Vegatopia Forum

Vegetarisch in België

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Vegetarisch in België
« Gepost op: 28 december 2004, 21:45:46 »
ik moet nogal eens voor een dienstreis naar elders. Ook naar het culinaire België. Dus erg verwachtingsvol aangeschoven aan tafels waarop een menukaart stond voor vlees- en viseters. Daarom even naar de gerant, of ze ook rekening hadden gehouden met vegetarisch. Natuurlijk, natuurlijk, gevarieerde legumes? Vond ik prima natuurlijk om verschillende groentes creatief te laten klaarmaken. Kreeg ik een bord met 6 verschillende groentes mooi neergelegd en verder niets. Ook de andere dingen die bij een maaltijd horen, zoals aardappeltjes, patatjes of sla was er niet, de vleeseters moesten het ook met een lapje en verder niks doen. Maar het ijs was lekker. Jammer dat ik dit vaker in het Waalse deel van  België heb meegemaakt, de meeste restaurants in NL zijn er veel beter op ingespeeld. Zelfs de motelketen van Van der Valk heeft grote variatie.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2004, 23:14:49 door Sande® »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re:vegetarisch in België
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2004, 22:55:44 »
Zat dat restaurant dan maar in de blacklist. Op de meeste plaatsen in België kan je prima vegetarisch eten. Vegetarisme is in België even aanvaard als in Nederland. In Wallonië kan het soms iets moeilijker liggen, maar daar heb ik nooit problemen gehad.
Trouwens, als je echt enkel groenten op je bord krijgt, dan staat niets in de weg om simpelweg kroketten, aardappels, brood, rijst of whatever bij te vragen. Ze bijten heus je neus niet af.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2004, 23:15:06 »
Wat was de naam van het restaurant en waar zit het?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:vegetarisch in België
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2004, 11:44:44 »

Trouwens, als je echt enkel groenten op je bord krijgt, dan staat niets in de weg om simpelweg kroketten, aardappels, brood, rijst of whatever bij te vragen. Ze bijten heus je neus niet af.
Ik weet de naam van dat Restaurant niet meer. Maar het was in de soort van de haute cuisine: weinig op je bord en geen extra dingen als aardappeltjes in welke vorm dan ook. Ook niet als je er om vraagt. Bij Krasnapolsky in Amsterdam heb ik een soortgelijke ervaring opgedaan. Daar een keer eten is echt een ervaring. Stel je hebt geld genoeg en eet daar elke dag dan heb je binnen een jaar een chronisch tekort aan alle voedingsstoffen. Soep was dun, te zout, het hoofdgerecht was tagliatelli met een onduidelijk sausje, ijs na en voor de prijs van bijna 30 euro. Gelukkig hoefde ik het niet zelf te betalen en na afloop voor de maagvulling even een patatje gehaald.
Mijn ervaring is wel dat bij de meer betaalbare restaurants veel meer en beter vegetarisch te krijgen is en ruimschoots aan extra schaaltjes wordt geserveerd.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:vegetarisch in België
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2004, 11:47:31 »

Bij Krasnapolsky in Amsterdam heb ik een soortgelijke ervaring opgedaan. Daar een keer eten is echt een ervaring. Stel je hebt geld genoeg en eet daar elke dag dan heb je binnen een jaar een chronisch tekort aan alle voedingsstoffen.

Dat is ook niet de bedoeling van die restaurants, niemand eet daar dagelijks.
Niet dat ze dan te weinig moeten serveren (ik heb overigens zelden te weinig ergens gehad in restaurants) maar het is niet zo dat ze uit de gehele schijf van vijf koken.
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:vegetarisch in België
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2004, 11:56:33 »


Dat is ook niet de bedoeling van die restaurants, niemand eet daar dagelijks.
Niet dat ze dan te weinig moeten serveren (ik heb overigens zelden te weinig ergens gehad in restaurants) maar het is niet zo dat ze uit de gehele schijf van vijf koken.
Nou, dat is dat wel erg merkwaardig. Je eet niet alleen voor het lekkere (wat het bij Kras niet was) maar ook om voldoende binnen te krijgen. Blijkbaar is het zo dat hoe duurder hoe slechter ze omgaan met verantwoord eten. Denk ook aan de foie gras. Te weinig krijgen is mij vaker overkomen, maar dan alleen in dit soort restaurants. Als je vleeseter bent dan kun je wel volstaan met een stevige biefstuk, maar een op zichzelf goed klaargemaakte paté is door de samenstelling al gauw te weinig vullend. De bediening heb ik daar eens op gewezen en een keer erna kreeg de vegetarische eters wel extra dingen. Het is ook dat men niet weet dat vegetarisch wat lichter verteerbaar is.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:vegetarisch in België
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2004, 17:25:23 »
Vegetarisme is in België even aanvaard als in Nederland.

Daar ben ik toch niet mee akkoord.  :nooo:
Er zijn er echt nog veel die niets vegetarisch hebben en het ook niet willen maken.
En dan nog al die andere met de ultieme vegetarische spaghetti
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2005, 15:44:36 »
in de grote stad is het altijd beter vegetarisch eten, dan in een dorpscafe. dat is in nederland en zo, maar ook in belgie...

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2005, 15:57:57 »
Het is maar net waar je binnen stapt. In een grote stad heb je meer keus qua aantallen restaurants, maar ik ken ook voortreffelijke restaurants op het platteland. Overigens ken ik in mijn eigen buurt maar weinig restaurants waar ze helemaal geen vegetarisch serveren. Ook op het platteland hebben ze allemaal wel wat, ook andere dingen dan omeletten en kaasplakken. Het probleem is meestal dat je maar één keuzemogelijkheid hebt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2005, 21:58:55 »
Hier nog een paar tips, Willem:
Als je eens een goede tip wil voor in Antwerpen (of Lier), mag je me altijd een PB'tje sturen.
Als je vaak in Vlaanderen komt, is het boekje "Waar eten veggies" (Uitg. Lannoo; ISBN 90-209-5395-8) een aanrader.
In Wallonië is het inderdaad allemaal wat moeilijker, maar het moet beter kunnen dan wat je daarboven beschrijft!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2005, 11:33:15 »
Dank je Anya, het is echter niet alleen in Brussel geweest dat men zich wat ongemakkelijk gedroeg bij dit soort vragen. Ik heb het in Brugge ook meegemaakt. Het ligt waarschijnlijk minder aan de streek, maar meer aan het soort restaurant. Hoe duurder hoe minder ze zich iets aan hoeven te trekken van afwijkend: ze krijgen toch hun inkomsten wel. Voor de restaurants in de betaalbare sector moet men zich voor iedere klant inzetten. En dat merk je. In duurdere soort (kom ik 3 of 4 keer per jaar en gelukkig hoef ik dat niet zelf te betalen) komen ze ook niet vragen of "het wel smaakt". Ik had daar graag antwoord op willen geven. Zoals je hierboven ook kunt zien, hetzelfde verschijnsel deed zich in Amsterdam voor bij Krasnapolsky.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2005, 11:33:21 »
ik moet nogal eens voor een dienstreis naar elders. Ook naar het culinaire België. Dus erg verwachtingsvol aangeschoven aan tafels waarop een menukaart stond voor vlees- en viseters. Daarom even naar de gerant, of ze ook rekening hadden gehouden met vegetarisch. Natuurlijk, natuurlijk, gevarieerde legumes? Vond ik prima natuurlijk om verschillende groentes creatief te laten klaarmaken. Kreeg ik een bord met 6 verschillende groentes mooi neergelegd en verder niets. Ook de andere dingen die bij een maaltijd horen, zoals aardappeltjes, patatjes of sla was er niet, de vleeseters moesten het ook met een lapje en verder niks doen. Maar het ijs was lekker. Jammer dat ik dit vaker in het Waalse deel van  België heb meegemaakt, de meeste restaurants in NL zijn er veel beter op ingespeeld. Zelfs de motelketen van Van der Valk heeft grote variatie.
Eén van de eerste dagen dat ik meedeed aan dit forum had ik dit bericht geplaatst. Er werd toen terecht gevraagd wel restaurant het betrof. Nu hier komt ie dan eindelijk:
Aux Arms de Bruxelles aan de Beenhouwerstraat (rue de Bouchères)
In Brugge was het iets minder erg maar ook niet optimaal rekening gehouden met vegetariërs ondanks dat er voor 5 mensen op een groep van 60 was opgegeven. Dit was in Brouwerij de Halve Maan aan het Walplein.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

overanalizing

Re:Vegetarisch in België
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2005, 15:50:04 »
Beenhouwerstraat

Ja, wauw. Je hebt je vangen als de eerste de beste toerist!  :P (De Beenhouwersstraat heeft geen al te goede reputatie, geen enkele Belg die het in z'n hoofd haalt daar te gaan eten.)
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2005, 15:50:21 door Johan »

Aiko

Re:Vegetarisch in België
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2005, 15:52:32 »
Dat was toch die straat met van die foute kerels voor de deur van restaurants die mensen, als was het een bordeel, naar binnen lokken met gladde praatjes?

overanalizing

Re:Vegetarisch in België
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2005, 17:24:13 »
Yep. En een plek waar mensen van de Federale Voedselagentschap en belastingsinspecteurs maagzweren krijgen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2005, 18:58:55 »
Maar het was wel heel chique. Ook had ik het niet uitgezocht, maar ik was deel van een gezelschap.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2005, 20:17:57 »
'Aux Armes de Bruxelles' is nog 1 van de weinige fatsoenlijke zaken in de Beenhouwersstraat. Zelf ben ik er nog nooit geweest maar het is wel één van de weinige zaken in die straat waar een Brusselaar naar binnen durft.

Wanneer je toch naar een chic restaurant wil gaan met vleeseters, kan je misschien beter naar Le Petit Boxeur (Borgwal 3, nabij Anspachlaan) gaan. Dit is een gezellig restaurant met een goede keuken. Het vegetarische aanbod is niet enorm (2 voorgerechten en 2 hoofschotels dacht ik) maar het is wel meer dan ok. Reken op 30€ pp.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2005, 15:20:02 »
We gingen vorig weekend naar de Ardennen met 4 gezinnen en logeerden in de Gite d'étape (jeugdherberg) in de Judenstrasse te Eupen. Ik had op voorhand gemeld dat we met 4 vegetariers waren. Nu had ik geen hoge verwachtingen, de vorige keren kregen we in jeugdherbergen een vegaburger, schnitzel ofzo. Dus waren we aangenaam verrast toen het eten op tafel kwam, een mega-grote quorngehakt/spinazie/puree-schotel met veel kaas gegratineerd. Lekker !! De vleeseters waren jaloers en kwamen allemaal effe proeven. De schotel was dan ook zuiver op!

mirrie

Re:Vegetarisch in België
« Reactie #18 Gepost op: 01 juli 2005, 14:36:08 »
Ik heb eens in Brugge gegeten. Weet niet meer hoe het restaurant heet. Maar daar kreeg ik een heel bord met groente/rauwkost. Zeg maar wat rode bietjes, geraspte wortel, een hoopje maïs en wat witte kool schaafsel met daarbovenop twee megaplakken rauwe tofu. Mjam... Wees blij dat je niks mij je groente kreeg.  ;)

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch in België
« Reactie #19 Gepost op: 01 juli 2005, 19:33:05 »
We gingen vorig weekend naar de Ardennen met 4 gezinnen en logeerden in de Gite d'étape (jeugdherberg) in de Judenstrasse te Eupen.

Ik denk dat deze sowieso een van de betere jeugdherbergen van België is.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.