Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2180 Gepost op: 14 juni 2013, 01:17:05 »
Vroeg hier niet iemand onlangs wat hij/zij kon doen met kasha? Ik kom net dit recept tegen: http://www.saveur.com/article/Recipes/Classic-Pasta-Buckwheat-Groats?src=SOC&dom=fb

Citaat
Kasha Varnishkes (Bow-Tie Pasta with Buckwheat Groats)
The recipe for this classic Russian Jewish dish of sautéed onions tossed with pasta and buckwheat groats comes from Philip Lopate, who wrote about it dish in our 150th issue.

De kiponderdelen moet je even vervangen.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2181 Gepost op: 14 juni 2013, 12:48:03 »
Ik vroeg het een tijdje geleden, klopt. Maar ik vond het echt niet lekker dus heb het weggegeven  :)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2182 Gepost op: 18 juni 2013, 21:47:46 »
Hier blijken we een jarig op bezoek te krijgen morgen, dus ik wil iets leuks doen met de 2 sinaasappels die hier nog liggen. Heeft er iemand nog een lekker idee voor iets simpels daarmee?
Venkelsalade valt af, want mijn mandoline snijdt niet dun genoeg  :(
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2183 Gepost op: 18 juni 2013, 21:59:53 »
Toetje van plakjes sinaasappel en dan beetje oranjebloesemwater erover en dan grofgehakte hele pure choco erover.
Salade van plakjes biet, plakjes sinaas, zachte geitenkaas
Nu een rode ui in ringen in de azijn mikken, morgen die ringen als salade met stukjes sinaasappel en koriander met of zonder hazelnoot.
Wortel-sinaasappelsoep met korianderzaadjes/bolletjes
Orange-curd
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2184 Gepost op: 20 juni 2013, 00:22:26 »
Dank voor de tips Selly!

Ze liggen er nog, maar morgen wordt het denk ik de rode ui met koriander maar minus hazelnoot wegens afwezig  :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2185 Gepost op: 30 juni 2013, 14:05:57 »
Iemand nog een leuke tip wat te doen met kokosroom? Had voor recepten alleen de melk nodig en zit nu nog met de dikke room...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2186 Gepost op: 30 juni 2013, 15:52:42 »
Is dat dat relatief harde spul? Een slagroomtaartje mee maken?

Ik heb een spitskool, en geen zin in curry, wel in mediterraan eten. Iemand een idee? Het liefst invriesbaar, het is een nogal flinke spitskool.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2187 Gepost op: 30 juni 2013, 20:11:34 »
Nee, het is geen vet als je echt dat harde bedoelt. Dit is de dikke room, maar die gooi ik door een curry.

Je kan de spitskool opbakken met wat tomaat en dat laten stoven met een knoflookteen erbij. Of koolrolletjes maken, gevuld met rijst, dille en krenten. Daar kan ook tomatensaus bij. Hoe het invriest weet ik alleen niet.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2188 Gepost op: 30 juni 2013, 20:13:41 »
Die gestoofde vriest wel prima in, maar die rolletjes weet ik nog niet zo.

Nouja, ik heb vandaag alle andere groenten opgekookt, dus de spitskool komt woensdag/volgende week wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2189 Gepost op: 15 juli 2013, 01:08:36 »
In mijn groententas zaten vorige week een ijsbergsla en een savooiekool (die volgens het briefje witte kool zou zijn, maar dat was ie echt niet). Vorige week niet gekookt, dus nu moet ik wel.

Ik hou niet zo van ijsbergsla als sla-sla. Kan ik er ook soep ofzo van maken die ergens naar smaakt? Of iets anders niet saladeïgs?
En de savooiekool, zal ik die in reepjes snijden, bakken met uitje en knoflook, en dan met tijm en oregano en sojaroom tot pastasaus maken? Of is er nog iets anders lekkers?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2190 Gepost op: 15 juli 2013, 07:50:00 »
IJsbergsla zou ik zo snel niet weten. De kool in reepjes roerbakken met komijn en kerrie, op het laatst een drupje sojasaus en gembersiroop erbij, is ook lekker. Koolsla van maken kan natuurlijk ook, of door nasi/bami. In een noedelsoepje, niet te vroeg toevoegen.

Ik kocht gisteren cottage cheese / hüttenkase, in een opwelling, heb het jaren niet gegeten. Ooit wel eens op brood, maar zo naturel vind ik er niet veel aan. Iemand daar nog een leuk ideetje mee? Voor broodbeleg heb ik wel het een en ander gevonden, maar in een warm gerecht of salade bijvoorbeeld?

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2191 Gepost op: 15 juli 2013, 08:47:01 »
IJsbergsla schijn je ook te kunnen roerbakken. Savooiekool vind ik vooral lekker in Aziatische gerechten zoals die Miranda noemt.

Voordat mijn partner en ik vegan ging eten maakte mijn schoonmoeder wel eens een soort lasagne-rolletjes gevuld met spinazie en cottage cheese gebakken in tomatensaus. Lasagnebladen even voorkoken, spinazie-kaasmengsel erop smeren, oprollen en naast elkaar in een ovenschotel leggen. Tomatensaus erover gieten en dan nog wat kaas erop voor het korstje. 20-25 minuten bakken op 200  graden. Tegenwoordig maken we een vegan versie met sojayoghurt en cashewpuree in plaats van cottage cheese.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2192 Gepost op: 15 juli 2013, 09:50:37 »
IJsbergsla is ook lekker als je het heel snel door hete aardappelpuree schept, wel snel serveren! Lekker met blokjes kaas erdoor.

De savooiekool zou ik zoals Miranda voorstelt oosters roerbakken, en dan serveren met noedels die ook met een klein beetje sojasaus opgebakken zijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2193 Gepost op: 15 juli 2013, 10:36:57 »
Ijsbergslasoep! Je kan het dun snijden en op het eind toevoegen aan een aziatische bouillon zodat het alleen kort mee warmt en geen snot wordt. Wokken kan ook, lekker met rode, zwarte en szechuan peper, sojasaus, knoflook, gember, paprika en ui en ook dan weer op het eind toevoegen of het gewokte spul op de sla op je bord gooien en even laten staan kan ook.
Je kan het ook grillen trouwens.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2194 Gepost op: 15 juli 2013, 11:27:29 »
Goed idee van die soep Bast, bijvoorbeeld in een shiitake bouillon!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2195 Gepost op: 15 juli 2013, 12:30:27 »
Ik vind het grillen ook goed klinken, met de juiste dressing wordt dat misschien wél een lekkere salade.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2196 Gepost op: 16 juli 2013, 07:36:38 »
Voordat mijn partner en ik vegan ging eten maakte mijn schoonmoeder wel eens een soort lasagne-rolletjes gevuld met spinazie en cottage cheese gebakken in tomatensaus. Lasagnebladen even voorkoken, spinazie-kaasmengsel erop smeren, oprollen en naast elkaar in een ovenschotel leggen. Tomatensaus erover gieten en dan nog wat kaas erop voor het korstje. 20-25 minuten bakken op 200  graden. Tegenwoordig maken we een vegan versie met sojayoghurt en cashewpuree in plaats van cottage cheese.

Klinkt goed, dank je!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2197 Gepost op: 16 juli 2013, 09:37:04 »
Wat is er lekker met bleekselderij, behalve in tomatensaus en rauw om te dippen? Ik had het vrijdag als dipgroente bij humus (is trouwens een erg lekker voorafje, een borrelglaasje humus met daarbij een mini-schaaltje bleekselderij, wortel en paprika, met een driehoekje pitabrood). Maar nu nog veel bleekselderij over, die ik met dips niet op krijg. Tips?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2198 Gepost op: 16 juli 2013, 10:35:35 »
In stukjes snijden en (per stengel) invriezen om later ooit in de pastasaus te gebruiken. Of om de rest van je leven in de vriezer te laten liggen...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2199 Gepost op: 16 juli 2013, 10:40:11 »
Je kunt er ook een gratin mee maken.
De Isreali's maken ze in.
En ook lekker is in lucifers snijden en dan als salade met wat dressing van pesto en een beetje yoghurt en mayo. Of mosterddressing.
,,,,فلافل