Vegatopia Forum

Invriezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marietje

Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #20 Gepost op: 21 juni 2005, 09:16:46 »
Mischien helpt het als je ze eerst met een beetje citroensap besprenkelt. Volgens mij wordt dat soort fruit altijd bruin door blootstelling aan de buitenlucht.

Ik heb trouwens ook wel eens banaan ingevroren, kan me niet herinneren dat die bruin werd eigenlijk.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2005, 09:18:42 »
Banaan uit de vriezer is erg jammie hoor. Misschien niet zo mooi nee, maar da's toch niet zo erg?
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Monica

Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2005, 09:21:48 »
Citaat
Waarom kun je banaan en peer niet invriezen? Dat wordt altijd bruin dan...


Van peer weet ik het niet, maar banaan kun je wel invriezen. Als je de banaan uit de schil haalt, goed kijken dat je alle 'draadjes' eraf hebt en daarna in een diepvrieszak of een broodzak doet, dan kun je hem een kleine week invriezen. Als je ze langer in de vriezer hebt, worden ze bruin.
Hier kun je met (amandel of vanillesoja-)melk en ander fruit lekkere ijsjes/milkshakes van maken met de staafmixer of keukenmachine.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #23 Gepost op: 21 juni 2005, 09:25:25 »
Of je snijdt de banaan in stukjes en eet deze op als ze mooi bevroren zijn; bananenijs pur sang! :)
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #24 Gepost op: 21 juni 2005, 11:07:45 »
Ik doe paprika's in de vriezer. Vaak kan je die kopen op de markt, een hele zak voor een euro ofzo. Ze worden wel wat zacht na ontdooing, maar als het in een stoofpotje verdwijnt maakt dat niks meer uit.

sally

Re:Het invriezen van dingen
« Reactie #25 Gepost op: 03 februari 2008, 14:47:47 »
Beste

op dit ogenblik zijn er heerlijke spruitjes in overvloed in onze groententuin
graag wil ik deze invriezen voor de komende maanden,
moeten spruitjes toch nog geblancheerd worden gezien ze volgens mij niet vorstgevoelig zijn en op het veld de hele winter door bevriezen en ontdooien
(of tot hoeveel graden onder nul kunnen spruitjes dit proces doorstaan?)
de temperatuur van de vriezer is natuurlijk wel een stuk lager dan de gemiddelde buitentemperatuur in de winter

om tijd en energie te sparen zou ik ze gewoon na de schoonmaakbeurt en het voorbereidende kookwerk (een kerf in de stam) onmiddellijk invriezen
Wat is de beste oplossing en waarom?

Sally

Invriezen?
« Reactie #26 Gepost op: 19 oktober 2012, 18:01:00 »
weet iemand of je vegetarisch producten kan invrizen? (dus ook kaasschitzels, etc) en voor hoelang die dan nog houdbaar zijn?
heb bijv nog 1 sate schniztell over van gister en ben hem niet van plan de komende dagen te gebruiken dus hoopte hem te kunne invriezen voor volgende week ofzo..

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen?
« Reactie #27 Gepost op: 19 oktober 2012, 18:09:09 »
weet iemand of je vegetarisch producten kan invrizen? (dus ook kaasschitzels, etc) en voor hoelang die dan nog houdbaar zijn?
heb bijv nog 1 sate schniztell over van gister en ben hem niet van plan de komende dagen te gebruiken dus hoopte hem te kunne invriezen voor volgende week ofzo..

Staat het niet op de verpakking?
Volgens mij kunnen vrijwel al die vegaburgers ingevroren worden. Gewoon uitproberen:).

Re:Invriezen?
« Reactie #28 Gepost op: 19 oktober 2012, 18:14:33 »
op de goodbite site staat van wel, op de verpakking staat niks
maar zou je ook gevulde schniztels met satesaus erin kunnen invriezen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen?
« Reactie #29 Gepost op: 19 oktober 2012, 18:45:04 »
op de goodbite site staat van wel, op de verpakking staat niks
maar zou je ook gevulde schniztels met satesaus erin kunnen invriezen?

Ja hoor.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Invriezen?
« Reactie #30 Gepost op: 19 oktober 2012, 19:30:48 »
Wij kopen altijd graag dingen die afgeprijsd zijn, en gooien die dan in de vriezer. Nog nooit problemen mee gehad, maakt niet uit welk soort. Als we ze willen ontdooien, dan leggen we ze de avond van tevoren in de koelkast en dan zijn ze de dag erna 's avonds ontdooid. Lekker makkelijk! Als je één burgertje overhoudt, dan in een diepvrieszakje doen en zoveel mogelijk lucht eruit duwen voordat je het zakje sluit. Dat zorgt ervoor dat er minder ijskristalletjes op je burger komen en daardoor blijft ie lekkerder :)

Re:Invriezen?
« Reactie #31 Gepost op: 19 oktober 2012, 19:42:37 »
Ok thanks!!

Re:Invriezen?
« Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2012, 22:06:32 »
ik gooi het altijd in de vriezer. geen probleem

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen?
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2012, 00:57:30 »
Een collega had het er deze week nog over. Zij heeft een grote zak diepvries quorngehakt. En nu had zij dus een te grote portie spaghettisaus gemaakt, en omdat ze altijd het principe handhaaft dat diepgevroren voedsel niet opnieuw mag ingevroren worden, zat ze dagen na elkaar dezelfde saus te eten. Maar als je met die quorn aan de slag gaat, en het bakt of kookt, dan heeft het een bewerking (verhitting en dus vernietiging van eventuele bacteriën) doorstaan en mag je het toch opnieuw invriezen. Ik doe dit al jaren en mijn familie ook, of ben ik daar mis in? We leven toch nog altijd (bijna allemaal).

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Invriezen?
« Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2012, 14:51:02 »
Ik denk dat het niet tweemaal invriezen vooral op rauwe dingen slaat, zoals vlees en sommige groenten.
Het gaat dan om dat de bacteriën sneller kunnen groeien tussen die vriesbeurten in.
De smaak kan ook achteruit gaan, doordat de ijskristallen de textuur veranderen.

Maar als het gebakken of goed verhit is, dan moet het geen probleem zijn. Ik denk dat het met quorngehakt (wat volgens mijn sowieso al bereid in de verpakking gaat?) zeker wel kan.
Gewoon goed schoon werken, altijd alles in schone bakjes of zakjes doen en schone messen en lepels gebruiken, en alles zo snel mogelijk af laten koelen voordat je het in de vriezer doet.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen?
« Reactie #35 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:07:34 »
Ik vries al mijn kant-en-klare vegadingen gewoon in hoor. Ook de kaasburgers. Soms zijn er aanbiedingen waar je gewoon veel van moet inslaan.
Want a sugarcube?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Invriezen?
« Reactie #36 Gepost op: 25 oktober 2012, 15:04:27 »
Ik vries vegodingen ook in, in ziplock zakjes met daar de datum van invriezen op, na twee maanden wordt het wel minder lekker, dus ik hou het een beetje in de gaten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Invriezen?
« Reactie #37 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:53:22 »
Wij hebben aan de binnenkant van een keukenkastdeurtje een lijst hangen voor de diepvries. Elke keer als er iets in gaat, schrijven we het bij de lijst op met datum en gewicht. Als we iets eruit halen, strepen we het weer door.

We hebben niet zo'n grote vriezer (koelkastcombi) en hij zit meestal goed vol. Nu hoeven we niet eerst alles eruit te halen om te kijken wat er zit, maar maken we eerst een keus van de lijst. Zo kom je ook geen verrassingen meer tegen ("hé, een restje van vier maanden geleden")  ;D

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen?
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2012, 07:40:13 »
Goeie tip, wij hebben 2 kleine diepvrieskasten en regelmatig ben ik op zoek naar iets waarvan ik zeker was dat ik het ingevroren had. En dan zoek ik eerst in de kelderdiepvries, daarna in de keuken, soms daarna opnieuw de kelder in... Maar langs de andere kant, ik ben zo'n chaoot dat mijn lijstje waarschijnlijk na 1 week niet meer up-to-date is.

Antoinette

Re:Invriezen?
« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2012, 10:31:43 »
bedankt meis voor de tip over luchtvrij en ijskristallen

ik vries alles in, wat ik niet in 2x achter elkaar wil opeten

vooral van de voedselbank heb ik veel geleerd, daar vroren ze ook melk in, want als een voedselbank dat nét na uitgifte krijgt, kunnen ze dat niet 2 weken zo bewaren.
er kan dus veel in de vriezer
het is wel zo dat na een bepaalde tijd de kwaliteit minder wordt, ik hou dus ook in de gaten hoe lang iets al in de vriezer zit.
zo kun je dus lekker in de aanbieding kopen, grote pannen soep maken en daarna invriezen, etc.

heerlijk toch!
eet smakelijk :D