Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1560 Gepost op: 07 augustus 2011, 14:34:03 »
En druivenlimonade à la Maartje is het geworden. Zo'n 1.25 liter, die met slechts een halve kilo suiker al meer dan zoet genoeg was - een scheut citroensap leek ons ook geen slecht idee. Een liter hebben we heet in een schone fles gegoten, de overige 0.25 liter hebben we aangelengd met vier delen bubbeltjeswater. Lekker!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1561 Gepost op: 07 augustus 2011, 19:07:28 »
Die enorme hoop suiker is ook vooral ter conservering, meer zuur kan ook geen kwaad. In de koelkast bewaren dus maar!
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1562 Gepost op: 14 augustus 2011, 18:53:26 »
Ik doe:
Pasta koken,
slagroom 15 minuten laten inkoken, tussendoor veel zout en peper erdoor en citroenrasp erdoor, wat courgette grillen of tuinbonen of doppers koken, daar citroensap door. En dan de boel door elkaar mikken en parmezaan erdoor. Munt kan er ook nog bij.
:worshippy: :dansen: :thumbsup:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1563 Gepost op: 15 augustus 2011, 12:21:37 »
Ik heb wortel, tomaat en meiraapjes, ik maak ze het liefst vandaag allemaal op, iemand een geniaal idee?

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1564 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:18:29 »
Ik heb wortel, tomaat en meiraapjes, ik maak ze het liefst vandaag allemaal op, iemand een geniaal idee?

Een lekker stoofje zoals deze http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11407-gestoofde-raapjes daar kunnen ook tomaten in. Of de tomaten als salade erbij.
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1565 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:31:45 »
Of alles fijngesneden tot een salade...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1566 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:37:24 »
Soep kan natuurlijk ook. Bouillon (van blokjes), raapjes in dikke lucifers, tomaten in blokjes, wortel in dunne schijfjes. Handje vermicelli (of meerdere, bij grote pan), handje gehakte peterselie en handje gehakt seldergroen. Je kan er ook een omelet in reepjes bijdoen. Op het laatst even een handje taugé en 2 in hele smalle ringetjes gesneden lente-uitjes bijdoen en doorroeren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1567 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:00:02 »
Ik ga voor de gestoofde raapjes, bedankt! De tomaten doe ik als salade.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1568 Gepost op: 20 augustus 2011, 16:04:38 »
Rettich/Rammenas? Ik zag in de supermarkt een flinke jongen liggen, die ik voor 99 cent niet kon laten liggen  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1569 Gepost op: 20 augustus 2011, 16:47:47 »
Dat smaakt een beetje radijzig, toch? Jij houdt van dingen in iets dippen, toch? Met een beetje een zoutig sausje, of een of andere dukkah of gomasio? Of salade mee maken? Inmaken?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1570 Gepost op: 20 augustus 2011, 16:55:55 »
Een misodressing erbij maken.
In linten met komkommer of een andere groente en dan deze dressing http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10997-japanse-salade-lekker-anders

Roerbakken kan ook en kort stoven met wortel (die dan iets langer) is ook wel lekker.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1571 Gepost op: 23 augustus 2011, 10:24:03 »
Ik at het altijd gewoon op brood maar op zo'n antwoord zit je natuurlijk niet te wachten.

Hmm, mijn moeder maakte altijd een salade van rettich (door de keukenmachine in kleine sliertjes gesneden), hüttenkäse en komijnpoeder. Ik weet alleen niet of dat echt alle ingrediënten waren of dat ze er stiekem nog veel meer door deed.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1572 Gepost op: 23 augustus 2011, 15:55:23 »
Een rettich is vrij mild en daardoor heel anders van smaak. Rammenas is aardig pittig/peperig en ook steviger van structuur. Ik vind ze beiden erg lekker en ook jammer dat ik hier in A'dam bij mij nog nooit goede rammenassen heb gevonden.
Ik at rammenas ook meestal gewoon op een boterham; in dunne geschilde plakjes en dan een snufje zout erop.
Beiden kunnen overigens ook in de soep; meekoken tot ze wat zachter zijn. Ik eet ze overigens toch het liefst rauw.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1573 Gepost op: 01 september 2011, 16:06:22 »
Ik zoek een nieuwe wijze om bloemkool klaar te maken. Dat gekookt met een sausje, roerbakken of in de curry dat ken ik intussen wel. Heeft er iemand nog een ander lekker idee? :)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1574 Gepost op: 01 september 2011, 16:17:38 »
Tsja, ik roep het best vaak, maar bloemkool is heerlijk om te roosteren?
Of in de piccalilly stoppen, of
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1575 Gepost op: 01 september 2011, 16:51:33 »
Bloemkool is ook heel lekker als je het stoomt. Het heeft dan veel meer structuur en smaak dan wanneer het gekookt is. Het is wel wat vergelijkbaar met heel kort koken, maar toch wel anders.
Ik vind het gestoomd zo lekker dat het geen saus ofzo nodig heeft, maar gewoon los als snack gegeten kan worden.

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1576 Gepost op: 01 september 2011, 17:10:57 »
,,,,فلافل

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1577 Gepost op: 01 september 2011, 18:08:39 »
Ik heb volgens mij nog nooit groente gestoomd. Toch eens even kijken hoe dat moet :) Ik kan uit deze recepten wel weer inspiratie halen :)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1578 Gepost op: 02 september 2011, 13:24:46 »
Mijn ouders hebben een stoomoven en hoe kort je groente ook kookt, gestoomd vind ik eigenlijk bijna alles lekkerder.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Leintjecherubijntje

  • **
  • 44
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1579 Gepost op: 02 september 2011, 16:00:43 »
Ik zoek een nieuwe wijze om bloemkool klaar te maken. Dat gekookt met een sausje, roerbakken of in de curry dat ken ik intussen wel. Heeft er iemand nog een ander lekker idee? :)

Laatst geprobeerd n.a.v. een recept: bloemkoolpuree. Als vervanging van aardappelpuree als je meer groente binnen wilt krijgen en minder aardappel-achtigs. Was echt goed te doen en licht verteerbaar maar wel heel vullend op het moment dat je het eet.

Bloemkool koken/stomen, eventueel met wat groentebouillonpoeder door het water. Redelijk laten garen, maar natuurlijk niet tot snot. Hoe rauwer hoe meer brokkelig de puree wordt, dat wel.
Afgieten (vocht bewaren) en pureren met een deel van het kookvocht. Na pureren meer vocht erbij doen naar behoefte.
Nootmuskaat, peper, eventueel knoflook erdoor en meer zout/bouillon, alles naar smaak. Ohja, en een flinke scheut goede olijfolie stond erbij. Maakte het inderdaad lekker smeuiig.

Als je niet weet dat het bloemkool is, zou het best door kunnen gaan voor een (soort van) aardappelpuree.