Vegatopia Forum

Hallo keurmerk, wie ben je?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Hallo keurmerk, wie ben je?
« Gepost op: 02 juli 2008, 21:06:07 »
Lobbyorganisatie Fairfood publiceerde deze week een lijst met 3000 onderzochte producten uit de supermarkt. Slechts 450 producten kregen het predicaat 'goed'. Opvallend is dat ook een aantal biologische producten op de rode lijst is beland. Ik vind het maar verwarrend, al die verschillende keurmerken.

Lees verder en reageer in deze draad.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2012, 01:38:10 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli 2008, 22:43:51 »
Gisteren zag ik toevallig iets over Super De Boer. Dat zij op de lijst van ondeugd terechtkwamen omdat zij niet wilden buigen voor de administratiezucht van Fairfood. En geen bericht is slecht bericht. Dat vond men niet zo schappelijk. Had men bij Super een goed punt. Ik barst ook liever dan ik buig als ik een dijk aan lijstjes op mijn dak gegooid krijg. Ik veronderstel in haast dat de producenten van die biologische producten ook liever barsten. Daarentegen; bij Fairfood draait het voornamelijk om het belang eerlijkheid (in handel). Bij biologisch om een persoonlijk gezondheidsbelang. Hoeft niet vreemd of tegenstrijdig te zijn dat 'ze' in een bepaalde lijst voorkomen.

Sorry Eelco, ik ben te lui geweest om die tekst geheel te lezen. In vlugte ontdekte ik niet de woorden Super en Boer, dus ik acht voor nu bovenstaande woorden vernieuwend. Eigenluk be ik vadaag te lu omm zelfs goet te spelln en tijpn...

Die eerste link doet 't trouwens niet.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2008, 23:01:31 door Aiko »

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2008, 22:52:12 »
Die eerste link doet 't trouwens niet.

De Buchstaben zijn wieder verschwunden, zo te zien.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2008, 22:54:59 »
Die eerste link doet 't trouwens niet.
De Buchstaben zijn wieder verschwunden, zo te zien.
De link doet het wel, maar het duurde zojuist ook bij mij even voordat de Buchstaben wieder da waren. Blijkbaar een (hopelijk tijdelijk) dipje van de database.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2008, 22:59:24 »
Ik weet niet wat dat met een database te maken heeft, maar er staat gewoon een lege link in je bericht ()
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2008, 22:59:42 door Compli@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2008, 23:02:43 »
Deze database werkt in ieder geval.
En deze bij Fairfood ook.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2008, 23:04:10 door Aiko »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2008, 23:04:30 »
??? Ik weet niet wat dat met een database te maken heeft, maar er staat gewoon een lege link in je bericht
Ja, ik wilde net een editje doen: je schreef 'de eerste link.' Ik zal dat linkje even toevoegen.

* Note to self: eerst goed lezen en dan pas reageren *

En edit: dat Vegatopia even stroop was, heeft te maken met mijn Internetverbinding. Die vindt het vanavond blijkbaar te warm  >:(.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2008, 23:05:33 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2008, 23:08:29 »
Ik mag mijn pindakaas blijven kopen in ieder geval. Hiep.

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2008, 23:23:34 »
Potverdorie! Cadbury dairy milk fruit and nut staat in het rode vak! Ik zat net op een stukje 'Cadbury dairy milk fruit and nut' te kauwen toen mijn oog daar op viel. En dat is dan ook het enige van Cadbury dat in de lijst staat, ook nog!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2008, 23:24:17 »
Ik mag mijn pindakaas blijven kopen in ieder geval.

Stom hè?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2008, 23:31:12 »
En Brie moet helemaal verboden worden zie ik.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2008, 01:44:26 »
En Brie moet helemaal verboden worden zie ik.
Ja, je hebt gelijk, Fairfood heeft nogal wat briezers opgenomen in haar rode lijst. Brie wordt normaalgesproken niet vegetarisch gestremd, voor zover ik weet, maar dat zal het probleem wel niet zijn (voor Fairfood dan). De supermarktbrie (en dan vooral de goedkope huismerken) heeft ook vaak weinig te maken met de brie-brie - een laffe, witte klomp. Net zoals de supermarktfeta (geen feta in de lijst, trouwens) ook weinig met feta te maken heeft. Maar Fairfood is volgens mij geen smaakpolitie. Wat ies er mies met brie?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2008, 09:25:03 »
Dan heb je nog mensen als ik die dingen kopen met dierlijk stremsel zo nu en dan, omdat naast principes een portie nuchterheid meeweegt. Een fractie van een fractie(iemand enig idee van het uiteindelijke percentage, trouwens?, ik vermoed achter de komma?) is van dierlijke oorsprong en niet te proeven, immers.
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2008, 22:00:13 »
Een fractie van een fractie(iemand enig idee van het uiteindelijke percentage, trouwens?, ik vermoed achter de komma?) is van dierlijke oorsprong en niet te proeven, immers.

Snel googelen (dat is dus geen garantie voor betrouwbaarheid) levert op: 25 ml per 100 liter melk: 0,025 procent dus. En zoiets zal ook wel de verhouding zijn tussen het resterende stremsel en de uiteindelijke kaas. Tenzij het stremsel helemaal niet indikt, dan wordt het iets van 0,25 procent. Het schijnt overigens wel te proeven te zijn, zeker door mensen met een goed ontwikkeld smaakvermogen.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2008, 21:00:18 »
Zou kunnen. Ik proef het niet. Maar pietse-ietsie vissigs proef ik vaak wel. Had laatst een nieuw soort (Paturain was het?) met bieslook en nogwat. At het tijdens de lunch op het werk en ik vond het vies, vanwege iets vissigs. Collega mij een beetje uitlachen, maar HA...vond ik bij ingredienten of allergie-informatie (kan sporen bevatten van...ja, vis).
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #15 Gepost op: 07 juli 2008, 23:21:42 »
Zou kunnen. Ik proef het niet. Maar pietse-ietsie vissigs proef ik vaak wel. Had laatst een nieuw soort (Paturain was het?) met bieslook en nogwat. At het tijdens de lunch op het werk en ik vond het vies, vanwege iets vissigs. Collega mij een beetje uitlachen, maar HA...vond ik bij ingredienten of allergie-informatie (kan sporen bevatten van...ja, vis).
Maar 'kan sporen bevatten van' is volgens mij niet meer dan 'heeft er naast gelegen' of 'de messen zaten in dezelfde afwasmachine'. Niet dat het 'er in zit'.

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #16 Gepost op: 07 juli 2008, 23:35:28 »
Maar 'kan sporen bevatten van' is volgens mij niet meer dan 'heeft er naast gelegen' of 'de messen zaten in dezelfde afwasmachine'. Niet dat het 'er in zit'.
Ehm, het betekent dat het 'er in zitten' (of 'er aan zitten') kan. Kaas dat knuffelig naast s@l@m1 heeft gelegen, smaakt naar s@l@mi. Bij fabriekshoeveelheden zijn het waarschijnlijk homeopathische doses (en ik zou me er niet al te druk om maken).

Echter, 'kan sporen van noten bevatten' is voor mensen met een notenallergie al reden om alle alarmbellen te laten rinkelen. Sinds ik Kristof eens na het nuttigen van - wat was het, vanilleijs of een koek - eens flink naar adem heb zien happen, koop ik niets meer met 'sporen van'. Je zult maar net hebben dat het vanilleijs door een buis wordt geperst, waar net walnotenijs in heeft gezeten.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2008, 23:36:50 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #17 Gepost op: 07 juli 2008, 23:40:54 »
Maar 'kan sporen bevatten van' is volgens mij niet meer dan 'heeft er naast gelegen' of 'de messen zaten in dezelfde afwasmachine'. Niet dat het 'er in zit'.
Ehm, het betekent dat het 'er in zitten' (of 'er aan zitten') kan. Kaas dat knuffelig naast s@l@m1 heeft gelegen, smaakt naar s@l@mi. Bij fabriekshoeveelheden zijn het waarschijnlijk homeopathische doses (en ik zou me er niet al te druk om maken).

Echter, 'kan sporen van noten bevatten' is voor mensen met een notenallergie al reden om alle alarmbellen te laten rinkelen. Sinds ik Kristof eens na het nuttigen van - wat was het, vanilleijs of een koek - eens flink naar adem heb zien happen, koop ik niets meer met 'sporen van'. Je zult maar net hebben dat het vanilleijs door een buis wordt geperst, waar net walnotenijs in heeft gezeten.
Ok, je hebt gelijk dat het er in kan zitten, maar dan inderdaad in homeopathische dosis. Volgens mij kan je dat niet proeven ...
Ik koop wel 'met sporen van noten': lekker leven op de grens! ;D
(En ik slik preventief, zit bijna altijd binnen 2 km van het ziekenhuis én heb een spuit. Als het mijn tijd is, moest het vast zo wezen. Een walnoot in een bruin brood vond ik wel schokkend).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #18 Gepost op: 08 juli 2008, 01:37:30 »
Ik koop ook dingen met sporen van, anders wordt het ook wel heel ondoenlijk allemaal.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2008, 13:19:57 »
Als ik een alternatief heb koop ik het niet, maar als er niks anders te vinden is koop ik ook wel dingen met sporen van melk of ei. Sporen van vlees of vis gaan me wel te ver trouwens.