Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Meisie

  • *
  • 13
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1440 Gepost op: 15 februari 2011, 09:08:40 »
Ik heb uit een avontuurlijke bui nog een zak polenta in de kast staan, maar geen idee wat ik er mee aan moet. Zijn er ideeën?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1441 Gepost op: 15 februari 2011, 13:50:21 »
Ik heb uit een avontuurlijke bui nog een zak polenta in de kast staan, maar geen idee wat ik er mee aan moet. Zijn er ideeën?

Een Chili-Polenta Ovenschotel maken! : http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/amerika-week/8623-amerika-week-mccains-chili-polenta-ovenschotel-uit-arizona

Og gegrild met Parmezaanse kaas : http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/vegetarische-7-dagen-dieet/10477-dag-3

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1442 Gepost op: 17 februari 2011, 19:55:53 »
We hebben niet veel in huis en geen inspiratie.
Kan iemand helpen?
Wat er wel is: 'tortilla de patatas, zwarte olijfjes, pasta, rijst, passata, manchego, room, sla, 2 eieren, diepvriesasperges, valess, bladerdeeg, aardappel'
Heeft iemand een idee?

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1443 Gepost op: 17 februari 2011, 20:46:48 »
Het wordt pasta met manchego-carbonara.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1444 Gepost op: 09 maart 2011, 14:40:49 »
Ik heb nog:Andijvie Prei Venkel Winterpeen Aardappels en 2 puntpaprika's.

Ook een heleboel basisdingen in huis, en ook nog een blok tofu in de koelkast en een kleintje in de vriezer. En nog een pot seitan. Maar heb nog geen inspiratie. Het is voor mezelf, dus wel graag makkelijk en snel. Iemand tips?

En het hoeft zeker niet allemaal op, ik mag hier nog een week van eten ;)

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2011, 14:56:52 door LL de Ling »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1445 Gepost op: 09 maart 2011, 15:00:06 »
Ik heb nog:Andijvie Prei Venkel Winterpeen Aardappels en 2 puntpaprika's.
Ik denk meteen aan stamppot (maar daar heb je zelf ook vast al aan gedacht).
Andijviestamppot, wortelstamppot, andijvie-wortelstamppot.
Minder voor de hand liggend, maar ook erg lekker vind ik prei-wortel-stamppot, optioneel aangevuld met mais uit blik (mais niet mee stampen natuurlijk).
En dan lekker tofureepjes, mock duck, seitan of iets dergelijks erbij, en een jus met oranje linzen. Mmmm!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1446 Gepost op: 09 maart 2011, 15:07:47 »
Ik heb nog:Andijvie Prei Venkel Winterpeen Aardappels en 2 puntpaprika's.
Ik denk meteen aan stamppot (maar daar heb je zelf ook vast al aan gedacht).
;D Ik ook, maar ging er vanuit dat LL iets anders wilde horen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1447 Gepost op: 09 maart 2011, 15:14:59 »
en een jus met oranje linzen. Mmmm!

Hoe maak je dat?

Stamppot is wel een optie, maar liever niet vandaag, had het maandag ook al :)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1448 Gepost op: 09 maart 2011, 15:31:54 »
en een jus met oranje linzen. Mmmm!
Hoe maak je dat?
Oranje linzen koken zónder zout (en met bonenkruid als je gevoelig bent voor peulvruchten), afgieten (voor zover dat lukt).
Tomatenpuree, flink wat tamari en peper, redelijk wat komijn, ketoembar (gemalen korianderzaad) en gemberpoeder, vega juspoeder of een beetje bouillon (en eventueel knoflookpoeder).
Wat dikker maken met sojamelk/water en meel (of wat gepureerde aardappel als dat beter uitkomt). Alles bij elkaar gooien, eventjes verhitten (wat langer als je wel pepersmaak wilt maar niet pittig).
Ik doe er zelf vaak ook sesamzaad en zonnebloempitten door, en soms gebroken of gemalen pecannoten.
Eventueel wat gistvlokken erbij. Er kan ook wat gebakken paddestoel doorheen, dat is ook lekker.

Ik vind het vooral lekker met tofureepjes of mock duck erdoorheen, en bij aardappel, maar het kan ook wel bij andere gerechten.

Ik hoop dat ie niet te verwarrend is met alle en/of en optioneel en eventueel erin  ;D
Maar het is gewoon een jus waar je allerlei variaties op kan maken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1449 Gepost op: 09 maart 2011, 15:35:01 »
Ik vind het een leuk recept. Dank!

Maar denk dat dit het vanavond wordt:

http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10811-venkelrisotto
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2011, 15:49:41 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1450 Gepost op: 29 april 2011, 11:35:30 »
Heb een venkel en een stronkje witlof. Wat eens te maken? (Geen salade a.u.b, of tenminste niet eentje als bijgerecht).

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1451 Gepost op: 29 april 2011, 12:48:00 »
Heb een venkel en een stronkje witlof. Wat eens te maken? (Geen salade a.u.b, of tenminste niet eentje als bijgerecht).

Een venkelrisotto is lekker, daar kan gebakken witlof eventueel ook door.
Of een couscoussalade met venkel en feta, evt sinaasappel en daarbij de witlof gebakken met honing.
Of witlof en venkel bakken. Spaghetti koken, de witlof en venkel erdoor en dan (van het vuur) wat zure room en bieslook en veel zwarte peper erdoor.
Of (als je hebt) tofushoarma met pita's en dan de witlof en venkel als salade ook in het broodje en een lekkere knoflooksaus.
Een hartige taart of frittata kan natuurlijk ook.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1452 Gepost op: 29 april 2011, 13:46:39 »
Dank Selly, ik denk dat het inderdaad risotto wordt. Lekker makkelijk.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1453 Gepost op: 08 mei 2011, 14:30:55 »
Heeft iemand nog een zomers receptidee voor spinazie? In ieder geval ook lekker zonder kaas en liever geen pasta, want dat staat voor morgen op het menu.
Verder heb ik wel van alles in huis: champignons, ui, paprika, tomaat, komkommer, sla, rijst, kikkererwten, zure room, lekkere aardappels enz.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1454 Gepost op: 08 mei 2011, 17:47:28 »
Ovenschotel?
Spinazie wassen en met aanhangend water koken en dan fijn hakken (hakken hoeft niet, maar wordt de verwerking wel makkelijker) en vocht eruit drukken.
Ovenschaal invetten en oven voorverwarmen en piepers voorkoken en in plakjes doen.

Laagjes in de schaal leggen: pieperschijfjes, champs in plakjes, ui in ringen, paprika in repen, dun laagje spinazie, etc. Gratineren met kaas hoeft niet, je kan ook een laagje panko erop doen en dat besproeien met water. Of paneermeel en kleine klontjes boter.
Voordat de pankolaag erop gaat, ei klutsen met scheutje melk of room en zout (of kerriepoeder) en peper en handje gehakte peterselie. Giet dat over de ovenschaal.
Schaal afbakken in de oven. Dat mag zeker een half uur en ik gok zo op 175-200 graden.

Geen kaas en geen pasta en je hebt toch je spinazie opgemaakt.
De rijst kan je later deze week eten en de sla kan je aanmaken met de tomaat en kikkererwten en een klein gesnipperd uitje om erbij te eten. Maak een dressing met de zure room.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1455 Gepost op: 08 mei 2011, 17:51:59 »
Heeft iemand nog een zomers receptidee voor spinazie? In ieder geval ook lekker zonder kaas en liever geen pasta, want dat staat voor morgen op het menu.
Verder heb ik wel van alles in huis: champignons, ui, paprika, tomaat, komkommer, sla, rijst, kikkererwten, zure room, lekkere aardappels enz.
Roerbakken met veel verse knoflook en gember, ui, tomaten en wat pindakaas en citroensap. Dat is echt zóóóó onwijs heerlijk!
Ik heb het recept een aantal maanden geleden ontdekt in het kookboek Veganomicon, en toen pas ontdekt dat ik verse spinazie wel degelijk lekker kan vinden, en nu is het een van mijn lievelingsrecepten, die ik zeer regelmatig maak. Als graan is spelt, gerst of tarwe er erg lekker bij; en als 'vleesvervanger' mock duck, seitan of tofureepjes.
Mmm, als ik de ingrediënten daarvoor in huis had, zou ik het vanavond ook gaan maken, want ik krijg er nu enorme zin in :D

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1456 Gepost op: 08 mei 2011, 18:01:31 »
Met zongedroogde tomaat en amandelsnippers wokken. Pijnpoompitten kunnen ook. Beetje geelwortel door de rijst of in het kookvocht van de aardappels voor extra vrolijkheid. Kikkererwtenburgertje erbij et voila.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1457 Gepost op: 08 mei 2011, 20:31:13 »
Bedankt voor jullie ideeën! Het is de optie van Fynnya geworden met champignons erdoor en flink wat peper en cayennepeper erover. Erbij couscous en pittige tofureepjes. Ik vond het lekker en vriendje bliefde het ook  ;)
Koekjes ovenschotel ga ik zeker een keer proberen en die van Bast ook als ik een keer zin heb om me aan zelfgemaakte kikkererwtenburgers te wagen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1458 Gepost op: 10 mei 2011, 04:09:20 »
Spinziesalade is ook lekker.
Later deze maand verschijnt op de voorkant een recept voor Hollandse spinaziesalade, met wat harde geitenkaas en een honing-mosterddressing.
Thaise spinaziesalade is ook lekker http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11114-thaise-spinaziesalade en Japanse spinaziesalade ook http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10997-japanse-salade-lekker-anders
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1459 Gepost op: 13 mei 2011, 14:48:20 »
Iemand nog een recept (ook lekker zonder kaas) voor misome of paksoi?

Op de Odinsite staat dit:
300 g misome of paksoi
1 el olie
1 teentje knoflook, geperst
175 g rundergehakt
1 ui
1 theel. kerrie poeder
1 el sojasaus
½ theel. sambal
1 theel. suiker
1 el citroensap
1 el verse basilicum, fijn gehakt
1 theel. sesamolie
 
Bereidingswijze:   De misome wassen en uit laten lekken. Snijd de misome in dunne repen. De olie in de wok verhitten. Dan het vlees roerbakken op hoog vuur tot het rul en lekker los is. Vervolgens de knoflook, kerrie en de fijn gesneden ui mee bakken. Is de ui glazig dan de misome erbij roerbakken. Het vuur temperen en sojasaus, sambal en suiker toevoegen, en weer roerbakken tot alles warm is. Tot slot sesamolie en basilicum toevoegen en goed mengen.Direct serveren. Lekker met rijst en wat schijfjes dun gesneden zoet zure komkommer.


Zou ik daar iets van kunnen maken met i.p.v. dode, gemalen koe tofu? Ik heb voor het eerst in mijn leven een blok tofu gekocht en kan dus een marineerpoging wagen.
Andere inspiraties voor misome zijn welkom!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.