Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Als arts vlees adviseren...

(1/10) > >>

sersero:
Onlangs heb ik een blok over voeding gehad. (ik studeer overigens geneeskunde, wat deze draad verklaart.) En dan leer je over hoe goed rood vlees wel niet voor je is.
Nu is het zo dat b12 tekorten en ijzer tekorten vaak opgelost kunnen worden met verbetering van het dieet. (niet altijd dus)
Maar moet ik dan als vegetarische dokter mensen gaan vertellen dat ze meer vlees moeten gaan eten?

Dit waren mijn twee gedachten erover:

Ja, wat het is nu immers in het welzijn van de patiënt. Want moet je zo iemand dan onnodig maar B12 en ijzer gaan voorschrijven. (en dan krijg je weer de vraag, hoezo onnodig?)

Nee, want het is niet in het welzijn van het dier. Dus gewoon suppleren.

Dus ehm, graag jullie mening. Want ik weet het even niet meer. En ik zit er best wel mee. :'(

nicky_too:
Enige jaren geleden heb ik een ernstig B12-tekort gehad. Zo ernstig dat ik dus een paar weken lang elke week een B12-prik moest krijgen.

Mijn toenmalige arts (geen idee of ze zelf vlees eet of niet) vroeg me of ik wel genoeg rood vlees eet. Nee dus, want ik ben vegetariër.

Zonder pardon kreeg ik toen het advies om Biomild van Mona te gaan drinken. Daar zit namelijk genoeg B12 in om het niveau goed te krijgen en te houden.

Ik weet niet of er nog andere dingen zijn waar je B12 uit kunt halen, maar misschien zijn dat ook opties.
Het enige probleem met Biomild is dat het zuivel is en een veganist kun je daar dus niet mee helpen.

Mijn vleesetende huisgenote dronk ook fijn mee, want thuis at ze altijd met mij mee, vegetarisch dus.

Tegelijk met dat B12-tekort had ik ook een ijzertekort. Pillen voor gekregen en verder voedingsadvies, totaal toegespits op ijzerhoudende groenten.
En ik kreeg het advies naar een diëtiste te gaan, maar daar kwam ik al. Mijn diëtiste heb ik vlak daarna wel helemaal doorgezaagd over deze dingen.

Wat mij betreft heb je dus wel degelijk opties.

groeten,
Nicky

fem fatale:
ik denk dat je moet meenemen wat de patient zelf wil
een vegetarische patient zal liever supplementen nemen, maar als de patient al vlees eet (hoe ie dan aan een ijzer of b12 tekort komt, weet ik ook niet) zal het hem niet uitmaken dat hij rood vlees moet gaan eten

mijn oma vind vlees niet lekker, maar ze heeft een nierprobleem, en werd naar de dietist gestuurd zodat ze naar haar voeding konden kijken, ze kreeg te weinig eiwitten binnen, dus nu moet ze van de dietist vlees gaan eten, die heeft niet eens wat gezegd over tofu etc

Hizikigrrrl:
Iemand komt bij je met een te hoog cholesterol. Wat doe je dan?

A. Op een veganistisch dieet zetten.
B. Cholesterol-verlagers voorschrijven.

Waarschijnlijk schrijf je die persoon gewoon de medicijnen voor, denk ik. Het lijkt me dat dat dan met ijzerpreparaten ook geen probleem zal zijn.

Bovendien, iemand die een chronisch tekort heeft, zal ook met meer vlees eten er niet altijd uit komen. Ik had als kind regelmatig bloedarmoede, terwijl ik veel vlees had. Bloedarmoede heeft wel meer oorzaken.

Meer vlees geeft weer andere gezondheidsklachten.

De meeste artsen weten maar weinig van voeding. Misschien een paar goede boeken erover aanschaffen? Een aanrader vind ik Eat, Drink And Be Healthy van Walter Willett, die verbonden is aan Harvard.

http://www.hsph.harvard.edu/now/aug24/

Sander:

--- Citaat van: sersero op 23 april 2004, 11:42:03 ---En dan leer je over hoe goed rood vlees wel niet voor je is.
--- Einde van citaat ---

Rood vlees is helemaal niet goed voor je. Er zitten bepaalde bouwstoffen in die goed voor je zijn, en dat is héél wat anders.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie