Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden

<< < (19/23) > >>

J@n:

--- Citaat van: Poek op 12 december 2004, 19:44:06 ---Het is ook zo dat een verhoogde kans op [iets engs] niet heel veel zegt. Mensen die vaak vliegen hebben een verhoogde kans op vliegtuigongelukken, maar de kans is nog steeds niet zo groot. Het is dus geen reden om niet te gaan vliegen, en hetzelfde geldt voor de verhoogde kans op hart- en vaatziekten als je vlees eet.
--- Einde van citaat ---

Nou... er is toch wel een aanzienlijk verschil tussen die twee. Bij vliegtuigongevallen kwamen in de jaren sinds de tweede wereldoorlog ongeveer 17 Nederlanders per jaar om. Aan hart- en vaatziekten sterven in Nederland jaarlijks bijna 50.000 mensen. Je kans om in het komende jaar hert loodje te leggen bij een vliegtuigongeluk is dus iets van 1 op een miljoen en je kans om aan een hart- of vaatziekte te bezwijken 1 op 300. Beetje erg natte-vinger-berekening, maar toch.

Annemieke:
Vegetaristen?  :confused:

Iknik:

--- Citaat van: bart op 12 december 2004, 17:32:32 ---Wat je in een betoog doet is de argumenten tegen jouw standpunt één voor één ontkrachten. Dan moet je ze wel kennen, natuurlijk.

--- Einde van citaat ---
Ik zou het toch anders aanpakken: de verschillende redenen dat mensen vegetariër zijn opnoemen en die elk afzonderlijk aanvallen. Is niet helemaal hetzelfde als de stelling "iedereen moet vegetarër worden" ontkrachten, maar een docent die denkt dat vegetarist een woord is heeft dat vast niet door. Het grote voordeel van zo'n aanpak is dat je redenen om géén vegetariër te worden (die zijn er eigenlijk niet) links kunt laten liggen.

1. Dieren zijn zielig of een variant daarop. Is te ontkrachten door te stellen dat het leven van een dier een stuk belangrijker is dan wat er na zijn dood met hem gebeurt. Biologisch vlees houdt in principe rekening met het welzijn van een dier.
2. Vlees is ongezond. Dat kan zijn, maar het staat mensen vrij ongezonde dingen te doen.
3. Vlees kost in verhouding tot de voedingswaarde veel meer energie dan plantaardig voedsel. Klopt, maar desondanks is er voedsel zat om de wereld te voeden (hoewel het niet eerlijk verdeeld wordt, maar dat is een ander verhaal)

Het is wat sketchy, maar zoiets zou ik doen, denk ik.

Poek:
Wat een service lever je voor de copy-paste generatie Iknik :)

bart:

--- Citaat ---1. Dieren zijn zielig of een variant daarop. Is te ontkrachten door te stellen dat het leven van een dier een stuk belangrijker is dan wat er na zijn dood met hem gebeurt. Biologisch vlees houdt in principe rekening met het welzijn van een dier.
3. Vlees kost in verhouding tot de voedingswaarde veel meer energie dan plantaardig voedsel. Klopt, maar desondanks is er voedsel zat om de wereld te voeden (hoewel het niet eerlijk verdeeld wordt, maar dat is een ander verhaal)

--- Einde van citaat ---

Bovendien gaan argument 1 en 2 alleen op voor de conventionele manier waarop mensen aan hun vlees komen. Een aangereden hert opeten of een konijn in je achtertuin al je groentenrestjes voeren en daarna opeten zijn zeker geen vegetarische bezigheden, maar al wel een heel ander verhaal over energieverspilling en dierenwelzijn. Daarnaast kun je je afvragen hoe wel een dier in zijn natuurlijke omgeving nu helemaal is, maar dat vind ik zelf een beetje flauw.

Edit: waarom doe ik dit? Laat dat jong lekker zelf zijn verhaaltje schrijven.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie