Vegatopia Forum

Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #100 Gepost op: 14 april 2009, 19:06:47 »
Ik maak helaas niet zo vaak smoothies omdat ik geen blender heb en het met mijn staafmixer niet altijd even goed gaat. Verder vind ik het het lekkerst met bevroren fruit maar omdat mijn vriezer het niet doet kan ik daar geen gebruik van maken.

Net eentje gemaakt met paksoi (klein struikje), twee kiwi's, 1 banaan en een scheutje sojamelk. Erg lekker, je proeft die paksoi ook amper. Andere groentes die ik geprobeerd heb zijn spinazie en boerenkool. Ik vond het allebei qua smaak wel lekker maar bij de boerenkool heb je nog wel veel te kauwen, vind het daardoor voor het ontbijt wat te zwaar.

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #101 Gepost op: 27 april 2009, 21:44:56 »
Noten, zaden, pitten, havermout, geplette granen als quinoa en amaranth, kokosolie, kokosmelk, microgroenten, mascarpone en mon chou etc., smoothies van bevroren fruit,

Kook je die quinoa en amaranth dan van tevoren? Of doe je ze zo vanuit het zakje in de blender?

Nee, je moet de geplette versie hebben, de vlokken:
http://dehalm.nl/html/assortiment_graanvlokken.htm

Hiziki, doe jij die geplette granen gewoon zo door de smoothie heen? Ik heb de gierstvlokken van de Halm gekocht, maar zelfs als ik de blender op de crush-stand zet, dan blijft het allemaal wat taai. Of heb ik er soms teveel in gedaan (twee eetlepels)?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #102 Gepost op: 27 april 2009, 23:39:24 »
Gewoon door laten malen? Ik deed het (zo'n 30 gram, dus enkele eetlepels) zeker een minuut in de blender en dan was het net babyvoeding.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #103 Gepost op: 27 mei 2009, 20:54:53 »
wat ik zelf heel erg lekker vind, is verse munt in de smootie. vooral met framboos erg lekker

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #104 Gepost op: 10 augustus 2009, 15:18:27 »
Net een hele lekkere gemaakt:

- 50 gram diepvriesboerenkool
- 100 gram kersen
- 50 gram bosbessen
- handje frambozen
- scheutje sojamelk

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #105 Gepost op: 10 augustus 2009, 15:21:18 »
Die boerenkool zie ik niet zo zitten... is dat niet heel overheersend, die koolsmaak?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #106 Gepost op: 10 augustus 2009, 15:28:45 »
Nee je proeft het eigenlijk helemaal niet, mits je genoeg (zoet) fruit toevoegt. Het enige nadeel van boerenkool vind ik dat het nooit heel fijn wordt (in ieder geval niet met mijn staafmixer) dus dan heb je van die stukjes in je drankje .
Ik vond het eerst een belachelijk idee, boerenkool in een smoothie, maar het is super gezond (veel calcium) en met de juiste combinatie proef je het helemaal niet.

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #107 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:01:38 »
Het enige nadeel van boerenkool vind ik dat het nooit heel fijn wordt (in ieder geval niet met mijn staafmixer) dus dan heb je van die stukjes in je drankje .

Of dat probleem met een staafmixer te verhelpen is, betwijfel ik, maar met een blender lukt het in ieder geval wel. Daar zit een stand op waarmee je de blender kunt schoonmaken en waarmee je ijs kunt fijnmalen. Ik noem het altijd de crush-stand (zie ook mijn posts eerder in deze draad) en die werkt prima voor hardere of taaiere ingredienten. Misschien is het een idee om een (goedkope) blender aan te schaffen, Marla?

En Monique, je proeft er echt niks van als je het combineert met fruit. Het is echt het proberen waard. Uiteraard moet je niet de hele stronk erin gooien... ;)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #108 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:08:04 »
Ik wil graag ananas door mn smoothies doen en koop nu steeds losse stukjes (duur). Ik wil graag een hele ananas kopen maar weet niet wanneer deze rijp zijn en hoe je zo'n ding moet snijden/ bereiden zeg maar.
Iemand tips?

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #109 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:21:46 »
Lelle, ananas is perfect voor in de sapcentrifuge (Ja ja, Schanulleke berijdt haar stokpaardje weer. :D) Ik koop ze meestal in deze tijd van het jaar en het 'slachten' van zo'n ding is supersimpel: je legt hem op zijn kant en snijdt er met een flink mes plakken van van zo'n 3 cm dikte. Snij de plakken in vieren. Deze stukken kunnen met schil en al in de sapcentrifuge. Het sap kun je overgieten in een blender en vervolgens pureren met ander fruit.
Wil je de ananas niet centrifugeren maar rechtstreeks in de blender doen, dan kun je met een aardappelschilmesje de schil van de plakken 'afsteken' (je kunt de plakken ook wat minder dik snijden in dit geval). De kern lijkt mij gewoon eetbaar, maar die kun je er eventueel ook wel uitsteken.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #110 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:40:09 »
De schil kan in de sc?? En die ziet er zo gevaarlijk uit!

Maarre, zijn ze altijd rijp als je ze in de winkel koopt of is dan een stomme vraag?

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #111 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:12:49 »
De schil kan in de sc??

Ja hoor, dat is geen probleem. Het filter in de sc zorgt ervoor dat er alleen sap in de kan komt, de schil komt in de pulpbak.

Maarre, zijn ze altijd rijp als je ze in de winkel koopt of is dan een stomme vraag?

Dat is geen stomme vraag, dat is een goede vraag waar ik het antwoord ook niet precies op weet, want ik koop gewoon een ananas zonder erbij stil te staan of het ding wel rijp is. Bij het aansnijden merk je wel of hij rijp is (maar dat lost het probleem als je in de supermarkt staat natuurlijk niet op, maar dat terzijde). Hoe rijper, hoe meer vocht er bij het snijden vrij komt. Voordeel van een sc is dat je ook uit een niet zo rijpe ananas nog steeds wel veel sap haalt. ( :bonk: Ik lijk wel zo'n Tell Sell type: 'Deze sapcentrifuge is echt amazing!!')

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #112 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:16:41 »
Ik was al jaren verknocht aan de sc hoor. Maar had eigenlijk een hekel aan ananas. Kende het ook alleen van pizza's en vind dat nog steeds een afschuwelijke combi. Maar in een sapje is het errug lekker én gezond.

Heb t volgende gevonden:
Citaat
Een ananas is rijp als de vrucht lekker ruikt en u de bladeren op de kruin gemakkelijk kunt lostrekken.
Zouden de AH mensjes boos worden als ik in de winkel blaadjes lostrek :D

Schanulleke

Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #113 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:25:50 »
Heb t volgende gevonden:
Citaat
Een ananas is rijp als de vrucht lekker ruikt en u de bladeren op de kruin gemakkelijk kunt lostrekken.

Oh, dat verklaart waarom ik laatst in de supermarkt spontaan een kruin van een ananas lostrok. Ik meende dat ik niet eens zo heel ruw was, maar ik begon spontaan aan mezelf te twijfelen. :-\

Zouden de AH mensjes boos worden als ik in de winkel blaadjes lostrek :D

Dan doe je het toch stiekem :heehee:

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #114 Gepost op: 10 augustus 2009, 23:42:56 »
Ik zou er niet mee zitten, als je het blaadje dan maar in de vuilnisbak gooit (die zijn aanwezig, echt waar). Het is wel niet mijn afdeling, maar als je je niet rijpe ananas wil terugbrengen, kom je bij mij, en dan ga ik blaadjes lostrekken om je een wel rijpe ananas mee te geven (dat is makkelijk, laatst moest ik een kokosnoot openbreken om te kijken of die niet rot van binnen was, en dat heb ik maar uitbesteed), dus het scheelt je een stap als je het zelf al doet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #115 Gepost op: 11 augustus 2009, 14:28:12 »
(dat is makkelijk, laatst moest ik een kokosnoot openbreken om te kijken of die niet rot van binnen was, en dat heb ik maar uitbesteed), dus het scheelt je een stap als je het zelf al doet.
Kokosnoten openbreken in de winkel. Daar fronzen ze op, ik weet het zeker. ;D
Ik ga vanmiddag ananasblaadjes pklukken. Welzonde want vind het plantje op zich ook al errug mooi.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #116 Gepost op: 11 augustus 2009, 16:03:26 »
Het enige nadeel van boerenkool vind ik dat het nooit heel fijn wordt (in ieder geval niet met mijn staafmixer) dus dan heb je van die stukjes in je drankje .

Of dat probleem met een staafmixer te verhelpen is, betwijfel ik, maar met een blender lukt het in ieder geval wel. Daar zit een stand op waarmee je de blender kunt schoonmaken en waarmee je ijs kunt fijnmalen. Ik noem het altijd de crush-stand (zie ook mijn posts eerder in deze draad) en die werkt prima voor hardere of taaiere ingredienten. Misschien is het een idee om een (goedkope) blender aan te schaffen, Marla?


Een blender staat al lang op mijn lijstje maar ik wil ermee wachten tot we zijn verhuisd want in mijn nieuwe huis heb ik eindelijk wat ruimte in de keuken. Ik moet nog even blijven kauwen op mijn smoothies dus ;)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #117 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:04:55 »
Een blender staat al lang op mijn lijstje maar ik wil ermee wachten tot we zijn verhuisd want in mijn nieuwe huis heb ik eindelijk wat ruimte in de keuken. Ik moet nog even blijven kauwen op mijn smoothies dus ;)

Des te meer waardeer je je blender straks moet je maar denken. ;D

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #118 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:33:36 »
De schil kan in de sc??

Ja hoor, dat is geen probleem. Het filter in de sc zorgt ervoor dat er alleen sap in de kan komt, de schil komt in de pulpbak.


Ik gebruik mijn sc nog maar zelden, maar ik hield zelf altijd aan dat als de schil eetbaar was, het zo in de centrifuge kon en als de schil niet eetbaar was, ik het fruit eerst moet schillen.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Limonades, smoothies, sappen en andere zomerse dranken
« Reactie #119 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:36:31 »
Ik gebruik mijn sc nog maar zelden, maar ik hield zelf altijd aan dat als de schil eetbaar was, het zo in de centrifuge kon en als de schil niet eetbaar was, ik het fruit eerst moet schillen.

Onbewust denk ik dat ik dezelfde beredenering aanhoudt.
Voelt gewoon logisch.
Maar dat maakt niet uit, want ik blendeer mijn ananas. Ik ga voor de vezeltjes!