Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1580 Gepost op: 02 september 2011, 16:10:10 »
bloemkoolpuree is bij ons een heel gerecht  ;D

Bloemkool koken en aardappels koken, vegagehakt bakken
bloemkool beetje stampen, van de aardappels puree maken.
laagje bloemkool, laagje puree en laagje vegagehakt, daarover beetje kaas en dan hoppa in de oven.

voor mijn vader (die geen bloemkool) maken we vaak een variatie met kidneybonen, misschien nog wel lekkerder!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Leintjecherubijntje

  • **
  • 44
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1581 Gepost op: 02 september 2011, 16:16:18 »
Dat klinkt ook lekker  ;D.

Nu je het zegt, zoiets aten we thuis vroeger ook vaak: voorgekookte bloemkool in de ovenschaal, aardappelpuree en daaroverheen een saus van gehakt (toen nog niet vega), ui, kerrie, tomatenpuree, echt lekker sausje. En dan met kaas erover nog even in de oven. Ja, heerlijk!!
Moet ik ook maar weer eens gaan proberen!

Oftewel; er is eigenlijk best wel veel leuks te doen met bloemkool  :D.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1582 Gepost op: 02 september 2011, 17:51:09 »
Ik heb gister toevallig een heerlijk gerecht met bloemkool gegeten. Spaghetti, gekookte bloemkool, gekookte en daarna gepureerde pompoen, tofugehakt, beetje geroerbakte prei en gekookte aardappel, en smaakjes (basilicum, koriander, tamari, bouillon, kerrie).
De pompoensaus is wat het zo heerlijk maakt, en je zou het waarschijnlijk ook goed met een andere groente dan bloemkool kunnen doen, maar met bloemkool was het in ieder geval erg lekker.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1583 Gepost op: 02 september 2011, 17:53:54 »
In een ovenschotel met penne, mozzarella, pecorino, knoflook, ui, rode peper en iets ziltigs als beetje veggie worcestershiresaus of Golden Mountainsaus is ook lekker.
Had Beirut in Amsterdam niet lekkere gefrituurde bloemkool met hummus oid?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1584 Gepost op: 02 september 2011, 20:57:06 »
Ik heb besloten dat ik hem in roti ga verwerken. Heb ook nog boontjes en een paprika die op moeten. Dus ga morgen voor het eerst zelf de kruidenmix maken. Zelf de roti maken, dat is voor een andere keer.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1585 Gepost op: 05 september 2011, 16:15:13 »
Ik heb een redelijke hoop rucola gekregen. Penne, tomaat, mozzarella, pesto en rucola. Op de pizza. Maar wat kan ik er nog mee?
Oja, en ook 2 pompoentjes gekregen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1586 Gepost op: 05 september 2011, 17:27:13 »
Rucolapesto of stamppot rucola met (zongedroogde) tomaat, yoghurt/zure room en geroosterde pijnboompitten.
En pompoensoep :kwijl: nu alweer zin in.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Pina

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1587 Gepost op: 05 september 2011, 17:31:42 »
Ik weet wel raad met die pompoenen :D.

En rucola kan erg lekker zijn op een soort van broodje gezond of mengen met normale sla en er een salade van maken.

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1588 Gepost op: 05 september 2011, 20:49:26 »
Ik heb een redelijke hoop rucola gekregen. Penne, tomaat, mozzarella, pesto en rucola. Op de pizza. Maar wat kan ik er nog mee?
Oja, en ook 2 pompoentjes gekregen.
stamppotje van pompoen gekookt in een weinig sojamelk en met bouillonblokje, eventueel klein schepje suiker, met rucola; Mmm! Lekker met gebraad-stoofde kerrie-tofoe.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1589 Gepost op: 06 september 2011, 12:37:46 »
Ik zag in de winkel echte vanillestokjes staan, en kon het niet laten om ze mee te nemen...
Gebruiken jullie ze soms? Hoe laat je ze het best tot hun recht komen? Succesrecepten?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1590 Gepost op: 06 september 2011, 13:46:03 »
Ik zag in de winkel echte vanillestokjes staan, en kon het niet laten om ze mee te nemen...
Gebruiken jullie ze soms? Hoe laat je ze het best tot hun recht komen? Succesrecepten?

Ik heb ze laatst in vanilleijs gebruikt, beter dan dat komen ze niet tot hun recht, toch ;):
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11553-vanille-vs-vanille-david-vs-jeni-wat-is-het-lekkerste-vanilleijs

Hier gaat het samen met peer en blauwe kaas:
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11553-vanille-vs-vanille-david-vs-jeni-wat-is-het-lekkerste-vanilleijs

En hier met ananas, kokosmelk, rum en roomboter:
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11414-ananas-gebakken-in-roomboter-kokosmelk-rum-en-vanille

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1591 Gepost op: 06 september 2011, 14:01:13 »
Wel, ijs was ook mijn eerste idee, maar geen ijsmaker in huis. Gaat het ook gewoon in de diepvries en regelmatig roeren of is dat af te raden?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1592 Gepost op: 06 september 2011, 14:03:45 »
Wel, ijs was ook mijn eerste idee, maar geen ijsmaker in huis. Gaat het ook gewoon in de diepvries en regelmatig roeren of is dat af te raden?

Jep! Als het goed is heb ik daar ook over geschreven... even zoeken...


Edit: kan het niet zo 1 2 3 vinden, maar:

* laat het mengsel volledig afkoelen
* vries het in in een platte vriesdoos (gaat sneller)
* roer het na 1 uur goed door elkaar, evt. met een staafmixer
* roer het vervolgens na 1 of 1,5 uur
* en nog een keer roeren na 1 of 1,5 uur
* en nog eens...
* en dan nog een uur ofzo laten vriezen, dan is het goed.

« Laatst bewerkt op: 06 september 2011, 14:08:53 door Hizikigrrrl »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1593 Gepost op: 06 september 2011, 14:05:51 »

Die ananas met rum spreekt mij anders ook nogal aan...  :D (wat misschien ook wel een teken is dat ik dit beter niet kan drinken euhm eten  :drink: ;D)

Offline Leintjecherubijntje

  • **
  • 44
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1594 Gepost op: 06 september 2011, 14:20:04 »
Crème brulee mee maken (vanillestokjes),
of gewoon in warme melk laten weken, ook lekker. (stokje altijd wel opensnijden he?)

Of, hoorde ik laatst als tip en vooral nuttig als je 't stokje al gebruikt hebt (meegekookt/leeggeschraapt): het overblijfsel van het stokje in de suikerpot stoppen. Na een dag of twee heb je vanillesuiker voor als je eens een taart of koekjes bakt, of door de warme choco. Dubbel gebruik van een stokje!
 

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1595 Gepost op: 06 september 2011, 15:08:55 »
Ik zag in de winkel echte vanillestokjes staan, en kon het niet laten om ze mee te nemen...
Gebruiken jullie ze soms? Hoe laat je ze het best tot hun recht komen? Succesrecepten?
Ik gebruik altijd wat vanille (ongeveer van een kwart stokje) in mijn perzikencobbler. Ik ben er trouwens achter gekomen dat de verhouding in het deeg van half suiker en half bloem niet optimaal is. Het is beter dubbel zo veel bloem te gebruiken als suiker. Verder in het deeg vanille, bakpoeder, een snufje zout en een beetje melk. Ik doe ook vanille door de suiker die ik rechtstreeks op de perziken strooi, voordat ik het deeg eroverheen drapeer.

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1596 Gepost op: 06 september 2011, 15:11:52 »

Vanillestokjes?
Dan roep ik Blanc Manger!
Maar dat is een gelatinerecept geloof ik.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1597 Gepost op: 06 september 2011, 15:18:06 »
Of, hoorde ik laatst als tip en vooral nuttig als je 't stokje al gebruikt hebt (meegekookt/leeggeschraapt): het overblijfsel van het stokje in de suikerpot stoppen. Na een dag of twee heb je vanillesuiker voor als je eens een taart of koekjes bakt, of door de warme choco. Dubbel gebruik van een stokje!

Hey, dat is slim! Dat ga ik onthouden!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1598 Gepost op: 06 september 2011, 16:14:14 »
Crème brulee mee maken (vanillestokjes),
of gewoon in warme melk laten weken, ook lekker. (stokje altijd wel opensnijden he?)

Of, hoorde ik laatst als tip en vooral nuttig als je 't stokje al gebruikt hebt (meegekookt/leeggeschraapt): het overblijfsel van het stokje in de suikerpot stoppen. Na een dag of twee heb je vanillesuiker voor als je eens een taart of koekjes bakt, of door de warme choco. Dubbel gebruik van een stokje!
 

Die laatste kende ik al, maar een créme bruléé is een geweldig idee. Oooh heerlijk. Ik bedenk me trouwens dat ik geen keukenweegschaal hier heb staan, dus dat gaat een recept zoeken dat niet al té nauw komt met de ingrediënten...

Offline Leintjecherubijntje

  • **
  • 44
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1599 Gepost op: 06 september 2011, 16:55:15 »
of je maakt vanillevla... neemt iets minder nauw misschien ipv de creme brulee. en een suikerlaagje kan je overal wel op branden! :D