Vegatopia Forum

Mijn zoontje is ineens vegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cootje

Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Gepost op: 08 augustus 2007, 20:59:56 »
Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste post op dit forum in de hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Mijn jongste zoontje heeft vandaag plots besloten om vegetariër te worden.Nadat ik een tijdje met hem heb zitten praten over het hoe en waarom kwam ik er achter dat hij dus echt serieus is.Vanaf nu wil hij echt geen vlees meer eten.Zelf eten we allemaal vlees hier, dus was ik zeer verbaasd over zijn beslissing.
Ik ben nu druk info aan het zoeken om lekkere recepten te vinden voor hem en wat goede vleesvervangers zijn.
Tijdens mijn gesprek met hem vertelde hij me dat hij er al langer over na aan het denken was maar het niet durfde te zeggen, bang dat wij het raar of vreemd zouden vinden.Ik merkte wel aan hem dat hij met steeds meer tegenzin zijn vlees opat ( liet het ook vaak gewoon staan).Ik wil hem zo goed mogelijk hiermee helpen maar ben hier helemaal niet in thuis .

Hebben jullie tips voor een mama van een beginnende vegetariër  ???
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2007, 21:13:49 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2007, 21:24:45 »
Hallo Cootje,

welkom op het forum en gefeliciteerd met zo'n wijze zoon! ( ;)). Hoe oud is hij?


Je kan vlees niet zomaar weglaten, zeker niet als je een aardappels/vlees/groente-dieet gewend bent. Je hoeft het ook niet perse altijd te vervangen door vegaburgers, je kan ook met een beetje creatief koken heel leuke maaltijden samenstellen waar alles in zit.
Maak je bijvoorbeeld spaghetti, doe dan door de saus voor jullie wel gehakt en door zijn saus vega-gehakt of geef hem bv. mozzarella voor erbij en/of geroosterde pijnboompitjes voor over de pasta.
Erg belangrijk is dat je je kind (geld voor ieder kind) een gevarieerd dieet heeft, dus dagelijks verschillende soorten fruit en groenten, aardappels/volkoren pasta's/zilvervliesrijst, volkoren brood en zuivel/eieren/sojadrank.

Goede vleesvervangers zijn er van de merken Valess, Tivall en Goodbite. Bij de producten van deze merken zijn bv. ijzer en B12 toegevoegd.
http://www.valess.nl/
http://www.tivall.nl/main.asp
http://www.goodbite.nl/


Leuke ideeën voor het eten op school:
http://veganlunchbox.blogspot.com/
De jeugdsite van de Vegetariersbond:
http://www.surfsleutel.info/Websites/Educatief/vegetariers/vegetariers.htm
Hoe eet ik gezond? Van het Voedingscentrum:
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/hoeveelheden+per+dag/

Nog meer info:
http://www.vegsoc.org/info/childre2.html
http://www.pcrm.org/health/veginfo/veg_diets_for_children.html
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2007, 21:35:48 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2007, 21:28:35 »
De zogenaamde vleesvervangers die bij elke supermarkt te krijgen zijn, zijn best goede vleesvervangers :) Het is niet erg creatief, maar wel praktisch als je voor een heel gezin moet koken. Ze zijn niet allemaal even lekker, maar dat is een kwestie van uitproberen. Verder kun je in een recept kip door quorn en gehakt door veggie-gehakt vervangen. Je zou dat ook voor jezelf kunnen proberen, misschien vind je het wel net zo lekker. En als je roerbakt kun je in een aparte pan groenten met tofureepjes doen. Het hoeft dus allemaal niet veel extra moeite te kosten om voor 1 lid van het gezin de maaltijd vegetarisch te houden.

cootje

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2007, 21:35:43 »
dank jullie wel voor de reacties  :).Dit wijze meneertje is pas 9 , ik respecteer zijn keuze en ben van plan zo veel mogelijk met hem mee te eten ;).Zodat hij er niet helemaal alleen voor staat in huis.We zijn vanavond ook samen naar de supermarkt geweest om te kijken wat ze allemaal hadden.Ik heb een bakje "gehaktballetjes" mee genomen en schnitzel voor morgen.Dat heeft hij zelf uitgekozen en kon niet wachten om de balletjes te proeven.Gelukkig vond hij ze erg lekker!
Het wordt nu een beetje zoeken en improviseren maar gelukkig is hij echt dol op groenten enzo.
En wie weet bevalt het mij ook wel goed  ;D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2007, 21:45:53 »
Zeg maar dat ik het hartstikke knap van hem vind en dar er hier een heleboel mensen rondlopen die dat ook zullen vinden!

brenda_lelie

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2007, 21:55:34 »
Zeg maar dat ik het hartstikke knap van hem vind en dar er hier een heleboel mensen rondlopen die dat ook zullen vinden!

Ik vind het ook wel heel tof dat zijn moeder speciaal voor hem op internet gaat zoeken naar vegetarische adviezen  :thumbsup:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2007, 21:56:51 »
Zeg maar dat ik het hartstikke knap van hem vind en dar er hier een heleboel mensen rondlopen die dat ook zullen vinden!

Ik vind het ook wel heel tof dat zijn moeder speciaal voor hem op internet gaat zoeken naar vegetarische adviezen  :thumbsup:

Ditto!

cootje

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2007, 21:59:41 »
Ik zal het aan hem overbrengen  ;)

cootje

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2007, 22:02:51 »
ach ik vind het gewoon erg belangrijk dat hij zich er lekker onder voelt.Het verklaart voor mij nu een heleboel, zoals het feit dat hij zijn bordje leeg at maar zijn vlees opzij schoof  ;).
Ik kan niet anders zeggen dat ik juist enorm trots ben op dit kleine manneke  ;D

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2007, 14:36:07 »
Ben ook erg trots op de mama die haar kind zonder morren steunt!

Leuk idee en vaak lekker: meer kaas gebruiken! En inderdaad kleine nootjes. Verder heb je ook wat vega-dingen voor op brood, die door de dag heen bepaalde stoffen al kunnen oppeppen. Verder kan ik je het vegatopia kookboek aanraden! Mijn kinderen vinden de dingen die daar in staan ook vaak lekker!
Hoor wie klopt daar kinders???

marielouise

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2007, 13:37:17 »
mijn dochter van 16 is 3 jaar geleden vegetarisch geworden.ook van het ene op het andere moment.ik had daar geen probleem mee en ben op zoek gegaan naar lekker recepten,we zijn thuis met z`n 4tjes en ondertussen eten mijn man en ik ook bijna geen vlees meer,alleen mijn oudste dochter is echt anti vega en wil het ook niet proeven,dat is jammer.maar ook dat is haar keuze.
van mij hoeft vlees nu ook niet meer,af en toe eens een stukje vis maar dat is het wel

goed van je dat je achter je zoontje staat,zo hoort het toch ook! :D

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2007, 20:02:31 »
Echt geweldig zo'n kleine jongen die dat besluit. En blijkbaar niet ineens want het borrelde al langer. Vind het helemaal super dat hij zo'n ondersteunende mama heeft! Petje af!

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2007, 20:03:29 »
mijn dochter van 16 is 3 jaar geleden vegetarisch geworden.ook van het ene op het andere moment.ik had daar geen probleem mee en ben op zoek gegaan naar lekker recepten,we zijn thuis met z`n 4tjes en ondertussen eten mijn man en ik ook bijna geen vlees meer,alleen mijn oudste dochter is echt anti vega en wil het ook niet proeven,dat is jammer.maar ook dat is haar keuze.
van mij hoeft vlees nu ook niet meer,af en toe eens een stukje vis maar dat is het wel

goed van je dat je achter je zoontje staat,zo hoort het toch ook! :D

Ook erg leuk om te lezen, doe de beslissing van 1 persoon bijna een heel gezin kan veranderen! Super!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2007, 23:57:44 »
mijn dochter van 16 is 3 jaar geleden vegetarisch geworden.ook van het ene op het andere moment.ik had daar geen probleem mee en ben op zoek gegaan naar lekker recepten,we zijn thuis met z`n 4tjes en ondertussen eten mijn man en ik ook bijna geen vlees meer,alleen mijn oudste dochter is echt anti vega en wil het ook niet proeven,dat is jammer.maar ook dat is haar keuze.
van mij hoeft vlees nu ook niet meer,af en toe eens een stukje vis maar dat is het wel

goed van je dat je achter je zoontje staat,zo hoort het toch ook! :D

Ook erg leuk om te lezen, doe de beslissing van 1 persoon bijna een heel gezin kan veranderen! Super!
Mijn huidige vrouw was 19 toen ze thuis meldde dat ze vegetariër werd (niet mijn schuld). Haar broer ging gelijk mee. Moeder gaf aan, niet apart te willen koken.
Dus werd het hele gezin (vader, moeder, twee zonen en dus de dochter) vegetarisch. Mijn schoonvader is inmiddels 92, schoonmoeder in de tachtig. Ruim dertig jaar vegetariër. En ik ben gelukkig getrouwd.

Even eerder in deze draad, las ik het advies om niet gelijk over te stappen op vegetarisme, maar stiekem wat vlees door de maaltijd te doen. Zolang je melk, kaas en eieren eet, mag je vlees en vis rustig weglaten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

maestria

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2007, 08:33:30 »
Onze dochter, nu 16, gaf ook ongeveer op die leeftijd aan geen vlees meer te willen eten.
Het was in de tijd van al die veeziektes. Ze keek dan naar het journaal en zag al die dieren, die afgemaakt en met grote bergen in vrachtwagens gedumpt werden.
Dat vond ze zo erg en toen besloten we samen om geen vlees meer te eten.
Pastamaaltijden en zo eet het hele gezin vegetarisch, want ik ga geen twee sauzen koken.
Verder krijgt de rest vlees, omdat ze niet anders willen. Een zoon proeft elke vleesvervanger, die zij eet, maar heeft nog niet besloten om zijn vlees te vervangen. Mijn man en andere zoon willen niet helaas.
Zelf maak ik vaak prutjes, zo noem ik dat, met uien, paprika, champignons, bonen, enz. Heb je ook alle voedingstoffen. Die eet iedereen naast zijn vlees ook mee.
Nu alleen nog het vlees weg.

Groetjes, Maestria.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2007, 00:23:17 »
Mijn huidige vrouw was 19 toen ze thuis meldde dat ze vegetariër werd (niet mijn schuld). Haar broer ging gelijk mee. Moeder gaf aan, niet apart te willen koken.
Dus werd het hele gezin (vader, moeder, twee zonen en dus de dochter) vegetarisch.
Ging het in ieder gezin maar zo makkelijk. ;D Ik ben al sinds jaar en dag de enige in ons gezin en ik denk ook niet dat meer gaat veranderen.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #16 Gepost op: 04 oktober 2007, 00:42:22 »
ach ik vind het gewoon erg belangrijk dat hij zich er lekker onder voelt.Het verklaart voor mij nu een heleboel, zoals het feit dat hij zijn bordje leeg at maar zijn vlees opzij schoof  ;).
Ik kan niet anders zeggen dat ik juist enorm trots ben op dit kleine manneke  ;D
Werkt het niet aanstekelijk Cootje? Hier thuis wel toen mijn jongste dochter van 10 jaar besloot vegetarier te worden.
Sindsdien is iedereen vegetarier.

Ik was al vegetarier, bekeren lukte niet  ;) Dus had ik het losgelaten en toen kwamen ze er vanzelf mee.  ;D
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

zosten

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2007, 11:53:03 »
ik wil ook zo'n zoontje!  :O

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2007, 13:26:11 »
Mijn dochter zei eens: "Wat jammer dat ik vegetarisch ben opgevoed, nou kan ik het niet meer worden."
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

zosten

Re:Mijn zoontje is ineens vegetariër
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2007, 14:46:00 »
Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste post op dit forum in de hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Mijn jongste zoontje heeft vandaag plots besloten om vegetariër te worden.Nadat ik een tijdje met hem heb zitten praten over het hoe en waarom kwam ik er achter dat hij dus echt serieus is.Vanaf nu wil hij echt geen vlees meer eten.Zelf eten we allemaal vlees hier, dus was ik zeer verbaasd over zijn beslissing.
Ik ben nu druk info aan het zoeken om lekkere recepten te vinden voor hem en wat goede vleesvervangers zijn.
Tijdens mijn gesprek met hem vertelde hij me dat hij er al langer over na aan het denken was maar het niet durfde te zeggen, bang dat wij het raar of vreemd zouden vinden.Ik merkte wel aan hem dat hij met steeds meer tegenzin zijn vlees opat ( liet het ook vaak gewoon staan).Ik wil hem zo goed mogelijk hiermee helpen maar ben hier helemaal niet in thuis .

Hebben jullie tips voor een mama van een beginnende vegetariër  ???

Colruyt heeft lekkere vegan/veggie produkten in hun diepvriezers van Eger (Fry).
En ze zijn echt wel heel lekker. Er zijn soms +10 soorten te vinden. Sommige produkten zijn ook veganistisch, nog beter dus (zonder dierlijke produkten)!
Heb er net enkele zakken gekocht.  Worsten, Hamburgers, Wokstrips enz enz...
Go GO 4 IT !    :P