Vegatopia Forum

Invriezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Invriezen
« Gepost op: 22 september 2004, 12:51:39 »
Ik heb een halve rode kool over. Hoe vries ik die het beste in?



Verder als tips nog,


Invriesable:
- sojaroom
- kokosroom
- verse kruiden
- wijn (in ijsblokjesvorm)
- tomatensap/pulp
« Laatst bewerkt op: 22 september 2004, 12:52:24 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2004, 12:52:45 »
Ik zou denken: eerst koken/blancheren en dan invriezen. Ik denk niet dat je hem rauw in de vriezer kunt gooien.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2004, 12:55:34 »
Ik heb op Smulweb een artikel gezet over vriezen en daar staan dit soort dingen in. Wil je het stukje over groenten of alles? Het is niet zo heeeeel veel, hoor.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2004, 12:59:21 »
Geef me maar een linkje. Thanx!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2004, 13:01:24 »
Hier vind je het artikel. Ik weet niet of je lid bent van Smulweb. Zo niet, dan kun je het artikel niet lezen. Roep dan nog maar even. Ik kan het dan hier neerzetten of anders via mail of PB even opsturen.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2004, 13:15:34 »
Hier vind je het artikel. Ik weet niet of je lid bent van Smulweb. Zo niet, dan kun je het artikel niet lezen. Roep dan nog maar even. Ik kan het dan hier neerzetten of anders via mail of PB even opsturen.

Let erop dat als het artikel copyrighted is (en dat zal wel), je het hier niet mag neerzetten, dus dat kan je dan beter per pb of mail sturen.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2004, 13:17:04 »
Ik heb het zelf op Smulweb gezet en het komt uit een oud blad van echt jaren geleden (meer dan 10 wel, denk ik). Dus ik verwacht daar niet veel problemen mee.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2004, 13:34:46 »
Ik wil het dan wel hier zien :)
En al helemaal als het illegaal is  ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2004, 13:37:11 »
Ik zet het hier zo neer. Als dat problemen geeft, roept Jan vanzelf en haal ik het weer weg. Simpel.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2004, 13:42:35 »
Gouden diepvries-regels

Regel 1
Gebruik altijd verse ingrediënten om in te vriezen: verse jonge  groenten, mooi rijp fruit zonder plekjes en frisse jonge kruiden.
Pluk groenten, fruit en kruiden 's ochtends vroch, dan heeft de zon er nog niet de hele dag op geschenen.

Regel 2
Werk hygiënisch, ook bij gekookte gerechten. Bacteriën worden niet vernietigd bij lage temperaturen.

Regel 3
Vries altijd snel in, met kleine hoeveelheden tegelijk. Zet de diepvriezer op de laagste temperatuur of gebruik het 'snel' invriesvak als uw diepvriezer dat heeft.

Regel 4
Verpak diepvriesprodukten altijd luchtdicht in speciale diepvriesverpakkingen. Bij diepvriesprodukten die niet goed zijn afgesloten kan vriesbrand ontstaan. Vriesbrand ontstaat als het produkt met zuurstof in aanraking komt. Het ziet er dan niet meer smakelijk uit en de smaak gaat ook achteruit.

Kies voor invriezen optimale verpakkingen
Bij invriezen is het belangrijk goed verpakkingsmateriaal te gebruiken, bijvoorbeeld:
* diepvrieszakken van polyethyleen;
* diepvriesdozen van speciaal diepvriesmateriaal;
* diepvriescellofaan;
* foliedozen: dozen van aluminiumfolie die na het diepvriezen direct in de oven geplaatst kunnen worden;
* diepvries-kookzakken, zakken waarin na het diepvriezen het ingrediënt meteen gekookt kan worden;
* ook het afsluiten van de zakken is belangrijk. Sluitklemmen zijn heel handig en duurzaam.

Groenten invriezen: rauw of geblancheerd
Was de groenten nauwkeurig en laat ze goed uitlekken.
Groenten houden zich het beste als ze voor het invriezen eerst geblancheerd (kort verhitten in ruim kokend water) worden. Dompel de groenten na het blancheren snel in water met ijsblokjes om het kookproces te stoppen.

Blancheertijden:
1 minuut : bonen, courgettes, erwten, snijbonen, sperziebonen
2 minuten : knolraap, tuinbonen, spinazie
3 minuten : asperges, bloemkool, prei, spruitjes
4 minuten : aubergines, selderij, wortels
6 minuten : maïskolven

Grote hoeveelheden groenten kunnen ook rauw ingevroren worden. Deze groenten kunnen niet te lang bewaard worden; de kwaliteit van rauw ingevroren groenten gaat sneller achteruit dan die van geblancheerde groenten.

Sommige groenten kunnen beter onverpakt ingevroren worden. Tuinbonen, erwten en capucijners kunt u op een dienblad of platte schaal leggen en invriezen. Groenten daarna in zakjes verpakken.

Tomaten kunnen het beste gepureerd ingevroren worden. Verwarm de tomaten ca. 25 minuten en maak er dan puree van. Na afkoelen de puree in diepvriesbakjes schenken en invriezen.

Zomerfruit invriezen: los, als sap of als puree
Los fruit invriezen:
Leg de vruchten los van elkaar op een dienblad of platte schaal en vries ze in. Verpak het fruit daarna in zakjes. (Van ingevroren hele vruchten kan ook jam of saus gemaakt worden.)

Vruchtenpuree:
Fruit, en in het bijzonder overrijp fruit, kan als puree ingevroren worden. Pureer het gewassen fruit en bewaar het in diepvriesdozen.

Vruchtensap:
Fruit kan ook als sap ingevroren worden. Hiervoor de vruchten pureren en daarna zeven. Voor gezoet vruchtensap de vruchten met suiker zacht koken, pureren en zeven.

Kruiden invriezen: fijngehakt of in ijs
Algemeen:
* Na het plukken de kruiden wassen en goed laten drogen.
* Kruidentakjes kunnen in zijn geheel worden ingevroren, dus aan het takje. Deze kruidentakjes worden zo aan het gerecht toegevoegd.

Fijngehakte kruiden:
Hak de kruiden fijn en vries ze (eventueel gemengd) in kleine diepvriesdoosjes in. Om het te gebruiken kunt u steeds een klein beetje van het bevroren kruidenblokje afschrapen.

Kruiden ijsblokjes:
Kruiden fijnhakken, over ijsblokjes-vormpjes verdelen, met water bijvullen en invriezen. Kruidenijsblokjes in diepvrieszakjes bewaren. Deze blokjes kunnen in bevroren toestand in een saus, soep of een ander gerecht gebruikt worden.

Het drogen van kruiden en groenten
Kruiden en groenten zoals paddestoelen, pepers en bonen kunnen alleen in warme landen (Zuid-Italië, Griekenland en Zuid-Spanje) in de buitenlucht gedroogd worden. De temperatuur overdag moet minstens 30 graden Celsius zijn en de nachten mogen niet te koud en te vochtig zijn.
De te drogen produkten kunnen aan draden geregen worden, maar ze mogen elkaar niet raken. De streng uit de zon en in de wind hangen. De goed gedroogde produkten (variëert van 10 tot 14 dagen) luchtdicht bewaren.

Drogen kan ook in de magnetron of oven. Het vergt veel tijd, maar het resultaat is goed. Drogen in de magnetron kan op 200 Watt. De tijd kan variëren van 30 - 60 minuten. In de oven variëert de tijd van 2 - 6 uur. Zet de oven op 90 graden Celsius.

Inmaken of sterileseren van puree, saus en chutney
Puree, sauzen en chutney's kunnen ook ingemaakt worden. Schenk de hete puree in met heet sodawater schoongemaakte warme potten en sluit ze af.
Als de ingemaakte puree extra lang bewaard moet worden, is het beter om de potten te steriliseren. Zet de potten daarvoor in een royale pan, vul de pan met koud water en bedek de potten met iets zwaars (bijvoorbeeld een baksteen), anders kunnen de potten gaan drijven. Breng het water aan de kook en laat ca. 45 minuten koken. Potten uit pan nemen en laten afkoelen. Op deze manier is de puree minstens 1 jaar houdbaar.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2004, 13:49:26 »
Weet iemand hoe lang je een half gesneden volkoren brood kan bewaren in de vriezer?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2004, 13:51:55 »
Heeft hier niemand zo'n tabel in het vriesvak of in de vriezer?

Als ik het tabelletje in mijn vriesvak goed interpreteer, 2 tot 6 maanden voor een brood. Ik vries zelf diverse soorten brood in en doe daar maximaal 2 weken mee, maar dat gaat goed.
Nu moet je dan wel bedenken dat onze diepvries op zijn hardst staat.
"AAAH!!"
"HMPF!"

welkomall

Aardappelen invriezen
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2005, 01:06:44 »
in hoeverre kun je aardappelen invriezen....(gebakken, gekookte etc.)
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2005, 12:40:16 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:aardappelen invriezen
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2005, 01:09:13 »
Rauw in ieder geval. Maar bereid, ik denk het ook, maar of het ook echt lekker zal zijn, ik betwijfel het.

Kiwi

Re:aardappelen invriezen
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2005, 07:12:54 »
Rauw lijkt mij juist niet zo'n succes. Blancheer je ze dan niet eerst of zo? Of gooi je ze gewoon met schil en al in de vriezer? :-\

Monica

Re:aardappelen invriezen
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2005, 08:43:57 »
Rauw wordt zeker geen succes. Ik heb mijn voorraad aardappelen in de garage staan en als het flink gaat vriezen dan moet het spul naar binnen. Ik heb het weleens niet gedaan, maar dan worden de aardappelen zoet en heel raar van structuur.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:aardappelen invriezen
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2005, 11:16:32 »
In diepvriespakketten (Vlaamse groenteschotel enzo) zitten ook wel eens aardappelen. Zie zijn voorgebakken. Ze zijn alleen niet echt lekker, want ze zijn zo melig, maar dat kan ook door de aardappelsoort komen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:aardappelen invriezen
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2005, 12:39:57 »
Hihi, laat ik nu net gisteren hierover hebben gelezen in een heel oud Margriet Kookboek:

Citaat
Aardappelen, sla, komkommer, radijs en bleekselderij zijn niet geschikt voor invriezen. Ze verliezen hun knapperigheid en worden wat slap.
Aardappelpuree en (een keer) voorgebakken frites blijven wel goed in de diepvriezer. Patat frites 5 maanden en puree 3 maanden.

Aiko

Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2005, 12:53:12 »
Mijn aardappelen zijn goed in te vriezen hoor. Maar goed, dat gebeurt ook geblokt en maak ik er dan ook uiteindelijk soep mee.

Danielle

Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2005, 23:55:30 »
Waarom kun je banaan en peer niet invriezen? Dat wordt altijd bruin dan...