
Bleekselderij is ook lekker in stukjes van ca. 4 cm in een frans 1pans gerechtje: uien in parten bakken, krieltjes erbij en meebakken totdat ze gaar zijn, kleine stronkjes broccoli of stukjes courgette en stukjes bleekselderij erbij. Verder bakken, teentje knoflook er bij. Dan een bekertje creme fraiche (met of zonder accent circondakjes enzo) en wat provinciaalse ( ;D) kruiden erbij. Geraspte kaas erdoor, draai peper en zout. Dat is best wel een beetje heel erg lekker en je moet uitkijken dat je niet een maaltijd voor 4 personen in 1 keer naar binnen schrokt. Oh ja als je dat lekker vindt dan kun je ergens tussendoor nog de boel afblussen met witte wijn (voordat de crème fraîche er in gaat dus).

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #796 Gepost op: 27 juni 2009, 13:06:20 »
Doet me denken aan iets wat ik wel eens maakte: een soort stoofschotelachtige, met sjalotjes, worteltjes, bleekselderij en champignons. Daaroverheen ging dan wsl. iets van bouillon en ook rode wijn (en misschien nog wat groene kruiden). En ik at het geloof ik ook met krieltjes ofzo. Wel erg lekker!
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2009, 13:08:38 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #797 Gepost op: 27 juni 2009, 20:48:25 »
Jee die laatste twee klinken super lekker  :laugh:
,,,,فلافل

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #798 Gepost op: 28 juni 2009, 00:01:51 »
Laat ik nou net bleekselderij hebben liggen!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #799 Gepost op: 28 juni 2009, 00:08:47 »
En daar ga je nú nog iets mee maken?