Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1460 Gepost op: 13 mei 2011, 15:22:33 »
Hey, dat ziet er leuk uit!
Ik heb het volgens mij nog nooit zelf gegeten, maar als het op paksoi lijkt zou ik het wokken met een uitje, beetje sojasaus (niet die dikke indo, maar een dunne), beetje bruine suiker en een rood pepertje in ringetjes, gember en knoflook. Rijst erbij serveren en een dunne omelet met lenteui erdoor.
Of met lenteuitjes in wat langere stukjes, oestersaus, beetje sojasaus, bruine suiker, beetje aardappelzetmeel of maizena, gember, knoflook en een gedroogd niet te scherp pepertje mee bakken. Op het einde cashewnoten toevoegen, zodat ze ietsje zachter zijn. Wel even afspoelen als je gezouten cashews hebt. Als je de tofu eerst even goed uit laat lekken en dan in blokjes lichtbruin bakt, heb je een volledige maaltijd met rijst erbij.

Of een soepje met noodles.

Oh wacht, je eerste blok tofu. Die wil je na het uitlekken ook even onder de druk zetten. Je kan het voorzichtig uitknijpen (let op je hoe je het vast pakt, anders verkruimel je de handel) of even met een snijplank afdekken en daar druk op uitoefenen. Als je de tijd hebt kun je er ook iets zwaars op laten staan. Isa Chandra Moscovic beschrijft het beter en leuker in Vegan with a Vengeance trouwens.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1461 Gepost op: 13 mei 2011, 18:31:54 »
Het groen zou ik in lange repen snijden (in de lengte ipv breedte bv). Wok heel heet en beetje olie er in, knoflook, gember, pepertje en sjalotje gesnipperd er in, groen wokken. Dan afblussen met een scheut Shaoshing rijstwijn (haal je bij de toko) en naar smaak beetje lichte sojasaus.

Gemalen dode koe is wel te vervangen door tofugehakt.
Ik maak dat niet zelf van een blok, dat werkt op 1 of andere manier nooit zo bij mij, dus ik koop voorgemalen tofugehakt.
De bereidingswijze is wel in een andere volgorde dan gemalen vlezen. Bij tofugehakt eerst de kruiding etc in de pan en dan pas het tofugehakt. Dit hoef je alleen nog maar op medium vuur aan te bakken en dan af te kruiden/ af te blussen. De smaak is niet helemaal gelijk, maar dat maakt niet uit.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1462 Gepost op: 25 mei 2011, 18:22:50 »
Ik heb vandaag rooktofu gekocht. Waar is dat lekker bij en moet ik er nog iets anders mee doen dan alleen maar knapperig bakken?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1463 Gepost op: 26 mei 2011, 00:38:21 »
Ik denk dat het eraan ligt wat voor rooktofu je hebt gekocht.
Ik heb eens een pakje van de natuurwinkel gehad (provamel) en dat was slechte tofu met hemarookworstenaroma. Ik vond het vies in mn Aziatisch wokgerecht en zou op zn best passen bij iets waar je rookworst bij zou eten. Echte goede rooktofu zou ik dus bij iets Aziatisch eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1464 Gepost op: 26 mei 2011, 07:58:44 »
Ik vrees dat ik de slechte heb  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1465 Gepost op: 27 mei 2011, 18:08:58 »
Ik vind die slechte wel lekker hoor.
Zelf eet ik het gewoon gebakken in plakken, met wat sojasaus, bruine rijst, sesamzaadstrooisel en gestoomde broccoli, maar dat is vermoed ik een beetje te geitenwollensokkerig voor velen.
Je kunt het ook in een andijvie- of slastampje doen.
Of bakken met citroen eens kijken of dat recept online staat, ja: http://thecrunchycarrot.com/2011/02/28/meatless-mondays-influencers-edition/ erg lekker, ook zonder rooktofu.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1466 Gepost op: 27 mei 2011, 18:19:58 »
In dat recept gebruiken ze een sinaasappel, maar ik denk dat citroen wel lekkerder is ja. Met een vieze rooktofu haalt het de doordringende hemarookworstensmaak denk ik wel weg, of zal het iig verminderen tot iets wat niet zo extreem is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1467 Gepost op: 27 mei 2011, 18:47:25 »
In dat recept gebruiken ze een sinaasappel, maar ik denk dat citroen wel lekkerder is ja.

Hm het hoort met citroen, dat zie je ook op de foto's, maar ze zeggen in het recept daar sinaasappel, dat is dus niet goed. Het sinaasappelsap dat ze noemen is weer wel oke.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1468 Gepost op: 27 mei 2011, 20:13:51 »
Ik vind die slechte wel lekker hoor.
Zelf eet ik het gewoon gebakken in plakken, met wat sojasaus, bruine rijst, sesamzaadstrooisel en gestoomde broccoli, maar dat is vermoed ik een beetje te geitenwollensokkerig voor velen.
Je kunt het ook in een andijvie- of slastampje doen.
Nee hoor, dat vind ik niet geitenwollensokkerig.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1469 Gepost op: 29 mei 2011, 21:47:31 »
In dat recept gebruiken ze een sinaasappel, maar ik denk dat citroen wel lekkerder is ja. Met een vieze rooktofu haalt het de doordringende hemarookworstensmaak denk ik wel weg, of zal het iig verminderen tot iets wat niet zo extreem is.
Kan je dan niet beter gewoon direct gewone tofu kopen?

Die dame zegt dat er Meyer lemons op de foto staan. Die zouden een kruising tussen citroenen en sinaasappelen zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2011, 21:51:00 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1470 Gepost op: 01 juni 2011, 07:44:09 »
Ik heb meiraap, koolrabi en bosbiet in m'n groententas gekregen en eigenlijk geen flauw idee wat ik er mee moet doen. Ik heb ze alledrie nog nooit klaargemaakt. Wie helpt?!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1471 Gepost op: 01 juni 2011, 07:55:13 »
Ik had laatst ook bosbiet (3 stuks) en heb ze verwerkt tot salade: aardappels in plakjes gekookt, de bietjes fijn geraspt rauw, het groen loof ook gesneden en een appel geraspt. Verder sjalot, zilveruitjes, augurk en flink veel dressing om de boel aan elkaar te smeren: yoghurt, mayo, knoflook, p/z, mosterd, azijn, beetje limoensap, drupje honing en kruiden uit de tuin. Oh en ik had er ook nog gekookte eitjes door om de schijf van vijf te completeren.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1472 Gepost op: 01 juni 2011, 08:01:36 »
Lijkt het qua smaak op gewone biet eigenlijk? Daar hou ik zelf niet zo van, maar Mike vind die rauw wel lekker geloof ik.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1473 Gepost op: 01 juni 2011, 08:20:07 »
Ja, maar ik vond ze wat minder naar grond smaken en het loof was ook een smaakvolle aanvulling. Juist het zure van de zilveruitjes, augurk en azijn/limoen en het melige van aardappel maakten het wel tot een lekker slaatje. De eerste dag is nog heel netjes alleen de biet rood, de volgende dag eet je roze salade  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1474 Gepost op: 01 juni 2011, 08:34:15 »
Oh, 't is juist die grondsmaak waardoor ik niet van bietjes hou, dus misschien gaat dit wel! Salade van de bosbiet dus. En maak ik er ook nog wel chippies van.
Nu de meiraap en de koolrabi nog.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1475 Gepost op: 01 juni 2011, 09:06:18 »
Oh, 't is juist die grondsmaak waardoor ik niet van bietjes hou, dus misschien gaat dit wel! Salade van de bosbiet dus. En maak ik er ook nog wel chippies van.
Nu de meiraap en de koolrabi nog.

Ik vind de bosbieten rauw ook wel gronderig hoor (ik vind dat wel lekker trouwens).
In bietensoep proef je de gronderigheid niet trouwens.
In een salade de plakjes gekookt met sinaasappel en geitenkaas is ook niet zo gronderig.

Wat vind je niet lekker aan meiraap en koolrabi?
,,,,فلافل

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1476 Gepost op: 01 juni 2011, 09:31:10 »
Oh, ik heb geen idee of ik die wel of niet lekker vind, ik weet niet eens of ik ze ooit eens gegeten heb, klaar gemaakt in ieder geval nog nooit.


Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1478 Gepost op: 01 juni 2011, 13:44:12 »
Dille?
En hoe lang kan ik verse bewaren?
Heeft het zin een ongebruikt restant (het overgrote deel van het zakje) in te vriezen ofzo?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1479 Gepost op: 01 juni 2011, 13:56:05 »
Volgens mij kun je dat niet lang bewaren, ik zou het invriezen.