Vegatopia Forum

Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #80 Gepost op: 01 april 2009, 14:38:07 »
Sinds ik een blender heb, ben ik helemaal smoothie-verslaafd. :P Ik heb nog nooit zoveel fruit gegeten als nu. (Per dag gaan er zonder problemen 5 of 6 stuks/porties doorheen!) Nu is mijn vraag: waar maken jullie smoothies van? Fruit uiteraard, maar wat nog meer? Ik zit in een experimenteerfase dus alle suggesties zijn welkom. Kant-en-klare recepten zijn ook meer dan welkom.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- sojamelk (diverse smaakjes)
- tarwezemelen
- lijnzaad
- verse spinazie (werkt prima, alleen die kleur :bonk:)

Wat ik nog wil proberen:
- sesamzaad
- wortel
- haverzemelen
- rijstemelk

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #81 Gepost op: 01 april 2009, 15:53:10 »
Voor ons komt de smoothies periode er ook weer aan, vooral in de (hete) zomer ben ik er dol op.
Vaak vervangt het bij ons direct een echte maaltijd dan.

Ik maak ze met veel fruit en dan of bio yoghurt er door of bio vanille-ijs of een combi van beide. Ligt er aan aan hoe veel zin we hebben in ongezond ;)

Hoe bevielen je de versies die je al maakte?
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #82 Gepost op: 01 april 2009, 15:56:59 »
ik ben ook een erge fan van smoothies  ;D maar vriendje niet  :o  maar idd van de zomer met een boel zomerfruitjes hmmmmmmmmmmm!! ik ga ook meestal voor de bio yoghurt!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #83 Gepost op: 01 april 2009, 16:12:56 »
Raar vriendje heb je dan toch!
Vriendje hier is geen groot fruitliefhebber (zijn mama's schuld, zo als alles  8)), maar smooties wil ie eigenlijk altijd wel.

Oja, kiwi in smoothies vind ik niet zo'n succes.
Als de pitjes kapot draaien wordt het in combi met de yoghurt heel bitter
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #84 Gepost op: 01 april 2009, 16:43:22 »
Hoe bevielen je de versies die je al maakte?

Sojamelk: hangt af van de smaak die je gebruikt. Naturel voegt niet zoveel toe, daar wordt het alleen wat romiger van. De fruitsmaakjes doen het prima. Alleen de chocolade en de macchiato lijken me geen goede combi met fruit. Die heb ik dan ook niet geprobeerd.

Tarwezemelen: doen het ook prima. Ze hebben geen smaak en als je de blender op de 'ice crush'-stand zet, dan worden ze nog iets fijner, waardoor je niet het idee hebt dat je een mond vol zemelen hebt. (Ik maak sowieso mijn smoothies altijd op die crush-stand. Ik hou wel van babyvoeding. :D)

Lijnzaad: idem, mits je ze weer goed fijn crusht. (Net als zemelen goed voor de stoelgang.)

Spinazie: geeft een gifgroene kleur en weinig smaak, maar schijnt wel vol vitamines te zitten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #85 Gepost op: 01 april 2009, 16:43:36 »
Noten, zaden, pitten, havermout, geplette granen als quinoa en amaranth, kokosolie, kokosmelk, microgroenten, mascarpone en mon chou etc., smoothies van bevroren fruit,

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #86 Gepost op: 01 april 2009, 16:46:00 »
Noten, zaden, pitten, havermout, geplette granen als quinoa en amaranth, kokosolie, kokosmelk, microgroenten, mascarpone en mon chou etc., smoothies van bevroren fruit,

Kook je die quinoa en amaranth dan van tevoren? Of doe je ze zo vanuit het zakje in de blender?

Oh ja, ik heb ook al dadels door mijn smoothies gedaan (zonder pit uiteraard). Is ook prima.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #87 Gepost op: 01 april 2009, 16:52:02 »
Ik maak vaak ontbijtsmoothies met yoghurt, banaan of gedroogde en gewelde pruimen (binden allebei goed, wordt het lekker dik ;)) proteinepoeder en muesli. Alleen de proteïne nog niet geperfectioneerd, die zit er eigenlijk bij 'voor de gezond' maar ik vind dat het naar kalk smaakt... maar misschien heb ik gewoon het verkeerde merk. In de zomer smoothies met ananas en munt of aardbei en munt! 

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #88 Gepost op: 01 april 2009, 16:56:17 »
Noten, zaden, pitten, havermout, geplette granen als quinoa en amaranth, kokosolie, kokosmelk, microgroenten, mascarpone en mon chou etc., smoothies van bevroren fruit,

Kook je die quinoa en amaranth dan van tevoren? Of doe je ze zo vanuit het zakje in de blender?

Nee, je moet de geplette versie hebben, de vlokken:
http://dehalm.nl/html/assortiment_graanvlokken.htm


Voor extra vezels kun je ook nog kokosvezels gebruiken van Amanprana. Het probleem van tarwezemelen is dat ze de opname van enkele mineralen belemmeren en je ze dus eigenlijk niet te lang en te veel moet nemen. http://www.noble-house.tk/html/nederlands/kokosmeel_nl.htm
« Laatst bewerkt op: 01 april 2009, 16:58:02 door Hizikigrrrl »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #89 Gepost op: 01 april 2009, 18:01:21 »
Nu is mijn vraag: waar maken jullie smoothies van? Fruit uiteraard, maar wat nog meer?

Allerlei fruiten en groenten, banaan, noten, banaan, vegetarische 'melk' (havermelk, rijstmelk, sojamelk), banaan, cacaopoeder, banaan, gedroogde vruchten, banaan, vruchtensap, banaan, (diepvries)bosvruchten, banaan, yoghurt, banaan, kiemen, banaan, honing, banaan, sommige soorten thee, banaan, kruiden (kaneel, vanille, saffraan, munt, ...), banaan, ijs, banaan en natuurlijk niet te vergeten banaan  ;)

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #90 Gepost op: 02 april 2009, 14:49:14 »
@Hiziki: hoe zit dat met die tarwezemelen en de verminderde opname van mineralen?
@Ligfietsertje: Pas maar op dat je niet in een banaan verandert! ;) Welke groenten en kiemen gebruik jij?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #91 Gepost op: 02 april 2009, 15:04:45 »
@Hiziki: hoe zit dat met die tarwezemelen en de verminderde opname van mineralen?
Hier staat er wat over:

Negatieve invloed op ijzeropname
 van http://remeeus.eu/vegetarisme/algemeen.html:

Zemelen en soja bevatten de stof fytinezuur, die de eigenschap heeft om met mineralen en sporenelementen onoplosbare complexen te vormen die niet direct uit de darm kunnen worden opgenomen. Fytinezuur komt in kleine hoeveelheden in veel plantaardige producten voor. Met name sojabonen (hier zit het in de hele peulvrucht) en granen (hier zit het in de zemel) zijn rijk aan fytinezuur. In brood is het fytinezuur afgebroken door de inwerking van gist, ook bij zuurdesembrood is door het proces het fytinezuur niet meer aanwezig. Een positief effekt van fytinezuur is dat het een vrije radicaalvanger is (bindt schadelijke stoffen zoals b.v.zware metalen). Hoewel de sojaboon geen gunstige invloed heeft op de ijzeropname (en enkele andere mineralen/sporenelementen), zijn sojaproducten als vleesvervanger om diverse andere redenen wel waardevol. Zo is de sojaboon zeer eiwitrijk (van goede kwaliteit!) en het bevat stoffen die hoogst waarschijnlijk bescherming bieden ten aanzien van kanker. De sojaboon leent zich zeer goed voor diverse vleesvervangers zoals tofu, tempeh, sojabrokken en vegetarische burgers. Overmatig en eenzijdig gebruik van sojaproducten kan echter beter voorkomen worden.


Fytinezuur wordt alleen afgebroken in gistbrood als het lang gerezen heeft. Een van de redenen dat je droge bonen en peulvruchten zo lang moet weken, is ook vanwege dat fytinezuur. Ververs het weekwater een paar keer, zodat er weer nieuw fytinezuur in het verse water opgenomen kan worden. In tempeh is het fytinezuur beter afgebroken dan in tofu door het fermentatieproces. Het lijkt me dat als je sojamelk fermenteert dmv kefir, dat het dan ook minder FZ heeft (maar dit weet ik niet zeker).

Je hoeft niet alle fytinezuur te mijden, want het heeft ook voordelen, zo zou het kunnen helpen kanker te voorkomen. Het is zelfs in pilvorm te verkrijgen (het heet dan vaak IP6). Kortom, afwisselend eten.


Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #92 Gepost op: 02 april 2009, 18:31:18 »
@Ligfietsertje: Pas maar op dat je niet in een banaan verandert! ;) Welke groenten en kiemen gebruik jij?

Ik ben nog aan het experimenteren, maar ik durf zowat alle soorten groenten gebruiken.  Maar als je van sommige soorten te veel gebruikt (b.v. broccoli), dan is het echt niet meer drinkbaar.  Wat kiemen betreft gebruik ik meestal luzerne (alfalfa).  Eigenlijk kap ik zowat alles van fruit, groenten, kiemen in mijn smoothies.  Zolang dat ik niet overdrijft met iets en zorgt dat de 'basis' iets is dat ik lekker vind (banaan, om maar iets te noemen) vind ik het best wel lekker.

Als het om fruitsmoothies gaat geeft dit: http://www.zestjuices.com/du/menudu.html  en dit: www.smoothierecepten.com al een leuk overzicht van een deel van de mogelijkheden.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #93 Gepost op: 04 april 2009, 16:45:35 »
Ik eet bijna dagelijks smoothies van vers of diepvries fruit, (alleen geen kiwi of mango want had weer ergens gelezen dat dat niet gecombineerd mag worden met zuivel), magere yoghurt, brinta of cruesli en kokos. Heerlijk begin van de dag en loop de hele dag rond met zo'n gevoel van 'wat ben ik toch gezond bezig 8))
O en gooi er vaak nog wat lijnzaad door, maar ben dat de laatste weken eigenlijk vergeten.

Kiwi

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #94 Gepost op: 04 april 2009, 16:53:59 »
(alleen geen kiwi of mango want had weer ergens gelezen dat dat niet gecombineerd mag worden met zuivel)

Waarschijnlijk kiwi en ananas? Deze vruchten bevatten namelijk bepaalde enzymen waardoor zuivelproducten kunnen gaan schiften. Van mango heb ik dat nog nooit gehoord.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #95 Gepost op: 04 april 2009, 17:54:17 »
Ananas ook idd, maar bweeehhh wie eet er nou vrijwillig ananas?
(Nou goed, heel veel mensen waarschijnlijk maar ik dus niet niet niet)

Heb mango ff gegoogled: Mango bevat enzymen die eiwitten afbreken door de eiwitketens in stukjes te knippen. Mango is dan ook moeilijk met ijs , melk of vlees te combineren. Men blancheert mango daarom voor gebruik als mango in combinatie met zuivel of gelatine wordt verwerkt. Door dit blancheren worden de enzymen (proteasen) inactief
tja blancheren is mij teveel werk hoor, dan maar een losse mango bij de lunch!

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #96 Gepost op: 05 april 2009, 12:39:49 »
Zou dat verhaal over enzymen die eiwitten afbreken ook gelden voor plantaardige eiwitten? Bijv. als je vegan-zuivel (Yofu o.i.d.) gebruikt?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #97 Gepost op: 05 april 2009, 12:53:31 »
Uitgebreide zoektocht op google (engels en Nederlands) levert in ieder geval niks op. Het lijkt erop dat het gewoon kan maar dat zegt niks natuurlijk.
Misschien gewoon probereb? Het schijnt dat gewone melk echt zuur kan worden in combinatie met kiwi, dus waarschijnlijk proef je het snel genoeg.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #98 Gepost op: 05 april 2009, 14:39:36 »
Bepaalde vruchten (zoals kiwi, mango, ...) bevatten inderdaad stoffen die bepaalde eiwitten in zuivel van dierlijke oorsprong afbreken en omzetten in een erg bittere stof.  Dit is op zich niet schadelijk maar niet bepaald lekker.  Dit gebeurt echter niet onmiddellijk, dus als je iets klaarmaakt voor onmiddellijk consumptie kan de combinatie van b.v. kiwi en yoghurt perfect.  Als men iets langer wil bewaren dienen de vruchten eerst geblancheerd te worden, de temperatuur breekt dan de stoffen af die de afbraak van die eiwitten veroorzaakt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #99 Gepost op: 07 april 2009, 11:11:30 »
Sinds ik een blender heb, ben ik helemaal smoothie-verslaafd. :P Ik heb nog nooit zoveel fruit gegeten als nu. (Per dag gaan er zonder problemen 5 of 6 stuks/porties doorheen!) Nu is mijn vraag: waar maken jullie smoothies van? Fruit uiteraard, maar wat nog meer? Ik zit in een experimenteerfase dus alle suggesties zijn welkom. Kant-en-klare recepten zijn ook meer dan welkom.

Appel-hangop-walnoten-mapje shake
Warme bananenshake met ijs, kaneel en cacao
De komkommersoep van Selly komt ook uit de blender