Vegatopia Forum

Noorwegen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fabian

Noorwegen
« Gepost op: 26 mei 2002, 14:03:00 »
'k Heb plannen om met René op de fiets te stappen en naar Noorwegen te vertrekken (helaas voor jullie, we komen wel weer terug).

Heeft iemand enig idee hoe men daar (of in Denemarken) omgaat met vegetarisme/veganisme?

Mijn voorgevoel zegt met dat het nog wel eens lastig kan gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2005, 08:50:38 door Sånder »

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Noorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2002, 14:55:00 »
Ik geloof in ieder geval dat er in Noorwegen niet zoveel vegetariërs zijn (er zijn ook weinig Noorweegse vegsites, maar daarom denk ik dat niet).
Kijk anders even op enkele Noorweegse vegsites.
Norsk Vegetarforening Misschien heeft de NVV nog wat meer noorse links.
Als je geen Noors kunt, kan ik het misschien wel even proberen, maar dat kan een tijdje duren. Moet je even zeggen wanneer je wil gaan.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Noorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2002, 17:18:00 »
Noorwegen. Het land waar ze de jacht op zeehonden rechtvaardigen door te stellen dat de zeehonden anders de zee leegeten. (die kilometers lange sleepnetten zijn uiteraard onschuldig )

Nee, daar zal het inderdaad niet meevallen vegetarisch of zelfs iets veganistisch te eten, dus dat wordt creatief zijn! Houd er wel rekening mee dat het ontzettend duur is daar!

Op de site van http://www.vegdining.com staan maar 3 vegetarische restaurants vermeld in heel Noorwegen, dus dat is bitter weinig. (In Zweden zijn er bijvoorbeeld 22.)

Misschien kun je het Noors verkeersburo eens vragen of ze tips hebben. Noorwegen is een prachtig land, maar met je fietstocht zul je door veel onbewoonde gebieden of kleine dorpjes komen en de kans dat je daar iets vegetarisch kan krijgen lijkt me zeer klein.


Ik hoop trouwens dat je een andere fiets koopt voor dit avontuur






[ Dit Bericht is bewerkt door: yessica op 2002-05-26 17:18 ]

Fabian

Noorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2002, 23:04:00 »
k tnx for the tips.. misschien moeten we maar gewoon een boekje kopen met alle eetbare vruchten in Noorwegen en dan maar eetbare vurchten gaan eten in Noorwegen.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Noorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2002, 16:13:00 »
Heb jij even geluk dat je in Noorse supermarkten ook eetbare vruchten kunt kopen, hoef je ze zelf niet te plukken!

Ik heb een rondreis Denemarken, Zweden Noorwegen met de auto gemaakt vorig jaar en mij viel het eten erg tegen. Vooral op de meer afgelegen plekken. Ik moet wel toegeven dat ik niet erg mijn best heb gedaan om iets vegetarisch te krijgen maar gewoon heb gekeken wat er was.
De eenvoudige eetgelegenheden bieden niet veel keus en gaven mij niet het gevoel dat men voor mij iets aparts zou klaarmaken, het leek meer op een slecht uitgeruste bedrijfskantine. Dit soort "wegrestaurants" is wel het enige wat je tegenkomt als je echt de natuur intrekt.

Maar als je af en toe een redelijke supermarkt tegenkomt en zelf je potje klaarmaakt zul je toch niet verhongeren. De supermarkten in grotere / toeristische plaatsen zijn goed, en met een woordenboekje kun je dan vast uitvinden wat er op de ingredientendeclaratie staat. De kleinere winkeltjes die je overal tegenkomt verkopen toch in elk geval ook wel wat groente en fruit, brood en dergelijke.

Gelukkig is het land wel fantastisch! Alvast een leuke vakantie gewenst!

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Noorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2002, 15:45:00 »
Als vegetarier heb ik nooit problemen gehad in Noorwegen, Zweden en Denemarken.
Dat moet niet echt een probleem zijn.
Hoe het is als veganist weet ik niet, de supermarkten zijn redelijk uitgebreid, volgens mij moet het toch te doen zijn.
Het is wel even aanpassen, maar dat doe je altijd als je op vakantie gaat.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Noorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2002, 16:23:00 »
Overigens heb ik in die landen nauwelijks een restaurant bezocht. Wij stonden op campings of wij gingen vrij kamperen. Wij maakten altijd ons eigen maaltje. Wat lekker is bij een kampvuur op een verlaten eiland o.i.d. is zelf stokbrood maken. Als het gaar is kan je in het gaatje wat ontstaat als je het brood van de tak afhaalt een vegaworstje stoppen. Heerlijk.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Fabian

Noorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2002, 00:42:00 »
Ja lekker is dat. Wij gaan ook vrij kamperen. Maar als we een week geen supermarkt tegenkomen, moeten we wel voldoende voedsel hebben en of dat gaat lukken met zulke gigantische eters?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Noorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2002, 08:24:00 »
als zelf koken geen probleem is moet je toch een heel eind kunnen komen met bulkvoedsel zoals rijst, pasta, peulvruchten en noten, eventueel aangevuld met wat verse groenten en fruit die je onderweg koopt. voor die paar dagen maakt het niet zoveel uit of je al je vitamientjes wel binnenkrijgt. het gewicht van je voedsel (ergens in de orde van een halve kilo tot een kilo per dag) lijkt me geen probleem als je op de fiets zit. ik weet niet of je makkelijk aan water kunt komen als je aan het kamperen bent, maar als je dat zelf zou moeten meenemen wordt zelf koken wat moeilijker. aan de andere kant, als je niet aan water kunt komen waar je zit zullen er vast ook geen reaturants in de buurt zijn
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Noorwegen
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2002, 17:47:00 »
Quote:

Op 2002-05-30 08:24,  ik weet niet of je makkelijk aan water kunt komen als je aan het kamperen bent.


Water in overvloed.
Er zijn meertjes, riviertjes en in het hooggebergte zal ook in de zomer nog sneeuw liggen. Je gaat er niet dood aan.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Pinokkio

Noorwegen
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2002, 20:37:00 »
Ik ben vorig jaar naar Noorwegen en Zweden geweest. In Osla vonden wij een leuk vegetarisch restaurantje met lopend buffet. Zovaak langslopen als je maar wilt en van alles wat proeven! Super want zelfs de soep is hartstikke veilig. Adres: Vegeta Vertshus, Munkedamsveien 3B.
Later hebben we in een vegetarisch cafe/restaurant in Goteborg gelunched. Hartstikke druk met lokale bevolking. Perfect teken dus: Andrum Cafe&Restaurang, Ostra Hamngatan 19A.
Deze adresjes had ik trouwens gevonden op: www.happycow.net.

Hilde

Noorwegen
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2002, 16:13:00 »
Ik heb 1,5 jaar in Noorwegen gewoond en ik verlangde toen erg naar een goede vegetarische maaltijd. Vegetarisch houdt daar vaak in dat je wel vis eet, alsof een vis niet een levend wezen is. Vorig jaar ben ik er weer geweest en in Bergen zit nu een vegetarisch restaurant. Zoals je kon lezen eerder in deze thread zit er in Oslo ook een. Het vegetarische eten in Noorwegen is over het algemeen belabberd omdat het een echt visland is en er weinig verse groenten (die ook nog betaalbaar zijn) verkrijgbaar zijn. Het is mijn absolute lievelingsland qua natuur maar om daar nou lekker vegetarisch te eten... nee. Met andere woorden: je moet op zoek!

choek

Noorwegen
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2002, 21:15:00 »
Hallo,

In Noorwegen moet je heel erg oppassen als je brood koopt; bijna in alle broodsoorten zit vet van vissen verwerkt.
Eerlijk gezegd was de enige broodsoort die ik destijds heb gevonden die 'goed' was een Italiaanse chiabatta, die je, als je geluk hebt, soms in de supermarkt kan vinden.
Op de voorverpakte broden staat een ingredienten lijst, ik weet even niet meer wat het noorse woord voor vis is, maar daar moet achter te komen zijn met een noors woordenboekje. Bij de bakker hebben we het weleens gevraagd, maar nooit hadden ze een brood dat visvrij was, of ze wisten het niet zeker.

Groetjes,
Carla

Hilde

Noorwegen
« Reactie #13 Gepost op: 05 juli 2002, 12:24:00 »
Het Noorse woord voor vis is 'Fisk'.

Fiske ol (met streeptje door de O) is vis olie

saar

Noorwegen
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2005, 19:02:10 »
Deze zomer ga ik op vakantie naar Noorwegen. Weet iemand of je daar "fatsoenlijk"vegetarisch kan eten?daarmee bedoel ik dat ik niet op zakken chips straks moet overleven  ;)

En hoe zit dat in supermarkten? Zijn daar uberhaubt vegaburgers verkrijgbaar?

Lonika

Re:Noorwegen
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2005, 01:36:47 »
Inmiddels ben ik 3 keer in Noorwegen geweest, je moet inderdaad niet al te veel verwachten van de restaurants en de supermarkten op het gebied van vegetarisch eten.

Salades, pizza (jawel, met 'gewone' kaas! :-\) en soep heb ik daar voornamelijk gegeten en veel brood. En voorgerechtjes zonder vlees/vis.

En anders zelf wat gaan koken. Vega burgers heb ik daar eerlijk gezegd niet gezien...

Advies: niet te nauw kijken (wat betreft de kaas en de eventuele dierlijke bouillion in soepen) en vitaminepillen meenemen. Je zal niet zo snel ondervoed raken binnen een paar weken vakantie. Geniet van de lekkere dingen die je wel wilt eten en kijk niet zo naar de voedingswaarde ervan, het is tenslotte VAKANTIE 8)

NNXIII

Re:Noorwegen
« Reactie #16 Gepost op: 05 augustus 2005, 00:21:13 »
Toch leuk, morgen naar Noorwegen (bij een vriendin logeren) en dan zulke ontmoedigende berichten horen.....  :-[

anjo

Re:Noorwegen
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2005, 17:07:54 »
Cyber, ik hoop dat je een hele mooie vakantie zult hebben bij je vriendin.
Ik heb in Noorwegen 4 verzorgde rondreizen gemaakt en behalve het groente assortiment, is er volop voor elke leefwijze eten te koop.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Noorwegen
« Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2006, 10:51:43 »
Ik ben in Oslo geweest en heb alleen Hare Krishna's cuisine en Vegata gevonden als vegetarische restaurants. De eerste was  een goed en voor Noorse begrippen goedkoop restaurantje. Ze hadden elke dat iets vegetarisch en iets veganistisch. De laatste vond ik niet zo geweldig, omdat ze geen fatsoenlijke veganistische gerechten hadden. Ik wist trouwens niet dat er vis in Noors brood zat! Gatverdamme, dat heb ik gewoon binnen gekregen  :'(
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

brenda_lelie

Re:Noorwegen
« Reactie #19 Gepost op: 07 augustus 2013, 10:59:39 »
Hoewel de supermarkten echt hopeloos zijn wat vegetarische producten betreft (zelfs in van die mega-supermarkten is niks te vinden) hebben wij toch twee keer heel leuk vegetarisch gegeten in Noorwegen:
-in Røros bij Ziir: https://www.facebook.com/ziir.kafe Veganistich en heel lekker, en een heel gezellige huiskamersfeer. En Røros is ook nog eens een verrassend leuk stadje.
-in Trondhiem bij Nimuser (http://nimuser.no/) hebben we een heerlijke vegetarische burger op, met lekkere salade, aardappeltjes en sausjes erbij. Perfecte lunch. En voor heerlijke taartjes, koffie en thee kun je er ook prima terecht (wij waren op een nogal regenachtige dag in Trondheim ;) )

Overigens hebben wij ook nog 1 keer vegetarische balletjes gegeten, gevonden bij een Hälsokost.