Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2080 Gepost op: 09 februari 2013, 13:32:46 »
Ja die roast had ik vorig jaar met kerst gemaakt en die was erg lekker. Je kan natuurlijk ook andere soorten stuffing maken. Vegan dad (die van het veggie lunch meat recept) heeft volgens mij ook een rollade recept maar dan met kastanje vulling als ik me niet vergis.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2081 Gepost op: 09 februari 2013, 14:08:19 »
Gisteren in de Marqt verse Kurkuma tegengekomen. Nooit eerder gezien - kan ik iets bijzonders met doen of gewoon raspen en 'normaal' verwerken ?

Hebben ze ook (wel eens) bij Ekoplaza.

Tip: gooi het niet in de soep om de soep vervolgens met een witte staafmixer te pureren...

En van de koelkastdeur krijg je het ook niet meer verwijderd...

Die kunstgebitbruistabletten worden aangeraden als je witgoed niet meer zo wit is. Ik heb geen idee of het ook met kurkuma werkt. Gelukkig knoei ik het hier niet makkelijk op witgoed, maar ik heb wel met enige regelmaat gele vlekken op mijn huid. Dat wil ook niet zo snel eraf :-\ 

Tarla Dalal heeft er een en ander over geschreven. Er is een Indiaas recept waarbij je de kurkuma in julienne snijdt en er nog iets mee doet, maar ik kan het niet vinden. In ieder geval gooide je het dan in wat citroensap met kruiden.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2082 Gepost op: 09 februari 2013, 15:02:48 »
Ja die roast had ik vorig jaar met kerst gemaakt en die was erg lekker. Je kan natuurlijk ook andere soorten stuffing maken. Vegan dad (die van het veggie lunch meat recept) heeft volgens mij ook een rollade recept maar dan met kastanje vulling als ik me niet vergis.
Klinkt ook erg leuk! Vegan dad is een fijne blog...

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2083 Gepost op: 09 februari 2013, 15:05:23 »
Link naar Vegan Dad recept:  http://vegandad.blogspot.nl/2008/10/seitan-roast-with-wild-rice-and.html
Deze hebben wij geprobeerd en is ons goed bevallen: http://blog.fatfreevegan.com/2011/12/seitan-stuffed-with-walnuts-dried-cranberries-and-mushrooms.html
Andere seitan maak ik mbv dit basis recept: http://www.ouders.nl/mvoe2002-04.htm

*past bericht aan*
Trouwens, voor zoete aardappel lijkt mij dit recept () ook erg lekker. Sowieso vind ik "Sorted" leuk om naar te kijken en daarna te proberen. Gemakkelijk! :)
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2013, 19:08:16 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2084 Gepost op: 11 februari 2013, 12:09:02 »
Ok voor de Kurkuma, ligt op de appels die mogen wel geel worden.

Met Gluten doe ik vaak Gehaktballen (Vrikadellen), bijv. naar aanleiding van deze:

http://runvegan.blogspot.nl/2012/07/rezept-vrikadellen.html

Of, als er een beetje meet tijd is, een van mijn Favourites van het 'Vlees-Verleden", Rouladen:

http://pogopuschel.wordpress.com/2010/02/01/seitan-rouladen-mit-sauerkraut-und-kartoffelpuree-2/

Allebei in het duits, natuurlijk, sori. Ik doe het ook niet precies zoals het in de links staat, maar het geeft een goede basis. De werkwijze met het garen in de diepvrieszakjes vind ik prima, het lukt altijd een so smaakt de Seitan zoo veel beter als ik het eerder van de Seitan-in-Glasje kende ...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.384
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2085 Gepost op: 11 februari 2013, 12:42:56 »
Dank voor de vele tips en links. Ik vind het altijd fijn om verschillende bereidingswijzen en combi's te bekijken.

De smaak van mijn eerste glutenburgertjes was al best ok (ik ben tenslotte vrij scheutig met kruiden en specerijen). Het grootste probleem was de textuur. De roast klinkt als een leuk recept, maar wat bewerkelijk voor 'even een paar burgers maken'. Dat kan ik dus oplossen door gluten niet als hoofdingrediënt maar als bindend element te nemen.
De Chickpea cutlets van Isa zijn hier een grote favoriet.
Inderdaad zoiets als de chickpea cutlets.
Citaat
Voor op brood zou je zoiets kunnen maken: Veggie Lunch meat. Ik heb dat laatst gedaan (en er wel wat meer kruiden doorgedaan, en bouillon ipv water omdat mensen zeiden dat het een beetje flauw was) en ik vond het erg lekker.
Dat vind ik ook een goed idee. Ga ik zeker uitproberen!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2086 Gepost op: 11 februari 2013, 12:53:58 »
Hebben jullie de lunch meat (en anderes ?) in de steamer gemaakt zoals het er staat of hoe ?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2087 Gepost op: 11 februari 2013, 12:59:00 »
Ja ik heb sinds kort een stoompan, speciaal voor de seitan aangeschaft. Of nou ja, niet echt een stoompan maar zo'n ding dat je op een normale pan zet.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2088 Gepost op: 11 februari 2013, 18:32:07 »
courgette?
Er moet een burger op, bijna slecht, dus iets sauzigs zou leuk zijn, maar geen zin in tomaat/ratatouille achtige dingen, wat ik normaal zou doen dan. Heb ook nog paprika en ui en allerlei standaard dingen in huis.

Offline Selly

  • *****
  • 30.774
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2089 Gepost op: 11 februari 2013, 19:00:20 »
courgette?
Er moet een burger op, bijna slecht, dus iets sauzigs zou leuk zijn, maar geen zin in tomaat/ratatouille achtige dingen, wat ik normaal zou doen dan. Heb ook nog paprika en ui en allerlei standaard dingen in huis.

Broodje burger met gegrilde courgette? Of gegrilde courgettesalade met gedroogde munt en citroensap.
,,,,فلافل

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2090 Gepost op: 11 februari 2013, 19:19:31 »
Van courgette kun je leuke pastaslierten maken en dan serven met tomatensaus. :)
Groetjes, Antje

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2091 Gepost op: 11 februari 2013, 23:24:21 »

Broodje burger met gegrilde courgette? Of gegrilde courgettesalade met gedroogde munt en citroensap.

Burger had ik ook gedacht, maar gisteren al gaan eten in de burgerij, en daar al een burger gegeten...
Het werd uiteindelijk saus die ik vroeger ook soms maakte. Met uitgebakken ui en heel veel witte wijn en mosterd en een beetje room, heel lang laten inkoken, met nog wat smaakmakers. En op het einde courgetteslierten eronder. Met wat witte rijst en de filet (het was geen burger, kwam ik achter)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2092 Gepost op: 14 februari 2013, 08:15:44 »
Ik heb van mijn moeder een lading van die mozzarella balletjes gekregen... T zijn er na 2 salades nog een stuk of 30/40.. Iemand een idee voor iets lekkers waarmee ik iig een een groot deel er doorheen jaag?

Ik dacht zelf aan pasta ovenschotel ofzo..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2093 Gepost op: 14 februari 2013, 09:29:39 »
Of op de pizza?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2094 Gepost op: 14 februari 2013, 09:50:21 »
denk dat t stiekem erg veel is voor op pizza, en ons combioventje trekt geen 2 pizza's tegelijk.. wel lekker... oehh nu heb ik zin in zelfgemaakte pizza
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2095 Gepost op: 14 februari 2013, 12:55:39 »
Ik heb van mijn moeder een lading van die mozzarella balletjes gekregen... T zijn er na 2 salades nog een stuk of 30/40.. Iemand een idee voor iets lekkers waarmee ik iig een een groot deel er doorheen jaag?

Ik dacht zelf aan pasta ovenschotel ofzo..

http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/amerika-week/8623 Chili-polenta ovenschotel?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2096 Gepost op: 14 februari 2013, 13:02:47 »
klinkt goed hizzi!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2097 Gepost op: 20 februari 2013, 13:02:19 »
Ik heb een bezoekje gebracht aan de nieuwe vegetarische supermarkt in Den Haag. Klein, maar wel leuk. Kruising tussen een toko en de vega afdeling van de biosuper.

Onder andere kocht ik daar gerookte tofu. Weer iets wat ik nog niet eerder at.
In de koelkast ligt ook nog spitskool, chinese kool, paprika en baby paksoi.

Iemand een leuk idee met deze ingrediënten?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.904
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2098 Gepost op: 20 februari 2013, 13:14:39 »
Ik heb een bezoekje gebracht aan de nieuwe vegetarische supermarkt in Den Haag.

Hoe zijn de prijzen daar, vergelijkbaar met een biologische winkel?

Offline Selly

  • *****
  • 30.774
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2099 Gepost op: 20 februari 2013, 13:39:14 »
Ik heb een bezoekje gebracht aan de nieuwe vegetarische supermarkt in Den Haag. Klein, maar wel leuk. Kruising tussen een toko en de vega afdeling van de biosuper.

Onder andere kocht ik daar gerookte tofu. Weer iets wat ik nog niet eerder at.
In de koelkast ligt ook nog spitskool, chinese kool, paprika en baby paksoi.

Iemand een leuk idee met deze ingrediënten?

Oh dat is denk ik veggie4u http://www.veggie4u.nl. Leuk!
Gebakken gerookte tofu met de saus die hier staat lijkt me ook lekker, erbij gebakken spitskool met wat sojasaus en noedels of bruine rijst? Maar je hebt er wel zwarte, Chinese azijn voor nodig.
Of op een bahn mi achtig broodje of zoiets http://herbivoracious.com/2013/01/smoked-tofu-buns-recipe.html maar dat is wat bewerkelijker.
,,,,فلافل