Vegatopia Forum

Antwerpen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #260 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:43:09 »
Voor de eerste keer gegeten bij Patine, wijnbar op één van de hoeken aan het Museum van Schone Kunsten. Is ook een zaak met veel patine en iets minder hipheidsvereisten als de tegenovergelegen Hopper. Fijn terras ook. Grote keuze aan bijzondere wijnen, wij dronken de eenvoudige maar volle en elegante Merlot bij één van de twee(!) vegetarische lasagnes. Die met courgette, prie, wortelen en nog wat is zeer smakelijk, meevaller.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Antwerpen
« Reactie #261 Gepost op: 21 november 2011, 20:09:47 »
Ik at zaterdag zeer middelmatig bij Houten Clara in Antwerpen. Vervelender dan het niet zo goede eten vond ik de bediening die de constant van de ene kant naar de andere kant rende zonder echt te kijken of je misschien nog iets zou willen bestellen. Bijzonder irritant.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #262 Gepost op: 22 november 2011, 14:30:29 »
Ik at zaterdag zeer middelmatig bij Houten Clara in Antwerpen. Vervelender dan het niet zo goede eten vond ik de bediening die de constant van de ene kant naar de andere kant rende zonder echt te kijken of je misschien nog iets zou willen bestellen. Bijzonder irritant.

Dat is een zaak die me ook niet aantrekt. Als je in onze restaurantgids geen adres vindt dat je onmiddelllijk bevalt, mag je me altijd eens mailen de volgende keer. (geldt ook voor andere Vegatopianen die het mij welbekende Antwerpen bezoeken)
Ik heb ook een hekel aan bediening die voordturend van hier naar ginder loopt zonder rond te kijken, alsof ze bewust nog meer werk wil afhouden.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2011, 14:33:29 door karl »

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Antwerpen
« Reactie #263 Gepost op: 22 november 2011, 20:47:05 »
Bedankt voor het aanbod, Karl. Dat we bij Houten Clara terecht kwamen had vooral te maken met wat tijdsdruk, we gingen naar een toneelstuk in de schouwburg en moesten snel daarvoor nog een hapje eten. Een volgende keer win ik wat informatie bij je in!

Wel een hele leuke tijd gehad in Antwerpen trouwens! En de lunch bij Comme Soupe was trouwens wel erg lekker.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Antwerpen
« Reactie #264 Gepost op: 23 november 2011, 09:06:58 »
Of je vraagt gewoon hulp in de Antwepen draad, Karl is niet de enige die een paar goede adresjes heeft :P
(al geef ik grif toe dat hij toch wel een pak meer ervaring heeft, hoor, maar toch ;) )

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #265 Gepost op: 23 november 2011, 14:23:56 »
Greet, als ik er hiermee stop mag je van mij de Belgische boel overnemen  ;)

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Antwerpen
« Reactie #266 Gepost op: 23 november 2011, 16:31:13 »
Oei, maar ga ik die verantwoordelijkheid wel aankunnen?

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #267 Gepost op: 24 november 2011, 08:10:22 »
Ik denk dat je in je beroepsleven wel meer verantwoordelijkheid zal aankunnen, verkeerd snijden lijkt me erger dan eventueel verkeerd een restaurant beoordelen. Maar ik ben wel van plan hier nog een poosje te blijven hangen.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Antwerpen
« Reactie #268 Gepost op: 24 november 2011, 18:04:12 »
Maar ik ben wel van plan hier nog een poosje te blijven hangen.
:D Goed zo, al veel goede tips gekregen via jou in de Antwerpen draad, en binnenkort als ik mij geen zorgen om centjes meer moet maken als nu, zijn er nog een heleboel die ik wil uitproberen... Dus laat maar komen  ;)

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #269 Gepost op: 24 december 2011, 09:14:06 »
Voortreffelijk gedineerd bij Volef's op de Oude Leeuwenrui (niet zo ver van het MAS). Een creatieve, gastronomische keuken met oosterse toets. Het was een luxueus gevoel, maar tegelijk wat jammer voor de aardige (Nederlandse) chef,dat we er dit keer helemaal alleen zaten. De stille dagen voor de feesten? Een wat te strak interieur? (Hoewel het een smaakvolle en boeiende design heeft.) Een iets te avontuurlijke keuken voor het meer klassieke Antwerpse publiek?
Het vijfgangendiner voor 35 euro is een boeiende culinaire ontdekkingsreis voor relatief weinig geld. Een ware, fijne kok kan je dingen lekker laten vinden die je in principe niet zo graag eet. Zoals sushi of een polenta (die laatste wel van zoete aardappelen en met vele groenten in een miso-mosterdsaus.)Vooraf was er ook een frisse vegetarische waldorf-salade met appel, komkommer, noten, seitan-en tofublokjes. Een Thaise curry werd op vermakelijke wijze in drie potjes, telkens met verschillende graad van pikantheid, opgediend. Afsluiter was een meringue met bosvruchtensorbet en zure room in passievruchtensaus.
Een lichte keuken ook, ondanks de vele gangen heb je volstrekt geen overladen gevoel. Beslist één van onze eetervaringen van het jaar.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 20:40:27 door karl »

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #270 Gepost op: 25 maart 2012, 20:53:28 »
We waren nog eens in Bollywood, in dezelfde zijstraat van de De Keyserlei als Aahaar.
Het was prettig om vast te stellen dat dit exclusief vegetarisch Indiaas restaurant nu nagenoeg volliep, terwijl er een vorige keer slechts enkele tafeltjes bezet waren. Duidelijk dat er een publiek voor is, naast de Indiase Jaïn-diamantairs.
Een weelde om uit een overvloed aan vegetarische dingen te kiezen.
Vele voorgerechten zijn gefrituurd, zoals de Vegetable kebab die ik nam. Mijn vrouw nam "gefrituurde groenteballetjes", maar dit bleek een hartige curry te zijn met een door midden gesneden pistolet erbij. "Ja, die opmerking krijg ik voortdurend", kloeg de Aziatische ober, terwijl deze wederzijdse irritatie zou kunnen opgelost worden door voor een juiste vertaling te zorgen. Want "Pav Bahji", lees ik achteraf, was een soort fast food-lunchgerecht voor werkers in textielfabrieken in Mumbai.  Het is een vlug gemaakte curry, die tussen een beboterd broodje wordt gesmeerd, dus helemaal geen "gefrituurde groenteballetjes."
We hadden twee hartige en smaakvolle groentehoofdgerechten, Khadai vegetable en Palak Bahar (met spinazie op de groenten), lekker droge basmatirijst en heerlijk methi (fenegriek) naan-brood. Ik dronk er fris en licht Kingfisher-bier bij.
Het kost geen geld, is zeer smaakvol, het interieur is modern, de bediening over het algemeen vriendelijk...één van de betere vegetarische plekken in het toch nog niet zo ruim bedeeld Antwerpen.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 08:21:32 door karl »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Antwerpen
« Reactie #271 Gepost op: 26 maart 2012, 12:43:32 »
Haha, dat met die groenteballetjes had ik ook... Was wel erg lekker, maar ik had iets anders verwacht, en dus aan de ober even nagevraagd of het wel de bestelling van onze tafel was...
Verder lekker, en ook vooral het naanbrood vond ik 1 van de betere, luchtig en krokant.

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #272 Gepost op: 27 maart 2012, 10:09:49 »
De ober zei ook nog dat ze een vestiging in Borgerhout hebben, waar je wél "alles" kan krijgen, wat zoal op Aziatische menus's in rubrieken staat en wat wij hier allemaal niet vernoemen... Gek, ga je naar een exclusief vegetarisch restaurant en verwijst men je likkebaardend naar een restaurant dat wél alles in huis heeft. Maar dat zal dan een antwoord zijn voor de toevallige voorbijganger die binnenwaait in Bollywood en wanhopig naar vl**s zoekt.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Antwerpen
« Reactie #273 Gepost op: 27 maart 2012, 11:38:25 »
Of dat de ober een omnivoor is die zijn dood dier erg mist...
Die vesting in Borgerhout, ik geloof dat dat Delhi Delicious is, ook een leuke Indiër, daar zijn we al een paar keer geweest, en handiger om mijn wederhelft mee naartoe te krijgen. En voor ons makkelijker te bereiken.
Met die werken in Antwerpen daar, geraak er maar eens met de wagen. Spijtig dat er geen bussen zijn van hier.

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #274 Gepost op: 09 april 2012, 09:50:26 »
Cypro, Turkse keuken in de Volkstraat. De dunne pizza's, met vele vegetarische varianten, zijn een aanrader. Een slaatje erbij is prettig.
Er is nog één vegetarische ovenschotel (wat vreemd dat men hier graag Hollandse kaas verwerkt in die ovenschotels) en falafel, maar ik betwijfel of die laatste in het huis gemaakt is.
We waren met zessen en bestelden als wachthapjes twee porties mezze, wat een gelijkaardig bord was zoals je ook in Muro (Verschansingstraat) of het Wilrijkse Efes krijgt: allerlei smakelijke hapjes zoals een sigaar met kaas, hummus, Russische salade...
Enkel een calamar-ring was niet vegetarisch, zei de, overigens zeer vriendelijke en voorkomende, patron vergoelijkend. Wij maakten daar geen punt van, maar ik zou hem toch aanraden bij duidelijke vegetariërs de calamar zelf van het bord te plukken en op te eten, want de mezze zonder inktvisring klaarmaken schijnt culinair niet te mogen. (De baas had er tenminste weet van, in het overigens ook sympathieke Muro noemen ze hun mezze werkelijk vegetarisch en is die calamar er ook. Ik vermoed een zelfde culinaire leermeester.)
Nog appelthee van het huis als afsluiter, een gezellige en niet dure avond. Zaak liep vol, dus het adres staat goed bekend.
Interieur is ook niet oubollig of kitscherig, maar modern en smaakvol.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2012, 14:42:23 door karl »

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #275 Gepost op: 12 april 2012, 08:58:32 »
Bij Isola Sarda in de Anneessensstraat bij de de Keyserlei. Tussen de fast food tenten en toeristenvallen van de stationsbuurt, boeit momenteel deze zaak ons het meest. We bezochten haar nu al tweemaal voor een voorstelling, wat de tijd beperkte.
Op TripAdvisor vindt je exuberante lofbetuigingen (best pizza in town! Great Italian food!) en teleurgestelde, relativerende commentaar.
Mijn oordeel schommelt wat tussen de twee.
Het is een door een familie gerunde zaak en vertoont, door de drukke, kosmopolitische ligging, ongetwijfeld wat fast food kenmerken.
Soms is de bediening wat slordig en niet zo geïnteresseerd,hoewel de Engels (of Italiaans) sprekende dame uiteindelijk wel best aardig is. Maar de mengelmoes van toeristen voor een goedkope pizza en een glas water en van culinaire genotzoekers maken een uitbating hier niet evident.
Toch vertoont de zaak vele kenmerken van een authentiek Italiaans restaurant met niet te vergezochte of uitermate originele, doch smakelijke pasta's en pizza's. De pizza was een vorige keer helemaal in orde en nu ook was de pasta lekker,al dente, en niet erg duur.
Er is ook een mooie wijnkeuze voor redelijke prijzen.
Gek is het dat, nu zovele zaken allerlei olijven in marinade als amuse geven, deze groente in een Italiaans restaurant dikwijls teleurstellend is. Er waren enkel zwarte, niet op smaak gebrachte, ontpitte olijven die voor de pizza moeten dienen. Als je een duurdere fles wijn bestelt zou je hier een iets meer verfijnde amuse verwachten. Ook het niet tonen van het etiket van de fles wijn is een schoonheidsfoutje.
Het interieur is best gezellig, maar niet verbluffend. Deze zaak zou, mede door de goede keuken en de duidelijke wil om met suggesties authenticiteit te betrachten, een upgrading kunnen gebruiken. Waardoor foodies het adres nog meer zouden kunnen ontdekken, want er is hier zeker potentie. Een strak geleid, aan alle details zorg bestedend, zeer toegankelijk maar nooit smoezelig ogend werelds stadsrestaurant, dat moet in deze drukbezochte buurt kunnen.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2012, 14:48:00 door karl »

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #276 Gepost op: 23 juni 2012, 21:34:13 »
Aangekondigd op allerlei plekken: Fair Food op de Steenhouwersvest, niet ver van Groenplaats en Hoogstraat, dus in het toeristische hart en bij de winkelbuurten. Verschillende vegetarische mogelijkheden, een hele dag door. Geen avondrestaurant, enkel op zaterdag wat later open en dan een menu.
We deelden zeer fris en lekker smakende artisjokken als voorafje en daarna kwam er een smakelijke veggie lasagne en een gerecht uit het zaterdagavondmenu, koolblad met tofureepjes-vulling en tabouleh. Alles lekker, eerlijk en voedzaam.
Zeer huiselijke, ontspannen sfeer.
Interessante en lekkere bio-bieren. Alles bio dat hier de klok slaat (dus ook wel vlees, maar altijd een vegetarisch alternatief).
Gerecycleerde stapelstoelen, oude tafels, oude kasten met leeshoek en kinderspeelgoed, gemoedelijke en open sfeer.

(Persoonlijke bedenking: waarom zijn vega-getinte restaurants toch altijd zo lief, ontspannen, huiselijk, maar missen zij een edgy kantje dat de trendy foodies lokt op een zaterdagavond? Omdat vegetariërs zo'n lieve, rustige mensen zijn die uitbundigheid en dronkenschap minder op prijs stellen? Al die eco-, bio-, veggie-eetzaken lijken wat op mekaar: het gaat er zo lief en rustig en gedempt aan toe, je neemt er je kind van vier jaar naar toe dat dan rustig in een kleurboek tekent. Maar je gaat er niet naar toe met je laatste verovering en er zijn geen sexy wijven met piercings of mannen met veel zwart borsthaar en gouden juwelen. Dat hoeft ook niet en het is goed dat er lieve familierestaurants zijn, maar de vraag is: moeten alle ecorestaurants zo zijn - zoals vroeger in Italiaanse restaurants steevast fiasco's aan het plafond bengelden - en kan het ook eens niet strak, werelds, bruisend, sensueel, en dat men vecht voor een tafeltje zaterdagavond? Wachten op de veggie Sergio Herman.)
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2012, 08:51:50 door karl »

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #277 Gepost op: 15 juli 2012, 20:52:27 »
Nog eens, ongepland, bij Sababa op de Oude Koornmarkt. Wat een sympathieke familiezaak is dat toch. Wat weggestoken en te weinig bekend tussen alle semi fast food-zaken en toeristenvallen. Een overvloedig bord falafel, met huisbereide falafel, verse rauwkost zoals tomatenblokjes, sla, kool, altijd dat grappige toefje zuurkool en niet de  hygiënische maar toch onsmakelijke plastic spuitbussen met saus, maar kommetjes met sauzen, curry, look, tomaten-ui en ook een bijzondere, pikante groene koriandersaus. Een wijziging op de kaart: je kan nu ook een combinatie falafel-aubergine en tomaat bestellen (vroeger apart), en er zijn goedkopere snacks bijgekomen (de hoofdschotel is wel voor de heel grote honger.) Grote, schijnbaar handgesneden frieten ook. Heel erg prima en altijd een vriendelijke dame des huizes.
Niet voor de vergezochte gastronomie, maar één van de eerlijkste en sympathiekste falafel-adressen van de stad.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2012, 20:57:13 door karl »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Antwerpen
« Reactie #278 Gepost op: 15 juli 2012, 22:57:36 »
En leuk dat ze sesam onder hun falafel doen, smaakt goed af :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Antwerpen
« Reactie #279 Gepost op: 27 juli 2012, 10:38:50 »
Vandaag gegeten bij Lombardia, was er al vaak voorbij gelopen maar nu dus ook gestopt om te eten. We hadden allebei een dagschotel besteld: volkorenpasta met gegrilde groenten, guacamole, falafel, couscous met kokos en cashewnoten... Erg lekker ;)
Ik vind Lombardia helemaal geweldig!
Zijn er mensen onlangs nog hier geweest? Ik moet vanmiddag in de buurt zijn en wil er eigenlijk wel even langslopen voor een snelle maaltijd.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light