Vegatopia Forum

Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Astrud

Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Gepost op: 25 mei 2004, 12:00:38 »
Ben nu 23 weken zwanger en wij willen ons kind graag vegetarisch opvoeden. Mijn ouders lazen in de krant over het boek "vegetarisch vanaf de wieg" (geschreven door F. van Arkel - ISBN nr. 9023011392)   en vonden het echt iets voor mij/ons. Heeft iemand al ervaringen met dit boek? Al dan niet goed of slecht, alle info is welkom.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2004, 13:28:16 door Sander »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2004, 14:54:10 »
Beschrijving:
 
Vegetarisch vanaf de wieg is dé vraagbaak voor ouders die hun kinderen vegetarisch willen laten eten. Alle voedingsstoffen, vitaminen en mineralen die kinderen nodig hebben komen uitgebreid aan bod, evenals de ingrediënten waarin je deze bouwstoffen aantreft.

Bij alle recepten in dit boek zijn duidelijke iconen geplaatst die aangeven hoeveel van de dagelijks benodigde voedingsstoffen, mineralen en vitaminen het kind met het gerecht binnenkrijgt.  
 


Vegetarisch vanaf de wieg

lena

Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2004, 22:53:51 »
Op http://www.ouders.nl/moff2004-vegetarisch-wieg.htm vind je een paar voorbeeldbladzijden. Ik vind het er wel goed uit zien en denk er aan om het te kopen. Het lijkt mij erg leuk om cadeau te krijgen in ieder geval.

Een ander boek over baby-/kindervoeding waar veel mensen enthousiast over zijn is 'Van borst tot boterham' van Stefan Kleintjes. Zie: http://www.uitgeverijelmar.nl/uitgave.asp?isbn=9038911602
maar ik lees daar net: "De onderwerpen inenten, allergieën, tafelmanieren, vitamines, biologische teelt en onderhoud van het kindergebit passeren de revue."
Volgens mij is de schrijver antroposofisch ingesteld. Een onderwerp als inenten hoort m.i. niet in een voedingsboek thuis. Maar als je daar om heen kunt lezen, moet het dus een goed boek zijn.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2004, 23:05:08 door lena »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2004, 00:07:01 »
Ik ken beide boeken niet, maar qua titel heb ik er gevoelsmatig meteen een enorme weerzin tegen. Weet nog niet precies waar 'm dat in zit. Het heeft iets smerigs, iets heel onappetijtelijks. Blegh!

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2004, 00:08:03 »
Onappetijtelijk.

Cool woord...is die al opgenomen in die draad over mooie woorden (die ik overigens niet lees, vandaar mijn vraag)?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Astrud

Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2004, 22:07:25 »
Ik heb het boek vandaag gekregen en ik vind het een erg leuk boek. Erg informatief zonder met het vingertje te wijzen zeg maar. Er staan ook veel recepten in waarvan de meeste mij zelf ook erg lekker lijken. Het ziet er mooi uit, harde kaft en verder niet te dik. Er staan leuke foto's in en alles is erg overzichtelijk.
De recepten zijn handig en er staat bij elk recept bij of het in te vriezen is, en welke voedingstoffen er allemaal inzitten met een overzicht van de dagelijks aanbevolen hoeveelheden.
Ik denk dat ik er straks wel met veel plezier gebruik van ga maken.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2004, 23:00:15 »
Ik heb beide boeken even ingekeken. Vegetarisch vanaf de wieg ziet er leuk uit, met foto's en veel recepten.
Van borst tot boterham heeft een flinke antroposofische inslag (ze zijn niet zo zeker van het inenten van kinderen enzo) en heeft geen foto's. Ik vind het er wat minder appetijtelijk uitzien allemaal. Wel veel voedingsinformatie, maar als je aan gewone info genoeg hebt zou ik voor Vegetarisch vanaf de wieg gaan.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2004, 22:53:27 »
Er staan ook veel recepten in waarvan de meeste mij zelf ook erg lekker lijken.

Wat? Babyvoeding die lèkker lijkt? Da's wel een heel bijzonder boek...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

demiseXofXaXlove

"Vegetarisch vanaf de wieg"
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2004, 00:53:11 »
Leuk boekje met wat beknopte achtergrondinformatie en recepten voor babyhapjes, gerangschikt per fase. Gepureerd, stukjes, etc. De recepten zitten volgens de auteur vol met de juiste vitamines en mineralen!

Ook leuk om als 'subtiel' cadeau te geven aan aanstaande ouders ;)

Charlotte

Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2005, 22:23:50 »
Ik ken beide boeken niet, maar qua titel heb ik er gevoelsmatig meteen een enorme weerzin tegen. Weet nog niet precies waar 'm dat in zit. Het heeft iets smerigs, iets heel onappetijtelijks. Blegh!

Waarom??? :koffie:

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2005, 08:54:59 »

Waarom??? :koffie:

De titels zijn onsmakelijk en missie-achtig. Clichématige beeldspraak ook. Vanaf de wieg... blhrg... tot het graf denk ik er dan meteen achteraan. Van borst tot boterham is zo'n quasi-lollige alliteratie. Jeetje jongens, we hebben twee woorden gevonden die beginnen met 'bo'! Klaar! Hoera! Dat het wringt doordat de een 'de verpakking' is en de ander het te consumeren product, hebben de makers klaarblijkelijk niet gemerkt.

Don't judge the book by it's cover zeggen ze wel en dan zal het judgen op grond van de title wel helemaal een doodzonde zijn, maar ik denk dat het wel degelijk wat zegt.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2005, 17:28:09 »
Ach, met zo'n titel is het wel duidelijk wat voor boek het is. Het beestje moet ook een naam hebben.

Ik moet zeggen dat het boekje Vegetarisch vanaf de Wieg (recepten zonder vlees voor baby & peuter) van Francis van Arkel een uitstekend en kleurrijk boekje is. Beetje achtergrondinformatie toegespitst op voedsel voor baby's en veel recepten ingedeeld per baby-levensfase (0-4 maanden, 5-6 maanden, etc. tot 4 jaar). Naast de bekende hapjes (appel, worteltjes, witte bonen in tomatensaus) ook wat 'exotischer' recepten zoals papaja en zoete couscous met vijg. Duidelijk omschreven wat te doen.

Aanrader voor elke vegetarische ouder. Ik heb er veel aan!
« Laatst bewerkt op: 17 april 2005, 17:29:19 door iammars »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2005, 23:03:30 »
Hihi, ik wist niet dat jij al vader was! Hoe oud ben je eigenlijk??

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2005, 14:46:49 »
Hihi, ik wist niet dat jij al vader was! Hoe oud ben je eigenlijk??

Net zo oud als Sinterklaas?

Iig een oud baasje... ;)
Eet gezond & eet taartjes

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2005, 16:17:42 »
Hihi, ik wist niet dat jij al vader was! Hoe oud ben je eigenlijk??

Kan het zijn dat die foto in het Smoelenboek een beetje verouderd is? ;)

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #15 Gepost op: 07 mei 2005, 16:43:33 »
Hihi, ik wist niet dat jij al vader was! Hoe oud ben je eigenlijk??
Kan het zijn dat die foto in het Smoelenboek een beetje verouderd is? ;)
Oil of Olaz doet wonderen :D.
De foto is 3 jaar oud en ik ben nu 28 - time flies when you're having fun. Maareh, je kunt ook al op eerdere leeftijd kinderen krijgen hoor.  

Edit: nu is er een nieuwe foto te bewonderen.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2005, 20:57:42 door iammars »

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #16 Gepost op: 09 mei 2005, 17:19:12 »
Ik heb het boek onlangs aangeschaft. Ziet er mooi uit, veel informatie, een boel recepten..... denk dat ik het veel ga gebruiken als de baby er is.

Ik durf het wel aan te raden  :)

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2005, 12:44:24 »
Het lijkt mij heel leuk boek. In de toekomst wil ik ook graag kids en dan ga ik het zeker aanschaffen.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

zosten

Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2008, 10:19:23 »

De titels zijn onsmakelijk en missie-achtig. Clichématige beeldspraak ook. Vanaf de wieg... blhrg... tot het graf denk ik er dan meteen achteraan. Van borst tot boterham is zo'n quasi-lollige alliteratie. Jeetje jongens, we hebben twee woorden gevonden die beginnen met 'bo'! Klaar! Hoera! Dat het wringt doordat de een 'de verpakking' is en de ander het te consumeren product, hebben de makers klaarblijkelijk niet gemerkt.

Don't judge the book by it's cover zeggen ze wel en dan zal het judgen op grond van de title wel helemaal een doodzonde zijn, maar ik denk dat het wel degelijk wat zegt.

hoe zou jij het dan noemen?  :)

zosten

Re:Kent iemand "vegetarisch vanaf de wieg"?
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2008, 10:26:34 »
Ben nu 23 weken zwanger en wij willen ons kind graag vegetarisch opvoeden. Mijn ouders lazen in de krant over het boek "vegetarisch vanaf de wieg" (geschreven door F. van Arkel - ISBN nr. 9023011392)   en vonden het echt iets voor mij/ons. Heeft iemand al ervaringen met dit boek? Al dan niet goed of slecht, alle info is welkom.

Dat boek is een leuk alternatief om jezelf iets bij  te leren.
Je hebt helemaal geen boek nodig om vegetarisch te leven.
Gewoon variëren met groenten en fruit. Zorgen dat je de juiste stoffen hebt.
Informatie is er meer dan genoeg te vinden hier op internet.
That's all!  Mensen blazen alles veel te veel op.

Het tegendeel is allang bewezen!