Vegatopia Forum

Invriezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Invriezen
« Reactie #80 Gepost op: 18 augustus 2013, 13:28:36 »
Ik gebruik veel ziplock zakjes (druk-en-sluit) waar ik op schrijf wat er in zit, plus datum. Die nemen heel veel minder ruimte in dan doosjes, en soep en saus gaat er prima in. Op de doosjes gebruik ik schilderstape met daarop de beschrijving. Ik heb ook een vaste indeling: 1 la groente, 1 la vego dingen, 1 plank brood etc. en 1 plank bakjes soep en restjes.
* Sam heeft een lijstje op de kastdeur nog als goed voornemen
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 13:57:26 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Invriezen
« Reactie #81 Gepost op: 19 augustus 2013, 13:44:10 »
Whiteboard-stift op de bakjes. Met wat spiritus of andere alcohol is dat er zo weer af.
Niet als het er al een paar maanden zit. (Maartje heeft een hele serie bakjes waar, wel vervaagd, maar toch, 'tomatensaus' op staat...)

Schilderstape op het doosje, daarop kan je schrijven.
Dat is echt de beste tip. Schilderstape hoort in elke keukenkast.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Invriezen
« Reactie #82 Gepost op: 19 augustus 2013, 13:59:17 »
Whiteboard-stift op de bakjes. Met wat spiritus of andere alcohol is dat er zo weer af.
Niet als het er al een paar maanden zit. (Maartje heeft een hele serie bakjes waar, wel vervaagd, maar toch, 'tomatensaus' op staat...)
Ik ook
Citaat
Schilderstape op het doosje, daarop kan je schrijven.
Dat is echt de beste tip. Schilderstape hoort in elke keukenkast.
Yep, ik heb sinds een jaar ook schilderstape in de keukenla, ongelofelijk handig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Invriezen
« Reactie #83 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:39:43 »
Maar als je schilderstape te lang laat zitten, krijg je het haast niet meer verwijderd. Of geldt dat niet voor plastic doosjes in de vriezer?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Invriezen
« Reactie #84 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:02:13 »
Van plastic doosjes weet ik het niet zeker (ik laat dingen langer in de vriezer zitten dan ik schilderstape gebruik) maar van glazen potjes krijg je het een jaar na dato nog moeiteloos los. Schilderstape is dus ook véél cooler dan van die kekke potjesetiketten.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Invriezen
« Reactie #85 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:36:43 »
Maar als je schilderstape te lang laat zitten, krijg je het haast niet meer verwijderd. Of geldt dat niet voor plastic doosjes in de vriezer?
Schilderstape in de vriezer wil er altijd nog wel af is mijn ervaring, schilderstape op glazen potten in de koelkast ook (allebei + 6 maanden)
(Schilderstape op lakwerk daarentegen is na een maand al een drama, en na 6 maanden moet je met lampenolie aan de slag om de lijmresten te verwijderen.)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Invriezen
« Reactie #86 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:27:59 »
Ik gebruik ook ziplockjes of dichtdrukzakjes, en daar schrijf ik dan met marker de datum, inhoud en gewicht op. Blijft prima leesbaar.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen
« Reactie #87 Gepost op: 22 februari 2014, 20:16:29 »
Als je bonen invriest, moet dat dan met kookvocht erbij?

Re:Invriezen
« Reactie #88 Gepost op: 22 februari 2014, 21:11:49 »
Als je bonen invriest, moet dat dan met kookvocht erbij?
Doe ik zelf nooit. Helemaal niet handig met ontdooien.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Invriezen
« Reactie #89 Gepost op: 23 februari 2014, 17:52:18 »
Nee, zonder kookvocht invriezen, een beetje losjes, dan kun je iedere keer precies zoveel pakken als je nodig hebt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen
« Reactie #90 Gepost op: 24 februari 2014, 11:14:42 »
Nee, zonder kookvocht invriezen, een beetje losjes, dan kun je iedere keer precies zoveel pakken als je nodig hebt.

Oh dat is inderdaad wel handig ja. Voor nu las ik het te laat, ik heb ze ingevroren in porties van 1,5 cup omdat dat ongeveer overeenkomt met de inhoud van een blik, maar de volgende keer ga ik het op jouw manier proberen.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen
« Reactie #91 Gepost op: 24 februari 2014, 15:45:12 »
Van mijn moeder geleerd: porties invriezen in (zip-)zakjes die je in een bakje zet. Na een paar dagen oid haal je het bakje er om weg en hou je handige, vierkante pakketjes over, in plaats van die onhandige grote platte platen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Invriezen
« Reactie #92 Gepost op: 24 februari 2014, 15:49:30 »
Goede tip Helen, dat doe ik met soep, omdat ik te weinig bakjes heb. Ik noem het soepstenen  :)

Nog een goede tip met ziplockzakjes: Ik vries pizzasaus in een dun laagje in. Dan kan ik als ik maar een klein beetje nodig heb een stuk afbreken, bijvoorbeeld als ik een stokbroodje pizzasaus+kaas uit de oven wil maken. Die dunne laagjes laten zich net als de soepstenen goed stapelen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Invriezen
« Reactie #93 Gepost op: 24 februari 2014, 18:23:19 »
Ik heb zon invrieslaatje, daar leg ik dan bakpapier op en dan de dingen die ik los wil invriezen los van elkaar. Later gooi ik ze dan in een bakje of zakje, maar kan ik ze per stuk pakken. Werkt alleen voor echt kleine dingen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Invriezen
« Reactie #94 Gepost op: 24 februari 2014, 19:27:52 »
Ik las van de week een tip in t Parool v Hiske Versprille, dat peulvruchten invriezen met kookvocht juist wel een goed idee is.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Invriezen
« Reactie #95 Gepost op: 24 februari 2014, 19:32:31 »
Nog een tip: aardappelpuree invriezen in een ziplock zakje als plak van ongeveer 2 a 3 cm dik, die kun je dan diepgevroren in de oven leggen op een ingevette bakplaat, bestrijken met boter en dan heb je in zonder moeite gegratineerde aardappelpuree. Als toefjes invriezen kan ook, maar dat vind ik vaak droog worden, en teveel gedoe.

Peulvruchten met vocht invriezen is wel lekker voor bijvoorbeeld bruine bonen, maar duurt eeuwig qua ontdooien, en als je dan ongeduldig bent gaan de bonen snel stuk. In chili etc zijn los ingevroren bonen veel sneller en je proeft het verschil niet, vind ik.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Invriezen
« Reactie #96 Gepost op: 25 februari 2014, 06:39:16 »
Van mijn moeder geleerd: porties invriezen in (zip-)zakjes die je in een bakje zet. Na een paar dagen oid haal je het bakje er om weg en hou je handige, vierkante pakketjes over, in plaats van die onhandige grote platte platen.
Dit is zo simpel, vreemd dat ik er nog niet opgekomen was. Ik vries soepen en sauzen in dozen in, daarna ga ik de blok eruit peuteren en overdoen in een zakje, dom eigenlijk  :-\