Vegatopia Forum

Trektochten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

XMelissaX

Trektochten
« Gepost op: 12 november 2004, 17:31:17 »
Hoi ik had een vraagje voor de veganistische trekkers onder jullie. (als die er zijn?)
Ik zou van de zomer graag een trektocht doen in Corsica.
Maar ik had graag wat tips voor eten... wat ik vooral moet meenemen en heo en liefst niet te zwaar en groot.
Soldatekoeken ofzo maar dan vegan, bestaat dat?

alvast bedankt

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Trektochten
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2004, 23:28:35 »
zijn die russische maaltijdkoeken niet vegan? Of vijgenbrood? Of zit in beide honing
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Trektochten
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2004, 23:58:27 »
Je hebt van die onbijtbiskwie, maar dat is gortdroog...

Of je kan roggebrood meenemen?

Droge cruesli (zegmaar wat ze tegenwoordig in rechthoekige repen persen en dan duur verkopen als mueslirepen) heb ik mensen ook wel eens zien eten.

Studentenhaver als aanvulling.

Maar hoeveel dagen gaan jullie achter elkaar geen inkopen kunnen doen?

En is het niet handiger als je ter plekke je voorraden kan inslaan, vooral niet als het langer gaat duren en je dus meer mee zou moeten slepen?

Want ik dacht dat als je echt goed bezig bent je op zo'n trektocht je toch makkelijk meer dan een halve kilo brood per dag verstouwd...
« Laatst bewerkt op: 13 november 2004, 00:00:36 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

XMelissaX

Re:Trektochten
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2004, 00:38:56 »
uhu maar corsica is nogal een vleesland, en vrees gewoon een beetje dat ik bij aanvulling niet alle voedingsstoffen die ik nodig heb zal kunnen vinden.
de standaart dingen wel als brood en groenten, maar ik twijfel of dat wel genoeg zal zijn...
ik ben nog maar aan het plannen dus weet ook nog niet echt wat die bevoorrading dingen zullen in houden.

Het coolste zou zijn moest ik ergens een vegan trekker tegenkomen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Trektochten
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2004, 10:17:24 »
Als je een week weggaat hoef je je niet zo'n zorgen te maken om de vitamientjes. Je kan wel een week (of twee) wat minder (of geen) groenten eten. Groenten en fruit zijn voornamelijk water, en dat scheelt dan weer in wat je mee moet slepen. Als je groenten meeneemt kan je ook voor gedroogde groenten gaan, denk ik. Paddestoelen, tomaten. Gedroogd fruit. Maar wat mij het belangrijkste lijkt zijn de calorieën en water.

Bulgur, ook heel handig. Hoeft alleen te weken in koud water. Mag ook gekookt, maar dan kan je ook couscous nemen. Werkt beter dan rijst of pasta (laat staan aardappelen), denk ik.

Pindakaas. Niet te krijgen in Frankrijk en tjokvol calorieën en eiwitten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Trektochten
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2004, 12:20:10 »
Pindakaas. Niet te krijgen in Frankrijk en tjokvol calorieën en eiwitten.

hehe, in een (niet touristische) supermarkt in Porto zag ik anders 3 potjes pindakaas gekoeld bij de kaas staan! :D

Dus je weet maar nooit! :P
'fish are friends, not food!'

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trektochten
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2004, 19:21:24 »


Pindakaas. Niet te krijgen in Frankrijk en tjokvol calorieën en eiwitten.
Citaat

pindakaas is er soms wel, maar dan de Amerikaanse variant met veel suiker. Er zijn tegenworodig wel steeds meer biologische winkels daar, die zullen het vast wel hebben.
Za Zemiata!

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re:Trektochten
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2004, 23:52:47 »
Stop desnoods een paar vriesdroge maaltijden in je rugzak. Die heb je ook in vega(n) en kan je vinden in een winkel met trekkersspullen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trektochten
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2004, 17:12:05 »
Bij de beversport kun je inderdaad van die maaltijden vinden, maar er zijn er geloof ik maar 2 echt veganistisch.
Als je een campinggasje meeneemt zou ik in ieder geval een zak sojabrokken meenemen, die wegen weinig en dan krijg je weer wat eiwitten binnen.
Ik heb nog nooit zo'n vakantie gehad, maar ben wel (als veganist) in een superklein dorpje in portugal gaan camperen. We hadden een aantal dingen mee zoals tartex en sojabrokken maar verder hebben we alles daar gekocht. Tot mijn grote verbazing hadden ze bij een supermarkt in een stad verderop een ruim assortiment in vegetarische/veganistische produkten dus misschien valt t bij jou ook wel mee.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Trektochten
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2004, 15:49:11 »
Ik heb regelmatig trekvakanties gemaakt met voor 2 weken vegetarisch eten in mijn rugzak, het lijkt me niet zo lastig om het avondeten veganistisch te maken. Ik nam bijna alles gedroogd mee, plus een flesje olijflie en een flesje sojasaus. Ontbijt was bij mij altijd pap, dat wordt veganistisch lastiger denk ik. Hoewel het misschien met water ook wel lekker wordt, je zou eens kunnen experimenteren. Corsica is wel de moeite waard overigens. Ga je de GR20 lopen?

Je kunt heel goed zelf maaltijdmixen maken in plaats van die dingen van Bever kopen. Je koopt gedroogde pasta, gedroogde groenten (uitjes, wortels, tomaat etc) en kruiden en dan gooi je alles met water in een pan. Ik maakte zelf soms thuis combinaties waar alleen nog water bij moest en stopte het in van die ziplock zakken, werkt erg goed. Bij de eko-winkel hebben ze ook veganistische mix voor macaroni en nasi enzo. Goedkope pasta is sneller gaar dan volkoren pasta. Snelkookrijst is ook goed te doen: aan de kook brengen met de groenten en kruiden en dan een uur in je slaapzak zetten. Sojabrokjes wegen niets en zijn overal lekker in. Neem veel bouillonblokjes of poeder mee, altijd lekker en van rondtrekken verlies je veel zout. Noedels zijn ook lekker en snel klaar maar breken in miljoenen stukjes :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Trektochten
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2004, 15:53:21 »
Pindakaas. Niet te krijgen in Frankrijk en tjokvol calorieën en eiwitten.
Als je dit doet, haal het uit de glazen pot en stop het in een lichtgewicht plastic bakje. Elke gram is er 1 teveel als je het op je rug moet sjouwen, en glazen potten zijn veel te zwaar. Eventueel kun je een doosje kopen met 1 persoonsporties, dan heb je het minste gewicht aan verpakkingsmateriaal. Op die manier kun je ook jam meenemen, is lekker op hardkeks (bij Bever, een soort dwergenbrood) maar ik weet niet of die vegan zijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

XMelissaX

Re:Trektochten
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2004, 15:52:45 »
dankjewel!
er staat nog steeds niets vast, ik weet nog neit of ik vrij heb of niet dusja...

Maar corsica lijk me idd prachtig...

brenda_lelie

Re:Trektochten
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2005, 09:25:09 »
Vorig jaar nam ik ook pindakaas mee, in een plastic tube!! Bij de albert heyn van het merk fred en ed! Maar na drie weken had ik echt geen zin meer in pindakaas!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Trektochten
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2005, 12:16:49 »
Ontbijt was bij mij altijd pap, dat wordt veganistisch lastiger denk ik.
Je zou havermout mee kunnen nemen en dat met water, beetje zout en vanille kunnen koken (eventueel met de slaapzakmethode die je beschrijft). Is niet veel aan, vermoed ik.

En er bestaat zoiets als sojamelkpoeder!

Citaat
hardkeks (bij Bever, een soort dwergenbrood) maar ik weet niet of die vegan zijn.
Je hebt ook ontbijtbiskwie, dat lijkt wel een beetje op die militaire biscuits. Ligt in de supermarkt bij de beschuit en knackebrod.

En je hebt wat ze in Amerika Gorp noemen: Good old raisins and peanuts. Dat kan je eten terwijl je loopt. Maar ook andere noten en gedroogde vruchten, zelfs gepofte rijst en M&Ms, en alles wat een beetje calorierijk is en van dat formaat.

O, en over gepofte rijst gesproken: in toko's kan je geplette rijst (pawa) kopen, die hoef je eigenlijk alleen maar te bakken tot ze goed doorwarmd zijn en dan kan je ze eten.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2005, 12:23:33 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Trektochten
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2005, 18:14:37 »
Havermout is klonterig en vies, brrrr :P Ik hou van lekker gladde pap (rijstebloem of hooguit Bambix ofzo). Sojamelkpoeder zou daarvoor fantastisch zijn, maar ik heb het nog nooit gezien, waar koop je dat?
Die ontbijtbisquit van de supermarkt is waardeloos, kruimelt te veel en zit in een slechte verpakking. Zelfs als je het overpakt in ziplock zakjes heb je na een paar dagen alleen kruimels over. Hartkeks blijven altijd heel, daarom zijn ze zo handig.
Gorp (leuke naam) neem ik altijd mee in de vorm van repen, plus een losse zak noten. Broodnodig! M&Ms ook wel eens meegenomen maar die worden verschrikkelijk VIES na een paar dagen, gaan plakken enzo. Gepofte rijst neemt teveel volume in voor de energie die het levert.
Wat is die geplette rijst? Zijn het koeken? Licht. zwaar? Waar eet je ze mee? Interessant!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Trektochten
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2005, 18:38:49 »
Die sojamelkpoeder is in blikken te koop in natuurvoedingswinkels. Het is wel duur.

De geplette rijst bestaat uit losse korrels. Ik denk dat ze verder ook nog voorbehandeld zijn net zoals bijvoorbeeld bulgur, zodat ze sneller garen. Je hoeft ze eigenlijk alleen even te bakken, er hoeft geen vocht bij.

O wacht nee, je moet ze wel wassen voor gebruik.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Trektochten
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2005, 15:30:15 »
Klinkt misschien raar, maar als er geen vocht bij hoeft dan komt het voor mij niet in aanmerking als voer voor trektochten (noten, repen en koeken uitgezonderd!). Elke gram is er 1 teveel voor mij, je loopt al gauw met 20 kilo en een kilootje geplette rijst levert dan veel minder eten op dan een kilo snelkookrijst.
Ik ga eens op zoek naar die sojamelk poeder. Misschien ook een uitkomst voor andere dingen, ik koop wel eens sojamelk maar dat is altijd slecht geworden tegen de tijd dat ik het weer eens nodig heb!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

SanderV

Re:Trektochten
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2005, 20:11:16 »
www.hiking-site.nl

Ook veel dingen over eten.

Sandra

Sojamelkpoeder
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2008, 19:25:53 »
Hallo allemaal,

Onze dochtertjes van 4 en 2 jaar, hebben beide een allergie voor koemelk. Als vervanging drinken ze sojamelk.

We gaan over een paar weken naar een vakantiebestemming, waar deze niet te krijgen is. En om nu 20 liter van hier mee te nemen zie ik niet zitten, gezien de omvang en het gewicht. Ze drinken min. 1 liter per dag.

Ik las dat er ook sojamelkpoeder bestaat. Degene die ik ken is voor zuigelingen, maar zo te lezen is deze ook voor oudere kinderen/volwassenen geschikt. Ik ben gaan vragen bij een natuurwinkel hier in de buurt. Ze kende het helaas niet. Mocht ik een merk boven water kunnen toveren, dan zou ze kunnen bekijken of ze het kan bestellen.

Dus aan jullie de vraag, wie is hier bekend mee en wat is het merk van deze sojamelkpoeder?

Vast bedankt!

Groeten,
Sandra

Kiwi

Re:Trektochten
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2008, 21:47:59 »
Ik heb wel eens sojamelkpoeder gebruikt in recepten, maar dat was echt niet lekker. Om zo te drinken lijkt het me dus al helemaal niets. Er zat een vies, chemisch plasticsmaakje aan. Ik kan nu even niet op het merk komen, misschien schiet het me nog te binnen.