Vegatopia Forum

China!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
China!
« Gepost op: 03 februari 2005, 09:15:02 »
Hoi Iedereen,
In de mei vakantie ga ik op vakantie naar Bejing. China dus. Zijn er hier mensen die daar al eens zijn geweest? En zouden ze daar ook vegetarisch eten hebben?
Groetjes,
Christel.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Kiwi

Re:China!
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2005, 09:24:35 »
Ja, ik ben er in 2003 geweest. Vegetarisch eten is goed te doen, wij bestelden meestal gewoon een aantal gerechten voor de hele tafel en daar kon iedereen dan van nemen wat hij of zij lustte. Uiteraard was er altijd rijst ('s ochtends, 's middags en 's avonds, altijd rijst ;D ), maar ook roergebakken groenten en eiergerechten (een soort foe jong hai zonder saus roerei). Soms had ik trouwens wel mijn twijfels of er geen vissaus door de groenten heen zat. :-X

En natuurlijk noedelsoep! :D Lekker en helemaal niet duur, zeker niet als je in de niet-toeristische restaurantjes gaat eten!

O ja, en omdat wij ook naar de meer afgelegen gebieden gingen had ik de Chinese zinnetjes uit m'n Lonely Planet gkopieerd en uitvergroot. Reuze handig als je aan iemand uit wilt leggen dat je geen vlees of vis eet! Zeker ook omdat mensen vaak alleen hun eigen dialect verstaan (en zeker het mijne niet ;D ) maar wel allemaal hetzelfde schrift kunnen lezen.

Sam kan je waarschijnlijk nog wel meer vertellen, zij is de China-expert tenslotte.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2005, 09:26:54 door Kiwi »

ericishier

Re:China!
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2005, 19:10:26 »
Samen met een vriendine heb ik de transsiberie express naar Beijing genomen, en vandaar gefietst richting Hong Kong,

Enkele tips,
Ik heb heel vaak het zinnetje 'vegetarier' uit mijn hoofd geleerd, en elke keer als ik het uitsprak keken ze me met een vreemde blik aan, of wezen naar de WC.  ???
Op de internationele vega site, kun je zinnetjes per land opzoeken en uitprinten. Dan kun je de chinezen laten lezen dat je geen vlees eet.
Wat ook erg handig is is een plaatjesboekje, met strepen door alle dieren heen die je niet eet. Het komt weleens voor dat men niets wil begrijpen. Maar dat  zal minder het geval zijn in Beijing.

Verder kun je er redelijk goed vegetarisch eten. ER zijn vele foodcourts, met heerlijke gebakken tofu. Het ruikt een beetje naar koeiepoep, heeft een donker marinade laagje, maar lekker!  :P

O ja, bestel nimmer nooit duizend jaren eieren! Dat zijn  gekookte eieren geweekt in de paarde urine, zijn daardoor bruin doorzichtig geworden...........

Beijing kent ook een aantal erg goede vegetarische restaurants.  Op een internationale vega site staan de adressen. De link kun je wel vinden via google of vegatiers.pagina.nl ofzo.

Veel plezier aldaar!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:China!
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2005, 12:24:32 »
Tips: Zeg niet: ik eet geen vlees, dan krijg je alsnog kip of vis of slang of zeeslakken of gebraden kikker of mussen ofzo. Niet omdat ze het niet willen begrijpen, maar gewoon omdat er geen woord is dat vlees in zijn algemeenheid aanduidt. Gebruik de term: ik eet rein/boeddhistisch:wo chi su (wo tsjuh soe), dan krijg je veganistisch eten, wel zo veilig, en overal in China begrepen en gerespecteerd. Niet te verwarren met ce suo (tse swo), wat de wc betekent ;D
Reuzel vermijden is een hele lastige, vissaus ben ik niet vaak tegengekomen. Goedkope restaurantjes zijn beter dan dure, omdat die dure overal (duur) vlees ingooien om de prijs op te krikken. Beijing is een goede plaats voor lekker vegetarisch eten, probeer vooral de hot plates, de gietijzeren platen met gegrilde groentes.
Duizend jaar eieren zijn in mest ingepakt en niet in urine trouwens. De smaak is best neutraal maar ze zien er niet uit. Een acquired taste en leuk om westerlingen mee op stang te jagen. Uit hetzelfde hoofdstuk "griezelen voor vegetariers" de xiang dofu, stinkende tahoe. Dit is een grijzige gegiste tahoe die gefrituurd wordt en hemeltergend stinkt. Hebben ze niet vaak in restaurants maar kun je wel op de markten krijgen, of als snack. Het proberen waard.
Echt lekker zijn de zeewier achtige dingen die je o.a. in boeddhistische tempelrestaurants kunt krijgen, hoewel ik wel mijn vraagtekens heb bij sommige dingen die ze als zeewier aanprijzen maar die volgens mij sponsachtigen zijn, die dus eigenlijk geen plant zijn.
Als je de kans hebt, vooral een sechuanees restaurant bezoeken, die hebben ze ook in Beijing. Heel erg lekker pittig als je daar van houdt!
Op straat snacken: baozi, gestoomde broodjes, hebben ze vaak met groente. Jiaozi, gebakken wontons, zijn bijna altijd met vlees.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Dave

Re:China!
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2005, 00:55:41 »
Heeft iemand adressen in Sjanghai waar je lekker veganistisch kan eten?

Dave

Re:China!
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2005, 02:35:47 »
Ik heb al iets gevonden op het internet.  :chef:
Zoek nog iets voor het ontbijt.

Gongdelin Vegetarian Restaurant
Popular vegan spot

445 Nan Jing West Road
Shanghai
200003

Bus: 20, 37, 109, 920

+86 (0)21 6327 0218

This is most famous vegetarian restaurant in Shanghai and rightfully so. Meals are excellent and prices are reasonable. It is especially popular for its vegan menu, mock meats and seafood, all cleverly engineered from variations of bean curd. Decor here is on the functional side with standard seating. Upstairs on the second floor are rooms for private parties. The menu and service are only presented in Chinese, so bring along the phrasebook. The mock shrimp and the mock duck entrees are menu highlights.

80 year-old restaurant, with an extensive "fake meat" menu and great cookies and desserts; large variety of dishes, healthy portions; wait staff speaks little English, but several menu items are in English.

average cost: CNY 40
Lunch: 11am-2pm daily; Dinner: 5pm-9pm daily

Vegetarian Lifestyle #1
77 Song Shan Road Luwan (at Huai Hai Rd)  
86-21-63848000
URL: http://jujubetree.com/aboutus/huaihai.htm
Vegetarian Lifestyle #2
258 Feng Xian  
021-62157566
URL: http://jujubetree.com/aboutus/jiangning.htm
Vegetarian Lifestyle #3
NO.848 HuangJin Cheng Rd  
021-62751798
URL: http://jujubetree.com/aboutus/gubei.htm

Vegetarian Shanghai-style Chinese. Vegan
Comments: Friendly place. Good food. Nice modern décor. Nice atmosphere. Menu in English. Speak English.
Other Info: No MSG. Non-smoking. No alcohol.
Open 10:30am - 9-30pm

Peony (in Long Hua Hotel Restaurant)
2787 Longhua Rd  
021-64570570

Vegan, Chinese, Beer/Wine
Next to Longhua Buddist Temple. Specialties include: Vegetarian Duck, Eight Treasures Vegetarian Duck, Vegetarian Ham, Vegetarian Moon Cake
« Laatst bewerkt op: 03 april 2005, 02:51:24 door Dave »

Offline cornflake

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Man
    • muzieklijstjes enzo
Re:China!
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2005, 20:13:05 »
Ik heb me ook in Peking kunnen redden met een papiertje waarop stond dat ik geen vlees, vis etc. eet. Een keer kon ik meelopen naar een vitrine in een restaurant en zelf wat aanwijzen. Verder had ik hulp van m'n reisleider. Ik vond het eten wel eenvoudig: elke dag rijst met wat groenten...
...just follow the day and reach for the sun. (The Polyphonic Spree)

Dave

Re:China!
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2005, 23:47:45 »
Ik heb me ook in Peking kunnen redden met een papiertje waarop stond dat ik geen vlees, vis etc. eet. Een keer kon ik meelopen naar een vitrine in een restaurant en zelf wat aanwijzen. Verder had ik hulp van m'n reisleider. Ik vond het eten wel eenvoudig: elke dag rijst met wat groenten...
Thanx, ik heb een vegan passport met uitleg in alle talen van de wereld wat veganisme inhoudt (wat je wel en niet wilt eten en waarom) en voor analfabeten ook in plaatjes. Soms ken je de taal wel maar is het accent net iets anders of zit je in een luidruchtige omgeving, dan komt het ook erg van pas. Is zoiets ook niet handig voor vegetariërs, want dan ben je niet afhankelijk van reisleiders etc en kunnen ze de maaltijd iets uitgebreider maken, omdat ze dan precies weten wat je niet mag en vooral wat je dan wel mag.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:China!
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2006, 20:39:27 »


Vegetarian Lifestyle #1
77 Song Shan Road Luwan (at Huai Hai Rd)  
86-21-63848000
URL: http://jujubetree.com/aboutus/huaihai.htm
Vegetarian Lifestyle #2
258 Feng Xian  
021-62157566
URL: http://jujubetree.com/aboutus/jiangning.htm
Vegetarian Lifestyle #3
NO.848 HuangJin Cheng Rd  
021-62751798
URL: http://jujubetree.com/aboutus/gubei.htm

Hier staat nog een leuk stukje over deze keten:
http://www.shanghaidiaries.com/archives/2005/03/30/the_best_vegetarian_restaurant_in_shanghai/

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:China!
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2009, 15:26:22 »
Ik ben in Shanghai en wilde vrijdagavond bij Gongdelin gaan eten. Jammer maar helaas: deur wordt voor je neus dichtgedaan met de opmerking dat ze dicht zijn (er zaten wel wat mensen maar niet zo veel). Heel jammer, de rest van de tijd dat ik hier zit heb ik allemaal werketentjes dus ik krijg niet nog een keer de kans :'(

Shanghai is nog steeds hetzelfde qua eten, maar er zijn volgens mij wel wat meer groentegerechten te krijgen in de duurdere restaurants. De markten zijn nog net zo eng met halfdode vissen en andere levende have die zo lang mogelijk vers gehouden wordt, brrrr. Het blijft een dubbel gevoel om hier met westerlingen te eten die geen vegetarier zijn: ze griezelen over de kippen die met kop en al opgediend worden, en bestellen dan wel dezelfde in stukjes gehakte kip. Vanavond hotpot (chinese fondue) waar levende garnalen in gingen :bigeyes: Gelukkig had ik lekkere tahoe, paddestoelen en groenten (die natuurlijk niet in de hotpot gingen).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:China!
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2009, 05:52:03 »
Bij Yuyuan Gardens in Shanghai (zeer toeristisch winkelgebied bij heel mooie binnentuin) zit nu ook een groot vegetarisch restaurant maar ik heb helaas geen kans gezien er te gaan eten. Er zijn genoeg vegetarische restaurants in Shanghai om je goed uit te leven, vooral alle namaak-vleesdingen zagen er erg goed uit, en heel spannend om te proberen. Ik heb wel in andere restaurants vegetarische peking eend op basis van seitan gegeten, plus verschillende andere seitan en tofu gerechten. Als veganist heb je ook geen enkel probleem, je krijgt nauwelijks ei. Als je zoals ik veel werketentjes hebt is het grootste gemis: eten dat echt een bodem legt. Je krijgt geen rijst, want dat is goedkope maagvuller en niet geschikt voor sjieke etentjes, ook geen noedels oid. Je bent dus aangewezen op de groente, salade, paddestoelen en af en toe een stukje tahoe. Niet echt een bodem voor de hele avond toasten op alle aanwezigen met 40% sterke rijstwijn, heb ik ervaren :waarisdedrankflessmileyheen?:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:China!
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2009, 22:25:37 »
Ik ben er zelf niet geweest, maar een vriend van mijn partner vertelde gisteren dat hij er vorig jaar schildpad had gegeten, en kippenpoot. IEUW!! Wat vies! Hij verbleef daar bij familie (hij is zelf een chinees) en at daar gewoon mee met de rest van het gezin. Toch raarn hoe hun cultuur zo verschilt van de onze. Ze hebben daar ook vaker levende scampi's in zakken dan diepgevroren. Systeem zoals met kreeften.
Weet niet of ik me in China op mijn gemak zou voelen.. Al is China natuurlijk groot en is er waarschijnlijk ook een beschaafd gedeelte aan ;)

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:China!
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2009, 13:02:08 »
Het beschaafde gedeelte aan eten in china is het niet met je handen eten maar met stokjes. Daar houdt het echt mee op hoor  ;D

Ik heb natuurlijk weer veel gesprekken gehad over vegetarier zijn. Of ik chinees eten nou allemaal niet heel erg vervelend vond, want het was voor vleeseters al zo naar? Natuurlijk is het vervelend, maar echt niet erger dan met collega's naar een kreeftenrestaurant of een grillroom met bloedende biefstukken moeten, of om naast spareribs kluivende mensen te zitten. Ik heb dan ook maar weer vaak aangehaald dat ik chinezen niet erg vind met hun eten, dat ik er respect voor heb dat ze hun eten recht in de ogen durven te kijken...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:China!
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2009, 23:21:56 »
 :heehee:

Offline MrJiong

  • **
  • 22
  • Geslacht: Man
Re:China!
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2010, 14:56:26 »
Vegetarisch eten in China is prima te doen. Ik heb er een jaar gewoond en bijna nooit problemen gehad. Het enige lastige is de taal, je moet het ze wel uit kunnen leggen. Als je geen Chinees spreekt kun je uitzoeken waar het vegetarische restaurant van de stad is, bijna iedere grote stad heeft er wel een of meer. De meesten horen bij een Boeddhistische tempel, echt heerlijk eten. Vaak zijn ze ook veganistisch. Normale restaurants kunnen altijd wel wat vegetarisch maken als je ze kunt uitleggen wat je wilt. 

Iemand raadde aan om te zeggen "wo chi su", dat klopt helemaal maar je moet het wel uit kunnen spreken. Als je iets van pinyin weet: de tonen zijn wo3 chi1 su4, dan nog ff oefenen op de "ch" klank en dan kom je er wel. Schrijf anders 我吃素 (als je de karakters niet ziet, ff oosterse talen installeren in Windows) op een briefje en laat het zien.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:China!
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2010, 15:15:02 »
Maar wat zeg je dan?

En waar heb je gewoond? (helemaal niet nieuwsgierig ;D)

Offline MrJiong

  • **
  • 22
  • Geslacht: Man
Re:China!
« Reactie #16 Gepost op: 11 september 2010, 15:44:38 »
Maar wat zeg je dan?

En waar heb je gewoond? (helemaal niet nieuwsgierig ;D)

Haha mag hoor ;)

Ik heb in Hangzhou gewoond, dat is niet zo ver van Shanghai. Op 100 meter van het veggy restaurant, dus dat was elke dag prijs  ;D Dat lekkere eten mis ik wel, in NL is ook van alles te krijgen maar veel duurder natuurlijk. Dan moet ik het zelf maar leren maken. In Shanghai, Beijing en Guangzhou ben ik ook naar vegetarische restaurants geweest, vooral Shanghai heeft er heel veel (zeker 5 volledig vegetarische restaurants, laat maar weten als iemand adressen wil).

De eerste weken sprak ik nog geen Chinees dus dan is het best lastig. Ik heb toen maar de karakters voor vlees en vis uit mijn hoofd geleerd zodat ik die kon wegstrepen op de kaart, en dan maar willekeurig iets aanwijzen van wat er nog over blijft. Nu zou ik zeggen "wo3 chi1 su4, ye3 bu4 chi1 hai3xian1. wo3 neng2 chi1 la4" (ik eet geen vlees en ook geen schaaldieren. Pittige kruiden mogen wel). Dan denken ze dat je een Boeddhist bent, maar goed dan krijg je iig wat te eten  :) "su4" betekent ongeveer "sober", dus zonder vlees, vis, schaaldieren, sterke kruiden, alcohol etc. Dus veel meer dan alleen vegetarisch, maar een betere vertaling is er denk ik niet.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:China!
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2010, 14:59:04 »
Maar wat zeg je dan?
Tips: Gebruik de term: ik eet rein/boeddhistisch:wo chi su (wo tsjuh soe), dan krijg je veganistisch eten, wel zo veilig, en overal in China begrepen en gerespecteerd.

Nu zou ik zeggen "wo3 chi1 su4, ye3 bu4 chi1 hai3xian1. wo3 neng2 chi1 la4" (ik eet geen vlees en ook geen schaaldieren. Pittige kruiden mogen wel). Dan denken ze dat je een Boeddhist bent, maar goed dan krijg je iig wat te eten  :) "su4" betekent ongeveer "sober", dus zonder vlees, vis, schaaldieren, sterke kruiden, alcohol etc. Dus veel meer dan alleen vegetarisch, maar een betere vertaling is er denk ik niet.

Leuk dat MrJiong ook in China gewoont heeft! Maar als je aangeeft dat je 'su' eet, dan krijg je ook echt geen 'haixian' (schelpdieren), die zijn niet 'su', niets van dierlijke afkomst is 'su', waarom geef je dat dan nog apart aan? Hebben ze daar wel eens fouten mee gemaakt? Omelet is trouwens ook niet 'su', dat vond ik wel jammer toen.

Leuk dat je het eten er zo lekker vond, ik ben nog steeds helemaal geen fan van chinese restaurants, ik vind het veel te vet en te eenzijdig, groente, groente en nog eens groente. Straatvoer (noedels, stoombroodjes etc) daar kun je me onder begraven, maar een restaurant sla ik liever over.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline MrJiong

  • **
  • 22
  • Geslacht: Man
Re:China!
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2010, 23:24:04 »
Hoi Sam, jij hebt ook een flinke China-ervaring zie ik (net de rest van het draadje ff gelezen). Jij bent vooral in Shanghai geweest?

Mijn taaldocent heeft me destijds aangeleerd om "wo chi su, ye bu neng chi hai xian" te zeggen, lijkt inderdaad wat overbodig om de schelpdieren er apart bij te noemen. Al heb ik wel een aantal keer een omelet met garnalen gekregen naast een verder vegetarische maaltijd, dus misschien zit er meer achter. Ik ben ook een keer bij de ouders van een goede vriend langs geweest, ik had het er met hem al uitvoerig over gehad dat ik vegetariër ben en waarom ik dat ben. Zijn ouders hadden een prachtige maaltijd op tafel gezet voor me, maar ook weer een schaal garnalen erbij. Moest ik toch weer uitleggen dat ik die ook niet eet.

Misschien dat sommige Chinezen zelf niet goed meer weten wat "su" precies betekent. Het is een Boeddhistisch concept dus tijdens de Mao-tijd zullen ze dat vast wel de kop in gedrukt hebben.

In het begin miste ik vooral hartige dingen bij het eten (gebakken aardappel, soya-burger, kaas). Maar toen ben ik dingen als gebakken pompoen, ei-tomaat, "home-style tofu" (家常豆腐) etc gaan eten. En in Boeddhistische restaurants hebben ze zulke lekkere vleesvervangers, echt creatieve mensen zijn dat! Maar vettig is alles in China wel ja, daar kom je niet omheen.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:China!
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2010, 08:49:12 »
Is het misschien mogelijk om een plaatje te krijgen met de Chinese karakters, zodat ik deze kan tonen als ik weer eens ergens Chinees ga eten? Mijn uitspraak van het Chinees zal vast te wensen over laten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!