Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #920 Gepost op: 13 november 2009, 13:57:04 »
Ik heb aardperen, ik google al een beetje, maar heeft iemand nog een ongelooflijk goed recept? (Zoals die pastinaak tarte-tatin van Annemieke? Die was echt superlekker.)

Roosteren, zoals in het kerstmenu-in-een-uur
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #921 Gepost op: 13 november 2009, 14:08:50 »
Als frieten snijden en zo maken is ook leuk.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #922 Gepost op: 13 november 2009, 16:26:07 »
of in een gratin?

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #923 Gepost op: 13 november 2009, 16:32:13 »
of in een gratin?



[url][http://morselsandmusings.blogspot.com/2008/02/baked-jerusalem-artichokes.html/url] dit ziet er ook heel lekker uit.... wil ik zelf eens proberen ;D

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #924 Gepost op: 14 november 2009, 13:44:50 »
Het wordt ook wel in de soep gedaan maar zelf vind ik dat al vlug melig worden hoewel dat niet altijd zo is.
Ja lekker in de oven garen is niet verkeerd.
,,,,فلافل

Online karl

  • *****
  • 6.265
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #925 Gepost op: 14 november 2009, 14:56:01 »
Ik heb er toevallig ook en ben van plan er een "crème" van te maken (klink wat meer foodie dan puree),
volgens een op internet gevonden recept. Koken (niet te lang, 5 tot 10 minuten), met aangebakken sjalot en look, tijm en laurier en 1 dl bouillon en 1 dl room tot puree verwerken.
Hoewel koken en bakken ook nog kan.
Jonge aardperen zou je niet moeten schillen. Bewaren wel niet erg lang.

Online karl

  • *****
  • 6.265
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #926 Gepost op: 19 november 2009, 18:04:39 »
Ik heb er toevallig ook en ben van plan er een "crème" van te maken (klink wat meer foodie dan puree),
volgens een op internet gevonden recept. Koken (niet te lang, 5 tot 10 minuten), met aangebakken sjalot en look, tijm en laurier en 1 dl bouillon en 1 dl room tot puree verwerken.
Hoewel koken en bakken ook nog kan.
Jonge aardperen zou je niet moeten schillen. Bewaren wel niet erg lang.

Was wel lekker, hoewel door de bouillon en room wat de ware smaak verdoezelend. Plan dus nog geroosterde aardperen uit de oven om te proeven hoe ze écht smaken.
Voor puree moet de schil er toch zeker af, nu heb ik die schillen (losgekomen) uit de puree gevist.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #927 Gepost op: 19 november 2009, 23:42:05 »
Een reuzenblok tempeh. Ik heb terriyakisaus in huis, om samen met look en gember eventueel te marineren.
Heb het nog nooit klaargemaakt, dus als er speciale dingen zijn...

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #928 Gepost op: 20 november 2009, 11:41:27 »
Een reuzenblok tempeh. Ik heb terriyakisaus in huis, om samen met look en gember eventueel te marineren.
Heb het nog nooit klaargemaakt, dus als er speciale dingen zijn...

- blok tempeh, formaat naar keuze
- tenen geperste knoflook, aantal ook naar keuze
- plens zoete ketjap
- verse, geraspte gember
- snufjes ketoembar
- snufjes djinten
- zout en peper
- evt rode peper naar keuze

In een afsluitbare bak de in plakjes gesneden tempeh doen. Alle andere ingredienten erbij en goed mengen.
Lekker een nacht in de koelkast laten marineren. Dan bakken in een hete wok, in zonnebloemolie, tot bruin en knapperig.
Ik bestrooi het daarna vaak nog met geroosterde sesamzaadjes en verse koriander.

Superlekker!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #929 Gepost op: 20 november 2009, 11:51:18 »
Ik moest het even opzoeken, maar ketamboer en djinten zijn gewoon komijn en koriander.
Ik wou hetzelfde principe doen, maar dan met terriyaki en met van die gebakken uitjes erover gestrooid.
Nu alleen nog andere recepten vinden, of iemand die zegt dat ik dat mag invriezen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #930 Gepost op: 20 november 2009, 13:29:34 »
Waarom zou je dat niet kunnen invriezen? Tofu stop ik ook geregeld in de vriezer.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #931 Gepost op: 20 november 2009, 18:47:54 »
ik heb wat teveel prei
verder nog een boel ui en honing alle soorten kruiden pestos parmezaanse kaas brie mozzarella geitenkaas doperwten azijnen olies bonen linzen kikkererwten aardappels pasta rijst couscous en de usual stuff (bloem eiren room etc)
ik moet een tweede quiche maken.... iemand toevallig een receptje (deeg is al gemaakt)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #932 Gepost op: 21 november 2009, 15:51:24 »
Ik heb een heleboel spruitjes! Wat doe ik ermee? (ik kreeg ze van een tante)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #933 Gepost op: 21 november 2009, 15:56:46 »
Roerbakken (met broccoli en rode paprika en sojasaus) of soep maken (met ui/knoflook en kerriepoeder). Bijvoorbeeld.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #934 Gepost op: 21 november 2009, 16:12:27 »
Roerbakken (met broccoli en rode paprika en sojasaus) of soep maken (met ui/knoflook en kerriepoeder). Bijvoorbeeld.

Hmm.. Vroeg me al af of ik er soep van kon maken. Ben bovendien niet zo fan van spruitjes  :-\ Maar nu ik heb ze heb, zal ik ze ook maar opeten he ;-)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #935 Gepost op: 21 november 2009, 16:15:15 »
Roerbakken (met broccoli en rode paprika en sojasaus) of soep maken (met ui/knoflook en kerriepoeder). Bijvoorbeeld.

Hmm.. Vroeg me al af of ik er soep van kon maken. Ben bovendien niet zo fan van spruitjes  :-\ Maar nu ik heb ze heb, zal ik ze ook maar opeten he ;-)

Ik heb er twee weken terug (ofzo) nog soep van gemaakt. Was erg lekker, eigenlijk lekkerder dan ik had verwacht. :)
Gebaseerd op dit recept.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #936 Gepost op: 21 november 2009, 16:25:48 »
Roerbakken (met broccoli en rode paprika en sojasaus) of soep maken (met ui/knoflook en kerriepoeder). Bijvoorbeeld.

Hmm.. Vroeg me al af of ik er soep van kon maken. Ben bovendien niet zo fan van spruitjes  :-\ Maar nu ik heb ze heb, zal ik ze ook maar opeten he ;-)

Dit is ook een erg lekker recept. En ik heb ook wel eens iets gemaakt met gekookte spruitjes in een laagje in een ovenschaal, daar op tomatensaus met vegagehakt en daar op aardappeluree. Was ook lekker.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #937 Gepost op: 21 november 2009, 17:41:51 »
Ik vind spruitjes het ultieme compostbakvoer. Vieze groene dingetjes, brrr. Maar gekregen voer weggooien is ook weer zo wat. Ik zou ze even blancheren en dan wokken met het eea (champs, stukjes rode paprika, nootjes, etc) en veel kruiden/specerijen. En dan op het bord bedekken met een grote laag satésaus.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Aiko

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #938 Gepost op: 21 november 2009, 17:42:42 »
In de soep gooien (ongepureerd) is lekker!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #939 Gepost op: 21 november 2009, 20:17:22 »
Spruitjesstamppot dus. Aardappelpuree maken, roergebakken gevierendeelde spruitjes erdoor, op smaak brengen met oregano, nootmuskaat, evt ook kaas.

Uit de wok (alleen, of in combinatie met andere groenten, ik blancheer de spruitjes overigens nooit vantevoren), uiteraard met wat knoflook, is ook lekker. Misschien wat Midden-Oosters kruiden (snufje komijn, piment, kurkuma, gemberpoeder) en dan serveren met bulgur of couscous en een schep Turkse yoghurt.

Ovenschotels met spruitjes, daar ben ik niet zo'n fan van. Zodra een spruitje de grens van beetgaar naar gaar overschrijdt, wordt hij mij te 'koolachtig'. Om dezelfde reden zal ik me ook niet aan de spruitjessoep wagen.

Gemüse ist mein Fleisch